Voor het eerst starten, waar allemaal aan denken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 09:15

Dat formulier van inslapen of slacht, waarvoor moet dat? En hoe kom ik er aan? Dat heb ik nog niet.
Enting is elk half jaar toch?

Zweep hoop ik niet nodig te hebben. Proevenboekje moet ik inderdaad ook aanschaffen.
Opsturen van coupons heb ik via de vereniging te horen gekregen.

Ik start overigens gelijk voor echt. Eerste wedstrijd is door omstandigheden voor mij wel uitgesteld. Het wordt nu pas in mei. Maar goed, komt goed :D

Kim :')
Dat wordt lastig, want ik ga er onder de man naartoe. :D
Dat moet goed komen :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:19

Plaisir schreef:
Je paard moet al zijn entingen hebben gehad (basisentingen) en wanneer je bijv. 19 april 2009 geënt hebt en je hebt 19 april 2010 wedstrijd moet hij daarvoor (handig is minimaal paar dagen) al geënt zijn.

Nu moet je ook dat formulier (kunnen) laten zien of je paard wordt ingeslapen of naar de slacht gaat.

Nog even een toevoeging. Er moet 7 dagen tussen een enting en het starten op een wedstrijd zitten. Dat formulier is aanwezig vanaf paspoorten na 2005. Op de site van de KNHS kan je hier meer over vinden.

En wat je zeker THUIS moet laten zijn je zenuwen ;)

Anoniem

Re: Voor het eerst starten, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:47

Op abouthorses staat ook wel een leuke cursus over wedstrijd voorbereiding.
Ik had hem gedaan voor de ORUN cursus, en vond hem heel volledig

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:49

Waarschijnlijk zit in jouw paspoort al standaard een medisch inlegvel, maar dat moet je wel even heel goed nakijken...Zo niet, dan is je paspoort niet meer geldig en moet je een nieuwe aanvragen bij het stamboek of KNHS.

Enting is een jaar geldig, maar zoals al gezegd moet je dus vóór het jaar om is weer enten. Al ben je een dag te laat, als je een pietluttige jury hebt, ben je 't haasje en mag je onverrichterzake weer naar huis :+ Yep, echt meegemaakt....

Een vaste voorlezer is ook handig, als je nog iemand moet zoeken op het terrein zorgt dat alleen maar voor extra stress. Kan die persoon ook mooi allerhande zaakjes regelen zoals peerd vasthouden, starttijden en volgorde bijhouden etc...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:29

Is het een los vel? Dat zit er echt niet in. Waarom is mijn paspoort dan niet meer geldig?

Enting voor een wedstrijd is toch om het half jaar? Elk jaar enten doe ik zoiezo, maar een stalgenootje ent elk half jaar ivm wedstrijden :?

Zenuwen :=
Dat wordt nog een probleem.

Vaste voorlezer heb ik in principe. En anders nog 2 backups die beiden ervaring hebben. Dat is inderdaad wel prettig :j

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:35

Enten voor wedstrijden is 1x per jaar, binnen het 12 maanden termijn :).

Als je paard na 2005 is geboren zit het in je paspoort. Dat inlegvel is sinds vorig jaar april/mei (ongeveer?) in de omloop bij de paarden die voor 2005 zijn geboren en ik geloof dat de duitse paarden er eerder mee zijn begonnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:40

Wat ingewikkeld...
De mijne is van 1 januari 2005.
Op blz 27 staat wel een pagina voor medische verklaring. Maar daar is niks ingevuld :?

Enten is fijn om te weten! Hij is in oktober ge-ent, dus dat is geen probleem.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:48

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste wedstrijd gehad. Het was wel een hele voorbereiding zo'n eerste keer maar met succes, ik was niks vergeten. Alles wat ik meegenomen had heb ik op een lijst gezet en die kan ik de volgende keer zo weer gebruiken om te checken of ik alles heb.
Voor de rest zag ik ook erg tegen de bordjes op maar mijn paard keek er niet eens naar! Valt allemaal reuze mee. En je moet ook niet van jezelf verwachten dat je gelijk een 1e prijs haalt maar probeer er gewoon van te genieten. Zolang je paard braaf is en jij er van kunt genieten, is zo'n eerste keer al geslaagd vind ik. Daarna kun je je gaan verbeteren en richting de winstpunten gaan kijken. Toch?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:54

