Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Horseware schreef:Het gaat me niet zozeer om me meer op mijn gemak te voelen (al is het natuurlijk voor mijzelf ook gevaarlijk om met paard en al te vallen, dus het telt zeker mee), maar om te voorkomen dat mijn paard blessures krijgt. Natuurlijk gebeuren ongelukken, maar kan je die dan niet beter zoveel mogelijk voorkomen? Stel: je paard glijdt uit en scheurt daarbij een pees omdat hij onbeslagen een dressuurproef of springparcours moet lopen op nat gras. Misschien is de kans hierop niet groot, maar hij is er wel degelijk. Dit was niet gebeurd met het gebruik van kalkoenen Is dat dan niet ontzettend zonde voor je paard (die een tijd op rust moet en pijn heeft e.d.), maar ook voor jezelf (je kan maanden lang niet rijden)? Of je paard valt, op je been, en jij breekt je been? Ik vind in dit geval de oplossing (beslag en kalkoenen) zo simpel, dat ik nooit het risico op iets dergelijks zou willen lopen.
Citaat:Heb je wel eens gezien waarbij een paard met zijn stiften op zn kroonrand is gaan staan...nou ik vind dat ook niet prettig...Dus er zitten overal nadelen en voordelen aan.
Horseware schreef:Citaat:Heb je wel eens gezien waarbij een paard met zijn stiften op zn kroonrand is gaan staan...nou ik vind dat ook niet prettig...Dus er zitten overal nadelen en voordelen aan.
Ik heb jaren lang op een sportstal gewerkt en heb jarenlang wedstrijden gereden, maar dat heb ik nog nooit gezien en ook nog nooit van gehoord. Dat zal dus echt heel weinig voorkomen (zeker met een paar goede springschoenen).
Daarentegen heb ik wel meerdere paarden flink zien uitglijden en (stok)kreupel de ring uit zien gaan.
Lara_Silver schreef:Horseware het lijkt me echt sterk dat we het ooit eens worden. Maakt niet uit hoor. Ik denk dat we allebei onze ervaringen anders hebben geïnterpreteerd. Ik interpreteer mijn ervaring als een ongeluk kan altijd gebeuren hoe ver je het ook voorkomt, daarom trek ik ergens gewoon een grens. Jij voelt je prettiger als je er alles aan doet het te voorkomen.
Horseware schreef:Lara_Silver schreef:Horseware het lijkt me echt sterk dat we het ooit eens worden. Maakt niet uit hoor. Ik denk dat we allebei onze ervaringen anders hebben geïnterpreteerd. Ik interpreteer mijn ervaring als een ongeluk kan altijd gebeuren hoe ver je het ook voorkomt, daarom trek ik ergens gewoon een grens. Jij voelt je prettiger als je er alles aan doet het te voorkomen.
Precies, zo zie ik het ook. Maakt ook helemaal niet uit dat we er wat anders over denken. Zoveel mensen, zoveel meningen toch?
Het is nu aan TS om te bekijken wat zij met onze ervaringen doet en wat het beste bij haar past
Maar in de echte regen op het gras, hij glibberde wel heel erg. Nu heb ik hem op 4 ijzers en ook met crossen en springen en dressuur kunnen we niet echt meer zonder. 
sanneXjessy schreef:Ligt eraan of je ook springt? Met dressuur is het uitglijdings gevaar veel minder![]()
Ik zou het wel doen:
Vorig jaar stond mijn pony nog niet op ijzers, en ben ik hard onderuit gegaan met het springen...
Heb een best drukke pony, ze loopt idd zekerder met ijzers