Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:17

marise83 schreef:
Ik vind mijn paard een recreatie paard voor mij. Kan er alles mee, dressuur, springen, buiten rijden, zwemmen. Gewoon lol met je knol ;)
Maar als je zou willen dan kan je met haar de sport in, denk dat ze tot M niveau zeker wel moet kunnen komen. Alleen vind dr baasje dat niet leuk en paard zelf ook niet.
Ik vind een recreatie paard, een paard waar je verschillende dingen mee kunt doen, braaf zijn, maar waar je ook wedstrijden mee kan rijden. Zoals de naam als zegt, recreëren ;)

IIk denk dat een sportpaard juist hele erg braaf moet zijn, denk aan de uren op de trailer of misschien wel in het vliegtuig, regelmatig om divers terrein komen, veel verschillende paarden zien en om over de toeters en bellen op het wedstrijd terrein maar te zwijgen.
Een sportpaard wat 7 kleuren bagger schijt zal nooit een sportpaard worden.

ZusJacobs

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:18

Recreatie paard dat als sport paard word gebruikt of sport paard dat als recreatie paard word gebruikt.. Tja.. Of gewoon recreatie paard, of iets van alles of?? Ga zo door..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:59

Johanna59 schreef:
Tinkers, Fjorden en Haflingers, Shires, uit gekoersde Dravers etc., zijn recreatie paarden. Je kunt er ook mee sporten. Maar het worden geen sportpaarden.

Zo jij durft.

Dus jij vindt Guusje en Banshee (om even een voorbeeld te noemen)
geen sportpaarden? Natuurlijk mag je je vrije mening geven :)

Maar ik vind dat dus echt klinklare onzin. In mijn ogen is een sportpaard
een paard/pony waarmee er regelmatig getraint wordt en wordt uitgebracht
op wedstrijd. Een recreatiepaard daar wordt niet mee gestart, (en ook niet van plan is
mee te starten) maar alle andere
heerlijke dingen die je met je paard kan doen.
Laatst bijgewerkt door xApple op 19-08-10 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 23:59

alleen op pad kan JA
goede benen/hoeven JA
het heerlijk vind rond te dwalen JA
dol op bos en strand is JA
een paar daagjes kan laten staan JA , zes week gaat ook goed!
een sprongetje links en rechts kan maken TJA.....(telt het ook als je alles omver banjert?)
super verkeers/trailermak JA
waterproof JA
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan JAAAAAAA

En wat hier ook niet mag ontbreken: fatsoenlijke dressuurmatige basis heeft JA

met dressuurmatige basis bedoel ik: gehoorzaam en fatsoenlijk aan de hulpen (been + teugel) en in alle 3 gangen prettig te rijden.

(n.b. ik kan me - met alle respect - niet voorstellen dat er veel uitgekoerste dravers op alle punten JA scoren)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:01

haha,leuk,het zat erin...
een recreatie paard is een paard waar de mens in zijn vrije tijd mee recreeerd, en dat in alle opzichten. dressuur springen ,mennen,buitenrijden alles!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:35

Een recreatiepaard is imo een paard dat recreatief gebruikt wordt (hoofdzakelijk buitenritten en dergelijke), een paard wat dus niet per se met een bepaald doel voor ogen (in de sport!) getraind wordt en niet regelmatig uitgebracht wordt op wedstrijden...

En dat heft niks te maken met "afdankertjes, maar het is veel meer de keuze van de eigenaar. En inderdaad, bloederige, sensibele paarden zijn vaak niet de beste boscrossers en daarmee ook niet de meest ideale recreatiepaarden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:40

recreatiepaard vind ik een paard wat van alles wat doet, van alleen buitenritjes tot dressuurlessen en af en toe een wedstrijdje meepikt. Tot aan het sportpaard (die in wat voor tak dan ook geld verdient samen met de ruiter)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:58

beantsje schreef:
alleen op pad kan JA
goede benen/hoeven JA
het heerlijk vind rond te dwalen JA
dol op bos en strand is JA
een paar daagjes kan laten staan JA , zes week gaat ook goed!
een sprongetje links en rechts kan maken TJA.....(telt het ook als je alles omver banjert?)
super verkeers/trailermak JA
waterproof JA
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan JAAAAAAA

En wat hier ook niet mag ontbreken: fatsoenlijke dressuurmatige basis heeft JA

met dressuurmatige basis bedoel ik: gehoorzaam en fatsoenlijk aan de hulpen (been + teugel) en in alle 3 gangen prettig te rijden.

