juryleden:afstappen om de bak uit te komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:25

Bij Oud-Beijerland stap ik ook altijd af bij het verlaten van de ring. Deurhoogte gaat nog wel maar is ook stevige afstap en vind dat te groot risico.

Bij Oude-Tonge stap ik meestal ook af. Moet je voorstellen dat ie maar iets bokt tussen de twee bakken in. Zit ik gelijk met een dwarsleasie.

Lastig is wel dat ik er zonder krukje niet meer of zeer moeilijk op kom :D
Maar ik heb er nog nooit commentaar op gehad van de jury (niet op het krukje of het afstappen)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:57

jury schreef:
Bij Oud-Beijerland stap ik ook altijd af bij het verlaten van de ring. Deurhoogte gaat nog wel maar is ook stevige afstap en vind dat te groot risico.

Bij Oude-Tonge stap ik meestal ook af. Moet je voorstellen dat ie maar iets bokt tussen de twee bakken in. Zit ik gelijk met een dwarsleasie.

Lastig is wel dat ik er zonder krukje niet meer of zeer moeilijk op kom :D
Maar ik heb er nog nooit commentaar op gehad van de jury (niet op het krukje of het afstappen)

Volgende keer moet jij daar dus maar jureren! Dan krijgen ze ook geen aftrek.
Vind die deur in OB doodeng en vind die in OT ook niet echt fijn en ik heb maar een ukkie.

EllyC

Re: juryleden:afstappen om de bak uit te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:07

Tuurlijk geen aftrek. Veiligheid staat voorop. Zie nut niet van die regel in, al springen ze er gelijk af na het groeten (nou ja dat gaat dan wellicht wat ver maar ach dat is toch niet de intentie waar het om gaat).
Ik kan me nog wel een wedstrijd van Anky herinneren waar ze direct na de proef een intervieuw moest geven. De journalist sleurde haar bijna van het paard af. En zij: nee, nee ik moet eerst de ring uit dan mag ik pas afstappen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:09

Voordeel van jou is Jury, dat je zelf dat rotdeurtje van dichtbij hebt gezien.
Jury waar ze het over hebben vermoedelijk geen idee, hoe dat op/af stapje is.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 22:14

Als ik een ruiter zie afstappen voor een doorgang ga ik ervan uit dat die een goede reden heeft. Sommige paarden nemen een enorme sprong, dat is gevaarlijk hoe hoog de deur ook is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:57

Ook als je met een kruk opstapt zeg ik daar niets van, is alleen maar in het belang van het paard! Ik vind het zo vergezocht van juryleden om daar moeilijk om te gaan doen....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:02

Maar dat is meer een "schamen" van mijzelf hoor, Daffodil. Voel me elke keer zo oud als het zonder zo slecht lukt (ook al is mijn paard niet de kleinste)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:10

Wat een onzin, ik stap al vijf jaar niet meer vanaf de grond op....en ik schaam me er echt niet voor om toe te geven dat dat nu ook niet meer zo makkelijk zou lukken! Ben te zwaar, mijn paard is 1.84 en heb geen zin om zijn rug te verzieken....zo simpel is het! Nergens voor schamen hoor, beter voor je paard en dat zouden meer mensen moeten doen toch!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:01

Ik heb het ook wel ooit gedaan in een bak met smalle ingang die mijn paard eng vond. Gelukkig geen commentaar gehad van de jury, maar dan nog, liever commentaar van de jury dan risico lopen op dat moment. Winstpunten zijn leuk, maar veiligheid staat voorop.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:34

Ik starte mijn eerste concours in Oud-Beijerland. Paard was nog maar 1x eerder van huis afgeweest. Ben daar ook afgestapt om de eerste x de bak in te gaan, ondanks dat mijn merrie maar 1,64 hoog is. Kreeg het al benauwd toen ik dat deurtje zag, dus ik neem geen risico's! Zou het ook belachelijk vinden als ze in zo een situatie je erop af straffen.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:25

@kleinvosje, dat bij A de rijbaan verlaten niet wordt gepunt betekent niet dat je dat dan niet hoeft te doen, ook in een binnenbak, waar de deur ergens anders zit moet je volgens mij wel eerst via A.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:28

carmab schreef:
@kleinvosje, dat bij A de rijbaan verlaten niet wordt gepunt betekent niet dat je dat dan niet hoeft te doen, ook in een binnenbak, waar de deur ergens anders zit moet je volgens mij wel eerst via A.

Klopt, tenzij de organisatie iom de jury aangeeft dat je er gelijk uit mag zodat het sneller gaat. Ik rij anders altijd langs de A voor de zekerheid

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:58

Ik ga ook altijd langs A, voor de zekerheid. Ik wist ook niet dat je niet perse naar A hoeft, totodat een Z-jurylid waar ik vorige week bij schreef, het me vertelde. Ik ga het toch nog eens mavragen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:32

Jurylid zal bedoeld hebben dat het van hem/haar niet hoefde :)
Die vrijheid mag je niet zomaar zelf nemen want sommige juryleden vinden dat je dan je proef niet 'afgesloten' hebt.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:49

Bij ons MOET je sinds kort in de bak opstijgen en ook weer afstijgen (ook in verband met veiligheid)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:51

Urielle schreef:
Jurylid zal bedoeld hebben dat het van hem/haar niet hoefde :)

Nee, dat bedoelde hij niet, het was echt algemeen bedoeld, als de uitgang niet bij A is, hoef je niet perse naar A te rijden maar mag je er gelijk uit. Maar ik zal het navragen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:57

In principe moet je altijd bij A de ring verlaten, maar bij sommige indoors doen ze dat inderdaad dat je via de kortste weg de bak uit moet. Het is ook prettig qua tijd, het schiet wat meer op en zeker bij lange rubrieken is dat wel handig.

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:10

misschien is het binnenkomen wel het beste dat je op je paard binnen komt maar ik hoop wel dat de juryleden begrijpen dat je niet met zo een groot paard door zo een smalle doorgang heen gaat. veiligheid is het belangrijkste.
misschien voor je met de proef begint aan de gene vragen die afroept wie in de piste mag komen. x

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:44

KarinvdM schreef:
In principe moet je altijd bij A de ring verlaten, maar bij sommige indoors doen ze dat inderdaad dat je via de kortste weg de bak uit moet. Het is ook prettig qua tijd, het schiet wat meer op en zeker bij lange rubrieken is dat wel handig.

Ik heb het nagevraagd, het is niet verplicht, behalve bij outdoorwedstrijden. Dan zit de opening toch al bij A, als er geen hekjes zijn, dan moet je er wel uit bij A.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:51

Bij de KNHS?? Dan zou ik die uitdraai er maar bij houden want voor zover ik weet is dat niet een regel die dan bij juryleden bekend is, bij mij niet in ieder geval. Er staat niet voor niets in het proevenboekje, bij A de rijbaan verlaten.

Ik geef overigens altijd toestemming om geljik de bak te verlaten maar zou dat als ik zelf rij, niet durven gokken hoor!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:54

Ik heb het nagevraagd aan de cursusleider bij wie ik nu de juryopleiding volg. Dit is wat hij als antwoord gaf. Zelf zou ik he took niet doen, maar goed, dat is een ander iets...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:23

brendastral schreef:
misschien is het binnenkomen wel het beste dat je op je paard binnen komt maar ik hoop wel dat de juryleden begrijpen dat je niet met zo een groot paard door zo een smalle doorgang heen gaat. veiligheid is het belangrijkste.
misschien voor je met de proef begint aan de gene vragen die afroept wie in de piste mag komen. x

Die was er niet...