Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:28

Nonnekuh schreef:
In een eerdere post heb je het over grof zijn, maar geloof niet dat TS het had over grof zijn maar over aanpakken, vind dat zelf een wezenlijk verschil.

Toch typisch dat jij daar als jury niet van gecharmeerd bent. Voor een paar maand geleden heb ik mijn paard vriendelijk doch dringend verzocht, tijdens een proef, fatsoenlijk door een enge hoek te lopen. Ik kreeg nadien jurycommentaar dat ik daar goed had ingegrepen en goed had aangevoeld dat mijn paard dat even nodig had. En ik heb er daar toch wel even flink ingeschupt hoor!
Ook dat hoort bij training! Thuis is natuurlijk een wezenlijk verschil met een concoursterrein.

Door deze opmerking kom ik dan ook meteen weer bij het punt dat de juryleden toch echt meer op een lijn horen te zitten. Maar goed dat is weer een andere discussie...

en sommige wat realiteits zin kweken ook. :D Thuis proefgericht trainen alsdie het alleen op wedstrijd doet is nl nogal zinloos. Dat kan je dan ook enkel op wedstrijd oplossen. :+

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:30

liess1 schreef:
er zit wel verschil in aanpakken en aanpakken, dat is wat ik bedoel natuurlijk..even een keer wat extra hulp in een onderdeel is natuurlijk niet erg. Ik zie alleen heel vaak dat combinaties niet klaar zijn voor de klasse waarin ze rijden en dan wordt het hangen en wurgen om de proef door te komen,dat is niet de bedoeling en dan moet je misschien nog even doortrainen.

Ok, dit had ik nog niet gelezen voor ik mijn vorige post postte.

Maar wat je nu schrijft slaat niet op de vraag van TS.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:32

Ayasha schreef:
en sommige wat realiteits zin kweken ook. :D Thuis proefgericht trainen alsdie het alleen op wedstrijd doet is nl nogal zinloos. Dat kan je dan ook enkel op wedstrijd oplossen. :+

Precies!

vibabu

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:43

Ik zou ook je paard streng aanpakken. Heb precies hetzelfde probleem, buiten de baan loopt hij geweldig maar zodra we de baan binnenkomen zakt hij in en laat hij me keihard zitten.

Wat je ook kan doen is een wedstrijd nabootsen dus een stukje land afzetten met een auto er op, iemand laten voorlezen en invlechten. Weet dat paard veel dat het nu niet echt is :)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:46

vibabu schreef:
Ik zou ook je paard streng aanpakken. Heb precies hetzelfde probleem, buiten de baan loopt hij geweldig maar zodra we de baan binnenkomen zakt hij in en laat hij me keihard zitten.

Wat je ook kan doen is een wedstrijd nabootsen dus een stukje land afzetten met een auto er op, iemand laten voorlezen en invlechten. Weet dat paard veel dat het nu niet echt is :)

Denk dat het paard dat wel door heeft. Je mist toch een stuk wedstrijdstress vooraf en zelf zal je ook geen spanning hebben zoals op een echte wedstrijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:46

sowieso, waar ga je andere paarden vandaan halen met meer spannnig, witte hekjes, jury, publiek... :+

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:03

Ik heb hier ook last van met me paard! Ze weet inderdaad dat ze toch niet word aangepakt, maar op stukken waarbij de jury niet goed kan zien en ze luistert niet aan me been geef ik haar toch echt een flinke mep met me zweep en als ze het dan nog doet bij stukken waar de jury het wel ziet dan krijg ze gewoon nog een tik. Eerst durfde ik dat niet en idd het werd steeds erger, ben er ook van overtuigd je zelf heel anders rijd in de proef, je wil netter zitten ect en dat voelt voor een paard dan toch anders.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:14

rare discussie dit..De vraag van TS is of aanpakken in de proef mag? Nou dat mag tot op zekere hoogte,je mag corrigeren maar niet afraggen,want dat wordt afgestraft.En Ayasha er zijn genoeg mogelijkheden om te oefenen,als je wilt.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:16

liess1 schreef:
rare discussie dit..De vraag van TS is of aanpakken in de proef mag? Nou dat mag tot op zekere hoogte,je mag corrigeren maar niet afraggen,want dat wordt afgestraft.En Ayasha er zijn genoeg mogelijkheden om te oefenen,als je wilt.

