Monopolie positie KNHS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:08

marije1987 schreef:
Het lijkt mij persoonlijk niet verkeerd dat er nog een soort van KNHS komt.. vooral i.v.m. het prijsniveau van alles.. Concurrentie zorgt meestal voor lagere prijzen ;)
@Beeeeh: Als je een instantie naast de KNHS zou willen, zou daar dan naast eigen vlag/deelnemers.. ook niet gedacht moeten worden aan eigen jury's (+opleidingen hiervoor) etc. etc.?

ja ,het zal ook niet zomaar even te realiseren zijn,concurrentie zorgt idd voor lagere prijzen maar kan ook voor verandering zorgen wbt kwaliteit ,je zal nog meer naar je leden hun wensen moeten luisteren omdat ze anders naar een ander kunnen stappen... ;)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:14

knollentuin schreef:
zal ook niet zomaar even te realiseren zijn,concurrentie zorgt idd voor lagere prijzen maar kan ook voor verandering zorgen wbt kwaliteit ,je zal nog meer naar je leden hun wensen moeten luisteren omdat ze anders naar een ander kunnen stappen... ;)

Uiteraard, maar is de 'normale' wedstrijdruiter echt op zoek naar kwaliteit? Volgens mij zou een snelle service (incl. standenverwerking ;)) + levering van startkaarten/coupons tegen lage prijzen voor de meesten genoeg zijn :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:18

oef ,ja we blijven hollanders he? en dan die boze brief die je thuis krijgt als je in hun ogen in een verkeerde klasse gestart bent ,waarin meteen met maatregelen en sancties gedreigd wordt...terwijl ik alle coupons kon overleggen met de gereden punten...de eigen administratie daar loopt al jaren op een hoop. ik snap best dat het een enorme job is hoor maar ze gaan er bij voorbaat vanuit dat jij fout zit in deze situatie ;vond ik ook niet zo prettig 8-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:33

Als we het op een stal niet meer naar ons zin hebben, verhuizen we.
Kom je met je trainer niet verder, zoeken we een ander.
Heeft de rijvereniging plannen waar je je niet in kan vinden, stappen we over naar een andere.

Maar weg bij de KNHS kan wel, maar wedstrijden rijden kan dan niet meer, lijkt mij raar.
Want in alle andere situaties stappen we zonder problemen over naar iets wat beter bij ons past.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:21

Japeloup schreef:
Als we het op een stal niet meer naar ons zin hebben, verhuizen we.
Kom je met je trainer niet verder, zoeken we een ander.
Heeft de rijvereniging plannen waar je je niet in kan vinden, stappen we over naar een andere.

Maar weg bij de KNHS kan wel, maar wedstrijden rijden kan dan niet meer, lijkt mij raar.
Want in alle andere situaties stappen we zonder problemen over naar iets wat beter bij ons past.

Beetje vergelijkbaar met KPN, Eneco en ppt-post van vroeger.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:39

Frantic schreef:
OS? Neonlight heeft het toch over de aangespannen sport? Dat is geen Olympische discipline dacht ik.

Ik snap best dat bijvoorbeeld de AS zich ondergeschoven voelt en het idee heeft alleen maar lidmaatschap te mogen betalen.

Er moet te achterhalen zijn wat de reden van het toenmalige bestuur was om toch aansluiting te zoeken bij de KNHS!

( en ik denk dat een heleboel mensen AS verwarren met de Mensport.... die laatste vreet heel aardig in onze centen hoor!)

Ik bedoel inderdaad niet de mensport, veel mensen vergissen zich daarin. Tja, en het is gegroeid met de tijd....bij de oprichting van Zuid was het nog wel gewoon een wilde vereniging die wilde wedstrijdjes reed. Zal eens kijken of ik nog het een en ander in de oprichtingstatuten kan vinden (als ik die met de verhuizing niet heb weggegooid :o ).

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:03

_10_ schreef:
Beetje vergelijkbaar met KPN, Eneco en ppt-post van vroeger.

