Plastron niet meer verplicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Plastron niet meer verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:03

Ik blijf hem wel gewoon dragen, misschien niet bij het zomertenue omdat je dan de uiteinden niet weg kan moffelen onder je jasje en die veiligheidsspelden trekken ook op niks :+ dus dan idd een speld op het boordje.

Het tenue moet niet te vrij worden vind ik dus gekleurde rijbroeken enzo hoeven echt niet voor mij.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:20

als je een nette proef rijdt maakt het helemaal geen verschil of je dat in lila of zonder plastron doet, dat doet niets af van de prestatie namelijk.

persoonlijk vind ik dat kleding een ondersteunende rol moet hebben bij het rijden, het moet ervoor zorgen dat de prestatie optimaal is, ik zie een plastron daar niet toe bijdragen, het werkt eerder belemmerend.

Ik denk dat paardensport zowat nog de enige sport is waar kleding innovatie nog niet is doorgedrongen tot de wedstrijdring of zelfs geweerd wordt.
Wie kan mij vertellen dat het dragen van een zwarte jas (of dressuurrok) prestaties verbeterd in de ring bij een temperatuur van +25 graden. Het werkt eerder negatief en dat ik volgens mij toch echt niet de bedoeling.

Er zijn best kledingregels te verzinnen waarbij de jury nog steeds houding en zit goed kan beoordelen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:26

Ik hou lekker m'n plastron om, vind het veel mooier en het hoort er echt bij vind ik.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:39

Ik ben er blij mee, vind het zo`n benauwd ding om mn nek :j

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:46

*\o/* Absoluut zonder!! *\o/*

Ik had hem al bijna op internet gezet maar...als we ooit nog zo gek zijn om 4tal te rijden hebben we dat ding vast wel weer nodig...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:49

Ik blijf de plastron gewoon dragen, dat vind ik een stuk verzorgder staan. Bovendien draag ik geen dressuurblouse, dan moet je hem ook wel blijven dragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:53

Joki schreef:
maar om even in het voorbeeld van je werk te blijven hangen.

Stel je huurt een goede advocaat in voor een uurtarief van 500 euro per uur en die komt in zijn tuinbroek met kaplaarzen binnen. Dit is de eerste keer dat je hem ziet, geloof je nog dat hij zo geniaal is?

Want ik heb persoonlijk bij binnenkomst (ben ook geen jury) erg moeite met iemand die in een lila geruit jasje binnen komt rijden. Natuurlijk als diegene een geweldige proef neerzet kan je er niet om heen, maar bij mij heb je de schijn tegen je. Ik zie geen serieuze wedstrijdruiters in ruiters met een lila geruit jasje (ja heel bevooroordeeld). Zonder plastron is nog niet zo erg als een lila geruit jasje maar ook dat doet voor mij af aan de serieusheid van je verschijning.

Misschien dat ik daarom ook alleen op casual friday niet in een pak loop :+

Precies, dat is wat ik bedoel...
Je wilt toch serieus genomen worden?
Als ik jury zou zijn en er iemand binnen komt rijden met een rood jasje en een oranje rijbroek, vraag ik me af of ik de proef nog wel zou kunnen beoordelen of dat ik stomverbaasd met m'n mond open me ga zitten af te vragen of ze dat nu écht mooi vind, of dat het een noodoplossing is...
Er zitten nu leuke jasjes tussen, maar als ik zie wat er op internet te krijgen is, vraag ik me af of het bij leuke jasjes blijft, of dat we straks knotsgekke combinaties op concours zullen zien.....

En inderdaad, op casual friday hoeven wij ook niet in pak te presenteren op school :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:09

oomens schreef:
Joki schreef:
Ik zag vandaag in de nieuwste paardensport dat voor de dressuur het regelement gewijzigd wordt, waardoor onder ander het plastron niet meer verplicht is mits je een dressuurblouse draagt. Wat vinden jullie hier nou van?

Zelf had ik al wat moeite met het toestaan van alle kleuren jasjes op concours. En dan nu hoef je ook al geen plastron meer te dragen. Noem me ouderwets en elitair maar ik vind het zelf toch wel afdoen aan de netheid van het dressuuruniform.

En wat gaan jullie doen, met of zonder plastron starten?

Ik zou er niet mee kunnen zitten.
In de eerste plaats zou het in de dressuursport ook helemaal niet om de netheid van de kleding of de uitstraling moeten gaan, maar om hoe er gereden wordt. Hoe minder er door de kleding wordt verborgen van de ruiterhouding, hoe beter een jury kan zien hoe er wérkelijk gereden wordt. Ieder frutseltje, strikje of extra laagje kleding maakt dit beeld minder duidelijk, veroorzaakt ruis bij de beoordeling.

