Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:26

annetmulder schreef:
Toch mag naar mijn inzicht een slordige combinatie best beoordeeld worden met een 5 of 6.
Ookal rij je de sterren van de hemel het hoort bij de sport dus ook in de beoordeling thuis!
Een mooie/goed gereden proef kan naar mijn mening niet samen gaan met een slonzige combinatie.
Dit mag naar mijn oordeel best terug te vinden zijn.

heb ik ook een keer gekregen, beetje rottig.. knoop van jasje was namelijk gesprongen toen ik afstapte omdat ik iets vergeten was.. kwam langs het zadel ofzo.. En omdat de kraag van mijn jasje omhoog stond ( tsja lette ik voorheen eigenlijk nooit op :+ )

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:27

Relaxed schreef:
Froexiie schreef:
Zo te horen kun je het beste een schimmel kopen, en zorgen dat de schimmel in kwestie ook spier- en spierwit is, succes :=

Wat een onzin.. :n

Ik bedoelde meer te zeggen, dat als je een bijv. bruin paard koopt en je wast je minder kans hebt op een 9 dan wanneer je een wit paard hebt ;) Maarja maar net hoe je het opvat.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:28

Ik hoop dat meer juryleden er ook zo over denken....
Maar mijn ervaring is niet zo............
Iedereen een 7 of 8 ook de slonzige combinaties.
Zeker een punt voor op de jury vergadering lijkt mij.

Relaxed schreef:
annetmulder schreef:
Toch mag naar mijn inzicht een slordige combinatie best beoordeeld worden met een 5 of 6.
Ookal rij je de sterren van de hemel het hoort bij de sport dus ook in de beoordeling thuis!
Een mooie/goed gereden proef kan naar mijn mening niet samen gaan met een slonzige combinatie.

Ik heb wel eens een 5 gegeven en geef ook wel eens 6en.. Die 5 was voor een haflinger die letterlijk zo uit de stront getrokken was, daar was echt helemaal niks aan gedaan :n Heb het er ook bijgezet idd.
En een mooie goedgereden proef kan wel samengaan met een slonzige combi, alleen dat zie je dan in het verzorgingscijfer terug :P Wel of niet goed rijden staat imo juist los van de verzorging.. :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:28

ik heb vorig jaar nog een 9 gehad..
had hem superstrak ingevlochten, zijn manen en staart waren superschoon.. hij was gewoon erg knap <3
had ik een 9 en een complimentje over de mooie vlechten :)
vond ik leuk om te lezen :)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:31

Met een slonzige combinatie bedoel ik vuil paard/pony, losse knoten, haar amazone in pieken onder de cap uit enz. enz.
Een losse knoop bedoel ik daar niet mee...dat is puur vervelend, daar kan je op het laatste moment niets aan doen.

enniee schreef:
annetmulder schreef:

heb ik ook een keer gekregen, beetje rottig.. knoop van jasje was namelijk gesprongen toen ik afstapte omdat ik iets vergeten was.. kwam langs het zadel ofzo.. En omdat de kraag van mijn jasje omhoog stond ( tsja lette ik voorheen eigenlijk nooit op :+ )

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:32

MissToseland schreef:
had hem superstrak ingevlochten, zijn manen en staart waren superschoon.. hij was gewoon erg knap <3

Dat vind ik nou ook leuk! was dat met een van je hafjes uit je profiel? Dan helemaal, aangezien jury's die niet altijd even gelijk beoordelen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:35

Froexiie schreef:
Relaxed schreef:

Wat een onzin.. :n

Ik bedoelde meer te zeggen, dat als je een bijv. bruin paard koopt en je wast je minder kans hebt op een 9 dan wanneer je een wit paard hebt ;) Maarja maar net hoe je het opvat.

Ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde en vond het nogal kort door de bocht ;) Wat wel zo is dat veel waswerk op een schimmel beter gezien wordt dan op een donker paard.. Dus in die zin is dan idd de kans op een 9 (mits de rest ook netjes is) groter..

