Wedstrijdruiters: zie jij je paard als sporter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:15

Blessures probeer ik ook te voorkomen.
En ik train ook redelijk serieus. (Al rij ik dus maar af en toe wedstrijden.)
Daarmee bedoel ik dat een paard elke keer aan de hulpen moet zijn en voor zijn nivo zoveel mogelijk op de achterhand zal moeten en dat soort dingen.
Ben ik zelf te moe om te rijden, dan rij ik liever niet, omdat hij dan niet snapt waarom de ene keer wel meteen op het been gereageerd hoeft te worden en de nadere keer als ik moe ben niet. Om ff een voorbeeldje te geven.

Maar om daar nu een schema voor te maken en preventief iemand naar mijn paard te laten kijken, vind ik te ver gaan.

Ik vind het anders als de paarden, ook al lopen ze L, de bedoeling hebben om naar nationaal of hoger te komen. (En die lopen dan ook niet lang L Lachen )
Maar bij hoeveel paarden is dat ook echt het geval.
Denk dat vele ruiters al blij zijn ooit het Z te halen Lachen

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:18

ik behandel mijn paarden ook als echte sporters. Ik rij endurance (klasse 2 en 3) en wil in de toekomst klasse 4 gaan rijden (120-160 km). Zeker bij de langere afstanden doet het paard veel voor je en kun je er nie tomheen om hem als sporter te zien. Bij mij uit zich dat vooral in voedings / trainingsschema's. indien nodig de fysio. Alle omstandigheden zo goed mogelijk voor je paard laten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:47

Ik ben wel heel serieus in de training en de voeding die mijn paard krijgt. Maar als hij prima in zijn vel zit zie ik de noodzaak niet voor preventief onderzoek door een DA of fysio. Ik vind dat persoonlijk een beetje te ver gaan voor iemand die gewoon lekker voor de hobby af en toe een wedstrijdje rijdt.

Als ik mijn geld zou moeten verdienen met het rijden dan zou het een heel ander verhaal zijn. Als mijn paard zich niet happy voelt of vermoeid is, dan cancel ik direct alle wedstrijden en dan krijgt hij een maandje rust. Als je van de sport moet leven is het natuurlijk een ramp als je paard vlak voor een belangrijke wedsrijd uitvalt.

Als er ook maar de kleinste aanleiding is om mijn paard wel na te laten kijken dan doe ik dat direct en dan worden er echt koten noch moeite gespaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:57

Zo doe ik het dus ook Jippie
Jij legt het alleen wat makkelijker uit Lachen

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:04

precies *LOL*

Kaakaa

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-11-02
Woonplaats: Overasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:29

Ik ben het met eerdere uitspraken eens, diegene die dit als beroep hebben zijn denk ik genoodzaakt dit te doen. Maar weet niet of ze dit bij alle paarden zullen doen, wellicht de paarden die toch al wat gevoeliger zijn.

Mijn paard Kayleigh heeft last van tying up en zou ik elke maand het bloed laten controleren, dat zou het nog niet voorkomen. Het heeft met meerdere factoren te maken.

Ik vroeg eerst wel meer van mijn paard maar sinds we hoger op zijn gekomen ben ik wel anders gaan rijden. Meer overgangen naar de stap zodat de spieren weer kunnen herstellen. En aanpast voer en je probeert toch ook wat poedertjes......

Ik heb 'm nu een jaar stil gezet omdat het te vaak terug kwam. Hierdoor weet ik wel dat ik nooit meer terug kom op het oude niveau, maar vind het wel fijn als ik straks een lekkere bosrit kan maken en dat we toch nog kunnen genieten.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:49

Als ik een internationaal concours heb wordt mijn paard zowieso gekeurd door de ... (ben de naam even kwijt; voor als de paarden et land uit gaan..) EN daar op concours is een veterinaire keuring. Onze eigen dierenarts komt dan ook even langs om alles te checken.
Verder heb ik geen speciale dingen, ik merk het vanzelf wanneer ze niet goed in haar vel zit en dan komt er weer iemand kijken.
Verder bandageer ik haar altijd vierkant in om blessures te voorkomen en wordt haar voedingsschema aangepast op het trainingsschema..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:22

Ik zie dat de meesten het hebben over een DA. Maar wat vinden jullie bv van alternatieve geneeswijzen of fysiotherapie?

