lesgever mee nemen op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:09

Urielle schreef:
Ik wou dat mijn instructeur me kwam helpen zeg! Sowieso heb ik last van wedstrijdstress dus ik rij op wedstrijd als een natte krant. Daarnaast rij ik in mijn lessen tien keer zo goed als thuis. Hij haalt het beste in me naar boven, ik weet zeker dat mijn score gelijk 20 punten hoger ligt als hij een keer mee zou gaan :=
Helaas kost het 250 Euro om die mens mee te krijgen en zo rijk ben ik niet. Maar reken er maar op dat iemand me voor dat geld ook les zal staan geven ook! Als iemand anders daarvan afgeleid raakt moeten ze maar aan hun eigen psychische vaardigheden werken hoor, dat vind ik dressuurmutsengezeik. Je leren afsluiten voor ongewenste invloeden van buitenaf hoort ook bij het wedstrijdrijden.

inderdaad...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:12

Waves schreef:
wake_up schreef:
Inderdaad _Pien_ , ik moet op wedstrijd regelmatig tegen een meisje, die áltijd der instructeur meeheeft. Die snauwt dan driekwartier lang over alles wat ze foutdoet. En het ergste is nog, ze rijdt op een grote volte om hem heen, terwijl we maar 20 x 40 hebben om los te rijden.. Ik heb haar volgens mij nog geen wedstrijd zonder die blaffende man gezien, echt hopeloos iritant. :o

misschien is het wel d´r vader :o

Maar alsnog vind ik het dan zwaar asociaal en storend gedrag, ookal is het de vader,
hij kan toch ook rekening houden met de rest :? Zeker dat op een grote volte rijden om hem heen in een 20 x 40 bak,
en de rest van de 6 mensen die dan losrijden moeten maar met zn allen op een 20 x 20 stukje.
Als een instructeur iemand helpt vind ik het prima hoor, maar dan moet er wel rekening mee worden gehouden
met de andere ruiters en dat gebeurt hier totaal niet. :o

Abiola

Re: lesgever mee nemen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:17

Ik zou zeggen, leef en laat leven. Gewoon de voorrangsregels in acht nemen, zo'n meisje heeft niet meer recht op die grote volte als de andere ruiters.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:25

Hangt 'n beetje ervan af op wat voor manier die instructie mee komt. Zo'n blafferd zag ik laatst ook 'Prik 'm prik 'm PRIK "M DAN!' .. nou goed.. dan sta ik langs de kant en heb ik zoiets van ja joh.. doe dat vooral..

Waar ik me meer aan erger is als mensen nog tips gaan toefluisteren tijdens de proef. Afgelopen zaterdag was de voorlezer aant voorlezen, en dan stond er nog iemand naast en die zei telkens wel iets waar dat meisje wat aan had ofzo. Dat vind ik dan minder netjes. Een proef rijd je op jezelf.. anderen krijgen die ''hulp'' ook niet.
(Ik vroeg me overigens af of zij daar wel mocht staan.. maar goed de organisatie daar was zoiezo al niet om van naar huis te schrijven.)

(Ik ga overigens tot nu toe alleen mee als 'groom').

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:37

M'n moeder floepte in haar enthousiasme tijdens een proef bij een outdoor wedstrijd eruit dat ik op het verkeerde been lichtreed. :o Eerlijk is eerlijk, als zij het niet had gezien, had ik het niet eens gemerkt, dus ik ben stug doorgereden op het verkeerde been. Jammerdan, volgende keer maar zelf beter opletten, en ik wil niet 'valsspelen'. :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:58

[quote="Nagini"]Hangt 'n beetje ervan af op wat voor manier die instructie mee komt. Zo'n blafferd zag ik laatst ook 'Prik 'm prik 'm PRIK "M DAN!' .. nou goed.. dan sta ik langs de kant en heb ik zoiets van ja joh.. doe dat vooral..

quote]

maar gebruikte ze haar sporen dan wel goed of niet?

kijk, als je met sporen rijdt (doe ik zelf niet , trouwens zonder achterliggende reden) en je hebt ze nodig.
dan moet je ze gebruiken ook op de momenten waar dat nodig is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:19

Ik vind het ook hopeloos irritant als je je instructeur meeneemt. Ik geef m'n zus ook wel eens een tip van let hier op en hier op. Maar zoals sommige mensen uitgebreid les gaan staan geven. Heb er wel eens een bijna omver gereden :) hij stond midden in een veld en mijn paard vloog er vandoor. Hij is daarna ook wel een stukje opzij gegaan en niet midden in het inrijveld gaan staan.