Zorg dat je minimaal 1 dag voor de laatste datum van je vorige injectie weer bent geent. Anders moet je n.l weer 2 keer laten enten en dat is zonde van je geld. Laat je sowieso 2 keer per jaar enten, zit je altijd goed.
Waarschijnlijk heb jij alleen een paspoort, bij oudere paarden ( die nog zijn geent met zo'n boekje) moet je een verklaring hebben van de dierenarts in je paspoort dat de bassis enting in orde is.
Een verklaring of je paard naar de slager gaat of dat je hem in laat slapen is mij niets van bekend. In elk geval zal dat niets uitmaken voor de wedstrijden, maar is het van belang voor de slacht i.v.m medicijnen.( denk ik)
Dan zou ik, mits mogelijk, al een paar keer gaan rijden in de bak waar je zodirekt je eerste wedstrijd gaat starten.
Rij zowel thuis als daar je proef een keer door. Oefen op de onderdelen die voor je gevoel nog niet zo lekker gaan.
Verder heel veel succes met je eerste wedstrijd en ik zou ook direkt voor het echie gaan!!!!!!!
We verwachten natuurlijk wel een verslag van hoe het is gegaan!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:01

Uiteraard :D

Oefenen komt goed. Ik heb volgende week les daar in de bak. En dat wil ik nog een aantal keer doen.

Winstpunten zijn zeker nog niet belangrijk.
Doel van de 1e wedstrijd is: omgaan met de spanning, de proef redelijk rondsturen zonder gekke fratsen en net zoveel lol hebben als thuis in de bak.
En verder zien we wel :D

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:17

Nou dan heb je hem dus al, gelukkig....Medische verklaring is verplicht vanaf juli 2009, zonder dat is je paspoort niet meer geldig. Dat is idd heel slecht gecommuniceerd door de KNHS, alleen hier op Bokt zijn er verscheidene topics over geweest, maar geen landelijke communicatie door de instantie zelf. Maar ik geloof dat pag 27 (waar jij het over hebt) idd de standaard medische verklaring is die hier bedoeld wordt, dan zit je dus goed. Hij hoeft nog niet ingevuld te worden, als je hem maar hebt. Het invullen kan op het moment dat je paard bepaalde medicijnen nodig zou hebben waardoor hij niet meer geschikt zou zijn voor menselijke consumptie en dan kun je ook je voorkeuren aangeven. Overleg dit maar met de DA.

Elk halfjaar enten is niet nodig voor wedstrijden hoor, de regel is binnen het jaar en die extra dagen dus die al genoemd werden hierboven. En de enting zelf blijft zo'n tien maanden werken, dus elk halfjaar is bijna geldverspilling ;) Alleen in bijv. de endurance zijn de regels qua entingen anders, maar in de basisdressuur is het gewoon een jaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:20

om even nog wat meer verwarring te creeren, de KNHS controleert NIET op die medische verklaring, hoewel het wel verplicht is, en kan je er dus ook niet op uitsluiten als je het niet hebt.

[VN] Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

(ik zou er alleen niet op durven vertrouwen dat iedere jury/official dat weet).

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

Pfff volgend mij is intern ook niet helemaal duidelijk gemaakt hoe het nu zit. Maar dat zelfs de KNHSleden geen brief thuis hebben gekregen hierover vind ik ronduit belachelijk.

Jury controleert zo af en toe iig wél op entingen, dus zorg dat je dát voor elkaar hebt en dan komt de rest wel goed :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

Lielle, Ik had dat ook al gequote van de site van de KNHS (een paar posts terug) ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:56

mo_van_dijk schreef:
Lielle, Ik had dat ook al gequote van de site van de KNHS (een paar posts terug) ;)

nee, juist niet. Of ik lees eroverheen/begrijp je verkeerd, dat kan ook. Jij haalt alleen aan dat het inlegvel in paspoorten van na 2005 zit, en ik verwijs naar een bericht dat de KNHS daar dus NIET op controleert.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:05

Lielle schreef:
mo_van_dijk schreef:

nee, juist niet. Of ik lees eroverheen/begrijp je verkeerd, dat kan ook. Jij haalt alleen aan dat het inlegvel in paspoorten van na 2005 zit, en ik verwijs naar een bericht dat de KNHS daar dus NIET op controleert.

