MOET nageven nou zo nodig in de B...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: MOET nageven nou zo nodig in de B...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:14

dat ben ik ook met je eens hoor.

ik heb nu een paar wedstrijden achter de rug met mijn fjord in de B,en we hebben nu 2 winstpunten.
de aanleuning is ook nog niet helemaal 100%,maar inderdaad door veel te oefenen op wedstrijd gaat het ook steeds beter.
het is absoluut geen sterrenkijker met ingeslikte bezemsteel,maar ze is er dan net niet helemaal lekker door,snap je :P lastig uitleggen :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:28

Daarom ben ik nog niet gestart.
Het kriebelt onwijs maar ik hem mijn paardje gewoon nog niet goed genoeg voor elkaar.
Hij zoekt me hand op en sommig stukken loopt hij heel erg fijn in aanleuning maar dit is niet constant.
Ook is mijn galop nog niet goed bevestigd en onder controle dus voor ons duurt het nog even ^^

Ik vind het wel goed dat jury commentaar geeft op eventuele spanning. Zo was ik laatste bij een wedstrijd van een vriendin en die werd na haar proef bij de jury geroepen.
Die gaven haar veel feedback over haar tempo controle en zeiden dat de rest dik in orde was.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:29

je moet starten als je jezelf er klaar voor voelt,bij mijn pony is de aanleuning ook nog niet helemaal constant. en ik heb het toch geprobeerd,want we leren er ook weer van.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:35

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:36

We kunnen het ook wel.
Denk dat als we nu een B proefje rijden we er opzich prima uitkomen.
Alleen wil ik toch wat meer controle hebben in de gangen als zowel de aanleuning goed voor ik begin.
In draf en stap is de mijne echt goed ontspannen, liefste stofzuigen we de hele les :Y)
maar de galop is nog een ramp. Ongecontroleerd nog vooral.
hij gaat veel te hard. Maar ik heb ook geen haast want hij is nog geen 4 :D

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:45

Ik denk dat er ook verschil zit in welke categorie je rijd.
Volgens mij wordt er in de A,B en C categorie minder streng gejureerd dan in de D en E categorie. Tot en met de cat C zitten er voornamelijk ook jonge kinderen op, en die moet je denk ik ook minder streng beoordelen op het nageeflijk rijden als de wat gevorderde kinderen die in de D en E categorie rijden. ( wil niet zeggen dat er ook een onervaren ruiter op een grote pony zit)

Ik denk dat de B ook met name bedoeld is om goede figuren te rijden, en als er maar een begin van nageeflijkheid is, zou het goed moeten zijn.
Als iemand zijn/haar pony zo rijd, dat die de gehele proef elke keer stukjes ( op de goede manier) naar beneden wordt gereden en daarbij ontspannen is, meer punten zou moeten verdienen als iemand die zijn pony naar beneden dwingt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:47

schorppie, ik kan je zeggen dat het wat mij betreft niet helemaal waar is wat je zegt. Ik had laatst een B-pony in de ring die de gehele proef met het hoofd in de wolken zat. Die krijgt van mij geen winstpunt. Daar zijn de FNRS-proeven beter geschikt voor.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:13

Ja alleen het verschil is dat je fnrs proeven meestal op je eigen manege rijdt, en je dus niet altijd even makkelijk bij een manege kan komen aankloppen of je daar mag starten.
Op een gegeven moment mag iemand best wat wedstrijdjes voor zichzelf en het paard starten om te wennen aan vreemd terrein en die nieuwe situatie.
En dat diegene dan geen winst rijdt, lekker boeiend?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:15

nou het gaat niet helemaal op,op een gegeven moment krijg je bij de fnrs ook de beoordeling op nageeflijkheid,en ook als die niet perfect in orde is word je daarop afgestraft.

ik heb trouwens een keer op een vreemde manege fnrs gereden,dus dat zou misschien best kunnen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:19

Inderdaad Snoevie, je kunt op andere locaties ook wel FNRS starten. En jonge kinderen kunnen ook Bixie gaan rijden, is ook nog geen KNHS.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:25

Maar dan alsnog zie ik het probleem niet als iemand alvast voor de ervaring/spek en bonen een wedstrijd start. Ja dat de jury dan iets anders ziet dan die wil zien.. tsja.. maar je bent er toch geen mensen mee tot last. En als het je helpt.

