Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:57

ik ben afgelopen zondag ook naar de jury gelopen en een praatje gemaakt ( na de prijsuitreiking)
zij nam de moeite om te blijven, daar maak ik dankbaar gebruik van,
gewoon gevraagd hoe het beeld was en wat ik kon verbeteren, was een erg leuk gesprek :j

denk dat het voor de jury ook leuker is wat 'aanspraak' na de wedstrijd,

vencedor

Citaat:
Zo heb ik 2 weken geleden commentaar gekregen dat ik mijn linkerhand te vast hou en daarmee te veel in mijn paard zijn mond zit. Wat de jury echter niet weet, ik heb een overbelasting in mijn linkerpols en kan deze dus niet goed gebruiken. Kan er geen kracht mee zetten.

Ja maar dit is gewoon " pech " want ook al kan jij er niets aan doen, kan het nog wel zo zijn dat ze gelijk heeft
op dat punt. Ik heb ook wel een het tegenovergestelde mee gemaakt. Een jury die mijn coupon doet verdwijnen. Een jury die me nog een kans geeft om HC te starten :). Een jury die zegt van rij maar een paar extra rondjes om de spanning kwijt te raken. Ook niet zich houden aan het regelement maar wel erg menselijk en fijn :).

Barmat

WenK schreef:
Barmat, als het nou de mening van die jury is, dan is dat toch klaar? Kun je toch niet veranderen en met boos en verongelijkt doen bereik je alleen maar het tegenovergestelde. Inmiddels loopt de betreffende tinker Z en ben ik elke keer weer trots op onszelf als ik aan dat gesprekje terugdenk... :j

Idd, dan is het klaar. En sinds ik een protocol terugkreeg met 3x een "0" er op en "galop niet getoond" en ik vervolgens naar de jury liep mét mijn camera en haar de "niet getoonde, wel gereden galopbeelden" :+ liet zien en mevrouw tóch volhield geen galop te hebben gezien zakte mijn witte rijbroekje op de grond en heb ik hetzelfde witte rijbroekje aan de hoogste boom gehangen :D

Mijn Tinker loopt ook heel lekker - thuis. Waar geen enkele jury over hem zeurt dat het een dikke, harige prop is. Waar geen jury mekkert dat ik een écht paard moet kopen, dat ik mijn tijd verdoe en dat ik talent verspeel. Ik leer hem met plezier alle oefeningen en hij kan super bewegen, hij doet niet onder voor welke warmbloed dan ook :) Maar ik hoef niet meer zo nodig, echt niet. Bespaart mij een hoop chagrijn, geloof me ;)

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:59

Ik heb ook weleens commentaar op mijn proef staan dat ik denk beetje raar beoordeeld, of van daar heb ik nog nooit commentaar op gehad. Maar meestal laat ik het gaan en vind ik het de discussie niet waard. Met jurysport is toch het 'lastige' dat iedereen het anders ziet en een eigen mening heeft.

Heb een keer bij een jury gestart waar zulk raar commentaar op stond, dat ik dacht wat moet ik hier nou mee?!
Werd me toen verteld dat ik die jury zelf maar eens moest zien rijden. Dus paar wedstrijden erna heb ik me inderdaad goed vermaakt toen hij meereed. Ik dacht en dat heeft mij beoordeeld, nou sorry daar ga ik me verder niet druk om maken. :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:01

Barmat, jij maakt wel heel bijzondere dingen mee.
3 x 0 onterecht geven is weer reden voor off. bezwaar als de jury eea niet aanpast na het zien van de beelden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:02

Barmat, wat ik jammer vind is dat ik er zo veel frustratie in hoor. je zult misschien net een keer een verkeerde getroffen hebben, maar ik zeg je heel eerlijk dat ik ook een aantal juryleden weet waar ik, voor mijn gevoel, de punten cadeau krijg omdat ze het zo leuk vinden dat ik met dit paard start en omdat ze "het zo goed doet voor een tinker". Ik beschouw die punten altijd maar als compensatie voor een keer dat ik voor mijn gevoel wel punten verdiende maar ze niet kreeg.

En eerlijk? Er zijn echt niet zo veel juryleden die iets tegen Tinkers (of een willekeurig ander ras) hebben hoor... Ze bestaan, maar ik denk dat het er net zo veel zijn als de juryleden die het zo leuk vinden dat ze (onbewust) hoger punten...

Overigens ga ik graag en vaak schrijven bij verschillende juryleden. Heel leerzaam, dan ineens zie je wat er fout gaat en wat je zelf nog moet verbeteren in de ring...

