Voor de GROOMS onder ons ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:14

Even kijken hoor, taken vanaf het wedstrijdterrein:

- betalen bij het secretariaat, informeren naar evt. uitvallers of juist uitloop, indien nodig het hoofdstelnummer ophalen, ringen bekijken (bodem en evt. kijkerige dingen)
- mee afladen
- paard vasthouden bij het opzadelen en opstijgen
- auto afsluiten en trailerklep omhoog doen
- na het opstijgen het zand en stof wat er ondertussen weer opzit van de laarzen afpoetsen
- ruiter en paard begeleiden naar het wedstrijdterrein
- bij de ringmeester informeren naar het verloop
- indien gewenst: foto's maken van het losrijden
- ca. 10 minuten voor starttijd waarschuwen
- evt. helpen met de bandages/springschoenen afdoen, laarzen terug opblinken, schuim bij mond en borst van het paard wegvegen en in het zomerseizoen nog eens uitbundig vliegenspray erover. Controleren op scheve neusriem, frontriem, alle riempjes door de passantjes?
- samen naar de ring stappen
- zweep aannemen voor de proef begint
- indien gewenst: combinatie aanmelden bij de jury
- proef voorlezen
- na de proeven gezeur aanhoren van wat er allemaal fout ging en een plastic flesje drinken geven.
- in de winter een nierdeken erover tijdens het uitstappen
- Paard meenemen naar de trailer, afzadelen, zweetdeken erop en transportbeschermers terug aan, worteltje geven en de trailer op
- Samen naar de kantine om wat te drinken en te eten tijdens het wachten op de prijsuitreiking
- Samen blij zijn of je schouder aanbieden :+

Meenemen naar het losrijterrein: rugzakje met startlijst, reservecoupons, 's zomers vliegenspray, vochtige doekjes, handdoekje, laarzenopblinksponsje, proevenboekje en papieren, plastic zakje voor de vieze bescherming in te doen, flesje drinken, evt. fotocamera, halstertouw voor het geval het paard zijn ruiter eraf werkt en de teugels breekt bij het loslopen.
's Winters een nierdekentje voor het in- en uitstappen.
Horloge is absoluut onmisbaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:21

het is voor mij het lijstje van dingen die ik bij me moet hebben (dus thuis of op stal klaar leggen). En of ik het dan aan heb of meeneem vind ik minder belangrijk.

Mijn meerdaags crosslijstje bevat dus zo'n 200 dingen, varierend van een haarnetje tot voerbakken :D
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-09-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voor de GROOMS onder ons ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:22

Urielle, neem jij al reserveringen aan voor volgend jaar ?
:D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:23

Citaat:
- na de proeven gezeur aanhoren van wat er allemaal fout ging

Vooral deze is een goeie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:25

kleinvosje schreef:
Citaat:
- na de proeven gezeur aanhoren van wat er allemaal fout ging

Vooral deze is een goeie!

Hihi en dan als de punten bekend zijn eventjes klagen over de jury :D.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:26

Haha, ja ook, of juist het omgekeerde, totaal verbaasd zijn met je punten en een gat in de lucht springen als je toch eerste bent geworden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:08

Lovely schreef:
Urielle, neem jij al reserveringen aan voor volgend jaar ?
:D

:+

gewerkt op dressuurstallen en zelf ook een beetje een 'ridezilla' op wedstrijd :Y)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:12

Urielle schreef:
een beetje een 'ridezilla' op wedstrijd :Y)

_O- die moet ik onthouden voor als m'n vriendin het even te bont maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:20

Shanelle, ik denk dat je vriendin het superfijn vindt als je haar wat werk uit handen neemt en haar echt h e l p t. Je zult je verbazen hoeveel zogenaamde helpers uit hun neus staan te vreten op het wedstrijdterrein.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:25

Ja inderdaad dat ben ik ook echt van plan, vandaar dit topic, ik wil voorbereid zijn :Y)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:30

Spullen klaarzetten doe ik het liefst zelf. Mijn groom helpt idd door jasje aan te geven, zweep aan te pakken na het rijden, flesje drinken aan te geven, klagen aan te horen, deken om paard leggen, helpen met laarzen uittreken na proef rijden etc.

Zorg dat je goed weet hoe laat je vriendin moet en na wie, dat is ook altijd fijn als er geen ringmeester is.

