Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:14

njaa vergeleken andere landen hebben we idd een mooie opbouw,
maar het kan altijd beter, en ik vind nu het niveau verschilt tussen de L en de M zo groot :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:16

BrankaZ schreef:
Mootje schreef:
Ik mag hopen dat ze de proeven (in de B & L1 met name) aanpassen en dat er meer proeven komen. Je rijdt 6 maanden in het jaar dezelfde proeven.... Zo ongelofelijk saai en over de 36 voltes in één proef (bij wijze van spreken) nog maar te zwijgen!

Ik hoop tegen die tijd allang de B uit te zijn, maar kan inderdaad bevestigen dat het dodelijk saai is. Niet alleen voor de ruiter, ook het paard.
Ben benieuwd of de proefen inderdaad veranderen en hoe ze worden.

ik heb door blessures en andere problemen 3,5 jaar in de b gereden :')
en geloof me, dan komen die proeven je pas echt de keel uit...
vond het ook niet gek dat die pony maf ging doen, het dier verveelde zich dood :') _O-
vroeger hadden ze ook veel meer verschillende proeven, nu nog maar 4 :P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:17

Mootje schreef:
Tweety, Dit is niet echt het topic voor dat soort vragen!

Ik mag hopen dat ze de proeven (in de B & L1 met name) aanpassen en dat er meer proeven komen. Je rijdt 6 maanden in het jaar dezelfde proeven.... Zo ongelofelijk saai en over de 36 voltes in één proef (bij wijze van spreken) nog maar te zwijgen!

Ik zou juist kiezen voor 1 of twee proeven en verplicht uit het hoofd, heb je ineens al dat roepen niet meer in de rijbanen.
Na de B iedereen verplicht uit het hoofd en verder vind ik persoonlijk de opbouw van de proeven zoals het nu is ok.
Idd mss verschuiven van de enkelvoudige en vliegende wissels en dan voorbereiding kwartpirouettes zou niet slecht zijn. hoewel ik altijd de ZZl en ZZZ klasse daarvoor van belang vond, daar krijg je de eerste series te rijden en begin van pirouettes met oog op doorstroom LT.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:19

Ik heb met dit paard nog maar 2 keer gestart en de proeven komen mij nu al de strot uit. Bedenkend dat ik nog 2.5maand deze proeven moet rijden, stemt mij niet vrolijk.
Met de SGW heb je het voorseizoen 1 proef en het naseizoen 1 proef, wat ook niet zaligmakend is!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:19

2 Maanden achter elkaar dezelfde proef is volgens mij het meest ideaal. De huidige B proeven vind ik ook simpel maar voor de jonge paarden wel erg fijn. Vanaf de L1 mag er ook meer op de letter gereden worden en zoals hier al veel aangegeven die stukjes met doorzitten-lichtrijden is echt niet prettig :n
Ook denk ik dat de overgang M1-M2 meer op elkaar moet aansluiten!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:20

bulck schreef:
Ik zou juist kiezen voor 1 of twee proeven en verplicht uit het hoofd, heb je ineens al dat roepen niet meer in de rijbanen.
Na de B iedereen verplicht uit het hoofd en verder vind ik persoonlijk de opbouw van de proeven zoals het nu is ok.
Idd mss verschuiven van de enkelvoudige en vliegende wissels en dan voorbereiding kwartpirouettes zou niet slecht zijn. hoewel ik altijd de ZZl en ZZZ klasse daarvoor van belang vond, daar krijg je de eerste series te rijden en begin van pirouettes met oog op doorstroom LT.

Daar kan ik me nou goed in vinden. Ik rijd alles uit het hoofd of het nu in het M is of in de Subtop. Dus meer proeven of iedere maand een andere hoeft voor mij ook niet.

Wat betreft de Subtop, daarom vroeg ik me ook af of de moeilijkheidsgraad daarin wel hetzelfde blijft?

Mootje

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:23

Ik ben van mening dat ze uit het hoofd rijden niet kunnen verplichten. Je zal maar moeilijk leren of een andere stoornis hebben waardoor je dit niet kan, dan wordt wedstrijden rijden onmogelijk voor deze personen!

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:23

Ben idd benieuwd wat ze dan met de proeven van de Subtop gaan doen en hoe ze denken het 1 en ander te kunnen aanpassen. Er zijn zat mensen waarvoor bijv. nu het Z1 misschien al het eindstation is ivm met de wissels in het Z2 hoe komen die straks de nieuwe proeven door.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:29

Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe proeven, volgens mij zijn ze er nog niet zo ver mee, ik heb nog niemand gehoord over proef rijden ofzo.. (of loop ik achter? :P )
Zal wel 1 april 2011 worden zoals Pres ook verwacht.
Voor mij zouden ze in de B en L veel meer de ruiter mogen beoordelen en minder het gaan van het paard en ik zou het ook goed vinden als iedereen voordat je de eerste keer een hogere klasse mag rijden een theorie examen zou moeten afleggen, zo weinig mensen weten hoe je correct de hulpen voor een oefening geeft en wat het nut voor het paard van de oefening is.. maar zo ver zullen ze wel niet gaan denk ik..
De hogere klasses iets zwaarder maken lijkt mij iig een goed plan!