Washington, beoordelen is iets heel anders dan rijden he. Een heel goede instructeur hoeft niet te kunnen rijden en een goede ruiter hoeft geen goede instructeur te zijn. Zelfde geld voor juryleden. In een seconde kunnen constateren en vertalen naar een cijfer kan lang niet iedereen en daar hoef je het zelf ook niet per se heel goed voor te kunnen...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:03

WasingtonB, dit vind ik dus een vergelijking van niets. Goed jureren zegt niet alles over goed rijden (of andersom)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:10

jury schreef:
Barmat, jij maakt wel heel bijzondere dingen mee.
3 x 0 onterecht geven is weer reden voor off. bezwaar als de jury eea niet aanpast na het zien van de beelden.

Insinueer je hiermee dat ik het verzonnen zou hebben? Het zou me niet verbazen, het typeert namelijk bokt :)

@ WenK: Ik ben niet gefrustreert hoor ;) En ik noem uiteraard alleen nu de negatieve dingen op. Ik ben ook weleens de ring uitgekomen (ik reed toen nog warmbloeden) met een gevoel van "nou, ik mag blij zijn als ik geen vp heb" en dan kwam ik met 2 wp naar huis toe... :P Ook dát zijn totaal onverdiende punten, en dat gaf ik dan ook grif toe, ik ben gewoon eerlijk. Heb een keer een 9 gehad voor het aanspringen in galop, terwijl mijn paard verkeerd aansprong... na twee passen liet ik hem weliswaar changeren, maar toch, dat mág nooit met een 9 beloond worden, en feitelijk is changeren niet de juiste manier om te corrigeren in de L :))

Bij schrijven heb ik ook weleens gezeten en dat een jury zei: ik heb het niet echt gezien... leek het ergens op? En dat ik dan iets zei van "euhhhh.. ja, wel netjes uitgevoerd" (oid) en dat een jury zei - "oh, doe dan maar een 7. :+

Voor mij valt iemand dan best wel van zijn troon af. :D

WenK

Re: Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:12

Een jurylid zit bij mij al nooit op een troon, het is een mens wat de ene keer beoordeelt wat ik laat zien en een andere keer zelf moet presteren. In beide gevallen kunnen fouten gemaakt worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:15

Ik heb weleens 2 juryleden gehad die het totaal niet met elkaar eens waren, was niet op hetzelfde concours overigens.

Ik kwam de ene week op concours en het laatste onderdeel is 'in stap de rijbaan verlaten'.
Dus had netjes halt gehouden, gegroet en bij het wegstappen laat ik mijn paard de halsstrekken maar wel met contact op de teugel, paardje houd keurig contact met mijn hand en loopt met d'r neusje op kniehoogte de baan uit.
Jurylid was er helemaal over in de wolken, geweldig! Had als cijfer een 8!
Dus de week erop doe ik hetzelfde, krijg ik als commentaar; vrije stap is geen halsstrekken met als cijfer een 4 of 5, weet ik niet zeker meer.

Ik had de jury nog om persoonlijk commentaar willen vragen maar hij/zij was al weg helaas.

Dus ik ben nog steeds erg nieuwsgierig wat er nu wordt met bedoeld met 'in stap de rijbaan verlaten'.

En ik heb als kind (was toen 11 of 12 geloof ik) een keer een jury gehad die mij naderhand vroeg hoe ik vond dat het gegaan was waarop ik zei; 'wel redelijk dacht ik' (ik had destijds een heel hete pony en voor haar doen was ze erg rustig geweest). Zegt die vrouw tegen mij; 'nou ik vond het waardeloos, je deed dit en dat en zus en zo, je moet maar eens hard gaan oefenen want dit lijkt nergens op'.
Daar ben ik achteraf ook erg boos om geweest, dat zeg je toch niet op die manier tegen een kind, vond het echt geen stijl.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:15

Barmat, ik zeg alleen dat jij heel bijzondere dingen mee maakt.
Gelukkig heeft niet iedereen deze voorbeelden als ervaring.
(Kort lontje?)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:17

Voor in stap de rijbaan verlaten krijg je toch helemaal geen punten? Vroeger was dat wel zo, heb je vaak C-M-B-A in vrije stap rijbaan verlaten. Maar nu staat er alleen bij A rijbaan verlaten, maar je krijg er geen cijfer voor toch?

