Wedstrijdsecr/verenigingen: Hoe vrijwilligers regelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Re: Wedstrijdsecr/verenigingen: Hoe vrijwilligers regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:06

Jep, we hebben inderdaad de verplichting opgenomen dat iedereen mee moet helpen en dat er op elke keer dat je niet komt een boete staat van 25 euro. We hebben overwogen een afkoopsom in te voeren (beetje zelfde idee als Yucca) zodat je tegen betaling daarvan niet mee hoeft te helpen. Helaas komen we dan echt leden/vrijwilligers tekort en financieel moet je veel dieper in de buidel om mensen in te huren als vervanging, helaas dus geen echt alternatief.

Het gaat er mij dus vooral om, hoe krijg je mensen goed geinformeerd en hoe zorg je dat mensen weten dat ze moeten komen (herinnering dag ervoor etc) zonder dat je telefoonrekeningen van 1000 euro krijgt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:44

Misschien kan een (bijzondere) ledenvergadering voor het wedstrijdseizoen een oplossing bieden?
Uitleggen dat iedereen van de vereniging echt nodig is en dat er dingen geregeld moeten worden en dat dus in/voor ieders belang is.
Als je lid bent van een vereniging, moet je er ook wat voor doen.
Dan bereik je ze persoonlijk, in de zin van mensen in de ogen kunnen kijken en aanspreken, een discussie op gang brengen.
Dat bellen werkt gewoonweg niet, is niet persoonlijk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:47

Is op zich geen verkeerd idee hoor MarvanTom, maar als ik kijk naar de opkomst bij onze club, is een manege met aardig wat leden, en er komen er 10-15 per vergadering. Degenen die komen, zijn dan ook nog eens de wedstrijdrijdende leden die het allemaal al weten...

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:50

Precies zoals hier Kleinvosje! (zit je bij mij op de club ;-) ?)

De opkomst van de andere verenigingen (mennen/pony's) is vele malen groter op onze algemene vergaderingen. Worden we nou nog individualistischer??

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:55

Begrijp jullie ideeën hierover maar al te goed, zonder vrijwilligers geen wedstrijd!
Echter ben ik maar wat blij dat mijn vereniging geen verplichtingen stelt betreft 'vrij'-willigerswerk... denk dat ik dan per direct mijn lidmaatschap zou opzeggen en naar een andere vereniging zou gaan.
Ik jureer twee tot drie keer per maand en probeer zo nu en dan zelf ook nog te starten. Een heel enkel keer heb ik eens een weekend niets te doen, maar dat zijn echt uitzonderingen... moet er dus niet aan denken dan ook nog eens verplicht te worden op de vereniging te moeten helpen.

En nogmaals, ik weet dat vrijwilligers noodzakelijk zijn, maar niet iedereen heeft hier tijd voor.

Y;(

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:03

Dat begrijp ik heel goed, en daarom proberen we hier ook over na te denken. Nou valt het aantal keer helpen per jaar best mee, en als jury kan je ook vrijwilliger zijn ;-)... Grapje natuurlijk, maar zo kan je je wel inzetten. Je zou ook een doordeweekse avond kunnen helpen, bijv tijdens oefenspringen of het opbouwen van een springwedstrijd (in ons geval).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het (voor ik in commissies/bestuur zat) ook niet leyuk vond om te helpen. Kende niet veel mensen, vond het maar een last. Inmiddels ken ik veel meer mensen en is het juist gezellig en heb ik echt een verenigingsgevoel. Ik kan me dus weldegelijk verplaatsen in die leden die er niet op zitten te wachten zeg maar. Alleen heb je echt hulp nodig om leuke en goed lopende wedstrijden te organiseren. Ik kan me voorstellen dat je als jury op plekken komt waar het niet goed geregeld is waar je dan flink van kan balen (geen ringmeester, geen schrijfster of geen goede, geen koffie/broodjes tussendoor etc).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:04

yvetjes, voor zover ik weet niet!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:06

