wat mag de jury vermelden bij moment opname?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:26

pepsy schreef:
coupon dat vind ik gewoon jammer...mijn paard loopt netjes de viguren de basis doet ie netjes.

maar een proefje is meer dan alleen maar Figuren. Er wordt - ook in het B - gewoon gekeken naar impuls, aanleuning, lengtebuiging, tact etc. En als dat er echt nog flinke fouten in zitten (uit galop vallen en verkeerd aanspringen zijn echt flinke fouten), ben je idd gewoon nog niet klaar voor het B. Ipv je druk te maken over het jurycommentaar kun je je beter richten op hoe je eraan gaat werken.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:26

nameless schreef:
kan je je cupon inscannen?
ik ben namelijk erg benieuwd. streep even naam en nummer van de jury door, dat is niet netjes namelijk.

wat een paard in de b moet laten zien voor een winstpunt,
is och nageeflijk lopen, de overgangen keurig gereden tussen de bordjes, figuren op de bordjes,
in de overgangen nageeflijk blijven ( als een paard er in uit valt, of getrokken geschopt word heb je al een 5 of 4 te pakken)terwijl je dan wel je rondje galopeert.
doe je alles netjes heb je net een winstpunt, ja je moet tegenwoordig in de B al behoorlijk knallen wil je hoge punten rijden.
de lat voor een winstpunt ligt best hoogh, maar i.m.o is dat goed.

misschien kan je beter een paar keer onderling starten om de spanning af te leren vloeien en ervaring op te doen.

als je paard de basis nog niet beheerst hoor je nog niet in de wedstrijdring thuis.
ga lekker thuis trainen en lessen, neem je protocollen mee, ga proeftechnisch oefenen,
heel veel succes! het komt vast goed.

ik heb geen scan thuis dus dat wil niet de basis is het punt niet dat gaat goed heb 1 x per week les van een goeie instructise dat gaat allemaal goed..
zoals ik eerder al zij rij ik nog niet om dikke punten daar gaat het mij niet om ging mij meer om het stukje van de coupon dat je gewoon vermeld word dat de combi niet klaar is en vervolgen niet van waarom niet ik mis de commentaar daarop.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:28

Lielle schreef:
pepsy schreef:
coupon dat vind ik gewoon jammer...mijn paard loopt netjes de viguren de basis doet ie netjes.

maar een proefje is meer dan alleen maar Figuren. Er wordt - ook in het B - gewoon gekeken naar impuls, aanleuning, lengtebuiging, tact etc. En als dat er echt nog flinke fouten in zitten (uit galop vallen en verkeerd aanspringen zijn echt flinke fouten), ben je idd gewoon nog niet klaar voor het B. Ipv je druk te maken over het jurycommentaar kun je je beter richten op hoe je eraan gaat werken.

ja ik weet wat er verwacht word maar waarom staat dat niet op de coupon dan? dat is mijn punt als dat er niet bij staat is dat toch ook geen fout behalve dan de galop thuis gaat dat super maar helaas gister minder..

Lielle

Re: wat mag de jury vermelden bij moment opname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:44

dat is wel erg kort door de bocht "als het er niet bij staat is dat toch ook geen fout". Ik neem toch aan dat je niet alleen maar zessen hebt gekregen, dus stof genoeg om over na te denken. Je legt IMO nu veel te veel het probleem bij de jury en het al of niet gegeven commentaar, terwijl je die energie beter kunt steken in het zorgen dat je paard (of jijzelf?) die spanning kwijt raakt zodat je wel een B-waardige proef kunt neerzetten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:45

pepsy schreef:
ik heb geen scan thuis dus dat wil niet de basis is het punt niet dat gaat goed heb 1 x per week les van een goeie instructise dat gaat allemaal goed..
zoals ik eerder al zij rij ik nog niet om dikke punten daar gaat het mij niet om ging mij meer om het stukje van de coupon dat je gewoon vermeld word dat de combi niet klaar is en vervolgen niet van waarom niet ik mis de commentaar daarop.

Nou wil ik niet l*llig zijn, maar ik krijg het gevoel dat de basis wél het punt is.
Als je basis nl goed is, haal je geen 165 punten en krijg je niet als commentaar dat jullie nog niet klaar zijn voor de B.
Heb je geen foto's of een filmpje?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:24

kamsel schreef:
Nou wil ik niet l*llig zijn, maar ik krijg het gevoel dat de basis wél het punt is.
Als je basis nl goed is, haal je geen 165 punten en krijg je niet als commentaar dat jullie nog niet klaar zijn voor de B.
Heb je geen foto's of een filmpje?