Wat is er raar dan aan deze discussie?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:22

ik ben niet zo gecharmeerd van ruk en plukwerk in de ring,dat zegt wat over het talent van de amazone of ruiter,ik zie liever iemand die met veel ruitergevoel zijn paard door het moeilijke stukje heenrijd,dan met een rotschop zoals hierboven beschreven wordt.En dan zit ik niet op 1 lijn met andere juryleden?? dat vind ik raar aan deze discussie, meer niet.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:27

Ik heb het ook meegemaakt met mijn oudere merrie, ze had ineen heel goed door dat ik haar niet aanpakte in de ring, nou dat heb ik geweten... Losrijden ging steeds erg fijn, de moment dat de bel ging, ik de middellijn opreed en mijn vriend begon te lezen ging het mis. Ze luisterde helemaal niet meer naar mijn hulp, en bleef maar doorlopen hoe het haar het beste uitkwam.
Zachte, onzichtbare hulpen hielpen echt niet.
Ik ben toen eens (ja, bij ons mag je niet HC starten...) naar een ponytornooi gegaan, opgezadeld, losgereden, mijn vriend aan een ring gezet, doen lezen en binnengereden. Wel 10 keer na elkaar heb ik ze stilgezet en herbegonnen tot ze wachtte op mijn hulpen alvorens iets te doen.
't Hielp wel, wedstrijden daarna geen problemen meer gehad. ;)

Tijd later terug wel, beetje uit roulatie, maar ik twijfel ook niet hoor, ik pak ze aan in de proef, in de ring zelf. Ze hebben het zo snel door als je dat daar niet doet...
Ik heb nu een jong paard, en zeker met haar wil in consequent zijn, been = been = luisteren. Dan maar even minder punten, maar een correct opgeleid paard!

Ohja, ik ben ook jury t.e.m. Z2, en ik zie veel liever iemand die correct handelt, dan een hele proef braafjes proberen het probleem oplossen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:31

Ik ben ook absoluut niet gecharmeerd van ruk en plukwerk. Ben zelfs geneigd om zulke types van het paard te trekken...

Maar je kan me niet vertellen dat het soms niet nodig is flink streng met je been in te komen als je paard bijv. niet langs een hekje wil. En als hij dan niet reageert op mijn lichte beenhulp dan zal het toch even iets duidelijker moeten. Moet je anders het paard maar zijn zin blijven geven? Zodat ie nooit langs die hekjes loopt?
Heeft niks met mijn ruitergevoel te maken.

En ik weet dat er meer dan genoeg juryleden zijn die dat wel willen zien...heeft ook te maken met de controle over je paard binnen de ring. Zal wat zijn als ik hem daar niet even op zijn nummer mag zetten en hij bijv. zo door mijn binnenbeen heen mag denderen.....maar als ik jou dus als juylid heb dan moet dat dus wel??
Nou helaas, dan maar minder punten. Maar wel een correct opeleid paard dat, OOK binnen de ring, aan de hulpen staat.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:33

Theake schreef:
Ik heb het ook meegemaakt met mijn oudere merrie, ze had ineen heel goed door dat ik haar niet aanpakte in de ring, nou dat heb ik geweten... Losrijden ging steeds erg fijn, de moment dat de bel ging, ik de middellijn opreed en mijn vriend begon te lezen ging het mis. Ze luisterde helemaal niet meer naar mijn hulp, en bleef maar doorlopen hoe het haar het beste uitkwam.
Zachte, onzichtbare hulpen hielpen echt niet.
Ik ben toen eens (ja, bij ons mag je niet HC starten...) naar een ponytornooi gegaan, opgezadeld, losgereden, mijn vriend aan een ring gezet, doen lezen en binnengereden. Wel 10 keer na elkaar heb ik ze stilgezet en herbegonnen tot ze wachtte op mijn hulpen alvorens iets te doen.
't Hielp wel, wedstrijden daarna geen problemen meer gehad. ;)

Tijd later terug wel, beetje uit roulatie, maar ik twijfel ook niet hoor, ik pak ze aan in de proef, in de ring zelf. Ze hebben het zo snel door als je dat daar niet doet...
Ik heb nu een jong paard, en zeker met haar wil in consequent zijn, been = been = luisteren. Dan maar even minder punten, maar een correct opgeleid paard!

Ohja, ik ben ook jury t.e.m. Z2, en ik zie veel liever iemand die correct handelt, dan een hele proef braafjes proberen het probleem oplossen.

_/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:36

liess1 schreef:

geef ze eens? :) de mogelijkheden.
Als die van mij niet reageert zoals ik wens krijgt ze een scherpere hulp. Ik eis onmiddeljike reactie. Kan jij er als jury niet tegen als ik na 1x been aan tik met zweep dan mag je gerust tegen mij komen zeggen dat je dat niet vind kunnen en mij een ruiter zonder gevoel noemen maar of het ook door komt is nog maar de vraag. Ik vrees er voor eerlijk gezegd. :D

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:22

liess1 schreef:
ik ben niet zo gecharmeerd van ruk en plukwerk in de ring,dat zegt wat over het talent van de amazone of ruiter,ik zie liever iemand die met veel ruitergevoel zijn paard door het moeilijke stukje heenrijd,dan met een rotschop zoals hierboven beschreven wordt.En dan zit ik niet op 1 lijn met andere juryleden?? dat vind ik raar aan deze discussie, meer niet.