Juryleden verschillen onderling toch heel erg. Zie je vaak genoeg bij proeven die door 2 juryleden beoordeeld worden. De 1 geeft 170 en de ander 200. Dus het is ook maar net wat iemand wil zien, daarom is het ook een jurysport :)

Met het schrijven bij een jury leer je heel veel. Zo zie je dat veel ruiters dezelfde fouten maken. Daar kan je zelf veel van leren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:20

jury schreef:
(Kort lontje?)

Ik bén bijzonder. En laten we het er op houden dat er heel wat incompetente juryleden zijn. Dit voorbeeld is overigens eentje van zo'n 15 jaar geleden.
Denk er over wat je wilt, net als wat je over mij wilt denken :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:24

Jammer van deze bij mij raar overkomende laatste opmerkingen, Barmat.
Ik dacht erverder helemaal niets bij tot deze laatste twee opmerkingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:25

Sannnn schreef:
Voor in stap de rijbaan verlaten krijg je toch helemaal geen punten? Vroeger was dat wel zo, heb je vaak C-M-B-A in vrije stap rijbaan verlaten. Maar nu staat er alleen bij A rijbaan verlaten, maar je krijg er geen cijfer voor toch?

Ik heb het ook over de oude proeven ;)
jury schreef:
(Kort lontje?)

Als je mijn reactie leest heb ik toch ook wel wat bijzonders meegemaakt volgens mij.
Als kind van 11 volledig afgekraakt worden door een jurylid is ook nogal bijzonder, dat hoop ik iig.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:29

Barmat schreef:
jury schreef:
(Kort lontje?)

Ik bén bijzonder. En laten we het er op houden dat er heel wat incompetente juryleden zijn. Dit voorbeeld is overigens eentje van zo'n 15 jaar geleden. Denk er over wat je wilt, net als wat je over mij wilt denken :)

Waar praten we dan nog over :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:49

Ik heb dat baan verkennen weleens andersom meegemaakt zogezegd.
Ik reed vorig jaar zomer 2 proeven, en toen moest ik echt direct de ene ring uit en de andere weer in. Nou mag die van mij altijd even op adem komen en stappen tussendoor, hij was toch al lui en zo doorknallen was niet echt goed voor de activiteit. Dus toen ben ik de 2e ring wel alvast ingegaan, maar gewoon in stap aan een wat langere teugel. Rondje gestapt, was aan het wachten tot ik mocht beginnen. Roept de jury ineens 'he, draaf eens aan!' Toen keek ik ook wel ff vreemd op hoor...ik mocht gelukkig beginnen toen dus aangedraafd en proefje gereden...maar ik vind het nog steeds een vreemde gang van zaken! Ik maak toch zeker zelf uit of ik hem 2 minuten of 2 seconden voordat ik begin oppak en aandraaf??

Toevoeging: Ik zou er zeker voor de proef niks van zeggen, vind ik ook storend voor mijn concentratie. Ik zou dus gewoon gaan draven als de jury het vraagt. Ik denk wel dat ik volgende keer na de proef even naar de jury zou gaan en zeggen dat ik in het reglement gelezen heb dat ik ook mag stappen/galopperen. Want ik vind het ook een storingsfactor als ik lekker rondstap/galoppeer en de jury bemoeit zich daarmee. En als ik dan kan voorkomen dat ze dat volgende keer bij mij of een ander weer doet, graag.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:01

ik vind alleen dat men tegenwoordig zo vreselijk negatief is,dat geldt voor deelnemers en ook voor juryleden. Ik ben zelf jury en probeer altijd met volle interesse en positiviteit de deelnemers te beoordelen en ja..ik zie het misschien ook wel eens verkeerd en vergis me ook wel eens in de reglementen.Maar ik geef de deelnemer altijd het voordeel van de twijfel.Maar als ik dan gewoon na de proef een vraag stel aan een deelnemer over bv het harnachement of aan een begeleider vraag of hij niet iedere keer VOOR mijn auto langs wil lopen omdat ik dan de deelnemers niet meer kan zien,dan kan ik een grote bek krijgen..ja echt...gewoon stom wijf waar bemoei je je mee...pardon!! ik ben de jury,het is mijn taak om me ermee te bemoeiien...
Natuurlijk zijn er ook vervelende juryleden,weet ik zelf ook uit ervaring,maar de meeste zitten er niet om jou een slechte dag te bezorgen. Vind ook dat er heel veel ruiters en amazones zijn die de reglementen niet kennen en hun zaakjes niet op orde hebben...en als je daar als jury wat van zegt kan je tegenwoordig gewoon een grote mond krijgen..Even normaal met iemand een gesprek voeren is er niet meer bij..dat is wat ik bedoel...Het is menselijk om fouten te maken,daar moet je toch gewoon over kunnen praten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:17

