ver weg op wedstrijd. hooi/water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:59

Natuurlijk gaat het bij 100 paarden goed, of 1000 maar laat het nou net dat éne paard zijn waarbij het niet goed gaat. En als dat jou paard is, kan je jezelf wel voor je kop slaan!
Kijk iedereen heeft zijn eigen mening en die geef ik dus ;)

Edit: wij nemen, tenminste ik niet, toch ook niet allemaal broodjes mee zodat we stil zijn in de auto en we makkelijker de auto in stappen? Paard kan thuis genoeg eten en op de wedstrijd zelf ook wel, dus waarom zal hij tijdens de reis ook nog moeten eten.

Snoevie

Re: ver weg op wedstrijd. hooi/water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:00

je gaat een paard toch niet met een mens vergelijken.

en neem dan je paard maar niet mee in de trailer,want een ongeluk kan ook iedereen gebeuren. je paard zal nou net die ene zijn.

zo kan je overal zo over gaan denken,maar ieder moet het voor zich weten.

ik geef mijn pony wel hooi op de trailer,dan is ze rustig en heeft ze gewoon wat te knagen onderweg.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:19

Een uurtje is nog dichtbij, wij zijn meestal een dikke 2,5-3 uur onderweg (enkele reis).
Hooi hangt er ten alle tijde in bij ons, en nee daar krijgen ze geen dorst van. Water hebben we altijd mee in jerrycans zodat er bij aankomst, tussendoor en voor vertrek gedronken kan worden. En bij fileleed hebben we dan ook de mogelijkheid water aan te bieden (vooral als het warm weer is).

Eneeh monica: wij nemen ook voor onszelf genoeg eten en drinken mee hoor ;) Wij willen ook graag met een volle maag aan een wedstrijd beginnen. Gevulde koelbox staat steevast naast de jerrycans en een extra baal hooi achterin :D

Tijdstip van vertrek is vaak zo vroeg dat ze op stal nog geen eten hebben gehad, moet je paard dan met een lege maag arbeid voor jou gaan verrichten paar uur lang? Nee toch zeker?
En die van ons vinden trailer echt niet boeiend dus staan lekker de hele rit te smullen en beetje naar buiten te turen of te slapen.

Maarja als Endurancemens/paard ben je gewend om lange dagen van stal te zijn en genoeg eten en drinken mee te nemen voor mensch en dier :D (al doen we dat ook bij dresuurwedstrijden, liefste zetten we daar nog een paddockje uit hihi).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:36

Snoevie schreef:
je gaat een paard toch niet met een mens vergelijken.

en neem dan je paard maar niet mee in de trailer,want een ongeluk kan ook iedereen gebeuren. je paard zal nou net die ene zijn.

zo kan je overal zo over gaan denken,maar ieder moet het voor zich weten.

ik geef mijn pony wel hooi op de trailer,dan is ze rustig en heeft ze gewoon wat te knagen onderweg.

En die laatste gedachtegang is zooo fout... Een paard moet een trailer niet zien als een plek om te eten, daar worden ze juist onrustig van als het op is..

Ik ga gewoon vroeger mn bed uit, ik heb al een paar keer om half 6 weg gemoeten en dan voer ik ze om half 4/4 uur. Ik neem meestal ook nog wat hooi mee zodat ze daar nog wat kan knabbelen als ik erbij ben, maar onderweg krijgt ze bijna nooit hooi. Als er dan wat gebeurt (bv. hooinet raakt los en komt onder de buik terecht) dan ben ik teminste nog optijd. Een mens gaat toch ook niet sporten als die net een vol bord eten heeft gehad, iig ik krijg dan altijd heel erge last van mn buik als ik dat doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:39

Monica heeft wel een goed punt hoor. Dus haar gelijk af katten is niet nodig.

Mijn paard heeft een hele poos geen hooi gekregen op de trailer omdat ik hem meerder keren van de trailer heb afgehaalt met een slokdarm verstopping. In die periode was hij dan ook echt heel onrustig, fel en kwam ook standaart bezweet van de trailer af. Nu staat hij veel rustiger en speelt om langere trailerritten met het hooi net. Zodra mijn eigen trailer er is komt er om deze reden wel een camera in te hangen.

Marloes, ook in dit geval is een paard helemaal niet met een mens te vergelijken. Ruwvoer kan helemaal geen kwaad voor het paard als dat in de buik zit. Paarden kregen geen buik pijn als ze met hooi in hun buik gaan rijden. Het is wel verstandig om geen kracht voer te geven voordat je gaat rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:13

__Marloes schreef:
Een mens gaat toch ook niet sporten als die net een vol bord eten heeft gehad, iig ik krijg dan altijd heel erge last van mn buik als ik dat doe.