Een prima oplossing vind ik de camera. Laat je proef filmen, laat dit vervolgens zien aan je instructeur. Het voordeel is dat niemand er last van heb en jij voelt je niet gespannen worden of opgelaten :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:19

mimeslosydy schreef:
Nagini schreef:
Hangt 'n beetje ervan af op wat voor manier die instructie mee komt. Zo'n blafferd zag ik laatst ook 'Prik 'm prik 'm PRIK "M DAN!' .. nou goed.. dan sta ik langs de kant en heb ik zoiets van ja joh.. doe dat vooral..

quote]

maar gebruikte ze haar sporen dan wel goed of niet?

kijk, als je met sporen rijdt (doe ik zelf niet , trouwens zonder achterliggende reden) en je hebt ze nodig.
dan moet je ze gebruiken ook op de momenten waar dat nodig is.

Heb geen idee.. heb die meid maar 1x zien rijden hoor.. Wat me gewoon opvalt is dat heel veel meiden maar duwen en duwen en duwen zodat dat paard helemaal opgefokt loopt, maar het er nergens uit mag.. en dan gaat ie bokken of gek doen.. en dan is het 't paardje z'n schuld en dan rukken we nog 'ns aan de mond.. als ze nu 'ns iemand meenamen die DAAR wat van zei..

(dan nog vind ik overigens niet echt 'normaal' dat je als instructeur/vader/whatever kei hard door 'n bak gaat roepen, prik 'm prik 'm schop 'm dan kom op.. en weet ik veel wat. Lijkt me niet echt nodig)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:36

vibabu schreef:
Een prima oplossing vind ik de camera. Laat je proef filmen, laat dit vervolgens zien aan je instructeur. Het voordeel is dat niemand er last van heb en jij voelt je niet gespannen worden of opgelaten :)

Daar heb je op je wedstrijd ook geen hol meer aan verder, alleen achteraf...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:33

Urielle schreef:
vibabu schreef:

Daar heb je op je wedstrijd ook geen hol meer aan verder, alleen achteraf...

Klopt. Maar wat heb je er aan als je alleen maar onzeker je proef in gaat? en als je zelf je fouten ziet leer je daar misschien nog wel veel meer van.

En als je achteraf ziet wat je niet goed deed kan je de keer daarna er aan werken.

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:38

Ik vind dat echt dom hoor, je lesgever meenemen. Misschien is het af en toe wel eens fijn dat je lesgever ziet hoe je paard is op concours. Mijn pony is namelijk heel anders op concours dan thuis. Maar laatst reed ik mijn proef en naast de ring naast mij zat een man die via een soort van "walkie talkie" aan dat meisje zei wat ze moest doen. Dat meisje had dus echt gewoon een oortje in waardoor vertelt werd wat ze moest doen.
Dat snap ik niet, op concours laat je toch zien wat je kan met je paard? :o
Soms staan er ook gewoon mensen midden in het veld/in de bak. Dat is ook zo dom, want opzij gaan ze niet...

Tresbien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:39

Mijn instructrice en ik gaan altijd met elkaar mee op wedstrijd, eerst had ik ook altijd het idee ' als je nog les nodig hebt op wedstrijd, blijf dan thuis!'

Toch heb ik zelf ondervonden dat het erg handig is als er met het los rijden wordt gezegd, net iets meer voorwaarts, of meer aan elkaar, keer door sluiten enzovoort. Gewoon de kleine dingetjes die je er net iets meer van bewust maken.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:39

Ik vind het heerlijk als er iemand mee is op wedstrijd om me te helpen. :j
En die loopt dan echt niet het hele terrein over te schreeuwen, maar gewoon als ik langs kom af en toe wat zeggen. Nu ik bij de paarden rijd is er minder vaak instructie aanwezig, eerder kwam onze instructrice van de ponyclub nog wel eens helpen. Maar als een vriendin van stal mee is vraag ik ook altijd wel even hoe het eruit ziet en vind ik het ook niet erg als ze nog wat laatste tips geeft!

