Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Misschien is het probleem daarmee al een heel eind opgelost. Olympus_ schreef:Het filmpje geeft wel een duidelijk beeld van het probleem denk ik. Wanneer je oefeningen gaat doen waar je paard eigenlijk nog niet aan toe is en de aanleuning niet optimaal is, raakt hij zijn balans kwijt en dat kan de veroorzaker zijn van het schudden. In je fototopic was het ook al gezegd: ik zou hard aan de basis werken en je paard de rust geven voor een stabiele aanleuning zonder al die moeilijke oefeningen tussendoor.Misschien is het probleem daarmee al een heel eind opgelost.
femmefatale1 schreef:Ik geef geen commentaar op het filmpje, maar ik denk wel dat je probleem hiermee te maken heeft.
Ik mis een stukje afwerking bij jullie.. daardoor 'raffel' je het een beetje af.
Klein voorbeeld.. als hij verkeerd aangaloppeerd, moet je em terug nemen en opnieuw aangalopperen.. niet over laten springen bv.
Ook in draf en galop rij je eigenlijk 1 tempo.. probeer eens wat meer te schakelen.. dat kan ook bij een jong paard..
Sterker nog.. doordat je gaat schakelen in tempo wordt hij sterker van achter en zal aan de voorkant (hoofd-hals) wat meer omhoog gaan komen en stabieler worden..
Zou je wat serieuzer gaan rijden mbt de afwerking, zou je zomaar winst kunnen rijden..
Champie_Me schreef:misschien dan tijd om een nieuw filmpje te maken?? als jij zegt dat je helemaal niet meer zo rijd dan kunnen de bokkers geen tips meer geven en wellicht komt het probleem aan het licht (als ik het een probleem mag noemen??) wellicht is het dan zo verholpen en kun je zonder problemen starten!!
Champie_Me schreef:misschien dan tijd om een nieuw filmpje te maken?? als jij zegt dat je helemaal niet meer zo rijd dan kunnen de bokkers geen tips meer geven en wellicht komt het probleem aan het licht (als ik het een probleem mag noemen??) wellicht is het dan zo verholpen en kun je zonder problemen starten!!
beantsje schreef:Champie_Me schreef:misschien dan tijd om een nieuw filmpje te maken?? als jij zegt dat je helemaal niet meer zo rijd dan kunnen de bokkers geen tips meer geven en wellicht komt het probleem aan het licht (als ik het een probleem mag noemen??) wellicht is het dan zo verholpen en kun je zonder problemen starten!!
Het ging in eerste instantie niet om het rijtechnische maar om te laten zien wat de pony doet.
Ik heb het filmpje bekeken en dit is geen headshaker (ik heb zelf een headshaker gehad dus ik weet wat het is).
Een headshaker reageert heftig, alsof er een vlieg in zijn neus is gevlogen. Of hij stopt midden in de galop ineens om zijn neus tegen zijn been of de grond te wrijven.
wat ik zie, is volgens mij een rijtechnisch probleem en heeft te maken met de aanleuning. Ik denk toch, dat ik een pony zie die probeert om de druk te ontwijken. Af en toe duikt hij ook met zijn hoofd, ik denk dat het 'schudden' een ergere vorm hiervan is. Zie het als een boodschap van je paard dat je hem irriteert. Je zult het met vriendelijkheid en zelfreflectie moeten oplossen.
En daarmee kan je natuurlijk gerust starten, het is nog maar B en wellicht kan je je voordeel doen met het commentaar van de jury. OK het kan je punten kosten maar verliespunten in de B kan nog niet dus in feite heb je niets te verliezen.
lovesFIRE schreef:Citaat:Plus ruiter zit door, terwijl dit gepaard gaat met nog meer spanning, ruiter zit er als een stuk hout op (helemaal verstijfd)
dat snap ik niet helemaal??