tarek schreef:Ik heb er ook over gedacht om mijn paard bitloos te blijven rijden. (ik heb hem bitloos zadelmak gemaakt) maar omdat je in een aparte rubriek moet starten en je dus niet kunt meten met anderen en waarschijnlijk de enige bent of 1 van een handvol op een wedstrijd is dat geen competitie. Daarbij komt idd dat je tot L2 mag en dan alsnog over moet stappen. Dus nu maar verder met bit. wel jammer.
Maar als iedereen zo denkt komen er ook geen vorderingen in het bitloos dressuur.. als iedereen zo denkt ben je dan inderdaad de enige.
De reden dat het aparte rubrieken zijn is omdat het volgens de KNHS niet dezelfde aanleuning/nageeflijkheid is 
''Wanneer we het bitloos rijden in de reguliere dressuur willen integreren vormt volgens de werkgroep de beoordeling van het begrip aanleuning een probleem. De aanleuning volgens het scala van africhting zoals dit in de nationale en internationale dressuur wordt gehanteerd is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloos hoofdstel. Volgens de principes van de Internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot Happy Athlete alléén verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen natuurlijk wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.''
Is iets wat ze naar mijn mening de plank volledig mee misslaan, sinds wanneer komt het vanaf het bit? Een juiste nageeflijkheid begint achter, bij een juiste nageeflijkheid zit dat ook het loslaten van het nek- en kaakgewricht bij in, zowel bij bit als bij bitloos.