Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:55

PSM: mijn paard is nog steeds wel eens bang als t druk is met losrijden, vooral met grote paarden of stampvoeters :P durft ook weleens om te draaien, maar slaat niet, maakt zicht gewoon heel klein..
toch hou je altijd rekening met elkaar, je weet ook vaak niet wat een ander paard doet, maar door ruimte te creeeren omdat je bang bent dattie slaat, gewoon lintje in staart binden...
straks doet iedereen het :P

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:57

@Lielle, zo doe ik het ook. Rustige plekken opzoeken en ver vooruit blijven kijken. Proberen om in te schatten wat andere ruiters doen..
maar uiteindelijk ligt het ook aan de andere ruiters. Je kunt zelf heel voorzichtig zijn, maar een ander dendert bij wijze van spreke zo over je heen..
Dat is het risico van op concours gaan.
Dan moet je misschien afwegen of het verstandig is om te gaan starten, of dat je toch meer moet gaan oefenen met andere paarden in de bak..

Lielle

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:57

precies Namiro, zo denk ik er ook over. Je moet niet jouw probleem - een bang paard - iemand anders zijn probleem maken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:59

corientjuhh schreef:
Maar stel dat je paard het niet eng vind maar jij als iemand jou niet genoeg ruimte geeft
Moet je dan ook een rood lintje in de staart doen?

Nee, een rood lintje in de staart is een waarschuwing dat het paard kan slaan.
Als je zelf bang bent moet je niet op concours gaan, want daar gebeurt het helaas heel vaak dat er wel eens een botsing komt omdat iedereen door elkaar rijdt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Lielle schreef:
Rijerijerije, jij vindt dus dat ik maar uit jouw buurt moet blijven omdat jouw paard niet gehoorzaam is? Ik houd voor ieder paard voldoende afstand, maar ik ga niet jou speciaal ontwijken. Als jouw paard er niet tegen kan als ik met 1,5 meter tussenruimte passeer heb je idd niets op concours te zoeken, of je moet naar een kleinere wedstrijd gaan.

Nou heeft mijn paard gelukkig totaal geen problemen met andere paarden :D, maar ja, dat vind ik inderdaad :j Je bent op concours toch al continue bezig om anderen te ontwijken, hoe dan ook, daar ontkom je gewoon niet aan, dus waarom niet een extra metertje voor dat paard met een lintje in zijn staart? Ik loop er zelf vaak ook tegenaan dat ik op concours nu eenmaal niet precies daar en op dat moment mijn oefening kan rijden waar IK wil, maar dat is nu eenmaal een logisch gevolg van samen een inrijring delen...Het is niet anders....En ik heb er inderdaad geen problemen mee en zie ook niet in waarom anderen dat wel zouden hebben, met het iets ruimer langsrijden....

Anoniem

Mijn juf deed het ook bij een paard wat zij reed. Dat paard haalde ook echt uit als ie in het nauw kwam, was ruim 1.80 met flinke lange benen, dus kon raak aankomen.. Zij deed het sowieso dat als ie uit zou halen en er iets zou gebeuren, ze zich niet schuldig hoefde te voelen als het verkeerd afliep, omdat ze de mensen immers attendeerde door het lintje. Maar haar ervaring was wel dat er niet altijd op gelet werd en dat ze dan alsnog mensen erop moest attenderen (of het was al te laat..)

Mijn ervaring is dat sommige mensen redelijk met oogkleppen oprijden, dus of het altijd helpt...? :n

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:59

Nee, daar moet je gewoon aan wennen, zodra mijn paard iets meer vertrouwen heeft op wedstrijd, gaat het lintje er ook gelijk weer uit, ik vind dat iedereen dezelfde rechten heeft op wedstrijd, en mocht er toch onverhoopt iemand langs komen en mijn paard gaat uit zijn stekker, zal ik daar ook niet snel iets van zeggen hoor... Tja moet ik hem in de hand houden dat ben ik wel met Lielle eens, alleen ik zie in dit geval mijn rode strik meer als voorkoming van....