Dan moet je echt een bijzondere ledenvergadering overwegen. ;)
Agendapunt: wedstrijden. Punt dus.
Wekt nieuwsgierigheid op en meer mensen die toch ff polshoogte willen nemen (vaak de wedstrijdruiters die niets doen).
yvetjes: hoeveel leden heeft de vereniging?
Hoeveel rijden er wedstrijd? Hoeveel rijden er les? Wie doet er vrijwilligerswerk? Wat doen die precies?
Hoe is de sfeer onderling? Hebben jullie clubavonden? Opkomst?
Een soort analyse dus van de leden.
Ik weet natuurlijk niet of jullie dit al weten/gedaan hebben, maar werkt vaak erg verhelderend. ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:12

Tuurlijk ik kom op heel wat locatie's en elk met hun eigen dingen.
Weet ook maar al te goed dat vrijwilligers hard nodig zijn, zonder hun geen wedstrijd!!

Maar hier een verplichting van maken zou hem niet worden voor mij. Denk dat je mensen veel beter kun proberen 'warm' te maken hiervoor dan het als een bevel opleggen ;)

Beetje wat MarvanTom zegt, probeer te polsen wat mensen zouden willen, wie met elkaar goed overweg kunnen en probeer die samen te koppelen aan een bepaalde taak, probeer het leuk te maken.

Vroeger hielp ik ook altijd mee op de wedstrijden en vond het héérlijk, kreeg ook echt een gevoel van waardering, denk dat je daar naartoe moet streven, laat weten hoe belangrijk ze zijn :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:19

@_10_ : verplicht vrijwilliger werkt voor niemand. (alhoewel sommige verenigingen dat wel eisen).
Dan krijg je dus mensen die aan hun verplichtingen voldoen en verder niets.
Terwijl je juist een 'wij'- gevoel moet hebben.
Begin een wedstrijddag met z'n allen en sluit dat af met z'n allen (als dat kan).
Allemaal wat te drinken, hapje erbij; dan heb je al snel het gevoel dat het gewaardeerd is/wordt.
Zelf zeg jij het te druk te hebben met jureren en starten; jij bent dus geen doorsnee lid en daar moet dan ook de ruimte voor zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:41

Bij ons is ook al eens besproken of het zou helpen om de leden te verplichten zich op een of andere manier in te zetten, maar wij hebben vrij veel leden met dezelfde insteek als _10_ en dan wordt het dus belangrijker om je ledental op peil te houden dan om op die manier vrijwilligers te werven. Wat wel helpt is om het zichtbaar te maken en iedereen die wel een bijdrage levert daarvoor te belonen; zo'n aanpak werkt besmettelijk en kan anderen een duwtje in de rug geven. Het wij-gevoel dus inderdaad, alhoewel dat een nogal moeilijk grijpbaar begrip is.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:53

Inderdaad is het heel moeilijk om dit te regelen. Ik ben het aan de ene kant met _10_ eens dat niet iedereen verplicht moet worden om te helpen, maar aan de andere kant zijn er maar weing mensen die zich dan zelf aanbieden om te helpen. Onze vereniging organiseert in het winterseizoen een heleboel wedstrijden. Door deze opbrengsten kunnen wij ook het lidmaatschap laag houden en hebben wij dus ook een financieel gezonde verenging met een super accommodatie. Ik vind het altijd wel raar dat mensen hun lidmaatschap opzeggen als ze moeten helpen. Meeste tijd zijn dat dezelfde mensen die roepen dat het op wedstrijden zo slecht geregeld is : geen ringmeester , slechte bodem etc etc. De goede accommodatie's zullen alleen blijven bestaan als iedereen mee helpt.
Hoe doen wij het 'vrijwilligerssysteem; : Wij hebben een vrij grote verenging, zodat iedereen maar 2x per jaar hoeft te helpen (ringmeester, kantine, of schrijven). Overige klussen worden gelukkig al gedaan door vrijwilligers (petje af voor die mensen). Je mag aangeven wat voor jou de beste tijd is en eventueel ruilen. Het schema voor deze winter is nu al gemaakt en via de website bekend gemaakt. Men krijgt een week van te voren nog een SMS of email als herinnering.
Verleden jaar is dit heel goed verlopen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet komen opdagen, maar gelukkig zijn dat er niet zoveel. Als dit echt herhaardelijk bljift gebeuren, hebben wij zo iets als bestuur, dan is het misschien inderdaad beter als je een andere vereniging gaat zoeken, want dat is niet onze visie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:19

yvetjes schreef:
Dat begrijp ik heel goed, en daarom proberen we hier ook over na te denken. Nou valt het aantal keer helpen per jaar best mee, en als jury kan je ook vrijwilliger zijn ;-)... Grapje natuurlijk, maar zo kan je je wel inzetten. Je zou ook een doordeweekse avond kunnen helpen, bijv tijdens oefenspringen of het opbouwen van een springwedstrijd (in ons geval).

Dit is helemaal geen grapje, ik doe dit idd voor mijn vereniging op deze wijze. Scheelt de vereniging toch weer de kosten van een jurylid + kilometervergoeding. Ik zie niet in waarom dit een grapje zou zijn. Ik jureer een paar keer per jaar en help ook nog wel eens met ringen uitzetten.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:38

Ik bedoelde het als grapje omdat het me als jury bijzonder lastig lijkt bekenden te jureren (die misschien bij je in de les rijden...).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:36

_10_ schreef:
Begrijp jullie ideeën hierover maar al te goed, zonder vrijwilligers geen wedstrijd!
Echter ben ik maar wat blij dat mijn vereniging geen verplichtingen stelt betreft 'vrij'-willigerswerk... denk dat ik dan per direct mijn lidmaatschap zou opzeggen en naar een andere vereniging zou gaan.
Ik jureer twee tot drie keer per maand en probeer zo nu en dan zelf ook nog te starten. Een heel enkel keer heb ik eens een weekend niets te doen, maar dat zijn echt uitzonderingen... moet er dus niet aan denken dan ook nog eens verplicht te worden op de vereniging te moeten helpen.

En nogmaals, ik weet dat vrijwilligers noodzakelijk zijn, maar niet iedereen heeft hier tijd voor.

Y;(

Dat kan bij onze vereniging ook, geen vrijwilligers werk doen, maar daar betaal je dan extra voor :+
Een vereniging kan niet zonder vrijwilligers, sommige mensen hebben het druk, te druk...tja ik heb het ook druk, ik kan ook niet alle klusdagen, ik kan geen kantinediensten draaien ivm mijn werk, maar ik kan wel meedenken met de activiteitencommissie, een weekend vrij nemen per jaar om mee te gaan op pony kamp, en evt. een keertje een ochtend/middag helpen op een wedstrijd.

In jou geval kun je inderdaad helpen door 'gratis' te jureren of een keer op een avond het terrein aan te vegen, een clinic organiseren, ik noem maar wat.

Bij ons zijn het trouwens ook veel de wedstrijdruiters hoor, die veel vrijwilligerswerk doen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:53

Het heet toch: VRIJWILLIGerswerk :?

Ik ben lid van de vereniging waar ik nu zit omdat ze de goedkoopste zijn (en omdat ze geen vrijwilligers werk verplichten) :+
Zou ik 25 euro moeten betalen om het vrijwilligers werk af te kopen dan zou ik naar een andere vereniging gaan die dat niet heeft.

Begrijp me niet verkeerd, als ze het me vragen zou ik best eens willen kijken of ik wat kan doen, maar het verplichten van dingen stuit me tegen de borst.
Als ik nee zeg is het klaar, zeg ik ja is het mooi meegenomen ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:01

Ik begrijp je wel hoor Tien. Ik was ook bewust lid van een papieren vereniging zonder verplichtingen. Maar nu wil ik graag de beschikking hebben over een binnenbak en helaas ontkom je dan niet verenigingen waar ze ook vrijwilligerswerk verplicht stellen of waar je het af kunt kopen.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:43

Ik was eerst lid van een vereniging waar je ingedeelt werd. Als je niet kon moest je dat zelf regelen erg fijn als je in de horeca werkt en het midden in het seizoen is jippie. Nu ben ik lid van een vereniging waar je begin van het jaar kunt indelen en ik zo dus buiten het seizoen ingepland sta. Met het grote concours zelfs extra geholpen juist omdat er overleg mogelijk is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:08

Bij ons kun je 1x per jaar voor een bepaalde datum je voorkeuren voor een taak doorgeven. Hier wordt dan rekening mee gehouden.
Het werkt erg goed, want de ene staat met veel plezier in de kantine, terwijl de ander liever iets meer achter de schermen blijft en helpt met opbouwen en afbreken ;)

@ _10_ Juist het doen van vrijwilligerswerk zorgt ervoor dat de contributie zo laag mogelijk kan worden gehouden. En wedstrijden brengen relatief snel geld in het laatje :j

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:42

Nibbit schreef:
@ _10_ Juist het doen van vrijwilligerswerk zorgt ervoor dat de contributie zo laag mogelijk kan worden gehouden. En wedstrijden brengen relatief snel geld in het laatje :j

Dan zijn er hier in de omgeving vast veel échte vrijwiliigers want niets is verplicht en ze zijn toch goedkoop ;)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:30

Paar maanden van te voren stuurt t secretariaat paarden ofpony's [pony's = mn vader]
Aan alle leden een mailtje wie er wil schrijven/ringmeesteren/bardienst / secretariaat
Dan heb je al heel wat dingen vol.
Later komen er ook nog briefjes met tijden overal te hangen op de manege op de plekken waar ze nog iemand zoeken en dan moet je je daar maar even bijschrijven.
Deze winter hadden we echt nood omdat niet alle leden willenhelpen,
Toen heeft mijn pa echt iedereen persoonlijk mailtjes gestuurt.
Omdat er die winter heel veel niet op kwamen dagen, en ik telkens in moest vallen [ :(]
Stuurt mijn pa nu iedereen telkens zon herrineringsmailtje in die week met je moe top dat tijdstip dit doen blabla ;)

succes ermee ! :D

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:36

Ik ben zelf al jaren lang vrijwilliger bij mij op de manege. FNRS wedstrijden (CBR, dressuur, VA, OS, C, zitcompetitie alles doen we) en ook themadagen help ik mee te realiseren. daarnaast hebben we nog een team voor spring wedstrijden en een team van KNHS wedstrijden. BIjna elke zondag is er wel iets op de manage. Niets is verplicht en er zijn vaste teams die alles doen. Ik zou zeggen kom een keer langs en ervaar het hoe het gaat bij ons. Vrijwillergers zijn bij de FNRS Wedstrijden geen probleem (soms zelfs teveel...) meer info PB maar!

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:38

even nieuw leven in dit topic plaatsen.

het probleem om genoeg vrijwilligers te vinden word bij onze vereniging ook steeds groter. en ben toch echt wel benieuwd wie DE oplossing heeft.

wij maken nu gebruik van intekenlijsten, deze worden geplaats in het clubblad en word verspreid via de mail. hierin kunnen ze zelf aangeven wanneer en welke taak je graag wilt doen.
het eerste jaar ging dit prima, maar ik merk de laatste tijd gewoon dat er vaak deze lijst gewoonweg niet word ingevuld
ook naar herinnering niet. persoonlijk mailen helpt bij sommigen wel, maar anderen worden er niet warm of koud van, ook bij bellen geen succes op hulp.

hebben het probleem ook al vaak in een ledenvergadering naar voren gebracht, maar daar komen ook alleen de mensen die er er al bijna dag en nacht voor klaarstaan, werkt dus ook niet :+

dus wie heeft DE OPLOSSING

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:47

bij mijn moeder op de tennisclub was het of dienst draaien of iemand betalen die voor jou de dienst ging draaien. Studenten met weinig geld maakten hier graag gebruikt van.

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:52

nadeel daarvan is dat diegene die eigenlijk moet helpen gewoon niemand anders regelt.. en daardoor komt er ook niemand.