Eerst moest alles bij elkaar, want dat was makkelijk en nu heb je weer meer keus.
Dus waarom niet bij de sport(en), want ik denk dat het niet alleen zo werkt bij de paardensport.

manic

Re: Monopolie positie KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:49

Bij iedere andere sport heb je toch ook een overkoepelende organisatie? Als je problemen hebt met de KNVB wordt bij een topclub voetballen ook lastig hoor...

Ik vind het juist goed that de KNHS zich met zo veel takken van sport bezig houdt en zich zo inzet om op alle vlakken van alles te verbeteren.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:17

Ik vind dat mensen wel consequent moeten zijn: als je je wilt afzetten tegen de KNHS, moet je vervolgens niet de voordelen willen hebben van dat instituut en alles waar zij mee verbonden is.

Inderdaad vanuit dat oogpunt is er een monopolie, maar dat is dan ook meteen onvermijdelijk. Als je theoretisch namelijk een tweede federatie zou opzetten van waaruit je wedstrijden kunt rijden en waarbij je geselecteerd zou kunnen worden voor internationale wedstrijden, dan heb je direct ook weer een overkoepelende organisatie nodig die dan de selectie regelt en die daarvoor het monopolie heeft.

Uit de praktijk van vereningen land blijkt trouwens dat twee federaties niet leidt tot lagere kosten en meer focus op leden, maar op meer ruzies, onenigheden en misverstanden tussen de organisaties, hetgeen vaak niet goed is voor de leden.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:29

Beeeeeeeeh schreef:
Ik vind dat mensen wel consequent moeten zijn: als je je wilt afzetten tegen de KNHS, moet je vervolgens niet de voordelen willen hebben van dat instituut en alles waar zij mee verbonden is.

Inderdaad vanuit dat oogpunt is er een monopolie, maar dat is dan ook meteen onvermijdelijk. Als je theoretisch namelijk een tweede federatie zou opzetten van waaruit je wedstrijden kunt rijden en waarbij je geselecteerd zou kunnen worden voor internationale wedstrijden, dan heb je direct ook weer een overkoepelende organisatie nodig die dan de selectie regelt en die daarvoor het monopolie heeft.

Uit de praktijk van vereningen land blijkt trouwens dat twee federaties niet leidt tot lagere kosten en meer focus op leden, maar op meer ruzies, onenigheden en misverstanden tussen de organisaties, hetgeen vaak niet goed is voor de leden.

Naar mijn idee zijn de mensen die graag de voordelen willen (voornamelijk: goedkoper) niet de mensen die in de kaders zitten of internationale wedstrijden rijden. Meer voor de hobby-ruiters in de B-Z ;) Ik kan je zeggen dat daar in Friesland heel veel van zijn ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:01

De grote vraag blijft voor mij of er nog meer mensen zijn die het niet eens zijn met de manieren van de KNHS

Dan doel ik niet zo zeer op de organisatorische dingen. Maar de wijze van kijken naar paarden en de wijze van trainen.

Wat mij een beetje tegenstaat is het volgende:
Gaat het met het rijden van een wedstrijd om je trainingsvaardigheden of de bewegingen van je paard? Nu weet ik wel dat dat samen hangt maar toch ook weer niet...
Helaas zie ik regelmatig om me heen dat de ruiters met een benenzwaaier hoger scoren dan iemand die een keurige proef neer zet, waarbij het paard (volgens de boeken) de verschillende oefeningen laat zien.

Voorbeeld: kijk eens naar een L proeven, let dan met name op de oefening wijken. Ga eens voor je zelf beoordelen of de combinaties deze wel correct laat zien, dus volgens de boekjes. Leg dan jou beoordelingen eens naast de uitslag. En vertel mij eens wat je bevindingen zijn....
En hoe kan iemand die de L oefeningen niet beheerst dan toch in het M komen en zo ook voor het Z, want we weten allemaal dat dat gebeurd.

