Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nette schreef:Ik heb zelf precies hetzelfde probleem.
Bij mijn pony zit het waarschijnlijk meer in dat ze weet wanneer ik haar wel en niét 'aanpak'. Klinkt misschien dom, maar volgens mij heeft ze dondersgoed door dat wanneer ik voor een jury rijd, ik nooit echt boos wordt.
Maargoed, ik ga dit topic even volgen. Ben benieuwd of jullie nog meer nuttige tips hebben.
piezze schreef:twee dagen tot de wedstrijd niet meer rijden en op stal zetten ipv op de weide? En natuurlijk blijven werken aan de conditie van je paard en inderdaad niet te lang gaan losrijden. Beetje haver doet bij sommigen wonderen maar nooit overdrijven.
evelien11 schreef:wat haver geven de dag voor de wedstrijd.
buitenrit maken de dag voor de wedstrijd en dan lekker voorwaarts rijden
is je paard nog bang van plastic/ bosjes/ paraplu/ drukte enz... zoek dit dan vooral op voordat je de ring in moet.
marritpiebe schreef:Nette schreef:Ik heb zelf precies hetzelfde probleem.
Bij mijn pony zit het waarschijnlijk meer in dat ze weet wanneer ik haar wel en niét 'aanpak'. Klinkt misschien dom, maar volgens mij heeft ze dondersgoed door dat wanneer ik voor een jury rijd, ik nooit echt boos wordt.
Maargoed, ik ga dit topic even volgen. Ben benieuwd of jullie nog meer nuttige tips hebben.
dat heb ik denk ik ook.
ik heb in de ring altijd zoiets van, niet te streng met de hand. benen stil houden.
en dan doe ik minder zeg maar.
had er eigenlijk nog niet eerder aandacht dat dat het kon zijn. maar nu jij het zegt..

Die van mij gaat ook pas echt 'sjouwen' als ze een beetje heet is, alleen heb ik dit op wedstrijd nog nooit helemaal voor elkaar gekregen, ook niet tijdens het losrijden. Wat mijn instructrice altijd zegt: In alle 'loze' stukken in de proef even een mini, bijna niet zichtbare overgang maken. Eventjes net die paar pasjes naar voren en dan weer terug. Zo blijven ze veel beter bij de les, want tijdens de proef rijd je anders superlang hetzelfde tempo. En zoals ik thuis train, misschien is dit niet bij iedereen zo, rijd ik nooit een hele ronde hetzelfde tempo op de hoefslag.
kleinvosje schreef:evelien11 schreef:wat haver geven de dag voor de wedstrijd.
buitenrit maken de dag voor de wedstrijd en dan lekker voorwaarts rijden
is je paard nog bang van plastic/ bosjes/ paraplu/ drukte enz... zoek dit dan vooral op voordat je de ring in moet.
Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard is ook bang voor dat soort dingen, met name zakken, paraplu's. Als ik haar vlak voor de proef met dat soort dingen confronteer, kan ik het wel vergeten, dan raakt ze zo in de stress dat ze 1 bonk spanning is.
max_m schreef:Mischien helpt het om bij het losrijden veel overgangen te rijden en haar een beetje heet te rijden. Misschien word ze daar actiever van en zal ze zich meer laten zien.