(n.b. ik kan me - met alle respect - niet voorstellen dat er veel uitgekoerste dravers op alle punten JA scoren)

Ik heb een draver verzorgd, die op alle punten ja scoort ;) oke alleen niet waterproof, maar dat komt ook omdat ze niet meer zo heel goed ziet... Heb er wel hard voor moeten werken om de basis in de bak te kunnen krijgen maar uiteindelijk wel gelukt...

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:03

In mijn ogen is een recreatiepaard een gezond braaf paard waar je lekker mee kunt om tuttelen, mee naar buiten kunt, die veelzijdig is een sprongetje en basis dressuur, maar waar je niet van moet verwachten dat hij de Z-dressuur gaat halen of Z-springen.

Alhoewel, ze zeggen wel eens dat als een paard gezond is hij de Z-dressuur kan halen, maar dat laat ik nu even links liggen. :+

De merrie uit mijn onderschrift zie ik als een echt recreatiepaard :D

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:13

Adil18 schreef:
Een recreatiepaard is imo een paard dat recreatief gebruikt wordt (hoofdzakelijk buitenritten en dergelijke), een paard wat dus niet per se met een bepaald doel voor ogen (in de sport!) getraind wordt en niet regelmatig uitgebracht wordt op wedstrijden...

En dat heft niks te maken met "afdankertjes, maar het is veel meer de keuze van de eigenaar. En inderdaad, bloederige, sensibele paarden zijn vaak niet de beste boscrossers en daarmee ook niet de meest ideale recreatiepaarden.

Hier ga ik helemaal in mee, volgens mij ligt het er maar net aan welk paard de recreatieruiter kiest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:18

Bij een recreatiepaard denk ik aan een nuchter paard die het allemaal wel oke vindt. Je kunt er lekker mee buiten rijden, maar ook in de bak serieus trainen of eens een wedstrijdje starten.

Zo zie ik mijn pony's als recreatiepony's. Met Amber rijdt ik western. Als ze beter is lessen we een keer per week serieus, verder train ik in de bak om haar soepel te houden. Maar naar buiten vindt ze ook super om te doen, evenals een sprongetje maken. Mijn shetten idemdito. Het is de bedoeling dat Hans straks met zijn bijrijdstertje naar de ponyclub gaan en eens een (bixie)wedstrijdje starten. Zelf wil ik met hem gaan mennen en ook eens een wedstrijdje meepikken. Maar ook gewoon lekker met de wagen naar buiten toe. Dus in mijn ogen is een recreatiepaard een heel veelzijdig paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:19

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat een paard wat niet voor de sport gebruikt wordt een recreatiepaard is. Dus je leuke 4 jarige jazz waarmee je rondjes in de bak kan rijden maar geen plannen mee hebt om te starten is wel een recreatie paard, je fjord waar je wedstrijden mee start is een sportpaard.

Eigenlijk denk ik dat paarden vanaf de (pakkembeet) Z2 sportpaarden zijn, en dat eigenlijk bijna iedereen daaronder gewoon recreerd. Je doet het omdat je het leuk vind, niet omdat je ervan kan leven.

Dat vind ik ook. Een recreatiepaard is het paard van een recreatieruiter. Kijk, ook als recreatieruiter wil je als je in het bos rijdt, wat grondwerkfröbelt of af en toe eens in de bak traint of een wedstrijdje meepakt een paard met een prettig karakter en waar je fatsoenlijk op kunt rijden. Ook een recreatiepaard moet netjes aan de hulpen staan enz.