En dat het te laat is om dan nog te helpen en dat dat in de lessen al moet gebeuren: Onzin.
Dat helpen op de wedstrijd is niet als les bedoeld, maar meer om het beeld nog net iets te verfijnen en je instructie weet nu eenmaal goed hoe je jouw paard het beste los kan maken. En natuurlijk weet je dat zelf ook, maar het is toch fijn als er iemand is voor het beeld. die Zeker als je last hebt van wedstrijdstress of als je op wedstrijd minder rijd dan thuis is het handig als er dan iemand is die je een beetje helpt!
Laatst bijgewerkt door Appieee op 05-05-10 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:40

mijn instructeur is er altijd als ik een wedstrijd heb. Meestal rijdt zijn vrouw mee of ze staan er met de stand. Of hij rijdt zelf wedstijden. Ik vind het wel handig.

Tresbien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:44

Precies het zijn gewoon kleine aanwijzingen, en in de ring moet je het toch echt zelf doen daar kan een instructeur niks meer aan veranderen. Dus laat die mensen fijn geholpen worden met wedstrijden :)
En als iemand een oortje in heeft en er dus niemand in de weg staat hoef je je ook nergens druk om te maken, je rijdt daar voor jezelf, dus dat dan ook..

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:45

Bij mijn eerste buitenwedstrijd was er ook zo'n type, ze reed constant in een volte om die vrouw heen.
Ik moest op gegeven moment daar langs rijden omdat ik verder nergens langs kon, en er was daar toch ruimte zat om haar niet lastig te vallen.
Gaat ze mij ineens compleet afsnijden daar en die vrouw kijkt mij heel boos aan.
Ja sorry hoor? Zij snijdt mij af en ik haar niet!

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:46

Mijn instructrise gaat af en toe ook wel is mee op wedstrijd.
Ik vind het juist super handig!
Maar ze loopt niet door de inrijbak heen ze staat gewoon aan de kant te kijken en soms zegt ze wat, wat beter kan..
Soms vind ik het ook wel even goed dat ze niet mee gaat op wedstrijd als ze elke keer mee zou gaan zou ik echt niet leuk vinden.

*D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:50

Ik irriteer me trouwens ook niet aan mensen die les krijgen.
Snap ook niet waarom ik dat zou doen, ik hou liever de concentratie gewoon bij waar ik mee bezig ben. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:02

Appieee schreef:
Snap ook niet waarom ik dat zou doen, ik hou liever de concentratie gewoon bij waar ik mee bezig ben. :)

Ik irriteer me er ook niet aan hoor, ik irriteer me alleen aan mensen die mij afsnijden. Daar kan ik dus echt niet tegen.
Mijn pony vind het niet leuk op afgesneden te worden, ze hebben geluk dat mijn pony onder het zadel niet trapt, maar anders hadden ze allang een mep gekregen.
Niet mijn probleem, moeten zij maar uitkijken en mijn pony met rust laten, logisch dat mijn pony dan van zich af zou trappen.
Maar dit doet ze dus niet onder het zadel, voor de rest trapt ze wel heel snel, maar niet met mensen in de buurt. ;)

Tresbien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:05

uhm lauste het gaat hier over een instructeur mee op wedstijd, niet over afgesneden worden.. :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:11

Lauste schreef:
Appieee schreef:

Ik irriteer me er ook niet aan hoor, ik irriteer me alleen aan mensen die mij afsnijden. Daar kan ik dus echt niet tegen.
Mijn pony vind het niet leuk op afgesneden te worden, ze hebben geluk dat mijn pony onder het zadel niet trapt, maar anders hadden ze allang een mep gekregen.
Niet mijn probleem, moeten zij maar uitkijken en mijn pony met rust laten, logisch dat mijn pony dan van zich af zou trappen.
Maar dit doet ze dus niet onder het zadel, voor de rest trapt ze wel heel snel, maar niet met mensen in de buurt. ;)

Wat jij zegt is totaal niet relevant aan dit onderwerp waar we het over hebben nu toch?
Past beter thuis in deze discussie: [WD-V] Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:11