Voorbeeld wat los staat van de KNHS (maar wat wel in verband staat met): neem de olympische spelen, zonder namen te noemen, maar we weten allemaal dat er een paard in de staak ging en toch heel hoog eindigde. Nou moeten wij (lees B-Z ruiters) dit hebben in je proef, weet je dan wat er gebeurt? Precies je mag de ring verlaten, wegens ongehoorzaamheid/verzet van je paard

Ik vind het erg jammer dat er (in mijn ogen) niet gejureerd wordt zoals de dressuur bedoeld is. Nu weet ik dat ik hiermee wellicht een hele hoop mensen/ruiters me op de hals haal, maar ben gewoon erg benieuwd of er nog meer er zo over denken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:07

Op het Westerngedeelte vind je hier ook nog wel flink wat informatie over.
De KNHS heeft een gedeelte van de reining, één tak binnen de Westernsport. Los daarvan is duidelijk dat de KNHS steeds meer 'macht' heeft.
De meningen op WesternBokt zijn gemiddeld genomen niet erg positief - heb ik de indruk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:39

Japeloup, je kunt door het L komen met een slecht wijkend paard omdat het slechts een van de zovele onderdelen is. En goed wijken wil niet zeggen dat je ook L-waardig rijdt. Ik vind het veel belangrijker dat paarden die L lopen met takt, lekker los door het lijf en met een nette gesloten aanleuning door de baan gaan en de ruiter het paard weet te presenteren en de oefeningen af kan werken. Als het wijken dan net mislukt omdat het paard bijv. struikelt in een kuil, net even afgeleid is door een passerend paard of omdat de ruiter moeite heeft met het juiste gevoel en bijv. buiging accepteert of een paar passen de achterhand voor laat komen door het vragen van teveel zijwaarts... tja, dan heeft die ruiter voor mij toch echt nog steeds een goede L-proef laten zien.

De OS heeft natuurlijk niks te maken met de KNHS en gelukkig mag je bij een paard in verzet gewoon doorrijden mits je hem snel genoeg weer terug aan het lopen krijgt. Het zou vreselijk zuur zijn wanneer je paard een heftige schrikreactie heeft door externe factoren en je bent gelijk uitgeschakeld. Als je het als ruiter gelijk handig op kunt lossen, heb je de kans om je proef te vervolgen en als je de spanning kunt af laten vloeien en verder een goede proef neerzet zit er ook nog een kans in dat je nog bovenin komt te staan. En ja, dat vind ik terecht. Het wil niet zeggen als er iets niet goed gaat dat de rest van je proef ook waardeloos is.

Het gezeur over benenzwaaiers vind ik zo'n modegedoe en het is nog onzin ook. Mensen moeten eens gewoon gaan trainen met hun simpele paard en concentreren op hun proef in plaats van een beetje afgunstig te zitten mekkeren over mensen die het geluk hebben dat ze een goed paard kunnen rijden. Als dat goede paard niet voor elkaar is, sta je er net zo goed niet vooraan bij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:59

wedstrijden rijden is in competitieverband laten zien hoe je staat in de training/africhting van je paard...

1 onderdeel maakt nog geen proef.
voorbeeld wijken, dat zijn 2 onderdelen van de 30, als de andere 28 goed waren dan kan je zonder wijken 1e worden (mijn dochter is daar een voorbeeld van :D Die pony kreeg ze absoluut niet aan het wijken, tenminste niet volgens het boekje, en vloog de L door)
Proeven moet je in z'n totaliteit beoordelen.

een andere bond op richten om regels te creeeren dat anderen winnen ipv die mensen die nu regelmatig winnen, lijkt me niet echt de bedoeling.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:02

