Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:30

schoentje schreef:
Ik wil ook absoluut niet alle dressuurruiters over 1 kam scheren.
Maar dit valt mij gewoon heel erg op. Zeker dat het bij de dressuurruiters doodnormaal is en bij springruiters echt not done.

En ik kan nou niet echt zeggen dat er bij de springpaarden veel ongelukken met jonkies of hengsten gebeuren.

vind het eerlijk gezegd een beetje voor schut!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:31

Bij mij was het omdat het de eerste keer was en hij is pas 5 jaar en we wisten niet hoe hij op wedstrijd was en na 5 minuten ging het touwtje er dan ook gewoon af... :P ik vind het niet zo heel raar bij de B dressuur hoor want er zijn heel veel kleine kindjes die daar rijden en ik denk eerder dat het aan de moeders ligt :) maar in de hogere dressuur vind ik het ook een beetje raar...
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:32

vonneke schreef:
ik denk dat het 9 van de 10 keer lekker interessant staat.

Op de kampioenschappen waren er ook mensen die zo naar de ring begeleid werden. Paard blikte of bloosde niet.

paar weken terug een gezien die ging alle kanten op aan het touwtje, dan denk ik idd, das misschien nog niet zo onverstandig.

Maar ik vind het vaak flauwekul en naar mijn mening staat het interessant.

'zie-mij-is-gaan-op-me-wilde-dressuur-crack'

Juist op de kampioenschappen zie je het veel.
Op de fotoreportage van WK Verden in de paardenkrant staan gewoon verschillende van zulke foto's geplaatst, dus het hoort er echt bij.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 19-08-10 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:33

ik zie jou al gaan met een touwtje eraan!

Nee mij zul je dat niet zien doen. alles wat bij mij voor het eerst meegaat behoort zichzelf te gedragen, zonder touwtje!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:34

CasanovaLY schreef:
Bij mij was het omdat het de eerste keer was en hij is pas 5 jaar en we wisten niet hoe hij op wedstrijd was en na 5 minuten ging het touwtje er dan ook gewoon af... :P ik vind het niet zo heel raar bij de B dressuur hoor want er zijn heel veel kleine kindjes die daar rijden en ik denk eerder dat het aan de moeders ligt :) maar in de hogere dressuur vind ik het ook een beetje raar...

Maar waarom zie je dit dan zelden tot nooit bij springruiters?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:34

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat als een dressuurpaard goed aan de hulpen moet staan, hij/zij dat ook moet zijn buiten de bak. ;)
(en dan heb ik het over goed opgeleide paarden, niet over jonkies).

Ik vind het overigens alles-behalve interessant staan, zo'n paard aan een touwtje. :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:35

funnyteam schreef:
denice schreef:
Maar laten we niet alle dressuurruiters over een kam scheren, ik ben er een, maar mijn paard en ik worden toch echt niet vastgehouden en doen regelmatig spannende dingen! :D

Misschien ben je dan wel een allround ruiter. :)

Ja dat is waar, ik spring ook regelmatig, maar doe nog geen wedstrijden.
Buiten crossen is ook favoriet :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:35

Ik denk dat de scheidslijn tussen dressuur en springruiter steeds groter wordt. Vaak zie je toch dat dressuurruiters voorzichtiger zijn dan springruiters en doen dan liever voor de zekerheid een touwtje erbij terwijl de springruiters het eerder durven af te kijken.

Met de fokrichtingen dressuur/springen zie je ook een een richting in ruiters denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:36

schoentje schreef:
CasanovaLY schreef:

omdat die denken: der op en gaan met die banaan.

ik heb nog nooit een gehad die in de eerste 5 minuten dat ik erop zat het paard ongemakkelijk was, als ze fris oid zijn dan doen ze dat vaak pas later of als er iets in de omgeving gebeurt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:36

Ik heb ook welleen een paard + dressuurruiter naar het losrijterrein begeleid.
Dit was een jong paard dat ontzettend gemeen kon bokken. Op het terrein zelf wel meteen losgeklikt en ze is meteen gaan losrijden. Maar ik denk dat als ik er niet naast had gelopen dat het dan wat minder vlekkeloos was verlopen.
En zij is totaaaal geen schijterd :n
Nu rijd ze overigens zelf naar de ring tenzij paardje weer op ontploffen staat.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:39

iemand ooit een springruiter naar het terrein begeleid? :D

Ik denk dat een springruiter dan gewoon pas op het terrein op z'n paard gaat zitten, als ie echt zo gek is.

Anoniem

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:39

Ik heb het nog nooit gezien :P
Is net zoals inrijden met witte bandages :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:40

Ik heb een jong en/of fris paard juist liever niet aan een touwtje, als tie steigert zal hij door de druk achter zijn oren alleen maar hoger gaan steigeren, ik los zowel steigeren, springen of bokken liever voorwaarts op en dan gaat toch wat moeilijk als daar nog iemand aan een touwtje meebungelt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nuka

ik denk ook beide, springruiters hebben over het algemeen meer lef, maar er is toch ook echt verschil in de paarden, in de dressuur zie je veel jazz en dat soort hittepetitjes (niet beledigend bedoeld hoor :D )

ik vind het echter niet voor schut hoor, liever safe than sorry

Anoniem

Joolien schreef:
Ik heb het nog nooit gezien :P
Is net zoals inrijden met witte bandages :+

net zo onhandig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:41

nuka schreef:
ik denk ook beide, springruiters hebben over het algemeen meer lef, maar er is toch ook echt verschil in de paarden, in de dressuur zie je veel jazz en dat soort hittepetitjes (niet beledigend bedoeld hoor :D )

ik vind het echter niet voor schut hoor, liever safe than sorry

vind het wel grappig dat nu gedaan wordt alsof de springpaarden doodsbrave sufferds zijn.

