Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
janesmith schreef:Je moet op gras altijd met ijzers rijden omdat je altijd met stiften in moet rijden. Vaak is het op gras een beetje glad en zonder ijzers kun je ook geen stiften indraaien en kun je dus de raarste glijpartijen krijgen. Ook kan je paard vertrouwen kwijtraken omdat het paard iedere sprong een beetje het gevoel krijgt dat het uitglijdt in de afzet. Veel wordt de foute gedachte gemaakt dat het alleen bij regen nodig is om stiften in te draaien maar de stallen waar ik gewerkt heb daar werden ook stiften ingedraaid op concours in de hallen. Of als een concours vroeg begint dan ligt er een beetje dauw op het gras en al schijnt het zonnetje dan nog is het glad. En als je in een parcours tegen de klok rijdt wil je toch een scherpe bocht kunnen rijden? Daar heb je ook stiften voor nodig dus al met al zou ik zeggen ijzers met schroefgaten onder je pony doen. Gewoon voor de zekerheid want je bent nie blij als je op een dag uitglijdt en onder je pony komt te liggen. Elk risico dat je kunt vermijden moet je ook vermijden.

. _danieke_ schreef:ik snap sws niet dat er mensen zijn die een parcour springen zonder ijzers. vandaag ook weer, paarden die uitglijden, of zelfs zo dwars de hindernis door glijden. straks gaat het mis en verrekt het paard wat, of lig je tegen de grond, nee dan liever geld uitgeven aan ijzers met punten, dan aan een dierenarts rekening en een paard dat zn vertrouwen kwijt is..