Misschien ben je zenuwachtig? Of moet je hem van te voren longeren?
martine1
Geplaatst: 13-04-10 10:06
Dit probleem is heel herkenbaar hoor, Als jij zeker weet dat jij hetzelfde doet als thuis dan moet het goedkomen. Dit is gewoon een kwestie van volhouden. Laat je maar een jaar diskwalificeren in het springen, daarna komt het echt wel goed als het kwartje gevallen is. Als je op wedstrijd bent is ook heel anders dan een oefenparcours. Heel goed dat je oefenparcoursen hebt gereden maar als hij nog steeds niet springt op een wedstrijd wordt het echt tijd om hem aan te pakken. Na een weigering mag je best een flinke tik verkopen!! Ik ben vroeger met mijn onbeleerde pony ook heel snel van de B naar de L gegaan en toen na 5x uitbellen terug naar de B. Daarna pony gestraft op een weigering en binnen 2 springen we in het Z. Die pony deed alles voor mij gewoon omdat hem dat geleerd is. In de dressuur ligt het iets genuanceerder omdat het daar minder duidelijk is wanneer iets echt fout gaat, een weigering op een hindernis is duidelijk maar waarschijnlijk vertoont jouw pony hetzelfde gedrag tijdens de dressuur. ik heb maar 1 tip. wees streng op de wedstrijd anders blijft dit probleem aanwezig. gewoon ontspannen, beloon wat er goed gaat maar accepteer geen rare reacties. succes
Vooral spanning is vaak het punt dat de pony niet meer springt! Zodra de pony weigert, krijgt het meteen een tik eroverheen, terwijl de pony de hindernis misschien wel heel eng vind! de combinatie van angst voor de hindernis en spanning die de ruiter maakt door te slaan en te schoppen, maken de pony alleen maar zenuwachtig! Ik ken het probleem, in 2009 deden Selly en ik mee aan de clubkampioenschappen en er staat een hindernis die ze nog niet kende. Ik begon beetje boos te raken, denk maar niet dat Selly daarna nog sprong! in Januari dit jaar heb ik weer een wedstrijd gesprongen, bleef ik zelf rustiger en was ik foutloos. Mijn ervaring is dus gewoon rustig blijven als je pony weigert! Het is voor een pony ook een grote belevenis zo'n concour!
Anoniem
Geplaatst: 13-04-10 11:46
Jij maakt je pony gestresst, let maar eens op je ademhaling en voel eens je onbewuste spierspanning in je handen, armen, je samengeknepen billen.
Probeer eens ontspannen te lachen op je pony, met een bewuste big smile en als hij druk en gespannen is, lach eens hard op als je aan het losrijden bent en praat eens heel rustig en vriendelijk tegen hem. Dan zal je nl zelf ineens ontspannen en zakt de lading weg en dat pakt je pony meteen op. Jij laat hem zien dat het spannend is en hij pompt zich op.