Wat mij betreft zouden de kledingvoorschriften zó moeten zijn, dat de kleding ruiters en jury zo min mogelijk hindert bij het uitvoeren van hun eigen taak. De ruiter moet geen last hebben van kleding (te warm, te koud, beperkend bij de beweging, etc) en de jury evenmin (vertekend beeld, verbergen van kleine details in de ruiterhouding).
De enige beperking voor wat betreft kledingstijl, zou moeten liggen bij het (proberen te) imponeren of beïnvloeden van de jury door kledingkeuze of het gebrek daaraan. Te weinig kleding is natuurlijk ook niet goed. De jury moet kunnen zien hoe een ruiter zit en rijdt, maar géén kleding dragen verschaft zoveel expliciete duidelijkheid dat het de aandacht van de jury net van de rijtechnische details zou kunnen afleiden, wat kan zorgen voor competitievervalsing.

Die presentatie en de uitstraling waar iedereen het over heeft, is leuk voor de show, voor het publiek thuis en rondom de ring, maar heeft inhoudelijk vrij weinig met de dressuur te maken. Het speciaal uitdossen voor een zo mooi mogelijk plaatje is iets anders dan een zo goed mogelijk gereden proef laten zien. Dat laatste is waar het om zou moeten gaan, het eerste is iets wat m.i. eerder in een circus, theater of modeshow thuis hoort dan bij een (olympische) sport.

Juist om de redenen die je hier noemt, is het dragen van "dressuur kleding"juist wel van belang.
Omdat iedereen er gelijk uitziet, het hele lichaam duidelijk is te zien door de aansluitende kleding, is
het voor de jury veel beter te beoordelen. Hierdoor is dus ook de proef het belangrijkste en niet de
kleding. Neem de Western sport. Deze kleding zit waarschijnlijk comfortabeler, maar het is erg veel
glitter en glamour. Dit verdoezelt toch een beetje het rijden van de "proeven".

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:13

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:29

FunkyMistiC, dat topic is alleen voor instructeurs en juryleden (en ik denk in deze context vooral voor de juryleden), hier kunnen ook wedstrijdruiters posten.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:08

Ook ik blijf de plastron gewoon dragen, ondanks dat ik het totaal niet lekker vind zitten. Het hoort er gewoon bij vind ik ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:56

Johanna59 schreef:
oomens schreef:
Ik zou er niet mee kunnen zitten.
In de eerste plaats zou het in de dressuursport ook helemaal niet om de netheid van de kleding of de uitstraling moeten gaan, maar om hoe er gereden wordt. Hoe minder er door de kleding wordt verborgen van de ruiterhouding, hoe beter een jury kan zien hoe er wérkelijk gereden wordt. Ieder frutseltje, strikje of extra laagje kleding maakt dit beeld minder duidelijk, veroorzaakt ruis bij de beoordeling.

Wat mij betreft zouden de kledingvoorschriften zó moeten zijn, dat de kleding ruiters en jury zo min mogelijk hindert bij het uitvoeren van hun eigen taak. De ruiter moet geen last hebben van kleding (te warm, te koud, beperkend bij de beweging, etc) en de jury evenmin (vertekend beeld, verbergen van kleine details in de ruiterhouding).
De enige beperking voor wat betreft kledingstijl, zou moeten liggen bij het (proberen te) imponeren of beïnvloeden van de jury door kledingkeuze of het gebrek daaraan. Te weinig kleding is natuurlijk ook niet goed. De jury moet kunnen zien hoe een ruiter zit en rijdt, maar géén kleding dragen verschaft zoveel expliciete duidelijkheid dat het de aandacht van de jury net van de rijtechnische details zou kunnen afleiden, wat kan zorgen voor competitievervalsing.

Die presentatie en de uitstraling waar iedereen het over heeft, is leuk voor de show, voor het publiek thuis en rondom de ring, maar heeft inhoudelijk vrij weinig met de dressuur te maken. Het speciaal uitdossen voor een zo mooi mogelijk plaatje is iets anders dan een zo goed mogelijk gereden proef laten zien. Dat laatste is waar het om zou moeten gaan, het eerste is iets wat m.i. eerder in een circus, theater of modeshow thuis hoort dan bij een (olympische) sport.

Juist om de redenen die je hier noemt, is het dragen van "dressuur kleding"juist wel van belang.
Omdat iedereen er gelijk uitziet, het hele lichaam duidelijk is te zien door de aansluitende kleding, is
het voor de jury veel beter te beoordelen. Hierdoor is dus ook de proef het belangrijkste en niet de
kleding. Neem de Western sport. Deze kleding zit waarschijnlijk comfortabeler, maar het is erg veel
glitter en glamour. Dit verdoezelt toch een beetje het rijden van de "proeven".

