haflinger voor wedstrijd invlechten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiisaaa

Re: haflinger voor wedstrijd invlechten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:22

Als er een lekkere hals op zit vind ik hengstenvlecht het aller mooist! :D Lange manen zitten alleen maar in de weg met rijden, teugels blijven alleen maar vastzitten dus het heeft geen nuttige waarde. :P

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:03

eigenlijk mag je het gewoon helemaal zelf bedenken!
Volgens de regels mag je het zowel las als ingevlochten

Als je een sportieve haf hebt zou ik proberen roosjes te maken (als dat lukt, weet niet hoe lang je manen zijn, kan ze evt. knippen/trekken).
Anders zou ik een hengstenvlecht maken, maar alleen als je het echt mooi kan anders is het net zo mooi om de manen gewoon los te laten.
Matje kan, maar ziet er niet zo professioneel uit, vind ik.

Mijn suggestie is: hengstenvlecht :D

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:55

Wát een schatje overigens & ik zal het in een matje doen óf hengstenvlecht als het daar niet te kort voor is? :P

J_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:51

En heb je al wat dingen uitgeprobeert? Weet je al wat je gaat doen? Ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:52

MirjamRobin schreef:
eigenlijk mag je het gewoon helemaal zelf bedenken!
Volgens de regels mag je het zowel las als ingevlochten

Als je een sportieve haf hebt zou ik proberen roosjes te maken (als dat lukt, weet niet hoe lang je manen zijn, kan ze evt. knippen/trekken).
Anders zou ik een hengstenvlecht maken, maar alleen als je het echt mooi kan anders is het net zo mooi om de manen gewoon los te laten.
Matje kan, maar ziet er niet zo professioneel uit, vind ik.

Mijn suggestie is: hengstenvlecht :D

Bij die gedachte val ik al spontaan flauw := je gaat de (lange) manen van je haf toch niet afknippen ik vind dat persoonlijk geen gezicht :o

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:55

Mijn pony heeft hele dikke manen. Kan geen knotten maken, hengstenvlecht gaat er altijd uit.
Iemand tips? :=

Dus heeft ze een matje in. Als we 's morgens heel vroeg moeten een halve hengstenvlecht maar onder de proef is die voor de helft ook al uitgezakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:55

Los ? Of dubbele hengstenvlecht ?

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:56

Ik zou voor een mooie hengstenvlecht gaan of mooi los, uitgekamt :j

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:57

Yvank_ schreef:
Los ? Of dubbele hengstenvlecht ?

Mijn haflinger heeft volgens mij ongeveer dezelfde lengte manen als jou Sally.
maar ontzettend dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:00

Ja dat heeft sally ook , enige wat nog werkt is een hele strakke dubbele of 3 dubbele hengstenvlecht met haarlak

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:02

Ik vind een dubbele zo mooi niet dus heb liever een maarja dat word hem ook niet.
Wel vervelend eigenlijk :+ Maar vind het ook zonde om ze te trekken en dat zal wel niet eens staan _O-

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:04

Gewoon doen wat je zelf het mooiste vind meis...
Maakt in punten niet zoveel uit!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:05

Ik zou ze sowieso niet los laten hangen. Ik rijdt alleen maar Friezen en Haflingers op concours momenteel en ik vlecht altijd ALLES in een enorm strakke hengstenvlecht. Ongeacht de manen. Knotten bij een haflinger vind ik super bizar, evenals bij een Fries overigens. En bovendien vind ik niet vlechten te nonchalant voor op wedstrijd.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:07

Los kan prima, als ze netjes verzorgd eruit zien. Thuis heb je ze ook vaak los hangen neem ik aan, dan is het "ik zit vast met mijn teugels" ook niet meer zo'n big issue..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:07

Girassol schreef:
Behalve dat het me lastig lijkt met rijden is het ook nog eens lastiger te beoordelen als jury.
Kreeg eens een fries in de M2 die sbw moest rijden maar kon er weinig mee door die lange manen, zag de hals + het hoofd niet meer.

Ja, en buiten dat, juist die enorme dikke lange manen zijn easy te vlechten in een hengstenvlecht. Dus neem dan gewoon die moeite even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:08

Wat vind je er nonchalant aan ? Ben met de losse manen 2 uur bezig en met en hengstenvlecht 10 min...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:34

Okee, ieder zijn ding natuurlijk Yvank, maar hoe kun je daar nu zo lang mee bezig zijn? Echt hoor, heb veel ervaringen met paarden die manen tot aan de knieen hebben en daar heb ik echt niet zoveel werk aan.

Waarom nonchalant? Omdat de rest wel de moeite neemt zijn sportpaarden in te vlechten. Waarom zou je daar dan met losse manen tussendoor gaan tuffen op je Hafje. Sorry hoor, maar dat is gewoon mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:40

Ik was de manen eerst helemaal en het duurt wel even voor ze goed wit zijn. Daarna laat ik de manen eerst drogen en dan gaan ze in 60 dunne staartjes zodat ze allemaal naar 1 kant liggen. Daar gaat een deken overheen die het op zijn plek houd. Op het concoursterrein haal ik al die elastiekjes eruit zodat de manen allemaal strak naar 1 kant liggen.

Dat kost heel wat werk veel en veel meer dan invlechten. Bovendien toiletteer ik volgens de regels van het Kvth. Dus manen los :)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:01

Die van mijn pony staan al aan 1 kant. Als ze in het land staat en met haar hoofd schud vallen kleine plukje om naar de rechter maar voor de rest altijd aan 1 kant :).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:08

Waarom zou je invlechten? Het is gedoe, kost tijd etc. Die mooie hals ziet de jury toch wel, tenzij je haf aan twee kanten manen heeft. We hebben behalve een haf ook een E-pony met een enorme bos manen. Als mijn dochter met hem start, vlecht ze hem de laatste tijd ook niet meer in. Het maakt in de punten voor de verzorging echt niet uit. Lekker laten hangen, tenzij je het leuk vindt om te vlechten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:16

Als je geen moeite wilt steken in je voorbereiding op de wedstrijd vind ik dat nogal vreemd. :+

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:35

Ik zou ook gaan voor het vlechten.. als zijn manen nog wat langer en dikker waren dan had ik ze los laten hangen...

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:20

Ik zou een hengstenvlecht maken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:54

"Als je geen moeite wilt steken in je voorbereiding op de wedstrijd vind ik dat nogal vreemd."

De voorbereiding zit in de training. Tuurlijk zorg je dat je spullen schoon zijn en je paard schoon en goed gepoetst is. Mooie, lange verzorgde manen vind ik er mooier uitzien dan te dikke knotten of een half uitgezakte hengstenvlecht (ondanks alle haarlak). Maar de wedstrijd gaat om het rijden van de proef, niet wie haar paard het mooist heeft opgetut.

De reglementen in het proevenboekje zijn overigens ook duidelijk over wat gewenst is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 02:33

Ja, tuurlijk gaat het om je training. Maar op concours gaat het om je voorkomen, dus IMO alles. Ik zal dan ook altijd mijn paarden piekfijn verzorgd hebben en alles tot in de puntjes netjes als ik op concours ga. Ik vindt dat gewoon horen. :)

En ik heb het ook over goed vlechten. Een half uitgezakte hengstenvlecht op concours is nooit charmant.