Mijn idee :j O:)

Ook ik zou gráág een filmpje van je rijden zien, desnoods van thuis waar het allemaal wel goed gaat ;)

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:54

iedereen begint bij het begin dames. Het is een jong paard. Die gewoon in sommige dingen nog wat meer bevestigd moet worden.
Hij vind de trailer reis nog erg spannend, vreemd terrein.

Maar ze heeft hem best leuk aan het lopen, dat moet alleen nog meer groeien.
En dan erbij haar topic ging niet over het zeuren over jury's wat zo is ze helemaal niet.

Maar zij vroeg zich af, of zo'n opmerking zonder meer onderbouwing op een coupon gezet mag worden.

Daar ging de vraag uiteindelijk over, ik was zelf mee heb de coupon gezien. Ze had geen hoge punten verwacht aangezien dit zijn 2e wedstrijd pas was.

Maar opbouwende kritiek was welkom, zodat ze weet waar ze nog meer op moet trainen.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:13

Misschien had de jury een erg trage schrijver of 1 de niet alles noteerde?? Dat kan natuurlijk ook. Ik probeer waar mogelijk de coupons aan te vullen na een proef, maar soms moet je echt door en hopen dat je schrijver zijn best heeft gedaan, dus misschien dat er daardoor wat weinig op je coupon stond?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:28

Probeer die opmerking te registreren en naast je neer te leggen. De Jury weet niet dat dit pas je tweede wedstrijd is .. en beoordeeld wat ze ziet! Tuurlijk is t niet leuk om te horen dat je er nog niet klaar voor bent, maar dat wist je zelf toch ook al en dat was toch niet het doel?? Probeer voor jezelf een doel te hebben en die voor ogen te houden! Persoonlijk train ik thuis langer door zodat de basis redelijk is bevestigd waardoor je spanning makkelijker kan oplossen,maar er is niets ergs aan hoor als het niet in je eerste wedstrijden lukt!! Succes

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:41

Inderdaad ligt de lat in de B redelijk 'hoog'. Is niks mis mee, beter dat je denkt met 195 punten oh ik kan makkelijk L1, en daar op je snuit gaat. Ik reed B ook nooit super hoog, maar de L1 stromen de punten binnen.

Duurde vrij lang voor ik me 1e wp had, jong paard, veel spanning ed.

Aan de ene kant mag de jury het neerzetten, maar opbouwend commentaar of aan het einde commentaar was wel zo netjes geweest

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:42

lianne_ester schreef:
Maar opbouwende kritiek was welkom, zodat ze weet waar ze nog meer op moet trainen.

Wat wil ze dan horen?
Dat antwoord hebben we nog steeds niet gekregen.

Paard is duidelijk nog niet klaar voor deze wedstrijd en de amazone kan het paard hierin niet voldoende begeleiden.
Aan de punten af te leiden ging er wel meer niet goed. Er zullen dus aardige foutjes gemaakt zijn.

Nogmaals een jury zit er niet als instructie.
Deze momentopname moet je doornemen met je eigen instructie en bekijken hoe je dit kunt oplossen en in spannende situaties je paard wel aan de hulpen krijgt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:47

Exact. Ze wil niet horen dat ze in de verkeerde galop zit of dat hij uit de galop valt, want dat weet ze zelf wel. Het afsluitende commentaar dat ze nog niet klaar is voor een B proef is ook niet goed, en thuis loopt hij wel super. dan kun je maar 1 ding doen, zorgen dat op wedstrijd net zo loopt als thuis, en dat moet je met je instructie bespreken. Veel op vreemd terrein oefenen is een mogelijkheid, thuis nog meer aan de ontspanning en de basis werken kan ook een prima benadering zijn. Maar dat is niet de taak van de jury om dat te beoordelen, die beoordeelt alleen wat er in de ring getoond wordt.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:49

liesje23 schreef:
lianne_ester schreef:

Wat wil ze dan horen?
Dat antwoord hebben we nog steeds niet gekregen.

het engiste wat ze wou weten, of een jury zo'n statement op de coupon mag zetten.
Zonder verdere uitleg het hoe en waarom.

