TE braaf op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marritpiebe

Re: TE braaf op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:16

ik heb bij de eppeljeck ook nog iets gevonden dat was vloeibaar spul dat je 6 dagen voor het evenement door het voer moest mengen.
daar schijnt het paard ook, beter mee te presteren.
ik heb het niet gekocht. maar denk toch wel dat ik het volgende week even ophaal.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:23

Ik heb zelf precies hetzelfde probleem.
Bij mijn pony zit het waarschijnlijk meer in dat ze weet wanneer ik haar wel en niét 'aanpak'. Klinkt misschien dom, maar volgens mij heeft ze dondersgoed door dat wanneer ik voor een jury rijd, ik nooit echt boos wordt.
Maargoed, ik ga dit topic even volgen. Ben benieuwd of jullie nog meer nuttige tips hebben. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:17

twee dagen tot de wedstrijd niet meer rijden en op stal zetten ipv op de weide? En natuurlijk blijven werken aan de conditie van je paard en inderdaad niet te lang gaan losrijden. Beetje haver doet bij sommigen wonderen maar nooit overdrijven.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:34

Nette schreef:
Bij mijn pony zit het waarschijnlijk meer in dat ze weet wanneer ik haar wel en niét 'aanpak'. Klinkt misschien dom, maar volgens mij heeft ze dondersgoed door dat wanneer ik voor een jury rijd, ik nooit echt boos wordt.
Maargoed, ik ga dit topic even volgen. Ben benieuwd of jullie nog meer nuttige tips hebben. :)

dat heb ik denk ik ook.
ik heb in de ring altijd zoiets van, niet te streng met de hand. benen stil houden.
en dan doe ik minder zeg maar.
had er eigenlijk nog niet eerder aandacht dat dat het kon zijn. maar nu jij het zegt..

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:36

piezze schreef:
twee dagen tot de wedstrijd niet meer rijden en op stal zetten ipv op de weide? En natuurlijk blijven werken aan de conditie van je paard en inderdaad niet te lang gaan losrijden. Beetje haver doet bij sommigen wonderen maar nooit overdrijven.

ik wil mijn paard eigenlijk geen 2 dagen stil zetten.
ik heb haar wel vaker 2 dagen stil staan omdat ik bijvoorbeeld veel moet werken. maar als ik er dan de 3e dag weer op ga. lijkt het wel alsof ze helemaal geen conditie heeft. dan zweet ze zich na een half uurtje al kapot en is ze super sloom. de 4e dag is het dan weer goed. dan moet ze soort van omgang komen denk ik.

op stal zetten word hem niet.
mijn paarden staan in de zomer gewoon in een land met een hokje en een bak erbij. dus geen stal. ;)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:59

wat haver geven de dag voor de wedstrijd.
buitenrit maken de dag voor de wedstrijd en dan lekker voorwaarts rijden
is je paard nog bang van plastic/ bosjes/ paraplu/ drukte enz... zoek dit dan vooral op voordat je de ring in moet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:26

evelien11 schreef:
is je paard nog bang van plastic/ bosjes/ paraplu/ drukte enz... zoek dit dan vooral op voordat je de ring in moet.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard is ook bang voor dat soort dingen, met name zakken, paraplu's. Als ik haar vlak voor de proef met dat soort dingen confronteer, kan ik het wel vergeten, dan raakt ze zo in de stress dat ze 1 bonk spanning is.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:52

Tja, dat heb ik ook. Das dan weer het andere uiteinde.
Of ze zijn ontspannen en te braaf.
Of ze zijn wat sprankelender, maar dan weer gespannen.
Het lijkt alsof die twee bij mijn pony niet te combineren zijn. :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:04

marritpiebe schreef:
Nette schreef:

dat heb ik denk ik ook.
ik heb in de ring altijd zoiets van, niet te streng met de hand. benen stil houden.
had er eigenlijk nog niet eerder aandacht dat dat het kon zijn. maar nu jij het zegt..

Je rijdt dus toch anders op wedstrijd dan thuis ;)

Het bij je paard zoeken heeft dan dus totaal geen nut. Niet met eten of schakelen of wat dan ook. Je moet jezelf aanpakken als het ware.

Dus nogmaals het advies om je instructrice mee te nemen op wedstrijd. Als je niet met je eigen instructrice overweg kan, lijkt het me hoog tijd om op zoek te gaan naar iemand anders. Je kan het ook filmen om te kijken waar je zelf inhoudt.

Mijn tip zou zijn offer een wedstrijd op. Dan maar een keer niet voor de punten maar gewoon om te rijden. Niet netjes met je handen en benen stil, maar aan de slag!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:21

dat heb ik denk ik ook.
had er eigenlijk nog niet eerder aandacht dat dat het kon zijn. maar nu jij het zegt..[/quote]

Je rijdt dus toch anders op wedstrijd dan thuis ;)

Het bij je paard zoeken heeft dan dus totaal geen nut. Niet met eten of schakelen of wat dan ook. Je moet jezelf aanpakken als het ware.