En wat betreft beroep: zie het maar als darten: je kan het in de kroeg doen (amateur), maar ook op de Embassy (professioneel) Haha!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 02-06-03 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:37

Daar sta ik heel positief tegenover maar daarvoor geld hetzelfde: Niet als daar geen aanleiding toe is.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:28

juist ik ga met jippie mee!
die paarden worden behandeld of ze niet zonder kunnen! wat een luxe zeg! maar ik snap wel als de broodrijders dat hun paarden geven....dat snap ik volkomen, want ze winnen genoeg geld, dus moet je paard wel als sporter zien op hoogst niveau.maar om nu iemand die bezig is in de sport(tot ongeveer ZZ niveau) zover te laten gaan....nee! mijn paard was nix(springen), en die heb ik nu naar het Z gereden(in 3maand van het M naar het Z startgerechtigt) maar ik heb een boerenknol hoor, eentje waarvan het ras onbekend is....en het leuke is.....dat beest zit prima in zijn vel......hij leeft gewoon van onderhoudsbrok,wat hooi, en bijna 12 uur per dag op het land......
we hebben beide plezier,zijn beide gezond(naja ik niet helemaal, maar gaat om het paard)....wat wil je nog meer?!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:32

Ik geef je ook gelijk: if it ain't broke, than don't try to fix it. Maar mijn ervaring is dan ook: hoe hoger het niveau, des te groter is de kans op blessures... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:36

Citaat:
Maar mijn ervaring is dan ook: hoe hoger het niveau, des te groter is de kans op blessures


Dat geloof ik dus niet, maar vandaar ook je knipoog neem ik aan Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:37

min of meer. Mijn ervaring wel in ieder geval. En niet alleen op mijn stal, maar ook bij andere "brood"ruiters... Knipoog

prompter

Berichten: 11418
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:40

Tyrza schreef:
Ik zie dat de meesten het hebben over een DA. Maar wat vinden jullie bv van alternatieve geneeswijzen of fysiotherapie?


Ik heb o.a. een cursus bij Erik Laarakker gevolgd en controleer mijn paarden (en op verzoek ook wel eens medepensionpaarden) met de biosensor. Ik zie het niet als zaligmakend, maar soms spoor je een aankomend probleem wel op deze manier op. Bij mijn eigen paarden doe ik dit preventief.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:12

Fitzroy schreef:
En hier bedoel ik het volgende mee.

Als jij in de sport verder wilt, behandel jij je paard dan ook als sporter/atleet?
Dus bv. regelmatige fysio, check-up door een DA, kortom de ideale omstandigheden creeren voor je paard om te presteren net zoals dat bij sporters gedaan wordt.

Wie gaat hierin mee of vinden jullie dit maar onzin?

ik probeer dat wel. hij krijgt fysio indien nodig en ook dierenarts als er iets niet klopt. hij loopt op goede bodem, staat overdag in het land. loopt zo vaak als goed voor hem is en ik zorg dat hij plezier in het werk houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:13

Citaat:
staat overdag in het land

oei, een sportpaard dat op het land staat, zou je dat wel doen? Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 17:23

Sportpaarden mogen best op het land, Kawa, mits goed ingepakt en niet in een koppel Knipoog en als ze zich gedragen Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:49

die van mij staan ook overdag op het land. Is weer goed voor hun koppie. Al hou ik rekening met de warmte en eiwitten.
Maar ook hier zijn er professionele ruiters die dit inderdaad liever vermijden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48726
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:57

ik rijd geen wedstrijden, maar ik laat Banjer wel 1x per maand door de ostheopaat nakijken, eind juni laat ik haar aura lezen... en een homeopathisch dametje komt ook regelmatig....

Dit alles preventief.... ik heb zelf de beste zorg, ook preventieve... dus mijn pony krijgt het ook... Lachen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:10

Leuk om dat allemaal te lezen. Ik sta er wel voor open (alternatieve circuit, fysio, kruiden etc) maar ik denk dat er ook veel kwakzalvers zijn die heel handig een slaatje slaan uit al die bezorgde paardenliefhebbers.

Ik zie mijn paarden wel degelijk als 'atleten' dat betekent voor mij: goede voeding, enige uren per dag weidegang (bij voorkeur met maatje voor het sociale contact), goede hoefsmid, gestructureerde training en indien nodig een bezoek aan de DA. Zo heb ik het altijd gedaan ook met de paarden die op hoger nivo in de sport hebben gelopen. Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit echt heel intensief getraind heb en altijd alles rustig heb opgebouwd. OP die manier is het me altijd nog gelukt om mijn paarden 'heel' te houden en hebben onze paarden gelukkig weinig blessure's. Echter een ongelukje zit natuurlijk in een klein hoekje en ik ben het met Tyrza eens dat een regelmatige check zo'n probleem soms sneller kan onderscheppen dan dat je dat soms zelf kunt.

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 03:36

beide paarden van mij, een 6 jarige van 1.86 en een 10 jarige worden regelmatig nagekeken door een fysio die ook als dierenarts is. Niet elke week maar toch wel regelmatig. het zijn wel degelijk topsporters!!!

verder laat ik regelmatig het bloed even controleren meestal gelijk met de vaccinaties dus 2 keer per jaar. en als ik ergens aan twijfel dan doe ik het vaker.

je kan het beter voorkomen dan genezen.