Skygirl :D hihi ach, weetje wat het is, niet iedereen kan overal geweldig sturen, dat is ook mijn probleem niet, tis meer om problemen te verkomen...

Lielle, nou dat ik dan niks op concours te zoeken heb vind ik onzin, want op kleinere wedstrijden is het minder druk en daar heb ik bijna geen problemen meer, omdat men elkaar gewoon minder tegen komt.. Ook ik wil die mooie wedstrijden rijden ;) (anders zou het betekenen, dat ik geen selectiewedstrijden zou mogen rijden ofzo) Tuurlijk krijgt hij een strenge snauw als hij wil trappen, maar tot nu toe heeft hij nog nooit zoiets gedaan, alleen ik ben bang dat dat ooit wel gaat gebeuren... Rustig plekje zoeken en vooruit kijken :) dat doe ik zoveel mogelijk, maar daarbij leek het mij juist voor iedereen wel fijn om aan te geven dat ik het zelf niet helemaal vertrouw met een rood strikje :)

_Pien_ uiteraard is het voor mij geen vrijbrief, ik blijf daarom met dit paard ook vaak uit het zenuwcentrum op het losrijterrein :)

Namiro, ik blijf gewoon lekker gaan hoor, het is vooral de eerste 20 minuten en als dan de ergste spanning eraf is, dan is hij te handelen, komt alleen terug op tegemoet komende paardenverkeer :P Ik ben alleen liever een ander voor doormiddel van een rood lintje, dan door een trap....

Lielle, ik wil helemaal niet mijn probleem iemand anders zijn probleem maken, ookal rijden ze nog 0,5 meter langs mij heen, ik moet mijn paard blijven rijden en handelen, het enige wat ik dacht is, ik geef het liever van te voren aan, dan dat hij wel ineens op een ander klapt (zowel vooruit uit paniek of achteruit in paniek)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:01

Relaxed dat het niet altijd zal helpen, snap ik, daar kan ik in mijn geval, paard heeft nog nooit getrapt niet eens heel boos om worden, het enige wat ik wel zou willen is mensen attenderen op iets wat zou kunnen gebeuren, zodat ik in ieder geval mijn verplichtingen heb voldaan...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:04

ja dan kan je bij ieder paard wel een lintje om hangen.
Elk paard kan nl eens schrikken eens een keertje uithalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:04

Lielle schreef:
het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

Dit vind ik dus echt waanzin!!!
Als goede ruiter behoor jij nooit en te nimmer dicht langs een ander paard te rijden, zo simpel is het nu eenmaal. Jij vindt het toch ook niet fijn als iemand op je hielen loopt? Of als iemand met autorijden gaat bumperkleven?

Beetje omgedraaide wereld zo! Het is eigenlijk al te gek dat sommige mensen een lintje ervoor aan de staart moeten hangen... Maargoed, respect voor deze mensen hoor! :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:05

Mijn paard schrikt niet eens, maar die schrikt standaard bij ieder voorbij komend paard... en dat is nu alleen nog maar voorwaarts....

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:07

@MamboBeach; dat is op concoursen nu eenmaal niet altijd te vermijden. Ook ik maak me wel eens schuldig aan te dicht langs een ander paard rijden. Niet bewust, maar doordat iemand anders mij bijna ondersteboven rijdt..

En sommige mensen houden nergens rekening mee..Afgelopen weekend nog. Reed er iemand langs me af met een zweep in de hand. Zweep tetst zo tegen mijn paard. Er kon geen sorry vanaf.
En zo'n mensen houden ook geen rekening met een rood lintje..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:08

__PSM__ schreef:
Nee, daar moet je gewoon aan wennen, zodra mijn paard iets meer vertrouwen heeft op wedstrijd, gaat het lintje er ook gelijk weer uit, ik vind dat iedereen dezelfde rechten heeft op wedstrijd, en mocht er toch onverhoopt iemand langs komen en mijn paard gaat uit zijn stekker, zal ik daar ook niet snel iets van zeggen hoor... Tja moet ik hem in de hand houden dat ben ik wel met Lielle eens, alleen ik zie in dit geval mijn rode strik meer als voorkoming van....

