Dag voor wedstrijd: vrij of rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nsvc

Re: Dag voor wedstrijd: vrij of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:15

Ik rijd mijn pony meestal niet de dag ervoor,zo is ze (zoals sommige hier al zeiden) wat frisser,en dat is ze nu gewend.
Af en toe als ik haar 2dagen voor de wedstrijd écht niet heb kunnen rijden,rijd ik haar de dag ervoor.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:08

Hangt inderdaad per paard af, als je paard stijf is na een dag rust zou ik hem vooral rijden voor de wedstrijd.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:12

ALS ik dressuurwedstrijd heb stap ik die dag ervoor lekker los, lang en laag of aan de lange lijnen.

als ik springwedstrijd heb gaat ze alleen het land op (wat ze overigens iedere dag komt)

dit geld dan voor melody met de andere rijd ik op dit moment (nog) geen wedstrijden mee

en als ik op zaterdag wedstrijd heb bijvoorbeeld probeer ik iid een rondje buiten te gaan die week (bos of weg) maar van de winter nog niet erg gelukt ivm met gladheid maar normaal wel ;)

ik probeer als het weer normaler is (niet glad of heel erg koud) elke week een buitenritje te maken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:15

Dag voor dressuur wedstrijd, buitenrit of springen!
Mijne heeft het niet zo op dressuur, dus veel afwisseling, anders doet ze het niet meer voor je.

Endurance wedstrijd, dag ervoor staprit of wandelen, of in weideseizoen, dagje wei...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:41

Bij mij ligt het eraan hoeveel tijd ik nog over heb, en hoe ze in training zijn.
Voor een cross aan ga ik de dag vantevoor nog even licht werk doen, wat dingen uit de dressuurproef oefenen en veel stappen.
Springen maakt me niet zoveel uit, dan pak ik ze gewoon als ik denk dat het nodig is. Paard laat ik liever wel een dag tevoor staan

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:43

ik ga met die van mij de dag voor de wedstrijd een wandeling maken. alleen ontspannen stappen.
doet ze spr goed en ze hebben er echt deugd van. de dag na de wedstrijd krijgen ze vrijaf

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:46

ik maak meestal de dag van tevoren een lekkere buitenrit, even de spieren oprekken door een volle galop. Is ze de volgende dag haar vele energie wat kwijt en lekker los. Maar dat verschilt ook wel per paard, dit doe ik met de merrie.. Met de friese ruin maakt het niet uit, die loopt wel.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 00:13

Citaat:
Maar sommige paarden moet je ELKE dag rijden om los te houden maar die zijn dan van nature ook niet los in het lijf.

Dat ben ik niet helemaal met je eens :o Mijn paard is 15 jaar en op en top fit maar als ze langer dan 2 of 3 dagen stil staat is ze wel stijver. En dat heeft niks met de lossigheid over de rug of het lichaam te maken want ze is nu super los. Als wij als mensen eerst gaan sporten en dan 2/3 dagen op een stoel gaan zitten ben je echt wel stijf hoor!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:40

Ik zet de mijne aan de dubbele longe, lekker los laten werken. Rijden doe ik niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:17

Altijd rijden :j
Meestal rijd ik hem gewoon in de bak en train de lastige dingetjes uit de proef. Op dit moment is dat bijv. wijken en de galop. Niet forceren, wel toewerken naar een juiste reactie. Juiste reactie? Meteen stoppen. Dus meestal zijn we met een klein half uurtje klaar.
Heeft hij de hele week voor de wedstrijd veel last gehad van overtollige energie en werd hij daar lastig van. Dan gaan we even naar het strand. Even alles eruit rennen.

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:51

Gewoon wat licht dressuurmatig werk en soms een klein sprongetje.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:21

ik doe altijd gewoon eventjes licht dressuren, en soms vrij. volgens mij is het niet slecht voor hem is!

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:30

ik oefen nog wel ff vooreen wedsrijd

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:32

ik heb vaak de dag ervoor nog les :)
en anders doe ik wat basis dingen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:34

ik doe altijd nog wat licht werk. Die van mij is super narrig na een dag niet werken en ik ben niet zo blij als ik dat om mijn oren krijg in een proef of parcours

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:17

Dat ligt er weleens aan. De ene keer rijd ik wel een dag voor de wedstrijd, maar dan geen zware training en alleen basis werk. De andere keer, wat veel vaker voorkomt, rijd ik niet. Dan neem ik lekker de tijd om te wassen, vlechten, poetsen en tutten. De mijne heeft er gelukkig weinig last van als ik die een dagje niet doe. Vaak rijd ik haar ook door de week gewoon om de dag in training.
Longeren met dubbele lijnen voor wedstrijd vind ik ook wel fijn, meestal een dag na de dubbele lijnen is ze wat losser in haar lijf. Maar ook met de dubbele lijnen zit er weinig druk op.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:18

Ligt eraan hoe het uitkomt, dus dat wisselt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:20

Meestal heeft hij dan vrij.
Of we doen heel licht werk, maar meestal voorbereiden voor de dag zelf qua tuig poetsen, verzorging enz.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:21

Zoals al gezegd is hangt dat helemaal af van het paard.
Wij hebben paarden (gehad) die beter liepen na een dag rust, maar ook paarden die juist beter liepen als ze de dag daarvoor gewerkt hadden. We hebben er ook één die we 's ochtends nog even longeren als hij 's middags pas hoeft te lopen. Echte zware training doen we eigenlijk nooit de dag voor de wedstrijd.

1Loesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:38

Wat doe je dan de rest van de week voor de wedstrijd? Lijkt mij dat je de hele week aan het voorbereiden bent en die laatste dag maakt daar dan onderdeel van uit. Wat mij betreft zou het afhankelijk zijn van de training in de hele week. En het hangt natuurlijk van het paard af. Maar dat was geloof ik al gezegd ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:26

Joki schreef:
ik doe altijd nog wat licht werk. Die van mij is super narrig na een dag niet werken en ik ben niet zo blij als ik dat om mijn oren krijg in een proef of parcours

Wat grappig om te zien dat er meer mensen dat hebben!
Ik ben een beetje jaloers op al die mensen die nog relaxed naar buiten gaan enzo, Wrangler is niet te genieten de dag nadien...

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:36

Ik rijde dag van te voren eigenlijk nooit. Hij staat dan gewoon in de wei en stapmolen. Als ik hem niet rij is hij net wat frisser en dat vind ik wel fijn.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:43

Ik rij bijna altijd de dag ervoor, pony heeft genoeg energie en is meestal wel lekker druk op wedstrijd.. Is hij soms even wat rustiger de volgende dag.. En meestal komt hij dan ook wel gewoon lekker buiten om uit te racen enzo :)

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:14

Ik doe de dag voor de wedstrijd vaak nog even licht trainen, lang laag en nog enkele lijntjes uit de proef meepakken.
Niet moeilijk gaan doen, wanneer het goed gaat weer richting lang laag en soms wat ronder, en dan is het klaar :D

Hij wordt normaal gesproken elke dag getraind, als hij dan een dag stilstaat, én ik neem hem dan ook nog mee op wedstrijd, dan is hij veel te fris en let hij alleen nog maar op de omgeving en kan ik er niet fijn meer mee rijden.. :P

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:59

Hangt natuurlijk heel erg van het paard af. Ik rijd haar in principe of longeer haar. Na een dagje vrij is ze meestal wat moeilijker en frisser dus dat risico wil ik niet nemen.