Zoals ik het lees, was dat haar engiste vraag en daar vroeg ze een antwoord op.
Tuurlijk kan ze aan de cijfers zien, op welke onderdelen ze meer moet oefenen.
Maar als er wat tekst en uitleg bij staat, zoals op haar 1e coupon van een andere jury.
Dat is gewoon prettig, want dan wordt je even dubbel bevestigs waar je extra op moet letten.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:51

Een jury behoort alle cijfers onder een 6 van commentaar te voorzien.
Want soms merk je niet dat je paard op drie benen staat tijdens het halthouden bijvoorbeeld.
Dus deze jury heeft heel netjes het commentaar gegeven.

En daarbij dat het paard nog niet B klaar is.

Wat was het commentaar op haar 1e coupon?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:52

lianne_ester schreef:
iedereen begint bij het begin dames. Het is een jong paard. Die gewoon in sommige dingen nog wat meer bevestigd moet worden.
Hij vind de trailer reis nog erg spannend, vreemd terrein.

Maar ze heeft hem best leuk aan het lopen, dat moet alleen nog meer groeien.
En dan erbij haar topic ging niet over het zeuren over jury's wat zo is ze helemaal niet.

Maar zij vroeg zich af, of zo'n opmerking zonder meer onderbouwing op een coupon gezet mag worden.

Daar ging de vraag uiteindelijk over, ik was zelf mee heb de coupon gezien. Ze had geen hoge punten verwacht aangezien dit zijn 2e wedstrijd pas was.

Nou dan kun je kort zijn: een jury zet (laat zetten) op een coupon wat hij/zij wil.
Deze opmerking van de jury is ook een heel duidelijk advies: niet op wedstrijd gaan, thuis verder oefenen...

Natuurlijk begint iedereen bij het begin, en natuurlijk is het voor een jong paard spannend. Natuurlijk kan het zo zijn dat sommige onderdelen nog meer bevestigd moeten worden of dat het thuis wel goed gaat maar op wedstrijd een onderdeel (of 2) de mist in gaat. Dat is allemaal niet meer dan logisch en normaal (en zie je op alle niveau's).
Als je een goed gevoel hebt en 165 punten dat klopt er iets niet.. Maar als je zelf 173 verwacht dan kun je ook geen goed gevoel hebben gehad. Al rij je 2 3-en en krijg je daardoor onderaan nog een 5. Scheelt je maar 7 punten..
Hoeveel punten had TS in haar eerste proef? Hoe zijn de onderdelen gegaan en wat voor punten zijn er gegeven. Daaruit kun je ook veel opmaken.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:58

Denk ook dat het verstandig is, dat ze de 1e coupon erbij pakt. Om daaruit te halen wat er verbeterd dient te worden. En die moet kortsluiten met haar instructie en de punten erbij pakt.
Om verder op te oefenen, daar ga ik in mee hoor.

En ze vind het ook niet erg om kritiek te krijgen, ze hoort veel liever wat ze fout doet.
Zodat ze daarmee aan het werk kan.
En ook andere momenten, wat vaker op vreemd terein moet gaan oefenen.
Om de spanning bij beidde er wat meer uit te halen.

Maar de coupon, was gewoon zo kort door de bocht ingevuld. Dat was het engiste waar haar vraag omging.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:36

maar wat verwacht je op je coupon?
hoe het anders moet? daar heb je instructie voor, ik schrijf regelmatig bij jury's en het is altijd heel kort :
: valt uit galop : verkeerde been: volte niet rond; staat niet stil
is kommentaar waar je heel veel mee kan
als alle punten een 5 zijn en dus moeten worden voorzien van commentaar dat een schrijver dat niet bij kan benen.

maar om ontopic te blijven: JA een jury kan dat op een coupon zetten, en ja iki heb dat ook wel eens op een voupon moeten zetten, en ook wel voor verschillende juryleden.
mag ik weten wat je cijfer was voor het rijden in het algemeen, correctheid van de gangen, impuls??

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:46

nameless zal vanavond even voor je kijken op de coupon naar die punten er er zijn foto's gemaakt zal die vanavond even plaatsen dan is er een indruk dat ie echt niet slecht loopt...maar zoals lianne_ester al zij ging de vraag echter alleen maar mag de juri dit plaatsen zonder de nodige commentaar zodat je weet waar de fouten zitten als het de inpuls enz is hoort dat achter de punten te staan dan kun je daar aan werken maar dit stond er echter niet op...alleen maar het stukje galop en tuurlijk moet er nog veel geoefend worden en ik ga niet heen nu al met een jong paard om zo snelmogelijk de B uit te komen daar gaat dit helemaal niet over...vind het jammer dat er door sommigen daar wel op gewezen word.