schudden, minpunten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:02

dan moet je fimpje ook niet plaatsen plus je topic
als het allemaal zo goed ging plaatste je geen topic

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:05

pluisje2 schreef:
dan moet je fimpje ook niet plaatsen plus je topic
als het allemaal zo goed ging plaatste je geen topic

het ging er om dat ik kon laten zien wat ik bedoelde met dat aan tikken, en ik had er nog zo bij gezegd.
geen commetaar op het filmpje ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:06

Het filmpje geeft wel een duidelijk beeld van het probleem denk ik. Wanneer je oefeningen gaat doen waar je paard eigenlijk nog niet aan toe is en de aanleuning niet optimaal is, raakt hij zijn balans kwijt en dat kan de veroorzaker zijn van het schudden. In je fototopic was het ook al gezegd: ik zou hard aan de basis werken en je paard de rust geven voor een stabiele aanleuning zonder al die moeilijke oefeningen tussendoor. :) Misschien is het probleem daarmee al een heel eind opgelost.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:08

Olympus_ schreef:
Het filmpje geeft wel een duidelijk beeld van het probleem denk ik. Wanneer je oefeningen gaat doen waar je paard eigenlijk nog niet aan toe is en de aanleuning niet optimaal is, raakt hij zijn balans kwijt en dat kan de veroorzaker zijn van het schudden. In je fototopic was het ook al gezegd: ik zou hard aan de basis werken en je paard de rust geven voor een stabiele aanleuning zonder al die moeilijke oefeningen tussendoor. :) Misschien is het probleem daarmee al een heel eind opgelost.

die oefeningen zijn al van een tijdje terug we zijn nu al heel druk bezig met de Basis oefeningen zo dat we kunnen starten in de B. *D

KimE

Re: schudden, minpunten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:10

Mag ik vragen hoe jouw training is opgebouwd? Pure nieuwsgierigheid hoor! Mag via pb zodat we niet teveel offtopic gaan.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:14

Ik denk dat als je been geeft, je je hand iets naar voor moet brengen zodat hij daar meer ruimte krijgt te vertrekken. Dat zou je kunnen proberen. En verder zou ik wel een keer starten, misschien krijg je dan commentaar waar je dan weer veel kan leren!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:22

bennie32 schreef:
Ik denk dat als je been geeft, je je hand iets naar voor moet brengen zodat hij daar meer ruimte krijgt te vertrekken. Dat zou je kunnen proberen. En verder zou ik wel een keer starten, misschien krijg je dan commentaar waar je dan weer veel kan leren!

ja ik denk het ook! bedankt! *D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:06

Ik geef geen commentaar op het filmpje, maar ik denk wel dat je probleem hiermee te maken heeft.
Ik mis een stukje afwerking bij jullie.. daardoor 'raffel' je het een beetje af.

Klein voorbeeld.. als hij verkeerd aangaloppeerd, moet je em terug nemen en opnieuw aangalopperen.. niet over laten springen bv.
Ook in draf en galop rij je eigenlijk 1 tempo.. probeer eens wat meer te schakelen.. dat kan ook bij een jong paard..
Sterker nog.. doordat je gaat schakelen in tempo wordt hij sterker van achter en zal aan de voorkant (hoofd-hals) wat meer omhoog gaan komen en stabieler worden..

Zou je wat serieuzer gaan rijden mbt de afwerking, zou je zomaar winst kunnen rijden..

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:12

femmefatale1 schreef:
Ik geef geen commentaar op het filmpje, maar ik denk wel dat je probleem hiermee te maken heeft.
Ik mis een stukje afwerking bij jullie.. daardoor 'raffel' je het een beetje af.

Klein voorbeeld.. als hij verkeerd aangaloppeerd, moet je em terug nemen en opnieuw aangalopperen.. niet over laten springen bv.
Ook in draf en galop rij je eigenlijk 1 tempo.. probeer eens wat meer te schakelen.. dat kan ook bij een jong paard..
Sterker nog.. doordat je gaat schakelen in tempo wordt hij sterker van achter en zal aan de voorkant (hoofd-hals) wat meer omhoog gaan komen en stabieler worden..

Zou je wat serieuzer gaan rijden mbt de afwerking, zou je zomaar winst kunnen rijden..

ik zat niet echt lekker in mijn vel,.. daardoor raffel ik het toen een beetje af..
dit filmpje is al weer even geleden en we zijn nu gewoon goed de basis er in aan het brengen..
en we zijn nu al meer overgangen aan rijden, dus alles wat je zegt zijn we nu aan het verbeteren..
maar zelf zie ik nog geen verbetering...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:46

misschien dan tijd om een nieuw filmpje te maken?? als jij zegt dat je helemaal niet meer zo rijd dan kunnen de bokkers geen tips meer geven en wellicht komt het probleem aan het licht (als ik het een probleem mag noemen??) wellicht is het dan zo verholpen en kun je zonder problemen starten!!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:11

Champie_Me schreef:
misschien dan tijd om een nieuw filmpje te maken?? als jij zegt dat je helemaal niet meer zo rijd dan kunnen de bokkers geen tips meer geven en wellicht komt het probleem aan het licht (als ik het een probleem mag noemen??) wellicht is het dan zo verholpen en kun je zonder problemen starten!!