Skygirl :D hihi ach, weetje wat het is, niet iedereen kan overal geweldig sturen, dat is ook mijn probleem niet, tis meer om problemen te verkomen...

Nou ik vind dat zelf wel erg vervelend, want mijn paard wilde nog weleens trappen. Dat gaat nu goed, maar van dat soort onbenullen kan ze toch weer behoorlijk pissig worden en dan is ze gelijk weer chagerijniger op andere paarden. (Ze doet nu niets meer, maar elke keer verstrakken met de oren in de nek omdat er 2 meter verder een paard passeert is ook niet erg prettig rijden. := )

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:08

Nou een paard heeft een trapbereik van bijna 4 meter.
Denk je nou echt dat ik 4 meter tussen elk ander paard hou?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:09

-Namiro- schreef:
@MamboBeach; dat is op concoursen nu eenmaal niet altijd te vermijden. Ook ik maak me wel eens schuldig aan te dicht langs een ander paard rijden. Niet bewust, maar doordat iemand anders mij bijna ondersteboven rijdt..

En sommige mensen houden nergens rekening mee..Afgelopen weekend nog. Reed er iemand langs me af met een zweep in de hand. Zweep tetst zo tegen mijn paard. Er kon geen sorry vanaf.

Deze mensen hou je met niks tegen ;)

Skygirl, ik kan me voorstellen dat het dan wel vervelend is...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:10

Ik zou er wel een rood lintje in hangen als je bang bent dat hij gaat trappen. Lijkt mij toch dat de meesten wel weten waarvoor dat is. Als ik iemand met rood lintje zie rijden pas ik extra op. Maar wat ik ook moet zeggen sommigen rijden met een rood lintje en scheuren dan overal langs en doorheen en iedereen past maar op voor hun. Zo werkt het ook niet. Niet dat jij dat doet ts, maar even als voorbeeld ;)
Maar zou zelf ook proberen extra afstand te houden t.o.v. de andere paarden door misschien extra rustig stukje ofzo op te zoeken. Totdat je het wat meer vertrouwt. Het is en blijft jouw eindverantwoordelijkheid uiteindelijk...

En natuurlijk ga je niet zo expres dicht langs een ander paard. Maar soms en dan vooral bij het springen kan je helaas niet anders. Heb ik afgelopen koninginnedag nog gehad. Het was of door het touw of dicht langs een ander paard.. Dat maakt mij niet een minder goede ruiter omdat ik dan kies voor dicht langs een ander paard :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:10

PSM, je nuanceert het nu wat, op zich kan ik me wel een beetje vinden in je idee.

Rijerijerije, ik vind het dus echt te gek dat ik maar extra rekening zou moeten houden met een paard dat slaat. Dat is het probleem van die ruiter, en niet het mijne, zolang ik me aan de normale bakregels houdt. Wat doe je dan in twee dressuurringen die zo kort naast elkaar liggen, dat je ook op anderhalve meter afstand passeert? Dan moet ik maar een slinger naar binnen maken, om uit de buurt te blijven?

Ik rijd er nu trouwens nog zo een, die staat ook zomaar achterstevoren als er een ander paard strak passeert. En zolang dat wel fatsoenlijk gebeurt, en niet zodanig dat ik bijna ondersteboven gereden wordt (dat gebeurde me dus laatst) is dat gewoon mijn probleem.

Mambobeach, als je nou even ook de rest leest, dan zie je dus dat ik er wel vanuit ga dat je je aan de normale bakregels houdt. Dus met voldoende tussenruimte passeren, en niet gaan bumperkleven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:12

-Namiro- schreef:

Maar als er een paard dan slaat kun je de ruiter er ook niet op aanspreken vind ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:13

Silly1972 schreef:
Nou een paard heeft een trapbereik van bijna 4 meter.
Denk je nou echt dat ik 4 meter tussen elk ander paard hou?

