sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:27

Illusion: daarom staat er toch ook bij in het paddock, en daar staan ze niet een half uurtje maar een paar uurtjes. Maja om maar meteen lukraak je mening er over te kwakken is zeker een goed idee :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:28

tja paarden hebben regelmaat, als ze iedere dag vanuit hun weide naar hun stal worden gebracht en vervolgens een bak met mueslie/biks o.i.d. krijgen zit dat er op een gegeven moment in. dat betekent niet dat ze het leuk vinden om dan maar de rest van de dag op stal te blijven staan.
verder sluit ik me wel aan bij, dat niet alle paarden 24/7 op de weide willen, mijn paard laat ik 't liefst 24/7 op de weide staan maar af en toe wil hij gewoon naar binnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:28

Mijn pony kon wel heel sloom zijn als ze veel in de wei had gelopen (lees veel gras had gegeten), maar dat is geen reden om het dier niet lekker buiten te laten lopen. Een wei is mooi, maar dat hoeft nog niet eens. Een ruime paddock met hooi is ook al goed.

Adil18: Dat zegt mijn gevoel ook.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:29

Somebody_ schreef:
Ik vind het duidelijk genoeg als dit paard probeert door de omheining probeert te komen, terwijl z'n 'vriendin' nog gewoon lekker rustig staat te eten...

Paarden zijn gewoonte dieren. Int begin kwam de mijne ook om een bepaald tijdstip aan de poort staan om naar binnen korrels te vreten. Laat gewoon staldeur eens open, zie wat er gebeurd, heb ik ook gedaan...
Weide is nu verbonden met stal, als het heel erg regent gaat ze erin, of voor dazen/vliegen gaat ze ook naar binnen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:30

kabwan schreef:
Illusion: daarom staat er toch ook bij in het paddock, en daar staan ze niet een half uurtje maar een paar uurtjes. Maja om maar meteen lukraak je mening er over te kwakken is zeker een goed idee :)

ik zei toch ook niks over de paddock, ik zei alleen iets over het rijden,stapmolen en longeren dat ik dat helemaal niet bij de weidegang vind horen, jammer dat mensen soms nog steeds denken dat weidegang te vervangen is door een uurtje stapmolen o.i.d. en dat is mijn mening en ja die zal ik hier ook gewoon ''neer kwakken >;) ''. paddock wel, maar daar zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen.

D00R

Huh? Een sportpaard hoort niet op de wei???
Okay... omdat de ruiter bedacht heeft dat een paard meer is dan alleen paard, maar een SportPaard, is dat SportPaard ineens minder paard en hoort om die reden dus niet op de wei en daar is dat SportPaard het dan ook volledig mee eens?

Dát je als ruiter graag de sport in wil en daarom bepaalde keuzes maakt, snap ik wel. Dat daarbij hoort dat je ervoor kiest om je paard dus niet hele dagen op wei te zetten snap ik ook nog ergens wil (mijn keuze zou het niet zijn, maar goed). Dat wil alleen niet zeggen dat het paard daar niet hoort. Ook zo'n paard zou als paardzijnde beter worden van contacten met andere paarden en grazen in een weiland wat wat groter is dan alleen het stalletje. Dat dat de ruiter minder goed uitkomt, wil niet zeggen dat dat paard er niet hoort.

Overigens sluit ook ik me erbij aan dat niet ieder paard het even prettig zal vinden in het weiland enz. enz. enz. Maar dat is niet afhankelijk van of het wel of niet Sport voor zijn paardzijn heeft staan :+
Laatst bijgewerkt door D00R op 19-08-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

het gaat er gewoon om, dat een paard genoeg beweging krijgt..

een uurtje is in mijn ogen niet genoeg!
en een paard helemaal in zijn eentje laten staan vind ik ook not done!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:31

Tja gelijk heb je, daarom ben ik ook blij dat ik daar weg ben.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:32

GaelleS schreef:
Somebody_ schreef:
Ik vind het duidelijk genoeg als dit paard probeert door de omheining probeert te komen, terwijl z'n 'vriendin' nog gewoon lekker rustig staat te eten...