Verder moed inpraten na slechte eerste proef, ook altijd fijn :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:31

Bij mij is het zo dat de eigenaar de spullen inpakt en ik het paard poets, evt later nog wat spullen pakken en samen laden we in, dus ik ben niet verantwoordelijk voor de spullen, wel herhalen we even of alles mee is.

Op het wedstrijd terrein ben ik verantwoordelijk voor het paard, ik zorg dat deze opgezadeld is, alle laatste prut weg is en stap vervolgens al gedeeltelijk in aan de hand (paard vind het nog wel eens spannend, dus verken eerst met haar het terrein), help met opstappen, naar de bakbegeleiden, aansingelen, jasje aangeven als het warm is, zweepje aangeven indien nodig, waterflesje aanreiken als dit moet etc en vervolgens lees ik de proef voor, na de proeven stap ik nog uit aan de hand, zadel paard af en ruim de spullen op. De eigenaar hoeft dus in principe alleen te zorgen voor de spullen en haar proef rijden :)

Maar ik denk dat je het beste even kan overleggen wat er van je verwacht wordt, want dat is per persoon verschillend :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:32

Ik vind het eigenlijk gek dat hier nog geen Wiki over bestaat .. :)*
Is het eigenlijk gebruikelijk dat de ruiter zijn paard zélf uitstapt, of wordt dat ook gedaan door iemand anders?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:35

Marieke_K schreef:
Spullen klaarzetten doe ik het liefst zelf. Mijn groom helpt idd door jasje aan te geven, zweep aan te pakken na het rijden, flesje drinken aan te geven, klagen aan te horen, deken om paard leggen, helpen met laarzen uittreken na proef rijden etc.

Zorg dat je goed weet hoe laat je vriendin moet en na wie, dat is ook altijd fijn als er geen ringmeester is.

Verder moed inpraten na slechte eerste proef, ook altijd fijn :D

Moed inpraten, of een schop onder de kont geven :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:36

Shanelle schreef:
Is het eigenlijk gebruikelijk dat de ruiter zijn paard zélf uitstapt, of wordt dat ook gedaan door iemand anders?

Ja dat is best wel gebruikelijk, iemand anders er op zetten gebeurd maar weinig, een gewone wedstrijd is echt geen CHIO terrein, meestal gewoon een weiland met ringen er op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:36

haha nou dan moet je niet bij ons wezen. ik ga altijd met een vriendin mee. maar zij vergeet altijd wel iets thuis. vorrige keer stonden we met auto en trailer in de straat om het paspoort te halen. heel slim :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:37

Shanelle schreef:

je mag altijd een artikel schrijven :j

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:40

Haha ja het kriebelt wel hoor, heb er overlaatst enkele geschreven; over conditietraining, lengtebuiging en hulpen.
Maar daar kénde ik iets van, van groomen niet :oo
Misschien handig om hier al een lijst op te stellen met z'n allen en een taakbeschrijving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:40

Shanelle schreef:

ik stap altijd het paard uit. (gewoon er op) het is mijn oude verzorg paardje. en dan kan de eigenaresse even kleten met het publiek. hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:55

_Kiki_ schreef:
Relaxed schreef:
Haarstrik, rijbroek, blouse, enz, dat neem je toch niet mee? Dat heb je als het goed is al aan :+ Niet iets voor op het lijstje lijkt me?

Ik zal in de zomer met dat lekkere warme weer mijn rijbroek en blouse vast aandoen, hihi. Mooi niet! Haarspullen doe ik sowieso pas op concours in, vind ik niet fijn zitten. Dus voor mij 'moet' het wel op het lijstje.

Ook in de zomer deed ik rijbroek en blouse thuis al aan, nam alleen wel een korte broek en schoenen mee voor na mijn proef :D Rijbroek op het laatste moment aan, deed er ook nooit een andere broek overheen :n Haarspullen ook thuis al in, soms onderweg, maar dat zat altijd bij mijn hoed in de doos, dus vergat ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:58

Lovely schreef:
Shanelle, ik denk dat je vriendin het superfijn vindt als je haar wat werk uit handen neemt en haar echt h e l p t. Je zult je verbazen hoeveel zogenaamde helpers uit hun neus staan te vreten op het wedstrijdterrein.