Wat dit betreft sluit ik me aan bij Judith en ook bij Vippie. Maar dat komt misschien ook doordat wij door onze endurance-achtergrond een wat andere kijk hebben op voeren voor/tijdens/na wedstrijden. Het is belangrijk dat de darmen blijven werken tijdens arbeid en daar zorgt ruwvoer juist voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:25

monica08 schreef:
Natuurlijk gaat het bij 100 paarden goed, of 1000 maar laat het nou net dat éne paard zijn waarbij het niet goed gaat. En als dat jou paard is, kan je jezelf wel voor je kop slaan!
Kijk iedereen heeft zijn eigen mening en die geef ik dus ;)

Edit: wij nemen, tenminste ik niet, toch ook niet allemaal broodjes mee zodat we stil zijn in de auto en we makkelijker de auto in stappen? Paard kan thuis genoeg eten en op de wedstrijd zelf ook wel, dus waarom zal hij tijdens de reis ook nog moeten eten.

1 op 1000 is nog véélste hoog.
Ben het met snoevie eens, dat je ook een ongeluk kan krijgen. Sterker nog... thuis kunnen ze zich ook verslikken en stikken en kunnen ze zich verstappen etc etc

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:32

Ik zou wel hooi en water meenemen. Als je paard het niet gewend is om tijdens het rijden te eten, dan kan je het ook pas ophangen als je ter plekke bent. Ik heb ook alleen bij lange afstanden water mee en dat wordt meestal slecht gedronken. Ook plassen ze vrijwel niet op de wagen. Maar ik denk dat het wel lekker kan zijn als ze even hun mond kunnen verfrissen. Desnoods haal je de emmer weg als hij half leeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:47

Judith_ schreef:
Monica heeft wel een goed punt hoor. Dus haar gelijk af katten is niet nodig.

Mijn paard heeft een hele poos geen hooi gekregen op de trailer omdat ik hem meerder keren van de trailer heb afgehaalt met een slokdarm verstopping. In die periode was hij dan ook echt heel onrustig, fel en kwam ook standaart bezweet van de trailer af. Nu staat hij veel rustiger en speelt om langere trailerritten met het hooi net. Zodra mijn eigen trailer er is komt er om deze reden wel een camera in te hangen.

Marloes, ook in dit geval is een paard helemaal niet met een mens te vergelijken. Ruwvoer kan helemaal geen kwaad voor het paard als dat in de buik zit. Paarden kregen geen buik pijn als ze met hooi in hun buik gaan rijden. Het is wel verstandig om geen kracht voer te geven voordat je gaat rijden.

Als een paard net 2 uur volop hooi heeft staan eten kan ik heme cht niet blijmaken om vervolgens meteen een cross te lopen hoor _O- Dan geef ik der liever voldoende hooi voordat wij vertrekken, zodat ze dat fatsoenlijk kan verwerken. Dan neem ik hooi mee en dan eet ze daarna maar de rest.

Een beetje hooi dat de darmen nog werken is prima, maar zoveel hooi dat ze volzitten is wel wat anders. Ik heb trouwens een pony gehad die zich gewoon dik at aan hooi, dus dat een pony zich niet dik kan eten aan hooi is onzin, ik heb er een levend bewijs van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:17

Andersom zijn er heel wat levende bewijzen van paarden die tot de op de wedstrijd nog hooi/gras eten voordat ze worden losgereden en van start gaan. Geen van deze paarden wijgeren of worden ziek.

Het maakt mij niet zoveel uit wat een ander doet, maar een paard is simpel weg niet met een mens te vergelijken in dit geval.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:21

Ik heb zowiezo altijd hooi in de vrachtwagen liggen.
Ik heb al vaker gehad dat ik smorgens moest starten (tegen de middag) en dat de prijsuitreiking om 2uur plaatsvond. Het paard krijgt altijd 3x per dag te eten.
Dus hem hooi geven vind ik dan wel zo redelijk.
P.s. tijdens de wedstrijd heeft hij ook zijn best gedaan en verdient die plak hooi echt wel!
En nemen ook een jarrycan met water mee :)
Ik lust ook altijd wat te drinken na dat ik intensief gesport heb.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:06

__Marloes schreef:
Ik ga gewoon vroeger mn bed uit, ik heb al een paar keer om half 6 weg gemoeten en dan voer ik ze om half 4/4 uur.

Daar hoef je bij de gemiddelde pensionstal/collega pensionklant hier in de buurt niet mee aan te komen hoor :D Als je paarden aan huis staan kan dat prima idd.

__Marloes schreef:
Als er dan wat gebeurt (bv. hooinet raakt los en komt onder de buik terecht) dan ben ik teminste nog optijd.