Urielle, ik snap je uitleg maar zoals je begrijpt ben ik het niet helemaal met je eens.
Ik train mijn paarden om ze los, recht en blij in het lijf te krijgen/houden. Ik wil mijn hulpen onzichtbaar kunnen geven en in harmonie door de ring/baan heen gaan. Wat voor mij het grootste storende factor is, is dat je heel vaak combinaties ziet rijden die met een hoop trek ruk en pluk werk hun paard trainen en in de ring starten. Het wijken is slechts een klein voorbeeldje. Natuurlijk ben ik het met je eens dat als een ruiter zijn paard netjes voor elkaar heeft hij winstpunten moet kunnen rijden (ook als een oefening even niet fijn loopt).
Ik vind dat mijn paarden een balans, spieropbouw, etc. hebben voor het niveau waar ik ze in start. Ik zie regelmatig paarden in een klasse starten die in mijn ogen daar niet horen, maar door de uitstraling, beweging, etc. van de hele combinatie toch steeds maar weer boven aan geplaatst worden.

Ben me er wel degelijk van bewust dat als je een paard hebt dat makkelijk beweegt je sneller punten rijdt. Jammer vind ik het dat als je je paard correct geschoold hebt, je dan toch altijd onder doet aan die mooi bewegende paarden. Ongeacht of deze wel of niet goed geschoold zijn.
Wat ik graag zou zien is dat er meer gelet wordt op de samenwerking tussen paard en ruiter, de KNHS beweert dat te doen maar heb ik dus mijn twijfels over. Want een paard dat b.v. in het Z loopt hoort volgens mij recht-gericht, in tact bewegend, los in het lijf en beschikken over een juiste bespiering, maar sorry dat ik het moet zeggen, ik zie er aardig wat die dat niet hebben.... Dan heb ik het nog niet over de manier hoe de ruiter er op zit (veel gewicht in de hand, niet voldoende aan het been, scheef, niet mee in de beweging, en zo kan ik nog wel even door gaan).
Al deze dingen vind ik tot de graad van africhting behoren, dus de samenwerking.

M_D_HJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:05

Frantic schreef:
ander ras? die hebben toch ook hun eigen stamboek wedstrijden?

Die hebben stuk voor stuk hun eigen regelementen.

rechtrichten heeft niks met de KNHS te maken, waarom haal je dat soort dingen aan?
Bitloosrijden kan bij de KNHS ook al staat het in de kinderschoenen.

Wat voor een organisatie zou je daarnaast nog willen????

die stamboek wedstrijden moetenno steeds volgens de regelementen van knhs hoor ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:13

Alane schreef:
wedstrijden rijden is in competitieverband laten zien hoe je staat in de training/africhting van je paard...

voorbeeld wijken, dat zijn 2 onderdelen van de 30, als de andere 28 goed waren dan kan je zonder wijken 1e worden (mijn dochter is daar een voorbeeld van :D Die pony kreeg ze absoluut niet aan het wijken, tenminste niet volgens het boekje, en vloog de L door)

een andere bond op richten om regels te creeeren dat anderen winnen ipv die mensen die nu regelmatig winnen, lijkt me niet echt de bedoeling.

Het gaat mij er niet om dat er dan andere mensen kunnen winnen, het gaat er mij om dat er in mijn ogen niet genoeg gekeken wordt naar de wijze van africhting van een paard.
Zoals ik al eerder aangaf komen er steeds meer stromingen binnen de paardensport. Voor de groep die niet past binnen het kader van de KNHS zijn er geen mogelijkheden om hun training te toetsen.
Neem nou iemand met een simpel paardje, die keurig volgens het boekje traint. Maar bij elke wedstrijd weer de teleurstelling heeft om onderaan te eindigen (in de B of L). En zoals je zei moet het gaan om de totaliteit, daar ben ik het met je eens, maar in mijn ogen hoort daar dus meer bij dan wat er nu vaak beoordeeld wordt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:55

Ik dacht aanvankelijk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. Maar nu ik de posts van de TS wat verder doorlees is het gewoon 1 van de vele 'ik heb maar een gewoon paard, en ik kan niet winnen van bewegingswonders, want de jury heeft het allemaal niet begrepen'-topics.

