Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:18

Ik verwacht omdat je een paard zo ook onder controle moet hebben. Heb je dat niet ben je misschien wel een gevaar voor een ander.
Met losrijden zou je dan met een slof een paard wel bij je kunnen houden, maar zit je dan in de ring en er staat een grasspriet scheef, dan vlieg je het hele terrein over. Dit omdat je niet hebt geleerd je paard onder controle te hebben zonder slof.

Een thiedemanteugel is me ook een raadsel waarom dat is toegestaan, ondanks dat die natuurlijk minder inwerking heeft.
Martingaal doet eigenlijk niet zo erg veel. En op veel zonder concoursen rijden ook springruiters rond, dan zou men moeten gaan filteren wie de regels overtreed en wie niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:21

Paardentango schreef:
Het zit me al zo lang dwars dat ik niet, meer, weet waarom dat zo was/is. Er moet toch een reden zijn.

Schrijf de KNHS?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:29

Paardentango schreef:
@chelletju bedoel je pag 49/50 ?

Die had ik gequote, die bedoel je denk ik? Die is overgenomen uit het reglement.

Weet iemand ook waarom de ene wel mag, en de andere niet. Er moet toch een reden voor zijn denk ik dan. Iemand heeft dat bedacht en het is overgenomen.

ja dat is pagina 49-50

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:33

Je zou het bijna wel gaan doen, ha,ha maar de mensen die 'wat in de pap te brokkelen' hebben kunnen me geen antwoord geven.
Het is veelal 'het zou kunnen omdat' en dan komen er heel veel woorden maar géén antwoord Shadow0.

Bokt lijkt me een héle geschikte plaats om deze vraag voorlopig neer te leggen. We willen toch allemaal graag weten behalve dàt iets niet mag ook waaròm we iets wel of niet moeten/mogen doen.

Ah ! Chelletju super van je ! Dankjewel.
Dan is de regel dus niet gewijzigd maar nog altijd gehandhaafd.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:09

Een slofteugel is een handige teugel, in de handen van een kundig iemand. Als je jonge paarden inrijdt, is het ook vaak niet alleen handig, maar ook erg veilig. En dat heeft niet te maken met de term die zo veelvuldig hier wordt gebruikt; in de krul trekken( daar heb je geen slofteugel voor nodig!).
In de handen van een onkundig persoon, werkt hij vaak verkeerd. Een slofteugel hoort pas in werking te treden, als het paard een niet gewenste houding aanneemt. Wordt een paard te lang door een ruiter hier mee gereden, dan gaat het paard in deze houding lopen. Hij "groeit"eigenlijk een beetje vast in deze houding.
Rijd je nu dus je paard altijd zo, en niet tijdens het losrijden op concours, dan val je door de mand. Want dan wil hij niet meer in deze slofteugelhouding lopen. Mocht het nu wel op concours, dan had je grote kans, dat hij tijdens de proef nog wel netjes zo zou blijven lopen.
Een Tiedemann helpt eigenlijk niet echt. En kan helemaal geen kwaad.
Een een Martingaal, wordt eigenlijk alleen maar door springruiters gebruikt en heeft voor een dressuurruiter eigenlijk geen zin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:18

Paardentango schreef:
Het is veelal 'het zou kunnen omdat' en dan komen er heel veel woorden maar géén antwoord Shadow0.

Ja Paardentango, maar wat wil je daarmee aantonen?

Citaat:
Bokt lijkt me een héle geschikte plaats om deze vraag voorlopig neer te leggen. We willen toch allemaal graag weten behalve dàt iets niet mag ook waaròm we iets wel of niet moeten/mogen doen.

Aannames :) En ik vind het nog reuze meevallen dat er vooral dingen 'zou kunnen omdat' geopperd worden. Er worden soms ook de wildste beweringen gedaan zonder een spoortje voorbehoud :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:36

Nou, dat komt door alle reltopics over slofteugels op bokt, de KNHS is bang voor ons :+

Ik vind het allemaal nogal krom. Als het om 'ontspanning' gaat in de dressuur, waarom krijg je daar dan tegenwoordig niet meer de hoogste punten voor? Zelfs tien jaar terug (voor mijn jonge leventje lang geleden) was het nog niet zo show gericht als nu.
Kortom, ik zie de tijd nog wel komen dat een slof op het inrijterrein wel wordt toegelaten, maar misschien is dat ook wel een cru vooruitzicht, ik weet het niet.

Regels zijn iets heel vreemds, net als wetten. Vaak zijn ze achterhaald, of er is geen duidelijke reden voor, behalve dat regels door mensen worden gemaakt. En mensen zijn niet perfect en zo dus ook de regels niet.
Het kan zijn dat als je diep gaat graven dat er geen duidelijk antwoord naar boven komt drijven. Ik zelf zie iig niet hoe deze regel op wat voor logische reden dan ook kan zijn gebaseerd.