Als iedereen een proef uit het hoofd moet rijden denk ik dat er veel minder startkaart aanvragen zullen komen, ik moet zeggen dat ik daar niet zo blij mee zou zijn als ik 3 paarden in verschillende klassen op één dag wil starten. :=

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:30

Ik wil in de B graag minder voltes en gewoon weer op de AC lijn binnenkomen. Het niveau mag wel wat omhoog!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:32

Sparkling, Als je alleen als ruiter beoordeelt wil worden, kan je beter FNRS gaan rijden ;)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:34

Wat is er mis met de huidige proeven? Ik zie het probleem niet. Volgens mij is er nu gewoon een goede opbouw. En als het bedoeld is om de doorstroom naar het ZZ-L moeilijker te maken, laat ze dan nog een soort tussen klasse maken tussen de Z2 en ZZ licht.

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:39

Ben benieuwd, voor mijn gevoel zijn deze proeven nog "nieuw".

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:39

Zeabiscuit schreef:
Ben benieuwd, voor mijn gevoel zijn deze proeven nog "nieuw".

Volgens mij hebben we met die andere proeven ook veel langer gedaan.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:42

Alles uit het hoofd, zou ik wel kunnen doe ik nu ook regelmatig, maar ik kan me voorstellen dat je dan weer veel uitzonderingen gaat krijgen, denk hierbij aan kinderen, moeilijk lerende personen of mensen die meerdere klasses starten. Lijkt me niet bepaald handig.

@Zeabiscuit, dat gevoel heb ik ook nog steeds, maar als ik me dan bedenk hoe lang het toch alweer geleden is dat ik voor het eerste deze proeven reed, dan valt het wel weer mee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:45

voor mijn gevoel zijn deze proeven ook nog niet zo oud. Ze hebben vorig keer de moeilijkheidsgraad van het M2 en het Z2 al verhoogd door in de M2 uitgerekte eenvoudige wissels mee te nemen en in het Z2 door meer vliegende wissels op te nemen. Het B vind ik wel heel eenvoudig, maar ik hoop wel dat ze er rekening mee blijven houden dat veel mensen hun guppy's voor het eerst meenemen en dan L1 moeten starten.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:46

jaggie schreef:
Alles uit het hoofd, zou ik wel kunnen doe ik nu ook regelmatig, maar ik kan me voorstellen dat je dan weer veel uitzonderingen gaat krijgen, denk hierbij aan kinderen, moeilijk lerende personen of mensen die meerdere klasses starten. Lijkt me niet bepaald handig

Voor die mensen kan men toch een uitzondering maken?

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:47

Emilia schreef:
jaggie schreef:
Alles uit het hoofd, zou ik wel kunnen doe ik nu ook regelmatig, maar ik kan me voorstellen dat je dan weer veel uitzonderingen gaat krijgen, denk hierbij aan kinderen, moeilijk lerende personen of mensen die meerdere klasses starten. Lijkt me niet bepaald handig

Ja maar dat is niet te controleren door de knhs of juryleden of iemand moeilijk leert of niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:47

Emilia schreef:
jaggie schreef:

Volgens mij krijgt de KNHS dan een dagtaak aan het verlenen van dispensatie!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:49

Ik denk niet dat het zinvol is om het M2/Z1/Z2 moeilijker te gaan maken. De aansluiting Z2-ZZlicht is lastig, doordat er naar mijn idee anders gejureerd wordt in de basis dan nationaal. Omdat natuurlijk niet alle basisjuryleden omgeschoold kunnen worden, lijkt het me een oplossing om een soort toelatingstest te laten verrijden. Bijvoorbeeld een Z2 / ZZ-licht proef beoordeeld door subtopjury, waarbij een minimaal percentage gereden moet worden, voordat ZZ-licht gestart mag worden.

De L1 proeven mogen wat mij betreft ook wel aangepast worden, dat stomme lichtrijden-doorzitten-lichtrijden-doorzitten is niet echt rustig voor een jong beest.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:49

De B proeven zijn wel te eenvoudig denk ik maar je wilt soms niet zien wat voor niveau je nu in de B in de baan krijgt. Daarbij wil de KNHS het wedstrijdrijden wel voor iedereen toegankelijk houden

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:52

Ik heb er nog niets over gehoord. Maar het zal niet verkeerd zijn, zodat het niveau hoger word in de klasse's.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:53

@Sjaantje, goed idee om een toelatingsproef voor de Subtop te moeten rijden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:54

Eenvoud in de B is naar mijn mening juist prima.

Voor mensen die voor het eerst starten zelf of met een jong paard is het lang niet altijd haalbaar om direct in de L te starten en te gaan wijken.
Juist de lage drempel maakt het voor veel mensen leuk om mee te doen en om te starten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:54

Ik ben benieuwd. Ik zou zeggen maak de M2 ook wat normaler in de zin van de snelheid achter elkaar. Niet dat ik daar last van heb in het Z1. Volgens mij moet je in het M2 van galop naar stap dan kan stap galop ook wel lijkt me.