Paarden zijn gewoonte dieren. Int begin kwam de mijne ook om een bepaald tijdstip aan de poort staan om naar binnen korrels te vreten. Laat gewoon staldeur eens open, zie wat er gebeurd, heb ik ook gedaan...
Weide is nu verbonden met stal, als het heel erg regent gaat ze erin, of voor dazen/vliegen gaat ze ook naar binnen.

Nou, nee bedankt! Er ligt geen eten in de bak als ik ze naar binnen haal, ze staan elke dag op een ander tijdstip buiten(eigenlijk nooit om dezelfde tijd) en toch wordt ie er niet blij van na een uurtje of 4... Staldeur open? Mwah, nee, dat doen we maar niet!

Illusion

mijn paard gaat niet alleen voor beweging op de wei hoor, ook voor de sociale contacten en natuurlijke gewoontes die bijv. een stapmolen niet kunnen vervangen.

Sunnda

Anoeska schreef:
Toen ik mijn (sport?)paard kocht een paar maanden geleden wilde ik 'r het liefst zo lang mogelijk het land op. Met de eerste groep mee naar buiten en met de laatste mee naar binnen. Binnen een paar weken had ik een geultje uitgegraven aan de rand van mijn weiland staan, omdat mijn paard het helemaal zat was op het land. En dan ging ze rondjes rennen.

Ik kijk nu gewoon naar wat mijn paard fijn vind. Ze gaat 's ochtends vroeg naar buiten, en rond een uurtje of 2 begint ze bij het hek rond te hangen en te hinneken als er iemand voorbij komt. Dan gaat ze lekker naar binnen. Soms gaat ze in d'r box dan zelfs even een uurtje liggen. En meestal rij ik 'r dan 's avonds nog.

Paard blij (denk ik), ik blij, en voor de rest heb ik geen boodschap aan mensen die willen vertellen hoe het 'hoort'. Of men nou roept dat 24/7 weide moet of dat sportpaarden niet op de wei horen.

ik vind niet dat je een slechte keus hebt gemaakt. vind het goed dat je zo specifiek naar je paard kijkt. maar wil wel even kwijt dat het ook gewenning is.
wij hebben een merrie die altijd op stal stond, soms een paar dagen. en die mocht hier naar buiten en was het na een uur zat.
en als ze dan alleen was ging het wel, maar asl er iemand voorbij kwam steigeren, helemaal doordraaien en als het regende was het helemaal een feest, niet normaal.
na een heleboel negeren staat ze nu wel gewoon normaal en wil ze er zelfs niet meer vanaf. ze was gewoon helemaal niet gewend om paard te zijn, dat vind ik echt triest.

overigens vind ik jou keuze echt niet slecht, fijn dat je zo goed kijkt naar je paard. 100% waarheid is er toch niet. :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:33

Somebody_ schreef:
Nou, nee bedankt! Er ligt geen eten in de bak als ik ze naar binnen haal, ze staan elke dag op een ander tijdstip buiten(eigenlijk nooit om dezelfde tijd) en toch wordt ie er niet blij van na een uurtje of 4... Staldeur open? Mwah, nee, dat doen we maar niet!

Spijtig dan, zul je het nooit zeker weten...

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:33

Idd paarden zijn gewoonte dieren. Houden ook van regelmaat.
In de winter zetten we onze paarden 's avonds ook binnen en dan willen ze ook graag, maar 's ochtends willen ze er weer heel graag uit. Dit deden ze eerst ook op het land, moesten gewoon ff wennen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:35

GaelleS schreef:
Somebody_ schreef:

Spijtig dan, zul je het nooit zeker weten...

Zeker weten doe ik het gelukkig al, ik ken mijn paard inmiddels al vanaf z'n 1e levensjaar(hij is nu 9), dus geloof mij, hij heeft al weken op de wei gestaan en uiteindelijk sprong ie zelfs van ellende in de sloot en begon weg te zwemmen als je hem weer eruit wilde halen om in de oude wei terug te gaan :D. Als ik hier in de omgeving de deur open doe, dan loopt ie op een vrij drukke weg, ik denk niet dat ie daar blijer van wordt!