Om op de hoofdvraag in het topic te reageren:
Bij mij hangt het erg af van het moment waarop iets ter sprake komt (staan de punten er al? :+ ) en of ik de jury aanspreekbaar acht op dat moment. Als er iemand zit die blijkbaar die ochtend aan de ontbijttafel al ruzie met zijn vrouw heeft zitten maken en die sfeer mee heeft genomen het juryhok in, dan heb ik echt geen zin om ook nog een discussie over het reglement te gaan voeren. Het enige wat ik daarmee verander is dat die jury mijn naam onbewust noteert als eigenwijze troela en de volgende keren met tegenzin naar mijn proeven kijkt. Bovendien schiet ik al in de stress en uit mijn concentratie als een jurylid mij aanspreekt omdat er iets niet in orde is. Maar als een jurylid op een correcte of zelfs vriendelijke manier iets aangeeft wat volgens hem (of haar) fout is gegaan en ik ben zeker van mijn zaak, dan zal ik dat ook aangeven. Dan kan hij het eventueel nog opzoeken en dan weten we het allebei voor de volgende keren. Vergissen is menselijk, van twee kanten :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:37

anneliesdj schreef:
Ik heb het ook over de oude proeven ;)

Sorry, blond he :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:08

Jemig Barmat, wat ben jij gefrustreerd zeg, misschien moet je eens hulp gaan zoeken? :+

Er gaat hier en daar best wel eens fout en een jury is ook maar een mens. Bovendien zijn er jaarlijks wijzigingen in de reglementen.
Ik verbaas me er als jury wel eens over hoe weinig kennis veel ruiters van de reglementen hebben...

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:37

Dat van die bak verkennen is erg raar. Ik doe dat ook weleens in galop.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:29

jeuh jury heeft geen glazen bol, en kan niet zien of je tijdelijk een bepreking hebt....
Zo is mijn dochter een keer van de pony gereden tijdens het losrijden voor een finale, heeft even wat overtuiging gekost om duidelijk te maken waarom ze niet op haar tijd kon starten (met alle hulp van de wedstrijdleiding) EHBO naast de ring, heeft dochterlief haar proef gereden, door zenuwen, schrik en zere arm door de val de proef gereden.
Chips happens, konden de jury niet kwalijk nemen dat het rijden minder ging...
BTW heeft de finale wel gewonnen toen, schijnbaar was de rst zenuwachtiger :D

En soms werkt het niet exact kennen van de regels in je nadeel, en soms een vergissing in je voordeel.
En zo is mijn dochter eens gestart met de 3 in 1 beschermeers nog om, iedreen heeft z'n mond gehouden. Zouden dan de roepers ook stoppen en de jury attenderen op beschermers voor aanvang 3e onderdeel?

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:38

Iemand had een keer een 5 voor verzorging en ging naar de jury en zei waarom zegt de jury ik heb geen tijd ik maak er snel een 8 van. :(
Nou ik werd me boos maar gelukkig won in wel van diegene :o

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:51

Laatst startte een kennis van me en haar paard was erg onstuimig. Liep te bokken en uiteindelijk belande ze naast de (open) bak (L1). Ze groette af maar achteraf zag ik haar protocol en daar stond diskw. Voor de zekerheid de KNHS-site bekeken en daar stond dat ze dan 2 verliespunten zou krijgen. Dus kennisje ingelicht en die heeft er gelijk achteraan gebeld (jury en wedstrijdsecretariaat). Als het goed is, komt alles goed.
Het bleek dat de jury diskw. opschreef en de ruiter tegelijk vrijwillig afgroette. Nu moet er om te dikwaliciceren aan protocollen worden voldaan (uitbellen, toelichting, KNHS-vertegenwoordiger inlichtten) maar ik weet dat je bij de KNHS niet snel iets gewijzigd krijgt. Je hebt tenslotte max een half uur om protest in te dienen en wij kwamen er pas een dag later achter.

Jury's: de een hoor je gniffelen als je met zweep in de M1 start, de ander fluisterd het even in je oor. Heb zelfs gehad dat de jury een voorlezer voor me ging vragen omdat niemand het wilde doen. (sindsdien probeer ik het in geval van nood uit mijn hoofd te rijden).