Nicole987

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:57

ik zie ze ook vaak met inrijden met Dressuur, ik heb wel eens gehoord dat het niet mag en dat je gedis zou kunnen worden. maar als dat waar is dat weet ik tuurlijk niet. tot zover ik het weet is ook nog nooit iemand op aan gesproken die met slof of iets degelijks van die hulptroep aan het rijden was,in de dressuurwereld hier in het noorden. Ik gebruik persoonlijk geen hulp dingen onder het rijden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:42

Gek toch, dat niemand et antwoord meer weet waarom hij niet gebruikt mag worden op het losrij terrein voor je competitie?

Ja ik weet het ook niet meer, maar ik reed ook geen competities, goed excuus toch?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:48

Bij de western zijn alle hulpteugels niet toegestaan, met uitzondering bij bepaalde rodeo onderdelen. Maar dat is hier in "Europa" niet van toepassing. Waarom zou kunnen zijn, omdat op het wedstrijdterrein trainen geen zin meer heeft. Dat had men thuis moeten voorbereiden met trainen. Alleen los en warm rijden is toegestaan volgens de regels. Ik heb dit in jip en janneke taal beschreven, een western deskundige kan dat beter schrijven.
Bij springen is het wel toegestaan, maar wat met de nieuwe regels?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:55

Oh, straks gaan ze hier ook op dieren zitten die zo leuk bokken, ~~}> }:0 alles wordt van Amerika hier overgenomen maar of de cowboys nou goede ruiters waren....
Ik dacht dat in de korte tijd dat de Natives paaren leerden kennen zij iets betere ruiters waren? Ze hadden geloof ik meer respect voor de natuur en meer begrip voor paarden.
Ach, net zo snel als dat ze de paarden leerden kennen werden ze vermoord, zonder dankjewel te zeggen tegen hen.
Maar da's een hele andere discussie eigenlijk.

Waarom jongens, waarom mag die slof niet ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:57

je moet toch echt ergens een keer op een jong dier voor het eerst het wedstrijd terrein op.............

kan je het thuis honderd keer voor elkaar hebben........

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:01

Ik vind het allemaal maar vreemd, laatst in Het Mecc JIM waren ze los nt rijden de een met slof de ander met elastiek vooral slof heb ik daar veel gezien. Ook bij mijn vorige instructeur als ik meeging naar de wedstrijden ook GP PstG intm enz ook daar zag je hulpteugels bij het losrijden
Verder weet ik niks van de knhs ben daar nog nooit gestart

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:02

Hoe bedoel je dat KiWiKo?

Hé is de regel veranderd oOoKellyoOo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:02

onzin kelly....... want het mag gewoon niet :)

misschien is het nu weer bijgesteld, maar de laatste keer dat ik keek mocht het niet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:03

Nou precies zoals ik zeg :) er komt een keer dat je dat jonkie moet starten op vreemd terrein...........

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:13

ja, en dan..
Ik begrijp niet wat je bedoelt... ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:16

je kan het thuis helemaal voor elkaar hebben....... maar vreemd terrein is vreemd terrein.......... en ook op vreemd terrein kan je maar beperkt oefenen :)

Ooit wel eens jonkies uitgebracht voor een handelaar oid?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:18

Nope, altijd onafhankelijk geweest en licht 'eigenwijs'.
Kan niet goed met 'dierenhandelaren' overweg, ligt aan mij, en ook geen competitie gereden. (Hoogstens wel eens per ongeluk wel eens op een wedstrijdtereein aanbeland. (Foutje PT :D )

Maar je bedoelt dat je dan liever een slof er aan hangt.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-02-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:20

ikke wel joh :D :D

better safe than sorry :)

ik hang er trouwens makkelijk een slof aan...........net zoals ik makkelijk mijn bp aantrek en mijn helm opzet :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:22

Die helm mag WEL !
Kan me er iets bij voorstellen.

Maarrr ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:24

maarrr wat?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:24

w'rom mag die slof niet op het inrijterrein?
:D
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-02-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:25

Kiwiko hoe rijdt u met een slofteugel en waarom?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:29

Tartarus schreef:
Er zijn in de dressuurregelementen geen hulpteugels toe gestaan. Dit omdat dressuur draait om de harmonie tussen ruiter en paard, en dat je door dressuurmatig te rijden je paard gymnastiseerd. Met een slofteugel dwing je een paard in een houding en heb je geen harmonie en gymnastiseer jij je paard ook niet.

Daarnaast hoort iemand die niet zonder een slof kan rijden niet thuis op een dressuurwedstrijd.

Maar je wilt zeggen dat bij de hoge ZZ dat ze die paarden met hun neus op hun borst laten lopen met dubbele teugels wel harmonie is? Ik vind dat dat dan ook verboden moet worden.
Bijvoorbeeld dit:
Afbeelding
Ziet dit er wel uit als harmonie en dat je paard gymnastiseerd?? Met al die teugels en bit etc?