Weet je wat ik spijtig vindt? Dat iedereen hier alle paarden maar op 1 hoop gooit, het is niet zo dat alle paarden de hele dag op de wei WILLEN of KUNNEN(ivm blessure gevoeligheid, oid). Evenals het niet zo is, dat elk mens elk weekend wil gaan stappen...
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 19-08-10 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauura

Het paard waarmee ik sinds kort start staat ook 24/7 buiten waarvan een paar uur op het land en de rest in de paddock met schuilstal en zn andere vriendjes.
Hij staat hier nog maar sinds kort en volgens mij heeft hij het prima naar zijn zin. En ja hij is wel sloom maar dat was hij vroeger blijkbaar ookal en heeft dat niks met 24/7 buiten lopen te maken!

corientjuhh

Een sportpaard niet op wei?
Kijk na de mijne die staat 24/7 buiten
In de winter 'snachts wel op stal
Alleen ook pas vanaf 9 uur en 'sochtends al om 7 uur na buiten (uiteraard met deken)
Hebben ook alleen maar een buitenbak daar waar ik rij
En waar ik train ook alleen een buitenbak
Alleen op wedstrijden ga ik binnen rijden
Verder nooit

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:39

Citaat:
Weet je wat ik spijtig vindt? Dat iedereen hier alle paarden maar op 1 hoop gooit, het is niet zo dat alle paarden de hele dag op de wei WILLEN of KUNNEN(ivm blessure gevoeligheid, oid). Evenals het niet zo is, dat elk mens elk weekend wil gaan stappen...

dat is ook zo, maar we hebben het hier over 24/7 ofja 23/7 op stal, en ik kan me niet voorstellen dat daar paarden gelukkig van worden.
mijn paard vind het ook prettig om wat uurtjes op stal te staan (zeker met hitte of extreme kou of gewoon als hij al lang buiten heeft gestaan) maar ik hoef hem echt niet 24/7 op stal te laten staan..

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:39

Somebody_ schreef:
Zeker weten doe ik het gelukkig al, ik ken mijn paard inmiddels al vanaf z'n 1e levensjaar(hij is nu 9), dus geloof mij, hij heeft al weken op de wei gestaan en uiteindelijk sprong ie zelfs van ellende in de sloot en begon weg te zwemmen als je hem weer eruit wilde halen om in de oude wei terug te gaan :D. Als ik hier in de omgeving de deur open doe, dan loopt ie op een vrij drukke weg, ik denk niet dat ie daar blijer van wordt!

Is niet mijn bedoeling om alle paarden over 1 kam te scheren! Van de drukke weg is wel minder. Maar 4u op de wei en dan 1-2u werken ofzo is nog altijd 18u in een klein hokje op stal. Ik geloof noooit dat dat beestje met plezier 18u stilstaat in een hokje :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:41

Somebody_ schreef:

Neen, ik denk dat "men" uit gaat van de grootste groep, niet van uitzonderingen of paarden die een blessure hebben. Het gaat hier puur om een algemene stelling. Uitzonderingen zijn er altijd.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:42

DDW1190 schreef:
het gaat er gewoon om, dat een paard genoeg beweging krijgt..

een uurtje is in mijn ogen niet genoeg!
en een paard helemaal in zijn eentje laten staan vind ik ook not done!

Ik weet dat een uurtje niet genoeg is maar ik ben meestal bijna heel de dag op stal en ik rijd hem ook een uur en hij gaat daarna meestal ook nog in de paddock en wij kunnen niet anders het is een uurtje wei of helemaal niks en dan heb ik liever dat hij een uurtje op de wei staat dan helemaal niet... ;) en mijn pony houd er ook niet van om te lang in de paddock of op de wei te staan want dan gaat die langs het hek zitten draven en kijken van "haal me er nou eens uit"... :P

bij ons staan ze wel apart maar ze kunnen elkaar gewoon aanraken over het schrikdraad maar ze kunnen elkaar niet schoppen of zoiets... want de man van de eigenaar had een keer mijn pony in de wei gezet naast de hengst die in het andere weitje stond (wat helemaal niet de bedoeling was en ook niet mocht) en toen had die hengst wel het draad gemolt en in mijn pony's kont gebeten en als die man het niet snel gezien had dan was de hengst misschien wel in het andere weitje gekomen en had die mijn pony gemolt.... ofzoiets :\

kussies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:44

wat een onzin ook sport paarden ook lekker in de wei.
het is goed voor ontwikkeling en beweging

