Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:18

Ik overdrijf nu eenmaal graag!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:19

Als ik een paar rondjes per week op de plaatselijke atletiekvereniging rondren dan maakt dat mij nog geen sportvrouw. Zo zie ik dat bij paarden ook. Ieder paard kan in de basissport uitgebracht worden t/m Z mits ie fatsoenlijk gereden wordt en in conditie gehouden wordt. Maar alleen paarden met dat beetje extra belanden in de top/subtop. En dat zijn in mijn ogen pas sportpaarden.[/quote]

Er zijn genoeg goede pony's en paarden die B, L, M, of Z rijden en dat vind ik dan ook sportpony's/paarden

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:19

ambre schreef:
Ik overdrijf nu eenmaal graag!

er zijn ook genoeg dressuurpaarden/pony's die goed kunnen springen maar dat niet doen omdat de ruiter liever dressuur rijd :P

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:20

Bizzybijtje schreef:
Arabesk schreef:
Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten. :+ Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies ;-) ("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard" :O )

Kan het eens een tandje minder? :)
Bij voorbaat dank......

Een sportpaard is imo een paard dat 'echt' getraind wordt. Dus doelgericht om het paard beter te maken, niet alleen maar rondjes rondkachelen :D Meestal zijn ze inderdaad wel heter ja, waarom? Omdat je met een flegmatiek paard niet ver zal komen wat de sport betreft.

En ja, ik vind een pony/paard die niet op wedstrijden uitgebracht wordt maar wel intensief getraind wordt, wél een sportpony/paard.[/quote]

En eentje die wél uitgebracht wordt? Maar waar verder alleen maar mee wordt buitengereden? ook een sportpony/paard?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:21

Ik dacht altijd dat een sportpaard vooral genoemd werd voor paarden die gefokt zijn voor de sport. Dus echt gefokt om beter te springen op wedstrijden of beter te dressuren.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:21

Ik vind een sportpaard eigenlijk niets met het paard te maken hebben, maar meer met de bedoelingen van de eigenaar (ruiter of amazone).

Een paard die in het Z springt en waarbij dit ook het voornaamste doel is: zo goed mogelijk presteren, tegenover een amazone die een paard heeft gekocht om bosritten te maken. Het paard kan hetzelfde zijn hoor, maar de intentie veranderd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:22

CasanovaLY schreef:
Er zijn genoeg goede pony's en paarden die B, L, M, of Z rijden en dat vind ik dan ook sportpony's/paarden

Dan noem jij dus nagenoeg ieder paard een sportpaard. Want ieder paard dat fatsoenlijk gereden wordt die kan dat.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 19-08-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:22

roxxxiejjj schreef:
Mijn pony wordt ook uitgebracht, en wordt toch nogsteeds een HTK-knol genoemd. Omdat er geen papier bij zit. Dat zou dan volgens jou niet moeten kloppen :o , omdat ie wordt uitgebracht is het een sportpony?

Dat zeg ik niet. :) Er staat niet voor niets een vraagteken achter. Maar zou een zogenaamde 'HTK-knol' geen sportpaard kunnen zijn? (Je schrijft 'wordt genoemd'. Noemen anderen jouw pony echt een HTK-knol?)

Letterlijk zou een sportpaard een paard moeten zijn dat in de sport wordt uitgebracht. In de zin van wedstrijden, geen recreatie. Daar is in elk geval niets aan gelogen.

Verder snap ik de benaming ook niet helemaal. Maar als je bij een advertentie 'sportpaard of recreatie paard' aan moet geven, dan verwacht ik bij een sportpaard een voor de wedstrijden gezond bevonden paard dat gefokt / getraind is met het oog op de wedstrijdsport.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-08-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:23

Miss_Ty schreef:
In mijn ogen is een sportpaard wat op M niveau of hoger gereden wordt en de potentie heeft om in de hogere klasses uit te komen.

Alles wat hier niet onder voldoet kan in mijn ogen ingedeeld worden in twee catagoriën: jonge paarden en recreatiepaarden.

Maar dit is mijn mening en ik denk dat velen het hier niet mee eens zijn.

Bovenstaande gaat op voor de dressuur/springen/samengesteld. In western ed ben ik niet zodanig thuis dat ik er een mening over durf te hebben.

Dan wordt mijn quarter nooit een sportpaard, want M dressuur gaan wij nooit rijden... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:24

roxxxiejjj schreef:
Bizzybijtje schreef:

En ja, ik vind een pony/paard die niet op wedstrijden uitgebracht wordt maar wel intensief getraind wordt, wél een sportpony/paard.

En eentje die wél uitgebracht wordt? Maar waar verder alleen maar mee wordt buitengereden? ook een sportpony/paard?

Dat zou ik heel knap vinden :))
Maar nee, dat vind ik geen sportpony/paard :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:25

maikeltje schreef:
CasanovaLY schreef:

Dan noem jij dus nagenoeg ieder paard een sportpaard. Want ieder paard dat fatsoenlijk gereden wordt die kan dat.

Nee, maar jij zegt dus dat alleen subtop/top paarden/pony's sportpaarden/pony's kunnen zijn maar dat vind ik overdreven... want dan zou maar een klein deel in ons land sportpaarden/pony's hebben :P terwijl er veeeel meer paarden/pony's er gefokt voor worden :)
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:26

je hebt gefokte en gemaakte sportpaarden/ponies.

De gefokte sportpaarden hebben een warm- of volbloedpapier met vaak een fokrichting naar een discipline en zijn meestal atletisch gebouwd.

Gemaakte sportpaarden vallen niet onder het bovenstaande, maar lopen toch vaak wedstrijden in een of meer disciplines. Dat is bijvoorbeeld een goed in conditie gebrachte haflinger die regelmatig wedstrijden dressuurt en springt, maar niet het arabiertje dat 1 x per jaar mee doet met de clubwedstrijd.

Van een gefokt sportpaard kan natuurlijk ook een recreatie- of grasmaaierpaard gemaakt worden, maar hij blijft gefokt als sportpaard.

Karin

maikeltje schreef:
Als ik een paar rondjes per week op de plaatselijke atletiekvereniging rondren dan maakt dat mij nog geen sportvrouw.

Ook dat valt in de humane sport onder basissport of breedtesport (t/o topsport). Hoe dan ook is het sport.

Hoe noem je het dan als je drie keer per week recreatief een flinke afstand aflegt op de racefiets puur om je lichaam in vorm te houden, zonder ook maar de ambitie te hebben aan de plaatselijke giro deel te nemen, laat staan aan de Tour de France? Als dat geen sporten is...

Het grote verschil is IMO dat mensen doorgaans niet gefokt worden voor sportdoeleinden. ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-08-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Sportpaard in mijn ogen...

En dan ongeacht de afstamming!!! Wel of geen papier of het ras, puur op prestatie.
En hoeft dan niet op dat niveau op wedstrijden te worden uitgebracht, maar wel zo getraind wordt.
Minstens Z dresuur of springen 0f mennen ofklasse 3 endurance of Z sgw etc.. etc..
Dus niet alleen de potentie hebben.. Maar ook iets gepresteerd hebben
(zie zo vaak, getalenteerd sportpaard 10 jaar L2.. denk dan ja.. tuurlijk...wat heeft hij ondertussen dan gedaan?)

Overigens begint ieder sport paard dan bij mij dus in de hobbysport.. (laat ik het even zo noemen.)

En dan nog, vind ik eigenlijk ook Z basis.. dus blijf het lastige vinden.
Misschien moet de grens wel nog hoger liggen, echte toppers.. dus internationaal lopen of zo?

Heeft half bokt ineens een hobby/recreatie paard :Y)

Wat is nou echte sport?
Voor mijn fjord vond ik Z toch echt wel sport.. Aangezien dat voor haar echt stinkend hard werken was,
dus niet lekker op je sloffen je werk doen.

Ach ben het al weer niet eens met mijn eigen definitie :D .
Dus bokt zal het ook met bokt wel niet eens worden :+

conclusie bewegen is sporten.. dus als je je paard laat bewegen is ie sportpaard..??
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 19-08-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CChanell

_Lorette_ schreef:
roxxxiejjj schreef:
Mijn pony wordt ook uitgebracht, en wordt toch nogsteeds een HTK-knol genoemd. Omdat er geen papier bij zit. Dat zou dan volgens jou niet moeten kloppen :o , omdat ie wordt uitgebracht is het een sportpony?

Dat zeg ik niet. :) Er staat niet voor niets een vraagteken achter. Maar zou een zogenaamde 'HTK-knol' geen sportpaard kunnen zijn? (Je schrijft 'wordt genoemd'. Noemen anderen jouw pony echt een HTK-knol?)

Letterlijk zou een sportpaard een paard moeten zijn dat in de sport wordt uitgebracht. In de zin van wedstrijden, geen recreatie. Daar is in elk geval niets aan gelogen.

Verder snap ik de benaming ook niet helemaal. Maar als je bij een advertentie 'sportpaard of recreatie paard' aan moet geven, dan verwacht ik bij een sportpaard een voor de wedstrijden gezond bevonden paard dat gefokt / getraind is met het oog op de wedstrijdsport.

Ik ben het met jou eens :)

noekje

Arabesk schreef:
Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten. :+ Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies ;-) ("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard" :O )

Neem aan dat ik je niet hoef te vertellen waarom veel paarden 's winters een deken op hebben :+

Nu som je wel op wat bokt vind in bepaalde discussies, maar wat vind jij dan een 'sportpaard'?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:27

_Lorette_ schreef:
roxxxiejjj schreef:

Volgens velen kan een HuisTuinenKeuken-knol geen sportpaard zijn. En ja die van mij wordt zo genoemd, ik doe vanalles, zoals achterstevoren, ondersteboven, lol met knol trainingen, en serieus rijden :+ . Denk dat het daarom zo genoemd wordt. Maar de voornaamste reden is: Omdat ik de gehele zomer niet in de bak te vinden ben, en met mijn pony in het bos/duin/strand hang :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:28

Spaar jezelf dat antwoord noekje. :+

Voor mij is een sportpaard een paard dat intensief en doelbewust getraind wordt voor een bepaalde tak van de paardensport en waar ook wedstrijden mee gereden worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:30

[quote="roxxxiejjj
Volgens velen kan een HuisTuinenKeuken-knol geen sportpaard zijn. En ja die van mij wordt zo genoemd, ik doe vanalles, zoals achterstevoren, ondersteboven, lol met knol trainingen, en serieus rijden :+ . Denk dat het daarom zo genoemd wordt. Maar de voornaamste reden is: Omdat ik de gehele zomer niet in de bak te vinden ben, en met mijn pony in het bos/duin/strand hang :+[/quote]

Hmm ik val dan ook onder de catagorie besmet met uitwaai virus..
Zou dit weekeind bv serieuw dressuur oefen wedstrijdje doen, wat wordt het 2 dagen van te voren,
omgezet naar TREC (wat ook een sport is, maar toch wel heel anders)
Ik geniet graag van mijn paard, sport of recreatie maakt me dan niet meer uit.
Samen lol hebben wel.

Heb dan ook geen idee meer wat een sportpaard is.. volgens mij ligt het aan de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 19-08-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:31

Bizzybijtje schreef:
roxxxiejjj schreef:

Dat zou ik heel knap vinden :))
Maar nee, dat vind ik geen sportpony/paard :)

Ach ik start ook, en ben meer buiten de hekjes te vinden dan er tussen ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:31

Arabesk schreef:

:') Geen idee waar jij dat soort achterlijke uitspraken vandaan haalt, maar ik kom dat soort mensen dus nooit tegen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:32

CasanovaLY schreef:
maikeltje schreef:

Nee, maar jij zegt dus dat alleen subtop/top paarden/pony's sportpaarden/pony's kunnen zijn maar dat vind ik overdreven... want dan zou maar een klein deel in ons lang sportpaarden/pony's hebben :P

Ja dat klopt, zo kijk ik er tegenaan.
Anders kun je mij ook sportvrouw noemen, omdat ik sport. :+
Maar dat vind ik niet echt sporten, dat is in conditie blijven. Die mensen die in hun sport op het EK uitkomen bijvoorbeeld, dus degenen die je op studio sport ziet, DAT zijn sportmensen. Mensen die er hun beroep van gemaakt hebben. En die mensen hebben ook ofwel talent ofwel doorzettingsvermogen en wilskracht. Echte sportpaarden is precies hetzelfde verhaal in mijn ogen. Die hebben iets extra's waardoor ze zo hoog kunnen lopen in de sport. Karakter, talent en wilskracht. Alle andere paarden en pony's die wel of niet leuk lopen op wedstrijd van B t/m Z niveau zie ik niet als sportpaard.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:36

Ik vind een sportpaard een paard wat puur gefokt is voor de dressuur of springen (ja kan natuurlijk ook voor andere takken vd sport, dit is maar een vb) en dus ook wedstrijden loopt (op hoger niveau).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:36

maar dan komt weer de discussie "wat is hoger niveau"? :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:38

Z en hoger.