Kwestie van goed vastknopen ;) Heb je van die handige haakjes voor die je in geval van nood zo los kunt klikken.

__Marloes schreef:
Een mens gaat toch ook niet sporten als die net een vol bord eten heeft gehad, iig ik krijg dan altijd heel erge last van mn buik als ik dat doe.

Nog nooit last van gehad, paard komt altijd prima door de veterinaire keuringen met een gezonde borborygmi.
Paarden eten zich ook niet bomvol tijdens de reis, die van mij eten rustiger dan dat ze op stal eten. Na een paar lange ritten weet ook de jongste telg prima zijn voer te verdelen de hele rit (erg handig die cameraatjes in de trailer).

Gelukkig mogen we allemaal zelf bepalen of men wel/niet hooi/water voert op de trailer. De een heeft goed ervaringen, de andere slechte. Kwestie van uitvinden wat voor jezelf en vooral voor je paard wel/niet werkt. Het ene paard is het andere niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:18

Mijn paarden krijgen op stal ook veel hooi waar ze de hele dag mee bezig zijn, en op concours is het toch vaak vroeg weg waardoor ze wel hun krachtvoer eten maar het ruwvoer er bij inschiet dus ik vind het prettig dat ze gewoon op de trailer verder kunnen eten. Het is ook regelmatig dat ze om 6 uur opgeladen worden en pas tegen de avond weer terug zijn, dat vind ik geen termijn om zonder hooi te laten staan. Krachtvoer plan ik wel om de proeven heen, dat ze niet met een volle maag op transport moeten of met een suikerdip of volle maag moeten lopen. Dat eten ze dan maar een uurtje later.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:14

__Marloes dat jij hooi op de trailer geven fout vind,is prima,maar jouw mening is nog geen vaststaand feit.

ik spreek voor mezelf als ik zeg dat mijn pony gemakkelijk de trailer oploopt en ook rustig is als er een beetje te eten is.

zoals Urielle ook zegt,ik vind het fijn als ze door kan eten op de trailer. dan geen krachtvoer,maar echt alleen hooi

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:44

Als ik wegga met mn pony hangt er altijd een hooinet in de trailer.
Ik ga alleen vaak een middagje weg, en heb er nooit over nagedacht om water
mee te nemen :o . De volgende keer neem ik een jerrycan en emmer mee.

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:14

voor je vertrekt nog een beetje te drinken geven misschien maar water geven op de trailer is niet nodig. gewoon een hooi netje ophangen en als je aankomt je paard naast de trailer vastmaken en dan wat drinken geven. dat is denk ik het beste. trouwens als je water in de trailer zet is, licht het meestal door heel de trailer :) haha heb ik al eens meegemaakt x

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:21

Ik geef altijd hooi als mijn paard op de trailer staat.
Zo heeft hij wat te kauwen en heeft hij een ontspannen ritje.

Kijk als je maar een uurtje reist is water niet een MUST. Ik geef altijd een emmertje water voor vertrek en ik bied water aan als we aankomen...
Als we 2 uur of langer reizen, laat ik een emmer water vollopen op een benzinestation en krijgt hij dit tussendoor.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:40

Als ik op concour ga hangt er altijd een hooinet in, of het ligt gewoon los op de zadelkamer, zodat ze iig altijd kunnen eten mochten ze dat willen (wat meestal wel het geval is)

Zomers neem ik altijd water mee op wedstrijd in een jerrycan, zodat het paard kan drinken als hij wil (wat hij toch niet doet, want die scheiterd durft dan ineens niet meer uit een emmer te drinken :+) en kan hem dan altijd nog even lekker afsponsen na het rijden.
Nou ga ik meestal niet (meer) ver weg op concours, dus zijn geen uuuren weg maar toch vindt ik het zomers wel fijn om bij te hebben.

swinters heb ik nooit water mee, maar wel gewoon hooi/kuil. :)
Vindt het wel belangrijk dat ze lekker wat te doen/knabbelen hebben op de trailer, het is al 'vervelend' genoeg om een poos in zo'n vaag smal ruimtetje te staan, en helemaal als je niks te doen hebt.
Brok etc niet, dat krijgt ie gewoon thuis, of we moeten al zo extreem vroeg weg moeten, maar dan nog geef ik hem vaak het voer voor we weg gaan :)
plassen doet hij gelukkig als hij echt nodig moet wel op de trailer, en anders gewoon thuis.
mocht je paard echt nodig moeten en hij durft niet op de trailer, misschien durft hij het dan wel gewoon aan de hand als hij eruit is... dat vindt ik persoonlijk altijd lastig als ze het niet durven en continu met een volle blaas lopen/staan.