Ja, inderdaad :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:59

Champie_Me schreef:

Het ging in eerste instantie niet om het rijtechnische maar om te laten zien wat de pony doet.
Ik heb het filmpje bekeken en dit is geen headshaker (ik heb zelf een headshaker gehad dus ik weet wat het is).
Een headshaker reageert heftig, alsof er een vlieg in zijn neus is gevlogen. Of hij stopt midden in de galop ineens om zijn neus tegen zijn been of de grond te wrijven.

wat ik zie, is volgens mij een rijtechnisch probleem en heeft te maken met de aanleuning. Ik denk toch, dat ik een pony zie die probeert om de druk te ontwijken. Af en toe duikt hij ook met zijn hoofd, ik denk dat het 'schudden' een ergere vorm hiervan is. Zie het als een boodschap van je paard dat je hem irriteert. Je zult het met vriendelijkheid en zelfreflectie moeten oplossen.

En daarmee kan je natuurlijk gerust starten, het is nog maar B en wellicht kan je je voordeel doen met het commentaar van de jury. OK het kan je punten kosten maar verliespunten in de B kan nog niet dus in feite heb je niets te verliezen.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:07

beantsje schreef:
Champie_Me schreef:

Het ging in eerste instantie niet om het rijtechnische maar om te laten zien wat de pony doet.
Ik heb het filmpje bekeken en dit is geen headshaker (ik heb zelf een headshaker gehad dus ik weet wat het is).
Een headshaker reageert heftig, alsof er een vlieg in zijn neus is gevlogen. Of hij stopt midden in de galop ineens om zijn neus tegen zijn been of de grond te wrijven.

wat ik zie, is volgens mij een rijtechnisch probleem en heeft te maken met de aanleuning. Ik denk toch, dat ik een pony zie die probeert om de druk te ontwijken. Af en toe duikt hij ook met zijn hoofd, ik denk dat het 'schudden' een ergere vorm hiervan is. Zie het als een boodschap van je paard dat je hem irriteert. Je zult het met vriendelijkheid en zelfreflectie moeten oplossen.

En daarmee kan je natuurlijk gerust starten, het is nog maar B en wellicht kan je je voordeel doen met het commentaar van de jury. OK het kan je punten kosten maar verliespunten in de B kan nog niet dus in feite heb je niets te verliezen.

Bedankt, ik dacht al zo iets.. bij de vorige eigenaar reed er een beginner op en ze denken waarschijnlijk dat hij daar gewoon naar benee is getrokken.. en dat hij nu meer vertrouwen moet hebben om te gaan zakken..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:14

Je wilt geen commentaar op het filmpje, maar het filmpje is wel het antwoord op je probleem.

Rijtechnisch schort er nogal wat aan.

Die wissel is zowiezo niet goed gesprongen (valt uit elkaar, springt voor eerst etc)
Plus ruiter zit door, terwijl dit gepaard gaat met nog meer spanning, ruiter zit er als een stuk hout op (helemaal verstijfd)

Daardoor gaat paard uit ongemak zo duiken.

Ik zou zeker voorlopig zo niet starten, maar lekker aan de slag gaan met een goede instructrice, die jou naast rijlessen ook wat zitlessen geeft en wellicht zelf ook zo nu en dan even op het paard stapt.

Ik zie een leuke combinatie in jullie, maar je hebt gewoon verkeerde technieken aangeleerd, die een goede instructie jou weer kan afleren ;)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:23

Citaat:
Plus ruiter zit door, terwijl dit gepaard gaat met nog meer spanning, ruiter zit er als een stuk hout op (helemaal verstijfd)

dat snap ik niet helemaal??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:32

Je moet niet gaan doorzitten als paard zijn rug niet goed ontspant.

Paard loopt met een verstijfde rug, ruiter gaat doorzitten, helemaal verktampt, omdat je op een paard dat zijn rug zo wegdrukt, niet lekker kan zitten.
Oftewel, niet doorzitten zolang paard aangeeft dat dit nog niet kan.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:39

lovesFIRE schreef:
Citaat:

dat snap ik niet helemaal??

Je moet pas gaan doorzitten als je paard ontspannen loopt in zijn rug. Als je het doet als hij zijn rug nog vasthoudt en jij zit ook heel stijf en strak, dan loopt de spanning nog hoger op.
Maak veel schijnovergangen in de draf, veel voltes van ongeveer 15 m in goede stelling afwisselend links- en rechtsom. Wees zachter met je handen; dat hij zijn neus naar beneden brengt is een protest tegen jouw stugge hand. Je moet proberen zijn neus er uit te rijden, vòòr de loodlijn houden.
Als ik zo je filmpje zie denk ik dat het best helemaal goed kan komen, maar ik zou goede les nemen.