jury: liever "op safe", of liever gedurfd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:09

Hangt er een beetje vanaf hoe het paard die dag is. Met mijn vorige paard kon ik heel makkelijk schakelen tussen safe en net dat beetje meer actie. Je sterke punten rij je iets spectaculairder, maar je moet dan weer opletten dat je geen impulsverlies rijdt als je op safe rijdt in de moeilijkere oefeningen.

Snoekiej

Dat doet die van mij niet. Maar als je bijvoorbeel vier fouten hebt, dus zeg vier keer een 4, moet je ook vier keer een 8 rijden om het op te halen. Ik ben bang dat er dan meer slechte dan goede stukken in komen.

KarinvdM

Doe maar gedurfd! Anders heb je van die vlakke proefjes zonder hoogte- en dieptepunten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:11

Bij het gedurfde rijden ging mijn paard zijn eigen feestje vieren in galop :P haha dat was nog wel aardig te handelen, maar het voelde helemaal niet goed... Moet wel zeggen dat ik al die proeven winst of prijs had :P Maar als ik iets minder gedurfd rijd, rijd ik ook wel mijn wpen... Op het moment vind ik dat voor mijzelf en mijn paard even belangrijker die rust even terug vinden, dat voelt gewoon hartstikke fijn :) Hoop ook echt dat ik voorlopig stiekem het minimale aan wpen rijd, want dan kan ik mooi nog wat trainingsrondjes rijden in het L1 :) zonder dat ik gelijk over moet naar het L2... HC starten vind ik dan namelijk weer zonde :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:14

Ik probeer er altijd uit te rijden wat er in zit. Zo net mogelijk, maar wel ook zo duidelijk/knallend mogelijk. Overgangen netjes vloeiend houden, lekker wegknallen in middendraf enz. Het is voor mij gewoon een kwestie van aanvoelen hoever je die dag kan gaan.
Maar als ik op wedstrijd ga dan ga ik er wel heen om te laten zien wat mijn paard kan, dus dan wil ik dat er ook uithalen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: jury: liever "op safe", of liever gedurfd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:20

Ligt aan het paard. Een meer ervaren paard zal ik altijd zo optimaal mogelijk een proef door knallen. Met het risico op dikke fouten. Jonkie ben ik blij mee als ie braaf rond gaat. Dan krijg je dus 6-jes proeven. Al blijven er altijd wel een paar sterke punten over die altijd wel goed scoren. (nette voltes rijden en halsstrekken)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:33

Toen ik net begon met wedstrijd rijden met het paard dat ik nu heb reed ik eigenlijk altijd op safe. Ik "durfde" hem niet heet te maken, met de kans dat dan mijn proef verpest zou worden. Inmiddels rij ik veel gedurfder in mijn proeven en dat is terug te vinden in de punten! De jury zit een lange tijd achter elkaar naar hetzelfde proefje te kijken en ik kan mij dus ook voorstellen dat als er een "spetterende ruiter en paard" de ring in komen, dat dat leuker is om naar te kijken dan naar een beetje saaie show. Maar als je dan gedurfd rijdt natuurlijk wel proberen om de oefeningen netjes laten zien. Dus niet de kantjes eraf rijden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:20

hee, ik probeer altijd zo gedurfd mogelijk te rijden, maar wel zo dat ik mijn paard onder controle heb en nog wel netjes op de letters kan rijden

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:00

Ik heb tot nu toe mijn wedstrijden altijd nog op safe gereden, kreeg altijd op mijn coupons als commentaar dat ik meer voorwaartser moet rijden.
Nu ben ik in de trainingen veel gedurfder aan het rijden, dat ga ik dus bij mijn volgende wedstrijd ook proberen.
Zodra ik gedurfder ga rijden, loopt mijn pony ook veel beter en scoor ik vast ook hogere punten. :)

Maar het ligt wel aan je pony/paard, als je een heel heet paard hebt kun je beter op safe gaan rijden.
De mijne is van zichzelf heel erg rustig, dus dan kun je gerust gedurfd gaan rijden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:07

Vandaag weer voor het eerst dit seizoen op wedstrijd geweest (M1).
Paard was erg gespannen, had wat kort losgereden. Was dus blij dat ze gehoorzaam liep en de oefeningen netjes uitvoerde.
Vast een winstpunt dacht ik....niet dus! Volgende keer toch maar weer gedurfder (meer risico nemen) rijden.
Heb de keren dat ik gedurfd heb gereden altijd winst gehad en vaak ook een prijs bij de eerste 3. Terwijl ik er zelf dan helemaal geen goed gevoel over had.
Blijkbaar worden foutjes vergeven als je met meer power door de baan gaat.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:36

tientjeh schreef:
Nu moet ik zeggen.... Ik zelf, als jury zijnde, zie ik liever een spetterende proef met een paar flinke fouten. Dan een proef die safe is.

Dan is de volgende discussie altijd, de jury geeft alleen maar 5,6,7. Tja, wat wil je als een proef netjes is, maar net niet dat extra heeft.

Bij proeven die wat spectaculairder zijn, kan ik soms 9ens kwijt, maar ook 3en. En dat maakt het jureren zo mooi.