Albert

Ik denk dat je als jurylid juist, om het poetsen en de verzorging te stimuleren, wel een negen of tien mag geven. Vooral jonge ruiters zijn enorm gevoelig voor zo'n stimulans. Een zeven of bij hoge uitzondering een acht is nogal zuinig en een complimentje kost niets.

Emori

Polly_ schreef:
MissToseland schreef:

Dat vind ik nou ook leuk! was dat met een van je hafjes uit je profiel? Dan helemaal, aangezien jury's die niet altijd even gelijk beoordelen! :)

ja, met macho
had ik zulke vlechten (ben niet de ruiter op de foto)
http://94.100.120.139/793350001-7934000 ... _hdMU.jpeg
ik vond ze niet zo bijzonder maar de jury vond ze prachtig :')

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:39

een tijdje terug, heb ik bij een onderlinge wedstrijd (L-proef) een 6 gekregen voor mijn verzorging. Toen was ik toch wel lichtelijk geirriteerd. Ik reed ook een schimmel, helemaal gewassen (op de ochtend voor de wedstrijd dus echt nergens gele vlekken, is toch aardig wat werk, vooral met zo een die lekker stil staat ;) ), leer gepoets, net dressuurzadel erop, voorpluk ingelvochten, geen plukken ergens tussen uit, zelf helemaal correct in outfit, leren laarzen alles.. Ik begreep het toen gewoon echt niet!
De enige conclusie die ik kon trekken was dat die jury mij echt niet mocht (ik ken haar min of meer, van de manege waar ik vroeger altijd reed)
Ik hou er echt niet van als mensen zeggen, ligt aan de jury, maar ik kan nu echt niks anders bedenken ;)

AmberHeijman

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:53

Sommige jury's zijn nou eenmaal wat partijdiger. Ik ken iemand die helemaal niet super goed rijdt, maar altijd bij dezelfde jury hoge punten haalt. Bij andere jury's blijft het rond de 170 hangen. Super oneerlijk natuurlijk. Ook de verzorging is bij die jury veel beter beoordeeld. Ze heeft vaak 9'ens, ook laatst, terwijl het plukje achter de oren van het paard eerst kort was maar nu aan het groeien is, waardoor het op zo'n lengte is waardoor het half staat/hangt. Daarbij waren het lelijke knotjes en het paard had nog een poepvlek op zijn bil.

Het is oneerlijk, maar het blijft een jurysport.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:01

ja ik weet het! Ik bedoelde ook een beetje te zeggen dat ik normaal juist niet mijn punten "afschuif" op de jury, maar dat ik nu eigenlijk niks anders kon bedenken.. :Y)

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:08

ik had vrij vaak een 9 voor uiterlijk. ik had een c welsh schimmeltje en ze was van haar zelf al een heele mooie pony. ik had altijd vrij veel knoetjes met zwarte tape er om heen en dan 1 gouden elastiekje. ook in de voor pluk en staart. ik had dan ook een hoofdstel met goud en ook het bit. een zwartdekje met gouden randje en mijn jasje zat ook een goud randje. ook mijn haarnetje was zwart met gouden kraaltjes. en om het af te maken mijn sporten en beugels ook goud kleurig. ik spoelde hem bijna elke dag af na het rijden om haar mooi wit te houden en voor de wedstrijd helemaal wassen en moest vaan 's ochends weer.

heel gedonder een witte pony. maar't was wel een mooi resultaat en heb wel eens gehad dat de jury me voor de proef naar de auto riep en zij: wat heb jij dat beesje wit gekregen en wat zijn jullie een mooi geheel. een 9 heb je al binne hoe je ook rijd. en de 2e proef had ik toen ook een 9.
had wel gou eens een 9 of een 8 eigenlijk nooit een 7.

foto is met springen dus hier zijn de manen los
Afbeelding
(ik ben hier wat te groot ik weet het. dit was dan ook ons allerlaatse wedstrijd!:()