Uiteraard is het voor een objectieve beoordeling belangrijk als alle ruiters min of meer gelijk gekleed gaan, maar dat neemt niet weg dat de nu in de dressuursport gangbare of voorgeschreven kleding eigenlijk weinig van doen heeft met sportkleding, maar meer met het behouden van tradities en 'de juiste uitstraling'.

Geschikte sportkleding is in de eerste plaats functioneel voor de sport waarbij deze gebruikt wordt.
Grofweg zou de kleding voor jurysporten aan liefst zo veel mogelijk van onderstaande eigenschappen moeten voldoen:
1) De veiligheid voor de sporter verhogen (beschermen van kwetsbare lichaamsdelen of van medesporters)
2) Het comfort van de sporter verhogen (beschermen tegen weersomstandigheden, opnemen en afvoeren van zweet, etc.)
3) De beoefening van de sport vergemakkelijken (steun of bewegingsvrijheid bieden op die plaatsen waar dat gewenst is)
4) De beoordeling door een jury verduidelijken of vergemakkelijken (geen vertekend of onvolledig beeld van de sporter opleveren)
5) Dit alles in gelijke mate doen voor alle sporters

Zoals ik het zie is een plastron, zeker wanneer deze onder een wedstrijdjasje gedragen wordt, geen kledingstuk dat aan deze eigenschappen voldoet. Alleen het 5e criterium lijkt van toepassing, maar daarvoor maakt het niet uit of iedereen of niemand een plastron draagt.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de hoed die gedragen mag worden in de hogere dressuurklassen. Deze verbetert de gereden proef niet, biedt i.t.t. een veiligheidshelm nauwelijks bescherming bij ongevallen en biedt slechts beperkt bescherming tegen weersomstandigheden.
De wedstrijdjas is weer een geval apart. De jas kan het comfort verhogen bij koud, nat of winderig weer, maar heeft binnen geen functie en werkt in zomerse omstandigheden alleen belemmerend. Bij het beoordelen verstoort de jas het beeld vooral, doordat deze niet duidelijk laat zien waar en hoe de ruiter contact maakt met het paard. Subtiele veranderingen in de zit zijn door een overhangende jas veel moeilijker te zien.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:12

Wauw! wat een stuk Oomens. Voorlopig blijf ik nog met mijn plastron rijden, maar in de zomer zal ik ook wel even achter mijn oren krabben als het idd 25+ is en ik met mijn Wollen jasje rond rij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:21

jeetje, nog niet gehoord of gelezen.

Maar ik vind het inderdaad erg zonde. Juist de plastron, geeft een klassieke uitstraling. Een geheel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:16

oomens schreef:
Uiteraard is het voor een objectieve beoordeling belangrijk als alle ruiters min of meer gelijk gekleed gaan, maar dat neemt niet weg dat de nu in de dressuursport gangbare of voorgeschreven kleding eigenlijk weinig van doen heeft met sportkleding, maar meer met het behouden van tradities en 'de juiste uitstraling'.

Geschikte sportkleding is in de eerste plaats functioneel voor de sport waarbij deze gebruikt wordt.
Grofweg zou de kleding voor jurysporten aan liefst zo veel mogelijk van onderstaande eigenschappen moeten voldoen:
1) De veiligheid voor de sporter verhogen (beschermen van kwetsbare lichaamsdelen of van medesporters)
2) Het comfort van de sporter verhogen (beschermen tegen weersomstandigheden, opnemen en afvoeren van zweet, etc.)
3) De beoefening van de sport vergemakkelijken (steun of bewegingsvrijheid bieden op die plaatsen waar dat gewenst is)
4) De beoordeling door een jury verduidelijken of vergemakkelijken (geen vertekend of onvolledig beeld van de sporter opleveren)
5) Dit alles in gelijke mate doen voor alle sporters

Zoals ik het zie is een plastron, zeker wanneer deze onder een wedstrijdjasje gedragen wordt, geen kledingstuk dat aan deze eigenschappen voldoet. Alleen het 5e criterium lijkt van toepassing, maar daarvoor maakt het niet uit of iedereen of niemand een plastron draagt.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de hoed die gedragen mag worden in de hogere dressuurklassen. Deze verbetert de gereden proef niet, biedt i.t.t. een veiligheidshelm nauwelijks bescherming bij ongevallen en biedt slechts beperkt bescherming tegen weersomstandigheden.
De wedstrijdjas is weer een geval apart. De jas kan het comfort verhogen bij koud, nat of winderig weer, maar heeft binnen geen functie en werkt in zomerse omstandigheden alleen belemmerend. Bij het beoordelen verstoort de jas het beeld vooral, doordat deze niet duidelijk laat zien waar en hoe de ruiter contact maakt met het paard. Subtiele veranderingen in de zit zijn door een overhangende jas veel moeilijker te zien.