Oke maar hoe doe jij dit dan Liess?
Als jij een proef rijd en je paard reageert niet op je hulpen?

Hoe los jij dat ruitergevoelig op?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:28

Lies21 schreef:
liess1 schreef:

Oke maar hoe doe jij dit dan Liess?
Als jij een proef rijd en je paard reageert niet op je hulpen?

Hoe los jij dat ruitergevoelig op?

Lief vragen? :+

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:32

ik heb het zelfde probleem gehad.
maar heb ook een paard die precies t tegenovergestelde dee
(thuis was het een draak schrok overalvan en op concour was het een schaapje)
paraplus thuis zo eng op concour keek hij er niet eens naar.)

maar goed terug komen op het topic zelf.
heb 1 keer toen mijn pony aangepakt was in een binnenbak en heb hem toen echt even op zijn feiten gedrukt.
na afloop van de proef kwam de jury naar mij toe en zei wel is waar dat ik het goed heb opgelost.
omdat heel veel mensen dan toch de proef uit willen rijden en na de proef gewoon nog even door gaan en dan pas het paard op de feiten drukt tja dan zijn die beesten al lang weer met iets anders bezig.

m`n pony is na die keer een hoop veranderd en had nooit geen last meer van de bak spooken en van de andere trekjes (oa uitbreken op de volte en nog een aantal dingen)

overigs kwam ik de zelfde jury weer tegen op een andere wedstrijd en vertelde mij dat ik hem super aan het lopen had en zei zelfs wanneer zie ik je in het L1 verschijnen.

dus ik zeg gewoon doen, (of anders een keer een bak afhuren en dan je paard even op de feiten drukken)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:33

liess1 schreef:
sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.

Daar ben ik het ook écht niet mee eens. Paarden zijn zo ontzettend gevoelig, ze weten precies wanneer je niet in wilt grijpen omdat je alles perfect wilt doen.

Ik zou zeker ingrijpen, wat is het ergste wat kan gebeuren? Zo lang je het rijtechnisch redelijk oplost is er weinig aan de hand. Als je er voor kiest niet in te grijpen krijg je hoogst waarschijnlijk een proef met allemaal 5en en 6en, puur omdat het niet bijzonder goed of bijzonder slecht is. Als je daarentegen bijvoorbeeld op onderdeel 4 ingrijpt heb je daarvoor misschien een 3 of een 4, so what, dan kun je fijn verder rijden, hebben jullie beiden iets geleerd en kun je de rest van de proef weer goede punten rijden. In dat geval heb je nog 26 onderdelen over om weer flink op de scoren!

Edit: Afraggen is NOOIT de bedoeling, op wedstrijd niet, maar thuis ook niet. Raar dat je met ingrijpen meteen op afraggen doelt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:37

Jury's hebben liever dat ze je een keer een 2 of een 3 moeten geven omdat je je paard aanpakt. Dan dat je door blijft rijden en alleen maar 5jes scoort! ;)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:40

Chaos schreef:
Jury's hebben liever dat ze je een keer een 2 of een 3 moeten geven omdat je je paard aanpakt. Dan dat je door blijft rijden en alleen maar 5jes scoort! ;)

Dat bedoelde ik ook te zeggen, maar ik ben nooit zo'n ster in het verwoorden hiervan :+

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:42

levine schreef:
Chaos schreef:

Dat bedoelde ik ook te zeggen, maar ik ben nooit zo'n ster in het verwoorden hiervan :+

Ik snapte je wel hoor :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:43

Haha, ik moest ook even denken hoor.
Maar zo is het nu eenmaal, probleem opgelost.. :+ :P

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:44

Toch apart dat het probleem bij iedereen hier alleen in de proef ontstaat op wedstrijden...

Ooit weleens over nagedacht dat dit gedrag door de ruiter getriggerd wordt :)*

Bedenk je eens goed hoe je zelf anders rijdt in je proeven.
Ik zie 9 van de 10 keer een ruiter die alleen maar mooi wil zitten maar vergeet dat je een proef niet kan zitten maar een proef moet rijden!
Probleem ligt vaak dus helemaal niet bij het paard maar bij een ruiter die zelf teveel gaat doen of juist niets meer doet door de (onbewuste) spanning.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:45

Tuurlijk.

Maar als de ruiter iets last heeft van spanning, en het paard pikt dat op en gaat vervolgens jouw hulpen negeren.

Dan moet je hem nog steeds doorpakken.. ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:46

Je kunt ook aanpakken, eventueel het onderdeel nog een keer rijden en dan afgroeten.
Dan natuurlijk nog wel even stevig doorrijden daarna, zodat je paard niet denkt dat klooien betekent dat hij mag stoppen.