Tja, soms moet je de uitdaging aangaan. Al weten mensen zelf het beste of het paard geschikt is om uitdagender te rijden of dat hij beter blijft onder wat meer op safe gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Tuurlijk zijn er juryleden die blijven hangen op 5,6,7; doe je niets aan, maar zodra ik zo punt dan is het ook echt op zn 5,6,7'ens gereden :D Wil je 3-en en 8-ens (en mss wel 9-ens) halen dan mag je wat mij betreft wel wat lef tonen, laat een onderdeel maar eens mis gaan, die compenseer je dan wel met een ander heel goed onderdeel. En dat jureert zooooo lekker! En staat ook leuker op een coupon, 8-ens enzo (liever zie je dan die 2'en of 3'en of 4'en niet :D)

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:41

Vandaag trouwens 2 pony combi's in de L1 gehad die meenden dat ze de trein moesten halen... kan ook, maar scoort niet... beide pony's liepen behoorlijk boven hun tempo. Dat was dan weer teveel van het goede, die moeten echt ff op zoek naar de balans tussen braaf en sneltrein...

Was blij dat ik ff een "brave" pony erna kreeg :D Die leek wel erggg rustig te lopen, maar wel met impuls.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:53

Als ik 'op safe' rij met mijn bonte, rij ik rustig en probeer ik niet alles eruit te rijden wat er in zit. Ik accepteer dan dat het qua uitstraling er niet zo goed en mooi uitziet als het zou kunnen.
Dit doe ik bijvoorbeeld als hij met losrijden niet fijn loopt of zich veel te druk maakt. Als ik hem dan 'spectaculair' zou gaan rijden, gaat hij zich omhoog drukken in zijn hals en rug. Daar wordt het plaatje ook niet mooier op én hij wordt veel hangeriger wordt in zijn overgangen terug. Daar heb ik helemaal niks aan.
Dan rij ik liever een nette proef met overgangen en figuren netjes op de letters. Scoor je beter mee dan een gehaaste en gespannen proef.

De ene jury vind zo'n rustige proef mooier en de ander wil liever wat meer spectakel zien :)
Afgelopen weekend heb ik twee rustige, tamme proeven gereden (M1), gelijkwaardig aan elkaar. In de proeven zaten geen fouten, afwerking was in beide een beetje aan de slordige kant. We waren beide proeven eerste, weliswaar van de 4, maar dat toont aan dat we het best gereden hadden en als je het verschil in punten ziet was dat wel komisch:
In de eerste proef hadden we 193, met heel groot eronder : KEURIGE PROEF!
In de tweede proef hadden we 172, met eronder commentaar: meer in de hand stellen en meer voorwaarts rijden.

Zo zie je het verschil heel goed. De eerste jury vond zo rustig gereden blijkbaar fijn om te zien en voor die ander was het te rustig.
Je kan niet van te voren zien/weten wat een jury wil zien. Het is denk ik het belangrijkste dat je zelf goed bepaalt hoe je je paard/pony het beste kan rijden om een nette proef neer te zetten :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:34

pff ik wou dat ik mijn proef eens op 'safe' kon rijden.
Mijn paard meent dat bij de dressuur alles over de top moet zijn. Dat is dus uiteindelijk ook vaak een proef met 4en en 8en..

Ik vind dat je natuurlijk je uiterste best moet doen, maar daarbij niet moet vergeten wat jullie als combinatie kunnen.
Je kunt wel spectaculair willen rijden, maar als het er niet in zit, rij dan op een manier waardoor jullie je wel van je sterkste kant laten zien.
Elke combinatie heeft andere pluspunten, de 1 de middendraf, de ander kan goed wijken..Zolang je dat goed laat zien kan er niet veel misgaan denk ik!
Een middenweg zoeken kan dus ook.. Rijd de proef lekker op safe, maar de punten waarvan je weet dat jullie daar goed in zijn, lekker mee showen. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:40

Het hangt er bij mij ook vanaf hoe mn paard die dag is.Is ze erg heet dan rij ik vooral het eerste stukje op safe. Soms merk ik dat het halverwege de proef toch wat te lauw wordt en dan ga ik er meer aanrijden :j

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:48

Mijn proeven rijd ik ook weleens op safe. Als die van mij erg heet is, dan weet ik dat ik er niet teveel aan moet komen. Dan probeer ik de oefeningen zo goed mogelijk te rijden, maar door er zo min mogelijk aan te komen. Als ik er dan teveel aan zou komen om hem net wat meer impuls te geven, loop ik de kans dat hij ontploft en dan is je cijfer helemaal weg.

Als hij goed aanvoelt dan probeer ik wel met meer impuls en net wat spectaculairder te rijden.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:52

Ik probeer eigenlijk altijd wel gedurft te rijden, met als gevolg dat ik ook 3en op mijn protocol heb staan maar daar tegenover ook 8en. (Dit lukt ook niet altijd, ligt er maar net aan of hij helemaal fijn voelt.)