Blond, dat was in het topic waar het expliciet over het inlegvel en commentaar van de jury ging :+

Jeannet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:45

Hallo,
Ik ben dit jaar ook voor het eerst gestart, en we hebben 30 jan onze eerste wedstrijd gereden 2 proefjes en gelijk 2 winstpunten, is het niet super, unique had ook nog nooit binnen de hekjes gelopen en ik was bang dat ze er een springfestijn van zou gaan maken, maar we komen daar binnen en ze liep alsof ze nooit anders gedaan had.
We hebben morgen ( donderdag 18 feb.) onze tweede wedstrijd hopen dat het weer net zo goed gaat.

Wat ik wel erg prettig vind is als je 2 proefjes kunt doen, als je de eerste hebt verknald door de zenuwen en de stress, dan heb je altijd de 2e proef nog .....
Wens jullie veel succes en hoop dat de eerste keer voor jullie net zo verloopt als voor mij

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:07

springwedstrijden heb ik altijd al gedaan maar ga nu ook beginnen met dressuurwedstrijden, vind het spannend
ik heb altijd zenuwen, maar vanaf dat je er bent en je zit op je paard gaat alles over. gewoon denken dat je nog aan het oefenen bent en gewoon plezier maken. lukt het de eerste keer niet dan zal het de 2e keer zeker beter gaan. toi toi x

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:52

Je moet je kleding natuurlijk hebben en wit dekje een knap zadel goed hooftstel he beste goed invetten voor de wedstrijd net zoals het zadel en tijdens te proef gewoon net doen of je aan het trainen bent gewoon proefje doen goed luisteren wat de genen zegt en niet denken aan de mensne om je heen wel omhoog blijven kijken! En een zweetdeken kan je meenemen zodat hij als hij klaar is lekker een deken om kan doen en omdat je er lopend heen gaat neem aan op je paard ook een halster mee nemen zodat je je pony daar neer kan zetten als je dat wilt. over startkaart enzo heb ik voor de rest geen evaaring mee.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:00

even een stipje :D (aangezien ik ook over een tijdje wedstrijden wil gaan rijden)
trouwens het lijkt me niet zo goed om ook het zitvlak in te vetten, ik heb vaker gehoord dat je daardoor wegglijd ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:31

Lielle schreef:
om even nog wat meer verwarring te creeren, de KNHS controleert NIET op die medische verklaring, hoewel het wel verplicht is, en kan je er dus ook niet op uitsluiten als je het niet hebt.

[VN] Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

(ik zou er alleen niet op durven vertrouwen dat iedere jury/official dat weet).

Dat is raar want bij mij is er echt op gecontroleerd, en op het moment dat iemand het niet had mocht diegene niet starten :n

Ik denk dat het verstandig is om je zaakjes op orde te hebben, voor het geval dat :)

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:18

aan die wiki site heb ik veel aan gehad en veel informatie uit gehaald:)
allemaal interessant om te weten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:29

Ik kom hier stiekem even binnenvallen met wellicht de meest domme vraag ooit, maar hoe weet je wanneer je de ring in mag :o
Gewoon op de meest recente startlijst kijken en die tijd aanhouden? Maarja als het misschien inloopt klopt dat niet meer
En als je alleen bent, hoe doe je dat dan met paspoort laten zien?

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:50

Ik zou als ik jou was eerst een paar oefen wedstrijdjes rijden om te kijken waar ze op zal gaan reageren als ze braaf is zou je eventueel officiele wedstrijden kunnen gaan rijden

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:14

@Pikeur: op elke wedstrijd is een ringmeester aanwezig. Deze persoon roept jou op vanaf het losrijdterrein als je bijna aan de beurt bent om je proef te starten. Deze persoon geeft ook door als het programma in- of uitloopt, zodat je daar met je losrijden rekening mee kunt houden :)