nee ik ben van mening dat het toch ook vaak aan de instelling van de ruiter ligt hoe het paard zich gedraagd.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:42

schoentje schreef:
CasanovaLY schreef:

Omdat de springruiters toch meer lef hebben :P maar ik ben een schijterd en sorry daar kan ik niks aan doen want ik ben nooit een held geweest maar dan ook voor niks :) en mijn pony is gewoon super braaf alleen ik wou het zekere voor het onzekere en dat was de eerste keer dat ik met een jong paard op wedstrijd ging :P

en misschien is het een trend maar ik ga niet aan die trend meedoen het was maar eenmalig voor mij xD

@ Joolien wat is er mis met witte bandages??? het staat leuk en het is bescherming :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:43

CasanovaLY schreef:
@ Joolien wat is er mis met witte bandages??? het staat leuk en het is bescherming :)

Niets mis mee, maar je ziet het nooit bij springruiters.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:44

Ik weet wat je bedoeld en ik denk dat er ook veel verschil ontstaat tussen de "kijkerigheid"doordat dressuurruiters veel langer thuis rijden met hun paarden. Pas als ze een jaar of 6-7 zijn gaan ze voor t eerst mee en starten ze gelijk Z/ZZ. Springruiters rijden vaak al oefenparcoursjes in de winter dat de paarden 3 zijn geworden, die paarden lopen 1.10 in april van het jaar dat ze 4 worden. Ook "leren" springpaarden denk ik meer thuis doordat er vaak hindernissen in de baan staan en de ruiters over het algemeen wat brutaler/meer ontspannen zijn. Vaak zie je de verschillen al op de ponyclub tegenwoordig; de durfals gaan meedoen in de springles, de meer voorzichtigere ruiters houden het bij dressuur..............

Wij hadden ooit van een eigenaar een geweldig dressuurpaard dat maar heel-heel normaal sprong. Toch heeft die man hem een zomer B HC laten lopen omdat ze zo vreselijk kijkerig was. Daarna was het een totaal ander paard, veel relaxter.

Anoniem

peesbeschermers zijn ook bescherming en een stuk handiger

Anoniem

Ja maar waarom wit? Waarom niet zwart, of geel, of paars? Is zonde van je tijd om te wassen en trouwens, er bestaan al heftige discussies over het nut vna bandages.

Maar dat even offtopic _O-

Ik denk dat bij de springpaarden meer het motto 'niet banketstaaf maar pellen' telt. En een dressuurpaard mag niet teveel spanning opbouwen omdat dit ten nadele van de gangen komt, bij een springpaard maakt dat geen drol uit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:45

Ik heb redelijk veel jonge paarden rubrieken gereden in zowel springen als dressuur en de dressuurpaarden gingen inderdaad soms aan een touwtje mee.
Voor mij met een paar redenen. De springpaarden die in Ermelo meelopen hebben vaak al behoorlijk wat gezien, oefenspringen, gewone wedstrijden, voorselecties en deze paarden zijn vaak wel wat gewend inmiddels.
Ik heb een aantal paarden in Ermelo in de Pavo gereden die één voorselectie gelopen hadden en verder nog nooit ergens geweest waren en dan is er daar wel heel veel te zien.

Tweede reden is dat ik op mijn springzadel héél veel meer kan hebben dan op een dressuurzadel. Als een springpaard aan de huppel gaat kan ik die vrij makkelijk naar voren rijden zonder eraf te vallen en met lange beugels is dat een stukje lastiger.

En dan nog mijn derde argument, sommige dressuurpaarden zijn gewoon zeikeriger dan de meeste springpaarden die ik gereden heb.

Overigens heb ik wel eens met een springpaard aan een touwtje in een prijsuitreiking van een 1.40m gestaan Die rende namelijk naar de vrachtwagen tijdens prijsuitreikingen. Gevolg was dat hij nu met een touwtje eraan bij de vrachtwagen stond :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:46

misschien is het een nieuwe trend...eentje mee begonnen en de rest volgt! :D
nee hoor ik zie het al jaren bij de jonge dieren die voor het eerst mee zijn, of er wordt eerst gelongeerd . ik kan het niet raar vinden eigenlijk en als ik sommige zie huppelen snap ik het ook wel

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:47

schoentje schreef:
iemand ooit een springruiter naar het terrein begeleid? :D

Ik denk dat een springruiter dan gewoon pas op het terrein op z'n paard gaat zitten, als ie echt zo gek is.

Ik ken geen springruiters dus dat is makkelijk ;)
Maargoed, ben het wel met je eens dat springruiters mer durven maar het is echt niet zomaar van 'kijk mij eens met mijn ontzettend wilde paard'
Niet elke dressuurruiter is een penny..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:47

nuka schreef:
ik denk ook beide, springruiters hebben over het algemeen meer lef, maar er is toch ook echt verschil in de paarden, in de dressuur zie je veel jazz en dat soort hittepetitjes (niet beledigend bedoeld hoor)

Jullie hebben Jazz ed. wij hebben bijvoorbeeld Animo en Andiamo, Lux Z. en wat verder weg Farn en Abgar, ook niet altijd de gemakkelijkste en vaak rillerige paarden