Die vierjarige Jazz zal onder een recreatieruiter een recreatiepaard zijn, en onder een sportruiter wellicht tot sportpaard kunnen uitgroeien. Als sportpaard vind ik dan dat hij in 1 bepaalde discipline op een bepaald niveau moet kunnen presteren.
Zelfde geldt voor de fjord: onder mij zou die fjord een recreatiefjord zijn, maar er zijn zeker ook fanatieke ruiters die het met hun fjord tot het Z schoppen. En dat vind ik gaaf. Natuurlijk heeft zo'n fjord zijn bouw enz. minder mee dan de Jazz. Dus ja, tot op zekere hoogte geeft het ras en type wel een indicatie. Maar om je daar nou blind op te staren? Nee, dat lijkt me wat kort door de bocht.

Overigens is er bij de IJslanders een verdeling bij de proeven in recreatie- en sportklasses. Of je paard recreatiepaard of sportpaard is krijgt dan, als je afgaat op de klasse die je rijdt, een andere invulling. Met mijn ruin rijd ik af en toe een recreatieproefje. Hij heeft de kwaliteiten (en dan bedoel ik dus aanleg, ik heb het even niet over zijn huidige fysieke gesteldheid) om ooit sport C te kunnen lopen. Maar niet met mij. En dus is hij recreatiepaard :) Niet omdat iedereen er zo op weg kan rijden. Niet omdat hij bomproof is. Maar omdat hij het paard van een recreatieruiter is.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:21

Een recreatie paard is in mijn ogen een paard dat van alle onderdelen "iets" kan. In alles plezier kan hebben samen met de ruiter.

Ik vind dat ik een recreatie paard heb. Hij loopt zowel onder het zadel als voor de wagen, kan beetje springen, buiten rijden vind hij geweldig, kan hem rustig een week stil laten staan zonder dat hij ontploft, verkeersmak (nu ik nog) en heerlijk relaxed...

Ik denk dat juist de recreatie paarden geen "avalbakken" zijn, want juist zij zijn degene die veelzijdig zijn en van alle markten thuis zijn.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:33

wat heb ik dan: :?

quarter, western gereden
train fanatiek, wedstrijd gericht
loopt makkelijk Z-oefeningen
gaat elke week mee op buitenrit
is niet mega bom-proof
gaat niet op wedstrijd (wie weet ooit)
is absoluut niet geschikt voor elke ruiter
loopt hele dagen buiten
mag ook gewoon lekker op de wei
heb elke week les
verdien er niet mijn geld mee (kost alleen maar veel geld!! :D )

zeg het maar??? wat voor paard heb ik dan???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:11

Wat vind je zelf Mister01?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:33

ik vind het zelf eigenlijk een sport paard, maar voor veel mensen heb je pas een sportpaard als je er mee op wedstrijd gaat, en dat doe ik niet.

maar recreatie paard vind ik hem ook niet, want makkelijk is hij absoluut niet, maar hij loopt wel lekker met zijn vrienden buiten, en mag spelen hoeveel hij wil.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:38

Mister01 schreef:
ik vind het zelf eigenlijk een sport paard, maar voor veel mensen heb je pas een sportpaard als je er mee op wedstrijd gaat, en dat doe ik niet.

maar recreatie paard vind ik hem ook niet, want makkelijk is hij absoluut niet, maar hij loopt wel lekker met zijn vrienden buiten, en mag spelen hoeveel hij wil.

Wat heeft een recreatiepaard met makkelijk zijn te maken? Je kiest als ruiter zelf welke doeleinden je hebt met een paard. Het karakter en vermogen van een paard spelen hierbij zeker wel een rol, maar of dit een beslissende rol is...?

Ik denk dat heel veel mensen Rano (mijn "boscrosser") niet het meeste perfecte recreatiepaard vinden: Hij is goed verkeersmak, maar heeft een enorme drang gas te geven en in een groep op een zandweg wordt hij helemaal hoteldebotel (springt, steigert, galoppeert op de plek). Toch is het voor mij een goed recreatiepaard, omdat ik meer van de wilde ritjes ben dan langzaam in stap overal langssjokken... ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:46

die omschrijving van een recreatie paard is al door meerdere bokkers gepost!!

een paard waar iedereen op kan rijden.

nou dat is die van mij echt niet, en zo te lezen die van jou ook niet!!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:51

Goh, voor mij is een sportpaard ook niet per definitie een paard dat wedstrijden moet starten, maar eentje die gewoon lekker loopt en op zeer regelmatige basis getraind wordt.

