Ik kreeg eerst cometaar dat er een gele vlek op mijn handschoenen zat
beestenfreak
Geplaatst: 23-06-10 21:09
ik ben vorig jaar een keer in zomertenu gestart met een zwarte in ipv witte polo. had van te voren aan mijn instructrice gevraagd of dat mocht. resultaat? een vijf voor verzorging ruiter waardoor ik met 1 punt verschil 2e werd ipv 1e maar voor losrijden zal dat niks uitmaken toch?
Charmaiineee
Geplaatst: 23-06-10 21:18
bumper schreef:
Ik kreeg eerst cometaar dat er een gele vlek op mijn handschoenen zat
Dat de jury dat kon zien
kleinvosje
Geplaatst: 23-06-10 21:18
Het valt mij op dat er zo weinig kennis is van de reglementen. Lees het even door, het is op de site terug te vinden. Hieronder het artikel over de kledingvoorschriften, ik heb de belangrijke punten vet gedrukt. Een roze blouse is dus niet toegestaan, zonder mouwen ook niet.
Artikel 117 - Kledingvoorschriften 1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden; deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer. 2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in: a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend. b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten. c. een witte, beige of gele rijbroek. d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouse wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht. e. een paar handschoenen. f. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, glad-leren/gladde kunstleren chaps. g. een veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is uitsluitend bij het deel-nemen vanaf de klasse Z1 paarden toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen. 3. De combinatie van beugel en rijlaars/ jodphurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten. 4. Vanaf de Lichte Tour geldt de verplichting tot het dragen van een rijrok. De Junioren en Young Riders mogen naar keuze in rij-jas of rijrok rijden. In bepaalde situaties kan hiervan worden afgeweken. 5. Op internationale wedstrijden onder de reglementen van de FEI kunnen andere bepalingen gelden. 6. Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan. Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury. 7. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paard- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen. 8. Militairen, leden van de Koninklijke Marechaussee en politiefunctionarissen mogen het voorgeschreven ruitertenue of hun uniform dragen. Ook hier geldt de verplichting voor het dragen van een veiligheidscap/helm t/m de klasse M2. 9. Het is toegestaan om met een bodyprotector te rijden tijdens de wedstrijd. De body-protector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden. Er mag gebruik gemaakt worden van een opblaasbaar veiligheidsvest/bodyprotector welke bevestigd wordt aan het zadel. 10. Het staat iedere deelnemer vrij op het losrijterrein de plastron en de rijjas/rijrok uit te laten. Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht. 11. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. 12. Bij slecht weer mag de Federatievertegenwoordiger het dragen van een regenjas, regenkleding, speciale regenbroek of een windjack toestaan