Maar hoe zie jij de perfecte wedstrijdkleding dan?
Je beschrijft het alsof mensen half naakt op hun paard zitten, omdat het niet aan de criteria die jij beschrijft voldoet. Maar zo zie ik het dus absoluut niet.
Ik vraag me dan ook af wat een plastron in jouw ogen afdoet aan de beoordeling van de jury?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:44

En in zomertenue ziet het er veel beter uit als met zo'n flapperen ding[/quote]

dat is nog steeds een fout die iedereen maakt, dat vind ik echt zo raar!
neem even de moeite om je plastron aan je blouse vast te spelden met een veiligheidsspeldje zo moeilijk is dat niet en het staat een stuk netter.
ik blijf gewoon in plastron starten, vorige zomer heb ik één keer met zomertenue gestart (zonder bodywarmer dus) maar dat doe ik eigenlijk liever niet want me blouse schijnt idd door.... :7

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:47

Joki schreef:
Ik zag vandaag in de nieuwste paardensport dat voor de dressuur het regelement gewijzigd wordt, waardoor onder ander het plastron niet meer verplicht is mits je een dressuurblouse draagt. Wat vinden jullie hier nou van?

Zelf had ik al wat moeite met het toestaan van alle kleuren jasjes op concours. En dan nu hoef je ook al geen plastron meer te dragen. Noem me ouderwets en elitair maar ik vind het zelf toch wel afdoen aan de netheid van het dressuuruniform.

En wat gaan jullie doen, met of zonder plastron starten?

Eindelijk. Jaren terug reed iedereen zonder plastron. Hele nette blouse en het was mooier dan de scheve, uitpuilende of zelfs wapperende plastrons. Maar ineens werd er weer streng op gecontroleerd en kwamen de plastrons weer uit de kast. Mooi dat dit niet meer hoeft.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:53

mimeslosydy schreef:
dat is nog steeds een fout die iedereen maakt, dat vind ik echt zo raar!
neem even de moeite om je plastron aan je blouse vast te spelden met een veiligheidsspeldje zo moeilijk is dat niet en het staat een stuk netter.
ik blijf gewoon in plastron starten, vorige zomer heb ik één keer met zomertenue gestart (zonder bodywarmer dus) maar dat doe ik eigenlijk liever niet want me blouse schijnt idd door.... :7

Ik prop hem gewoon in m'n blouse tussen 2 knopen in ahw. En idd spelden zijn ook makkelijk gedaan!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:20

Drunksheep schreef:
Ik hou lekker m'n plastron om, vind het veel mooier en het hoort er echt bij vind ik.

Precies. :j

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:37

Ik heb nog nooit last ondervonden van mijn plastron, heeft me nog nooit mijn bewegingsvrijheid weggenomen of wat dan ook. Nee het heeft ook geen meerwaarde in hoe wij de proef door gaan maar ik vind het wel mooi passen bij het plaatje.
Ik zal denk ik niet zo snel zonder rijden ;)

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:39

_sparta_ schreef:
Eindelijk. Jaren terug reed iedereen zonder plastron. Hele nette blouse en het was mooier dan de scheve, uitpuilende of zelfs wapperende plastrons. Maar ineens werd er weer streng op gecontroleerd en kwamen de plastrons weer uit de kast. Mooi dat dit niet meer hoeft.

Jaren terug reed ik ook altijd zonder. Binnenkort dus weer! Plastron gaat mooi in de kast :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:07

Domme vraag mischien, maar wat is nou precies de definitie van "dressuurblouse" dan?

Is dat een witte blouse met boorden, of mag eventueel gekleurd ook en dan met name in de zomer. En mogen die shirtjes met boordjes dan ook (bvb Kingsland)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:14

Nee, zo'n shirtje is geen blouse.
Dressuurblouses hebben een opstaand kraagje en vak nog een apart wit strookje waar je de plastronspeld op kunt doen.
Afbeelding
Zoals dit dus.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:19

En het gekleurd/niet gekleurd verhaal in zomertenue?

Het gelijktrekken aan de springruiters gaat dan toch niet helemaal op, want die zie ik toch regelmatig met die Kingsland shirtjes de ring in rijden.

Ben er zelf trouwens best blij mee, stomme onding ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:28

Dressuurreglement 2010 art 117 lid 2b
Citaat:
een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.

In het huidige reglement staat dit:
Citaat:
b. bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse

(art 143 lid 2b)