Veelzijdige paarden zijn paarden die van alles wel iets mee hebben. Dus én dressuur kunnen én springen én lange afstanden én ...

Recreatiepaarden zijn voor mij paarden met of zonder gebreken die het gewoon rustiger aan mogen doen. Die niet meer elke dag getraind moeten worden, waar gewoon eens wat mee rondgereden wordt. Dat kan een paard zijn met een lichamelijk letsel, of gewoon een ouder paard, of gewoon zelfs een gezond prima goed paard waarvan de ruiter niet altijd zin heeft om te rijden!

Ik heb 1 veelzijdig sportpaard, 1 paard op rust en 1 recreatiepaard. Dat recreatiepaard wordt misschien 5x per jaar gereden, maar er mankeert niks met haar ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:52

Mister01 schreef:
die omschrijving van een recreatie paard is al door meerdere bokkers gepost!!

een paard waar iedereen op kan rijden.

nou dat is die van mij echt niet, en zo te lezen die van jou ook niet!!!

nee, is ook niet mijn omschrijving, ik ben het daar absoluut niet mee eens. Rano is geen paard die ruiters van zijn rug bokt, absoluut niet, maar hij heeft wel temperament waar je mee om moet kunnen gaan, dat maakt hem ongeschikt voor een beginner/onzekere ruiter

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:57

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat een paard wat niet voor de sport gebruikt wordt een recreatiepaard is. Dus je leuke 4 jarige jazz waarmee je rondjes in de bak kan rijden maar geen plannen mee hebt om te starten is wel een recreatie paard, je fjord waar je wedstrijden mee start is een sportpaard.

Eigenlijk denk ik dat paarden vanaf de (pakkembeet) Z2 sportpaarden zijn, en dat eigenlijk bijna iedereen daaronder gewoon recreerd. Je doet het omdat je het leuk vind, niet omdat je ervan kan leven.

dat versta ik er ook onder. gewoon een paard dat niet hoog in de sport mee loopt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:00

Dat vind ik dus echt onzin, ik ken erg veel paarden die juist wel behoorlijk in de sport gelopen hebben en als recreatiepaard gebruikt worden. Waarom? Omdat ze een gedegen opleiding achter de rug hebben, knoppen zitten erop en zijn bevestigd waardoor een recreatieruiter er bijzonder gemakkelijk mee kan rondsturen, zowel in de bak als buiten!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:03

gekvanfleur schreef:
Vjestagirl schreef:

dat versta ik er ook onder. gewoon een paard dat niet hoog in de sport mee loopt.

Niet mee eens. Een paard moet ergens beginnen, ook al is het in de B. Wanneer jij met een bepaald doel in de sport voor ogen traint, je regelmatig op wedstrijden gaat e.d. heb je imo een sportpaard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:04

daffodil schreef:
Dat vind ik dus echt onzin, ik ken erg veel paarden die juist wel behoorlijk in de sport gelopen hebben en als recreatiepaard gebruikt worden. Waarom? Omdat ze een gedegen opleiding achter de rug hebben, knoppen zitten erop en zijn bevestigd waardoor een recreatieruiter er bijzonder gemakkelijk mee kan rondsturen, zowel in de bak als buiten!

Inderdaad, daarom vind ik de spreuk van "Een recreatiepaard is een paard waarvan je geen Z mag verwachten"absolute onzin. Het is de keuze die de ruiter maakt. En inderdaad: Paarden met opleiding zijn vaak de betere recreatiepaarden :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:06

sporter schreef:
Jammer dat de recreatie ruiters nooit goud willen betalen.

Tja, voor een Opel hoef je nu immers niet de prijs van een Ferrari te betalen...! ;)