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:55

Ik rij ook veel gedurfde proef, mijn paard is net speedy conzales dus het gaat niet op safe met haar :P Maar ze scoord altijd wel, beter dan een paard op safe te gaan rijden omdat als je meer gedurfd rijd krijg meer knie actie's en dat willen vele jury's zien veel actie's.
Mijn andere paard is een slome vergeleken bij Speedy en daar krijg ik altijd, meer aanrijden, meer actie tonen enz enz en scoren dat is bij de jury verschillend bij de oudere generatie scoord ze veel en bij de jongere generatie van de Jury niet :o? die houden van spectaculairder rij technieken, maar de ene paard heeft het en een andere paard heeft dat net niet. Maar als een paard het niet heeft kan je ook niet laten tonen :+

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:15

Ik rijdt mijn proeven ook nog teveel op safe. Ik kan mijn paard(en) nog niet
zo goed rijden in de proef, dan als op het voorterrein.
Met de donkerbruine, waarmee ik L2 start, kan ik op het voorterrein álles laten
zien, komt die lekker van de vloer, en zijn we gewoon top aan het rijden, echt
lekker pittig en echt zoiets van ; 'Wow, daar komt ook een combinatie aanzetten'.
Helaas kan ik dit nog niet in de proef.. Ik ben dan te voorzichtig en durf er nog
niet zoveel aan te rijden. Jammer, want als ik eens zou kunnen rijden als
op het voorterrein, dan zouden we hele fijne proeven neerzetten.
Moet zeggen, naar mate we wat meer routine krijgen in het wedstrijd jaren (we zijn nog maar net een jaar bezig) gaat het steeds beter, en krijg ik al veel meer
pit in de proef. En dat is wat we willen. Nu nog een hele proef volhouden. :Y)

Nu is het nog net allemaal wat te braaf, we rijden nu ook wel goed, maar
ik weet dat me paard(en) meer kunnen, en dit rijdt ik ook altijd op het voorterrein eruit.. maar in de proef.. valt het opeens allemaal 'dicht'.

ruthlovesaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:30

Ik reed altijd op safe, en dat ging altijd allemaal wel goed.
Ook goede punten en prijzen enzo.
Maar toen mijn instructrice mij een keer tegenkwam, zij ze: 'het was het net niet'.
Ik snap wel wat ze daarmee bedoelt.
Thuis loopt ze beter, meer bij elkaar, actiever, en is het gewoon flitsender.
Maar op wedstrijd komt er veel spanning bij en krijgt ze praatjes. Als ik dan eens doorvraag, zoals ik thuis dus wel doe, gaat ze er vandoor, pakt ze vast en dat soort dingen.
Nou ging mijn paard ook nooit mee op wedstrijd, dus was het de eerste paar keer ook aftasten natuurlijk.
Ik had al wel heel snel 10 wp's, en toen vond ik het tijd dat ik er net zo aan ging rijden als thuis. Gewoon dus dat risico nemen dat ze eens raar doet of een oefening de mist in gaat. Toen ging ik dus niet meer voor de winstpunten heen, maar zodat zij leerde dat ze ook op wedstrijd er gewoon bij moet zijn.
De eerste keer vond ze het niet zo leuk natuurlijk, sloot een aantal keer van dichtbij gezien, bijna bij een ander in de ring gevlogen, en een aantal keer iets te hard over het terrein gescheurd haha.
Maar, toen liep ze wel! In mijn proef nog een keer weer het hoofd in de lucht, en ze wilde er weer vandoor gaan. Bijna de ring uit, maar heb haar meteen stilgezet, en toen verder gereden.
Daarna was het ook gewoon klaar.
Dat ik er nu aan was gaan rijden was gewoon ook aan mijn punten te zien. Veel hoger nog dan normaal, en ook 1e en 2e prijs.

Nu is ze er inmiddels aan gewent dat ze gewoon ook op wedstrijd aan het werk moet.
Het verschilt natuurlijk per paard wat je kan doen op wedstrijd.
Ik rijdt dus nu op wedstrijd net zoals thuis, gewoon op het niveau dat ze heeft.
Je ziet ook vaak dat ruiters op wedstrijd alles er plotseling uit willen halen, maar dat heeft geen nut.
Als iets niet lukt, vind ik dat een wedstrijd niet de plek is om dat op te lossen.
Thuis train je en heb je je paard voor elkaar, en op wedstrijd laat je dat zien.
Het is gewoon ook oneerlijk om meer te vragen.
Als er ook iets misgaat, en je corrigeert netjes, kan de jury dat meestal wel waarderen.
Ik heb dat al zo vaak gehad. Maar als ik netjes, en voor VRIENDELIJK, mijn paard corrigeer, staat er tot nog toe altijd op mijn coupons dat ik het netjes heb herstelt, en niet van: -2, verzet.

Dus, ik vind gedurfd. Maar wel tot op zekere hoogte, tot wat jij en je paard aankunnen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:24

Ik rijd zelf altijd op safe. Niet omdat ik dat wil, maar omdat ik op wedstrijd vaak 'vergeet' te rijden..

Verschil tussen op safe en gedurft vind ik bv:
Middendraf spectaculair laten zien; maar tact fouten riskeren (gedurft)
of minder verruimen en wel met regelmaat (6/7 waardig)(op safe)