Iemand met een simpel paard zal gewoon op andere punten moeten scoren dan op beweging. Bv op zeer correct rijden. Dat lijkt me een nuttigere training dan proberen een nieuwe sportbond op te zetten die past bij de manier van bewegen van een simpel paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:03

Ik dacht ook dat het hier om de organisatie KNHS ging, maar blijkbaar over het jureren tijdens dressuurwedstrijden. Is toch een hele andere discussie dan de titel doet suggereren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:14

Japeloup schreef:
Het gaat mij er niet om dat er dan andere mensen kunnen winnen, het gaat er mij om dat er in mijn ogen niet genoeg gekeken wordt naar de wijze van africhting van een paard.
Zoals ik al eerder aangaf komen er steeds meer stromingen binnen de paardensport. Voor de groep die niet past binnen het kader van de KNHS zijn er geen mogelijkheden om hun training te toetsen.
Neem nou iemand met een simpel paardje, die keurig volgens het boekje traint. Maar bij elke wedstrijd weer de teleurstelling heeft om onderaan te eindigen (in de B of L). En zoals je zei moet het gaan om de totaliteit, daar ben ik het met je eens, maar in mijn ogen hoort daar dus meer bij dan wat er nu vaak beoordeeld wordt.

Thuis is iedereen Anky....
als voorbeeld: Mijn dochter vroegah was één brok zenuwen op wedstrijden, veel wedstrijden laten starten en we gingen voor de 1voor laatste plaats, alles wat ze hoger eindigde was meegenomen....
Echter, toen op een gegeven moment de zenuwen beter onder controle waren, maar de punten niet hoger en we kritischer zijn gaan kijken, bleek er iets anders te schorten nl LES, andere manier van lesgeven gevonden en voila van middenmoot naar bovenaan, in no time door de L .... M1 en toen de pony verkocht...
Andere pony gekocht, groen en overnieuw begonnen, eentje met meer beweging, beetje training en hupsa op wedstrijden en wederom bovenaan... paar starts en L1 stargerechtigd.....
Ja dan kun je roepen, beweging en uitstraling, maar een andere ruiter op dezelfde pony redt het niet....
het is de combi die het moet doen...
kunde en doen... en niet het paard wint maar de combi...

Een sportbond kan daar niets aan veranderen... Ik heb paarden gezien, doorsnee huis- tuin en keukendieren, niets spectaculairs en toch bovenaan eindigen omdat het gewoon goed was...
rijdt je goed eindig je bovenaan... zit er een goede beweger bij die niet zo goed gereden wordt, ja dan kan die boven jou eindigen, en die trainen net zo hard maar mischien net iets anders les... meer ervaring, meer kennis en meer kunde...

Zou je alleen daarvoor een nieuwe bond oprichten, wat volgens mij wettelijk niet (meer) kan, zal daar hetzelfde gebeuren en zal er over een paar jaar gevraagd worden op een 3e of zelfs 4e bond....

ben je het met dingen niet eens, de KNHS is een vereniging, zorg dat je stem gehoord wordt....

vwb jureren, meldt je aan als schrijver, dat is pas een eye-opener en ontzettend leerzaam.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:26

Japeloup schreef:
Alane schreef:

ik start zelf met 2 Tinkers officieel, en hoewel ik soms geconfronteerd wordt met het dilemma dat m'n paarden inderdaad geen Jazz de 2de zijn qua gangen of bouw, kom ik nog best goed mee tussen die anderen. puur door netjes te rijden en geen fouten proberen te maken.
m'n L2 dier begint nu aan haar top te raken, en kan gewoonweg niet meer laten zien waardoor we tussen de KWPN'ers vastlopen nu.

nou.. de oplossing; de stamboek concoursen van het Tinkerstamboek :j
zijn gewoon via het KNHS aangesloten, en dan strijd je alleen tegen dieren van je eigen kaliber.
ik vind het een super oplossing, en heb m'n motivatie volledig terug!
en op zulke concoursen doen ook mensen mee die net een andere tak van de sport beoefenen en overal tussendoor vallen. weet dat andere ras stamboeken hetzelfde hebben qua systeem, dus het KNHS staat dit absoluut wel toe. heb ze al gezien met bitloos, westerntuig,TREC mensen en weet ik wat, en dat strijd op zo'n dag gezellig tegen elkaar.