Ja ik snap het als mensen denken dat ze er klaar voor zijn terwijl dat niet zo is en met de instelling gaan starten dat het wel goed zit dat het dan een ander verhaal is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:25

winnietje3 schreef:
Ja alleen het verschil is dat je fnrs proeven meestal op je eigen manege rijdt, en je dus niet altijd even makkelijk bij een manege kan komen aankloppen of je daar mag starten.
Op een gegeven moment mag iemand best wat wedstrijdjes voor zichzelf en het paard starten om te wennen aan vreemd terrein en die nieuwe situatie.
En dat diegene dan geen winst rijdt, lekker boeiend?

Ligt eraan waarom je op wedstrijd gaat. Ik vind het zelf niet echt tof om week na week laatste te staan met een verliespuntscore. Mis gaat het altijd wel een keer en mijn doel de eerste keren is gewoon kilometers maken, maar ik wil wel weten dat het paard het niveau in principe aankan.
Ervaringen opdoen op vreemd terrein kun je ook door met de trailer ergens anders te gaan trainen of door bij een instructeur op locatie te gaan lessen. Is ook wel aan te raden, want op wedstrijd is het toch nog net iets anders dus elke ervaring ervoor is mooi meegenomen.

Ik bedoel: ik ga ook niet met mijn fietsje meedoen aan de plaatselijke wielerwedstrijd onder het motto 'het is wel leuk om op wedstrijd te gaan' om uren na de rest binnen te komen. :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:27

Daar ben ik het helemaal mee eens Urielle. Als je keer op keer zulke dramatische punten rijdt, dt werkt totaal niet motiverend. Dan zou ik toch echt nog een poos thuis gaan oefenen...

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:30

kleinvosje schreef:
schorppie, ik kan je zeggen dat het wat mij betreft niet helemaal waar is wat je zegt. Ik had laatst een B-pony in de ring die de gehele proef met het hoofd in de wolken zat. Die krijgt van mij geen winstpunt. Daar zijn de FNRS-proeven beter geschikt voor.

Met het hoofd in de wolken is wat anders dan het begin van nageeflijkheid.

Pony van mijn dochter bv. Heeft een heel constante hoofd hals houding. Zo'n 5 tot 8 cm voor de loodlijn, en een halve proef op de loodlijn. Schuimt als een idioot en loopt er ontspannen bij ( rijd overigens alleen nog bixie). Ik zie dat het begin van het nageeflijk rijden aanwezig is, alleen kan ze hem niet een uur lang zo rijden.

Ik bedoel dat dat anders een B proef rijden is, als dat je vanaf je pony in zijn neusgaten kan kijken omdat hij zo hoog loopt.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:15

Nou nog even over die F proefjes, jureren we ook,
Ik gelood dat als je F6 heb ofzo dan ben je op een manege paard B niveau , zo word dat aangekaart, en als je F12 behaald hebt zou je overgangs niveau L1 hebben, nou vind ik dit zoon stomme regel, want al die moeders dan gelijk ja ze kan MAKKELIJK een B of in dat geval dan een L proefje, gaan ze dan een wedstrijd rijden verkijke ze zich nog wel een flink op hoe je dan beordeeld word,
Kijk de KNHS proefjes worden over het algemeen heel anders/strenger gejureerd/beoordeeld dan F proefjes ,

Maarja, tuurlijk ben ik het er mee een dat als je er niet klaar voor bent dat je het gewoon niet moet doen, maar dan nog zitten er mensen tussen die volhouden en een paard hebben die te hele proef met ze hoofd in de wolken loopt..