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:14

Bij mij op de manege zijn vaak ook van die onderlinge wedstrijdjes,en dan is daar mischien niet alles echt officieel enzo.Maar ik en veel andere meiden komen altijd samen met hun paarden perfect verzorgd op de wedstrijd,en daar zijn wij dan ook echt 2 dagen mee bezig geweest.En dan krijgen we een 7.En dan komen er ook meiden die rijden gewoon in een geruite rijbroek en een shirtje ofzo, en hele slonzige paarden die niet zijn verzorgd en die krijgen ook gewoon een 7.En dan vragen wij ons af waar we de moeite voor doen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:16

Ps.Supermooi paardje lisanne!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:16

heb het wel eens gehad. meisje kreeg een 10 voor verzorging. had een bonte tinker manen los enz. ik had mn paard helemaal gewassen in de vlechten blinkend tuig enz. rijbroek keurig wit laarzen glimde. ik kreeg een 6. ben nog naar de jury gegaan die vertelde dat het kwam omdat zei zoveel moeite had moeten doen om hem zo mooi wit te krijgen.
heb toen ook verteld dat ik ook uren bezig was geweest maarja mijne was zwart.
tegenwoordig zorg ik voor schone broek en schoon dekje, manen in een vlecht, staart uitgekamt en ik poets hem even en dan heb ik gewoon 7ens en 8ten. heb ook al keertje gehad dat ik geen tijd had hem te poetsen tja ook gewoon een 8. ook poets ik mn zadel nooit voor een wedstrijd. geeft alleen af aan mn broek
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 11-05-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:17

Ik zie hier al wat aardige tips voorbij komen, maar ik kan nog geen antwoord vinden op mijn vraag:

Zijn gouden elastiekjes in de manen toegestaan op officiële wedstrijden?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:18

Volgens mij wel..
Er zijn ook verenigingen die met geel of rode elastiekjes/tape starten in de manen, maar misschien dat het alleen mag als het vanuit de vereniging voorgeschreven is?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:25

Bij mij op de manege vinden ze alles goed,maar dat is omdat het geen officieele wedstrijden zijn.Ik heb donderdag een wedstrijd F6a.Ik ben al eens gestart met rode strikjes in de manen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:26

Marilyn_C schreef:
Jolandaa schreef:
Waarom wil je persee een 9 voor de verzorging? :+

Haha, ga dan voor een 10 :D Dan heb je zeker een 9!

Ik heb maar één keer in de 12 jaar dat ik rijd (elk weekend wedstrijd) dat ik een 9 heb gehad (uiteraard voor verzorging)

Ik heb 2 keer een 9 gehad :P Op 1 wedstrijd met 2 verschillende jury's... Maar NIET voor de verzorging :P
Voor het wijken *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:53

BounceBabe schreef:
Ik zie hier al wat aardige tips voorbij komen, maar ik kan nog geen antwoord vinden op mijn vraag:

Ja hoor, maar of dat nou echt punten oplevert... :? Ik zou het niet eens zien denk ik :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:29

Relaxed schreef:
Ik heb wel eens een 5 gegeven en geef ook wel eens 6en.. Die 5 was voor een haflinger die letterlijk zo uit de stront getrokken was, daar was echt helemaal niks aan gedaan :n Heb het er ook bijgezet idd.

eigenlijk is een 5 (voldoende) dan nog erg veel.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:34

ik heb pas geleden nog een 9 gehad..! :D

tipje van mij: ik heb een blingende ww frontriem...veel jury's vinden dat helemaal geweldig en geven dan een extra puntje..! :P

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:40

BounceBabe schreef:

ik heb het altijd gehad en nog nooit iets over gehoord;)
owja en of je het niet ziet? hangt van de kleur manen af;) ik had ze om zwarte tape dus dan hadje zwart met goud dan zie je't wel!
heb er ook wel reacties op gehad dus dat was wel zichtbaar;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:46

Lielle schreef:
Relaxed schreef:

eigenlijk is een 5 (voldoende) dan nog erg veel.

Moa vind ik wel meevallen.. Ik denk niet vanuit 5=voldoende.. 5 is gewoon een punt eraf en bij die 5 + opmerking is de boodschap ook wel duidelijk. Verder was het allemaal ook al niet zo denderend, dus voor de punten maakte het toch al geen fluit meer uit :n