hoe dit te doen met een " simpel KWPN" paard weet ik niet, denk dat je gewoon netjes de boel voor elkaar moet hebben.
als ik kijk naar mijn eigen ervaringen, minimaal de punten voor het M1 moet elk karrepaard kunnen halen, puur door netjes je oefeningen te rijden en je paard in de aanleuning te hebben.
alles erboven met een " minder talentvol paard" moet je talent hebben, een goede match met je paard, of toch een goed dressuurpaard aanschaffen.
het is en blijft een competitie, en de beste wint daarbij nu eenmaal. koop een ander paard, of accepteer het :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:52

Lowara: Ik snap je punt en ben het ook tot op zeker hoogte met je eens.
Als je niet tegen de competitie kan moet je of: stoppen, ander paard kopen of niet zeuren.

Maar mijn punt is dat ik graag zou zien dat je ook op een andere manier, dan nu bij de KNHS, je training kan toetsen. Voor mij hoeft het dus niet in wedstrijd verband. Ik behoor tot de ruiters die op de klassieke/academische manier trainen, helaas vind ik weinig aansluiting bij de KNHS methode van jureren.
Wil graag lol hebben met mijn paard en op een correcte manier mijn paarden trainen. Wil er uithalen wat er in zit. Maar wil ook graag weten waar ik sta, op welk niveau ben ik, traningstechnisch.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:53

Lowara: Ik bedoel het echt niet onaardig hoor, maar als je alleen stamboek wedstrijden start. Ben je dan wel echt L2-waardig? Of start je ook nog gewone wedstrijden. En zie je dan duidelijk verschil in je punten tussen stamboek en gewone wedstrijden?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:56

Anoeska schreef:
Lowara: Ik bedoel het echt niet onaardig hoor, maar als je alleen stamboek wedstrijden start. Ben je dan wel echt L2-waardig? Of start je ook nog gewone wedstrijden. En zie je dan duidelijk verschil in je punten tussen stamboek en gewone wedstrijden?

Zou toch raar zijn als je bij de "ras" wedstrijden wel winstpunten haalt en bij de gebruikelijke wedstrijden niet, dan klopt de manier van jureren toch niet. Je verdient een winstpunt als je in de proef laat zien dat je voldoet aan de eisen voor dat niveau.
Of zie ik het verkeerd???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:00

Japeloup schreef:
Lowara: Ik snap je punt en ben het ook tot op zeker hoogte met je eens.
Als je niet tegen de competitie kan moet je of: stoppen, ander paard kopen of niet zeuren.

Maar mijn punt is dat ik graag zou zien dat je ook op een andere manier, dan nu bij de KNHS, je training kan toetsen. Voor mij hoeft het dus niet in wedstrijd verband. Ik behoor tot de ruiters die op de klassieke/academische manier trainen, helaas vind ik weinig aansluiting bij de KNHS methode van jureren.
Wil graag lol hebben met mijn paard en op een correcte manier mijn paarden trainen. Wil er uithalen wat er in zit. Maar wil ook graag weten waar ik sta, op welk niveau ben ik, traningstechnisch.

Schijnbaar dus op een zijspoor als je je punten niet krijgt.... op hetzelfde zijspoor waar mijn dochter toen ook op zat :j
Thuis doe je de training, op wedstrijd laat je dus in competitieverband zien waar je staat in de training van je paard, te samen met anderen.

Wat jij nu eigenlijk vraagt is dat er regels komen zodat de beteren in je klasse aan de zijlijn worden gezet, want wie zegt dat zij niet opdezelfde manier trainen?
Mijn dochter en anderen hebben ook lol met hun knol, en de aanpassing in training die mijn dochter toenertijd heeft gedaan is niets revolutionair of paard onterend... gewoon andere training.... en mijn dochter heeft evenmin een 2e Salinero of Totilas...