Urielle schreef:
Ik wou dat mijn instructeur me kwam helpen zeg! Sowieso heb ik last van wedstrijdstress dus ik rij op wedstrijd als een natte krant. Daarnaast rij ik in mijn lessen tien keer zo goed als thuis. Hij haalt het beste in me naar boven, ik weet zeker dat mijn score gelijk 20 punten hoger ligt als hij een keer mee zou gaan :=
Helaas kost het 250 Euro om die mens mee te krijgen en zo rijk ben ik niet. Maar reken er maar op dat iemand me voor dat geld ook les zal staan geven ook! Als iemand anders daarvan afgeleid raakt moeten ze maar aan hun eigen psychische vaardigheden werken hoor, dat vind ik dressuurmutsengezeik. Je leren afsluiten voor ongewenste invloeden van buitenaf hoort ook bij het wedstrijdrijden.

Hier ben ik het opzich ook wel mee eens,
maar 2 jaar geleden, toen reed ik voor een indoor los, M1.
En daar was een meisje die kreeg nog les, het leek net alsof ze privé les kreeg, instructrice midden in de bak en maar heen en weer lopen en dat meisje bleef telkens op de volte.

Ja, als je dan met ongeveer 10 man in een 20x40 bak losrijdt, rijd dit niet fijn los.. Vooral dat je stukjes contragalop, en alles meepakt en wel dat je de hele bak doorrijdt, dat rijdt gewoon niet fijn, maargoed, dat heb je met allerlei niveau's wel, of je B of M rijdt, je hebt er dan wel last van..
Buiten heb ik daarin tegen geen problemen mee, mits je in een mooie hoek gaat staan o.i.d. want daar zijn de inrij terreinen veel groter.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:52

Ik neem m'n instructie regelmatig mee.. Zij is onder andere mijn voorlezer...

Tijdens het inrijden kan ze me nog even op de nodige dingen wijzen... Dan zegt ze bijvoorbeeld weleens van let op dat je hem in de hoeken niet te diep rijd of.. zorg dat je je been iets naar achteren hebt als hij dit/dat doet...

Mijn pony loopt op wedstrijden soms totaal anders als thuis.. soms in positieve zin andere keren in negatieve zin...

Ik vind het egr fijn dat ze mee is.. Zo ziet ze hem lopen of wedstrijden waar hij dus anders is als thuis en dan kunnen we thuis weer op dingen letten waar hij op wedstrijd moeilijk mee kan zijn... ook kunnen we dan natijd de proef doorspreken enz...

Ik heb idd een hekel aan mensen die gewoon middenin de inrijring gaan staan schreeuwen naar hun "leerling".

Mijn instructie staat gewoon langs de kant en als ik langs rijd houd ze me eventjes aan of zegt snel eventjes iets.. Maar zeker niet op zo'n manier dat iedereen weet dat m'n pony moeite heeft met dit of dat...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:00

vibabu schreef:
Klopt. Maar wat heb je er aan als je alleen maar onzeker je proef in gaat? en als je zelf je fouten ziet leer je daar misschien nog wel veel meer van.

En als je achteraf ziet wat je niet goed deed kan je de keer daarna er aan werken.

Daarvoor zou ik zelf dus geen instructeur meenemen, als het goed is heb je regelmatig les en kan je instructeur (en hopelijk jijzelf, maar niet iedereen durft de zelfreflectie aan :+ ) de opmerking die de jury maakte op het protocol goed plaatsen. Voor mij zou het doel van mijn instructeur meenemen dus echt liggen in hulp bij het zo optimaal mogelijk losrijden. Met iemand langs de kant die je regelmatig een schop onder je kont geeft rij je toch fanatieker. Ik heb zelfs een tijdje mijn vriend, die echt niks van paarden kent, gewoon maar in het wilde weg af en toe laten roepen: achterbeen! Dat was voor mij een teken dat het achterbeengebruik weer afzwakte en dat ik dus mee zat te liften ipv eraan te blijven rijden _O-

Ik vind het trouwens soms wel fijn om commentaar van andermans instructeurs te horen ook. Soms hoor je net een opmerking en dan denk ik: Verhip, dat doe ik ook (niet)! :+

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:05

ik neem mijn lesgever ook wel eens mee hij ziet dan net een puntje waar het iedere keer mis op gaat wat er thuis niet eens iets is je wordt er nooit nie stommer van.Ik vind het heel fijn