Dus nogmaals het advies om je instructrice mee te nemen op wedstrijd. Als je niet met je eigen instructrice overweg kan, lijkt het me hoog tijd om op zoek te gaan naar iemand anders. Je kan het ook filmen om te kijken waar je zelf inhoudt.

Mijn tip zou zijn offer een wedstrijd op. Dan maar een keer niet voor de punten maar gewoon om te rijden. Niet netjes met je handen en benen stil, maar aan de slag![/quote]

Je hebt gelijk!!
ik zal volgende week er wat meer aan proberen te rijden.. ;)
en dan kijken hoe het gaat.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:29

Ik denk niet dat voer een oplossing is, omdat je aangeeft dat hij het thuis wel doet zoals je wilt!

Je hebt al veel goede tips gegeven. Met name veel overgangen en dan heel duidelijk actie = meteen reactie! Veel succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:31

Wat bij mijn paard wel eens wilt helpen is een ophouding maken (alsof je een overgang wilt rijden) en dan toch aansporen maar zorgen dat ze niet harder gaat
Dus aansporen maar tegen blijven houden
En dat doe ik 10 sec ong en dan is me paard er weer lekker bij en gaat het de hele wedstrijd goed

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:53

ik heb echt precies hetzelfde probleem.. pony is zo braaf of juist niet want hij kakt volgens mij helemaal in van alle indrukken.. terwijl hij het nou toch wel kent..

Ik heb hem weleens 2 dagen niet gereden voor wedstrijd, maar dan was hij weer erg stijf dus dat was het ook niet. Ik zit er wel aan te denken er flink voer in te gooien maar ik denk niet dat dat het probleem oplost, op de terugweg is die van mij namelijk weer vol energie dus dat is het probleem niet..

ik probeer echt consequent te zijn! veel overgangen, geen reactie TIK

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:33

Ik herken dit echt helemaal! Alleen aangezien het bij mijn vorige pony ook zo was lijkt het me vrij duidelijk dat het aan mij ligt en niet aan mijn paard.. :o Die van mij gaat ook pas echt 'sjouwen' als ze een beetje heet is, alleen heb ik dit op wedstrijd nog nooit helemaal voor elkaar gekregen, ook niet tijdens het losrijden. Wat mijn instructrice altijd zegt: In alle 'loze' stukken in de proef even een mini, bijna niet zichtbare overgang maken. Eventjes net die paar pasjes naar voren en dan weer terug. Zo blijven ze veel beter bij de les, want tijdens de proef rijd je anders superlang hetzelfde tempo. En zoals ik thuis train, misschien is dit niet bij iedereen zo, rijd ik nooit een hele ronde hetzelfde tempo op de hoefslag.

Meestal ben ik zo gefocust op de figuren en hoe mijn paardje loopt dat ik dit vergeet, maar laatst had ik er een keer aan gedacht en bij mij hielp het echt! Nog steeds niet zoals thuis, maar of me dat ooit gaat lukken... :+

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:35

kleinvosje schreef:
evelien11 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard is ook bang voor dat soort dingen, met name zakken, paraplu's. Als ik haar vlak voor de proef met dat soort dingen confronteer, kan ik het wel vergeten, dan raakt ze zo in de stress dat ze 1 bonk spanning is.

Het gaat toch niet om jouw paard, maar degene die dit topic heeft geopend heeft een te braaf paard...
Ik geef niet aan dat dit voor elk paard geldt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:02

Evelien, ik meld alleen dat ik het er niet mee eens ben, en geef uitleg waarom ik het er niet mee eens ben. Dat is mijn mening, die mag best gegeven worden. Ik schrijf em zodat TS ook de nadelen van jouw idee kan zien. Ze moet zelf bepalen wat ze ervan vindt, maar kan zo wel beide zijdes van een idee bekijken!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:52

RT-->WD-V

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:47

Misschien niet te actief losrijden?
een dagje rust voor de wedstrijd dag.
En anders met zweep beetje actiever maken?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:26

max_m schreef:
Mischien helpt het om bij het losrijden veel overgangen te rijden en haar een beetje heet te rijden. Misschien word ze daar actiever van en zal ze zich meer laten zien.

Vlak vóórdat je de proef in moet, een paar keer flink bijtikken met je zweep, maak hem maar goed heet. Vaak wil dat wel helpen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:30

Ik rijd een fries, die is thuis ook spetterder dan op wedstrijden!
Wat ik doe is ik rijd haar los in stap en pak de draf en galop recht en links 1 hoefslag erbij en meer niet..Meestal rijd ze de eerste proef minder maar de tweede heeft ze nog energie om spetterend te lopen maar ook los is.
Ook merkt ik dat als ik zelf niet zenuwachtig ben en zelf denk van : "ow dit doe ik wel ff" Dan heb ik het gevoel dat zei dat ook denkt en zichzelf beter laat zien.

groetjes

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:02

x_Quinta_x schreef:
Sporen met grove wieletjes doet de truc bij mijn paard wel eens.

Dat lijkt me ook wel een goed idee.