Kijk in principe hoeft in de B niet de HELE proef nagevelijk gedaan te worden, het is niet heel erg als je paard even eruit komt, dan heb je wel inplaats van een 7 een 6 , maar het moet niet zo zijn dat hij de hele proef niet nagevelijk loopt snap je?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:46

Cicigirly schreef:
het is niet heel erg als je paard even eruit komt, dan heb je wel inplaats van een 7 een 6 , maar het moet niet zo zijn dat hij de hele proef niet nagevelijk loopt snap je?

Zeg maar gerust een 5 of een 4 ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:48

Nou Urielle, ik ga in de B geen 4 geven omdat het paard zijn neusje er even iets uit gooit. Anders is het als het in de hele proef gebeurt, maar even een keer tussendoor, nee, dat is geen 4 waard...

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:53

dat is als het echt protest tegen de hand is..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:06

Je ziet bij ons in de B al best wat paarden lopen richting de beginnende oprichting, echt al best heel mooi en compact bij elkaar. Daar zijn de zevens en achten voor. De zessen en incidentele zevens voor de paarden die voorwaarts-neerwaarts lopen. De vijven voor de paarden die net wat te lang of te diep lopen. En de vieren voor de verstoringen in de aanleuning. Globaal gezien over meerdere wedstrijden he!

Wat me wel opvalt: dat bij de ruiters die de aanleuning heel goed voor elkaar hebben veel sneller die vier uit de kast komt voor een storinkje, dan bij de ruiters die er eigenlijk de hele proef nog weinig van bakken, omdat de laatste groep anders zo laag uitvalt en dan wordt het verschil zo groot. Dat vind ik eigenlijk niet eerlijk.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:32

Ben het helemaal met de TS eens. :D
Ook al rijd ik zelf geen wedstrijden het klinkt heel logisch.
Volgensmij rij je ook wedstrijden omdat je het leuk vind en graag beter wilt worden.
Niet om zo snel mogelijk zo veel mogelijk winstpunten te halen.
Als je nog niet zo vaak wedstrijden hebt gereden en je start net met je paard hoeft ie niet alles perfect te doen hoor. ;p

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:38

blond_queen schreef:
Ben het helemaal met de TS eens. :D
Ook al rijd ik zelf geen wedstrijden het klinkt heel logisch.
Volgensmij rij je ook wedstrijden omdat je het leuk vind en graag beter wilt worden.
Niet om zo snel mogelijk zo veel mogelijk winstpunten te halen.
Als je nog niet zo vaak wedstrijden hebt gereden en je start net met je paard hoeft ie niet alles perfect te doen hoor. ;p

en zo bedoelde ik hem ook :D
Dat het niet zo agtelijk streng moet worden gejureerd op sukke dingen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:05

Cicigirly schreef:

:? agtelijk? Sukke?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:42

KarinvdM schreef:
:? agtelijk? Sukke?

Oef, ben gelukkig niet de enige die zich ergert aan 'sukke' woorden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:16

nee hoor,zeker niet de enige!

ik vind idd wel een heel verschil tussen knhs en fnrs

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:33

Cicigirly schreef:
en zo bedoelde ik hem ook :D

Toen ik ooit begon met starten, reed je nog winst in de B met zoiets (ben ik zelf, geen nood, gewoon foto uit de oude doos!):
Afbeelding

Na mijn verhuizing naar Belgie ben ik eerst in Belgie gestart en later zelfs nog even gestopt met rijden.
Toen ik weer ging starten in Nederland schrok ik me dood hoe het niveau was gestegen want met bovenstaande plaatje reed ik echt geen punt meer bij elkaar.
Maar ik vind dat een hele positieve zaak, en denk zeker dat we niet terug moeten willen naar een lager niveau. Dus van mij mag er best 'zo agtelijk streng worden gejureerd op sukke dingen' :P