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:45

Ik vind dat er gewoon naar het paard gekeken moet worden...niet alle paarden doe je er plezier mee om dag en nacht buiten te zetten...net als sommige paarden niet op stal willen staan.
Mijn paard heeft het na een kwartier in de wei helemaal gehad. zelfs met een ander ernaast vind ze er niks aan! in de binnenbak daarentegen kan ik haar wel een paar uur laten staan.
Dat sportpaarden geen weidegang zouden mogen hebben vind ik onzin...zelfs bij de "dressuurkoningin" staan ze een paar uur per dag buiten, en jawel, met soortgenootjes!
Oke, ik ben wel van mening dat als het 30 graden is, je ze beter sochtends of savonds buiten kunt zetten dan overdag...want laten we eerlijk wezen. Als ik overdag met 30 graden in de zon heb gelegen...zoek ik het ook niet meer om nog volop aan het werk te gaan. Dus ik kan me best voorstellen dat paarden lomer zijn als ze een hele middag in 30 graden hebben gestaan. Maar voor de rest vind ik dat ieder paard individueel gekeken moet worden.

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:46

Ik zal waarschijnlijk wel een boe vrouw zijn... }:0 :+

Ik heb een andere definitie van sportpaarden dan een aantal bokkers.
Ik wil niemand beledegen maar er zijn mensen die reageren dat hun paard naar 24/7 nog lekker vlot voor het werk is en dan vervolgens B/L/M dressuren.
Sorry dat is voor mij geen sportpaard, maar een recreatiepaard!

De paarden die in mijn ogen sportpaarden zijn worden veelal gehouden door mensen die bedrijfsmatig met de sport bezig zijn. Soms willen deze ruiters ook een andere 'omgangsregel' met een paard. Maar door sponsors, andere eigenaren worden zij ook onder druk gezet om te presteren. Ze willen het risico van blessures zo klein mogelijk maken en vermijden daarom de risicovolle dingen zoals weidegang en helemaal in groepsverband.
Dat wil niet zeggen dat er niet aan het welzijn van deze dieren wordt gedacht. Een sportpaard staat écht niet 23/7 in zijn stal. Ze komen in de molen, evt paddock, grazen aan de hand, longe etc.

Over het wel of niet fris zijn wil ik verder niet op ingaan.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:46

Sky_As schreef:
Ik vind dat er gewoon naar het paard gekeken moet worden...niet alle paarden doe je er plezier mee om dag en nacht buiten te zetten...net als sommige paarden niet op stal willen staan.
Mijn paard heeft het na een kwartier in de wei helemaal gehad. zelfs met een ander ernaast vind ze er niks aan! in de binnenbak daarentegen kan ik haar wel een paar uur laten staan.
Dat sportpaarden geen weidegang zouden mogen hebben vind ik onzin...zelfs bij de "dressuurkoningin" staan ze een paar uur per dag buiten, en jawel, met soortgenootjes!
Oke, ik ben wel van mening dat als het 30 graden is, je ze beter sochtends of savonds buiten kunt zetten dan overdag...want laten we eerlijk wezen. Als ik overdag met 30 graden in de zon heb gelegen...zoek ik het ook niet meer om nog volop aan het werk te gaan. Dus ik kan me best voorstellen dat paarden lomer zijn als ze een hele middag in 30 graden hebben gestaan. Maar voor de rest vind ik dat ieder paard individueel gekeken moet worden.

Ik ben het helemaal met jou eens :Y) :o

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:47

Ik vind het onzin, een paard moet zo veel mogelijk paard kunnen zijn.
Ik ben een voorstander van veel weidegang of ruime paddock met (als dit kan) andere paarden.
2 uur vind ik echt "not done"...zou zelf gek worden als ik hele dagen tussen 4 muren "moet" zitten.
Om medische redenen een paard tijdelijk binnen te houden vind ik natuurlijk een ander verhaal maar gezonde paarden daarin tegen horen niet hele dagen in een hokje van 3 bij 3 of 4 bij 4... :o