Zo moeilijk is dat toch niet? 4 meter is niet zoveel hoor!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Lielle: Maar doe je er dan helemaal niks mee? Met het risico dat je paard (of jij!) een trap krijgt uitgedeeld en je achteraf gezeur krijgt met aansprakelijkheid etc? Dan kies ik nog altijd voor mezelf (en paard), of ik dat nu doe om rekening te houden met anderen of uit eigen veiligheidsoverwegingen....

superwoman

Ik zou het prettig vinden als mensen dat wel zouden doen wanneer het paard meer risico geeft om te slaan. Een paard wat echt te makkelijk uithaalt heeft imo niets te zoeken op een wedstrijd, er moet imo wel een reden/situatie voor zijn.
Ik hou liever mijn paard heel. :j

imo is de ruiter van het schoppende paard altijd aansprakelijk. :j

Kahawa

MamboBeach schreef:
Maar als er een paard dan slaat kun je de ruiter er ook niet op aanspreken vind ik.

Nou vind ik niet. Je paard moet gewoon goed genoeg luisteren (dus niet slaan als iemand normaal passeert) en anders moet je niet op wedstrijd gaan..

Mijn paard wou dit eerst ook nog weleens (bijna) doen, maar doet dit inmiddels echt niet meer hoor.

loriene

Wij hebben er ook 1 pony bij die soms uithaalt wanneer een ander te dicht bij komt.
Hangt een rood strikje in de staart.
Zeg ook altijd tegen mijn dochter dat ze de ruimte op moet zoeken maar niet altijd lukt dat. :o
Ik vind het strikje in de staart een waarschuwing voor andere ruiters dat ze er gewoon niet te dicht achter moeten gaan rijden.
Toch niet zo moeilijk vind ik. *D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:14

Lielle, ik zie het ook zeker als mijn probleem :D Wat ik echter wel heb ervaren is door mijn paard zijn angst, gaan andere ruiters weg, omdat mijn paard 180 groot is en eigenlijk nu pas echt mooi sterk begint te worden is hij nu ook ineens 10x zo snel als eerder :P Hij vliegt ineens weg, vorige wedstrijd heb ik dat opgelost door iedere keer een overgang terug te rijden en hem dan daarbij iets ronder te rijden... Ik wil niet dat andere voor mij weg vluchten omdat mijn paard ineens aan de kletter gaat, dan waarschuw ik liever dat er niet te dicht langs gereden wordt... Dan is hij ook niet ineens zo vlug, want er is geen angst... En gebeurd dat alsnog, tja dan is het inderdaad mijn taak om mijn paard in de hand te houden ;)

Fatsoenlijk langs komen is ook nog een vak, in Kootwijk deed iedereen dat, alleen één Z2 amazone bleef maar iedere keer het gas vol open trekken zodra ik in het beeld kwam :( Nou toen heb ik wel ff wat gezegd hoor, dat is toch nergens voor nodig, je moet samen de ruimte delen, probeer dat voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken :)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:15

MamboBeach schreef:
Lielle schreef:
het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

Dit vind ik dus echt waanzin!!!
Als goede ruiter behoor jij nooit en te nimmer dicht langs een ander paard te rijden, zo simpel is het nu eenmaal. Jij vindt het toch ook niet fijn als iemand op je hielen loopt? Of als iemand met autorijden gaat bumperkleven?

Beetje omgedraaide wereld zo! Het is eigenlijk al te gek dat sommige mensen een lintje ervoor aan de staart moeten hangen... Maargoed, respect voor deze mensen hoor! :)

Ben ik het helemaal mee eens... Een ruiter met een paard die slaat, kan dit niet helemaal voor zijn eigen rekening nemen. Anders zou diegene nooit op concours kunnen als de rest er geen rekening mee wil houden... En als er ruiters zijn die express een rood lintje in de staart doen om meer ruimte te krijgen (terwijl ze een paard hebben waar eigenlijk niks mee aan de hand is), is dat wel een beetje triest..

Ik waardeer het als iemand de moeite doet om een rood lintje in de staart te doen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent! En daar houd ik dan ook rekening mee.
Laatst bijgewerkt door bandita op 03-05-10 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt