Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bizzybijtje schreef:Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard"
)
Meestal zijn ze inderdaad wel heter ja, waarom? Omdat je met een flegmatiek paard niet ver zal komen wat de sport betreft.CasanovaLY schreef:Er zijn genoeg goede pony's en paarden die B, L, M, of Z rijden en dat vind ik dan ook sportpony's/paarden
roxxxiejjj schreef:Mijn pony wordt ook uitgebracht, en wordt toch nogsteeds een HTK-knol genoemd. Omdat er geen papier bij zit. Dat zou dan volgens jou niet moeten kloppen, omdat ie wordt uitgebracht is het een sportpony?
Er staat niet voor niets een vraagteken achter. Maar zou een zogenaamde 'HTK-knol' geen sportpaard kunnen zijn? (Je schrijft 'wordt genoemd'. Noemen anderen jouw pony echt een HTK-knol?) Miss_Ty schreef:In mijn ogen is een sportpaard wat op M niveau of hoger gereden wordt en de potentie heeft om in de hogere klasses uit te komen.
Alles wat hier niet onder voldoet kan in mijn ogen ingedeeld worden in twee catagoriën: jonge paarden en recreatiepaarden.
Maar dit is mijn mening en ik denk dat velen het hier niet mee eens zijn.
Bovenstaande gaat op voor de dressuur/springen/samengesteld. In western ed ben ik niet zodanig thuis dat ik er een mening over durf te hebben.
roxxxiejjj schreef:Bizzybijtje schreef:
En ja, ik vind een pony/paard die niet op wedstrijden uitgebracht wordt maar wel intensief getraind wordt, wél een sportpony/paard.
En eentje die wél uitgebracht wordt? Maar waar verder alleen maar mee wordt buitengereden? ook een sportpony/paard?
maikeltje schreef:CasanovaLY schreef:Er zijn genoeg goede pony's en paarden die B, L, M, of Z rijden en dat vind ik dan ook sportpony's/paarden
Dan noem jij dus nagenoeg ieder paard een sportpaard. Want ieder paard dat fatsoenlijk gereden wordt die kan dat.
terwijl er veeeel meer paarden/pony's er gefokt voor worden
maikeltje schreef:Als ik een paar rondjes per week op de plaatselijke atletiekvereniging rondren dan maakt dat mij nog geen sportvrouw.
. 
_Lorette_ schreef:roxxxiejjj schreef:Mijn pony wordt ook uitgebracht, en wordt toch nogsteeds een HTK-knol genoemd. Omdat er geen papier bij zit. Dat zou dan volgens jou niet moeten kloppen, omdat ie wordt uitgebracht is het een sportpony?
Dat zeg ik niet.Er staat niet voor niets een vraagteken achter. Maar zou een zogenaamde 'HTK-knol' geen sportpaard kunnen zijn? (Je schrijft 'wordt genoemd'. Noemen anderen jouw pony echt een HTK-knol?)
Letterlijk zou een sportpaard een paard moeten zijn dat in de sport wordt uitgebracht. In de zin van wedstrijden, geen recreatie. Daar is in elk geval niets aan gelogen.
Verder snap ik de benaming ook niet helemaal. Maar als je bij een advertentie 'sportpaard of recreatie paard' aan moet geven, dan verwacht ik bij een sportpaard een voor de wedstrijden gezond bevonden paard dat gefokt / getraind is met het oog op de wedstrijdsport.
Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
)

_Lorette_ schreef:roxxxiejjj schreef:Mijn pony wordt ook uitgebracht, en wordt toch nogsteeds een HTK-knol genoemd. Omdat er geen papier bij zit. Dat zou dan volgens jou niet moeten kloppen, omdat ie wordt uitgebracht is het een sportpony?
Dat zeg ik niet.Er staat niet voor niets een vraagteken achter. Maar zou een zogenaamde 'HTK-knol' geen sportpaard kunnen zijn? (Je schrijft 'wordt genoemd'. Noemen anderen jouw pony echt een HTK-knol?)
Letterlijk zou een sportpaard een paard moeten zijn dat in de sport wordt uitgebracht. In de zin van wedstrijden, geen recreatie. Daar is in elk geval niets aan gelogen.
Verder snap ik de benaming ook niet helemaal. Maar als je bij een advertentie 'sportpaard of recreatie paard' aan moet geven, dan verwacht ik bij een sportpaard een voor de wedstrijden gezond bevonden paard dat gefokt / getraind is met het oog op de wedstrijdsport.
. Denk dat het daarom zo genoemd wordt. Maar de voornaamste reden is: Omdat ik de gehele zomer niet in de bak te vinden ben, en met mijn pony in het bos/duin/strand hang
. Denk dat het daarom zo genoemd wordt. Maar de voornaamste reden is: Omdat ik de gehele zomer niet in de bak te vinden ben, en met mijn pony in het bos/duin/strand hang
[/quote]Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
)
Geen idee waar jij dat soort achterlijke uitspraken vandaan haalt, maar ik kom dat soort mensen dus nooit tegen. CasanovaLY schreef:maikeltje schreef:Dan noem jij dus nagenoeg ieder paard een sportpaard. Want ieder paard dat fatsoenlijk gereden wordt die kan dat.
Nee, maar jij zegt dus dat alleen subtop/top paarden/pony's sportpaarden/pony's kunnen zijn maar dat vind ik overdreven... want dan zou maar een klein deel in ons lang sportpaarden/pony's hebben