Whaha, herinner me ineens de grote frustratie tov mams.. Wou ik weten hoeveel ik dr nog voor me had :+ Nou, eerst eens kijken waar ze stond, o daar.. Heen stappen... Roepen... Nog eens roepen.. Nog eens roepen maar dan met volledige naam :+ Eindelijk aandacht en ging ze ff kijken, maar die stond dus altijd wel met iemand te kletsen :+

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:09

Ik deed als groom ook altijd de voorbereidingen, maar dat is afhankelijk van de wens van de ruiter. Als de ruiter in kwestie om 9 uur moest starten stond ik om 7 uur het paard te vlechten en de ruiter nog op bed :+ beetje extreem, maar ik vond het fijn om met het paard bezig te zijn. Spullen werden wel zelf ingepakt, maar ik deed de laatste controle. Ik had in mijn hoofd altijd een lijst. Ik stelde me altijd de vraag: is het harnachement compleet enzovoort..

Zadel, daar hoort een singel bij en een dekje, evt beugelriemen.
Is het hoofdstel compleet? Extra controle op het sperriempje omdat die er wel eens ongemerkt af valt.
Wat hoort er bij de ruiter? Van boven naar beneden: cap, haarnetje plastron, blousje, jasje, rijbroek, laarzen en niet te vergeten de handschoentjes.
Extra benodigdheden: sporen en een zweep.
Praktische zaken in een tasje: startkaart, paspoort, proevenboekje, borstel, extra coupons, extra kalkoenen, veiligheidsspelden (je weet nooit wanneer ze van pas kunnen komen), vliegenspray, halstertouw en extra stiekjes als je met elastiek vlecht.

Bij het lijstje van Uriëlle kan ik mij helemaal aansluiten :)

Na de wedstrijd deed ik ook altijd het paard uitstapen, thuis verzorgen, afspuiten als het warm was en als het nog niet gedaan was de trailer schoonmaken.

Ohja, nu ik zelf wedstrijd rijd vind ik niets irritanter dan dat mijn groom kwijt is :+ natuurlijk ben je geen 'slaafje' maar ik vind het prettig als een groom een aanspreekpunt is van hoe lang ik nog heb, wie er in de ring is enz.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:02

Relaxed schreef:
Whaha, herinner me ineens de grote frustratie tov mams.. Wou ik weten hoeveel ik dr nog voor me had :+ Nou, eerst eens kijken waar ze stond, o daar.. Heen stappen... Roepen... Nog eens roepen.. Nog eens roepen maar dan met volledige naam :+ Eindelijk aandacht en ging ze ff kijken, maar die stond dus altijd wel met iemand te kletsen :+

Mijn vriend wandelt gewoon weg, zelfs buiten het wedstrijdterrein! Ik heb echt al zo ontzettend vaak iemand van de kant moeten vissen omdat ik 'spontaan' geen lezer meer had, woest ben ik dan :=
Ook al een keer goed hard van een paard geboenkst bij het losrijden, werd door iemand van het secretariaat naar mijn auto begeleid, stond ik daar anderhalf uur bont en blauw met paard en zadel bij de trailer te wachten op de autosleutels. Vriend merkte pas een hele tijd na mijn starttijd dat ik niet op kwam dagen bij de ring. _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:43

Urielle schreef:
Relaxed schreef:

Mijn vriend wandelt gewoon weg, zelfs buiten het wedstrijdterrein! Ik heb echt al zo ontzettend vaak iemand van de kant moeten vissen omdat ik 'spontaan' geen lezer meer had, woest ben ik dan :=
Ook al een keer goed hard van een paard geboenkst bij het losrijden, werd door iemand van het secretariaat naar mijn auto begeleid, stond ik daar anderhalf uur bont en blauw met paard en zadel bij de trailer te wachten op de autosleutels. Vriend merkte pas een hele tijd na mijn starttijd dat ik niet op kwam dagen bij de ring. _-:(

Ooooh dat is wel heel erg! :(

Mannen.... :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:52

Oehh dat is wel erg Urielle!
Meestal loopt het ook wel vanzelf als je met een vriendin, goede bekenden, eigenaar van het paard o.i.d. mee gaat. Je krijgt ook wel aanwijzingen wat je precies moet doen van te voren.. ;)

En helemaal als je een paar keer mee bent geweest, stelt het echt niks meer voor en is het compleet vanzelfsprekend. :+