Amateur versus prof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Amateur versus prof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:13

geeft ook niet hoor :)

ik ben benieuwd hoe het bij mijn eerste officiele gaat over 2 weken,ik zou het al leuk vinden om 180 punten te rijden,mijn amibities liggen nu (nog) niet zo hoog.

carla_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:01

ik vin het wel goed.
je rijd tenslotte voor je eigen punten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:38

mistid schreef:
Volgens mij bedoelen we over het algemeen hetzelfde (medestanders goede proef/fijn parcours gunnen&ook fijn losrijden), met fouten dat ik iemand in de weg sta/rijd zeg ik ook sorry, vanzelfsprekend. Als iemand de ruimte nodig heeft vind ik dat ook niet zo erg, maar dan moeten ze het wel even melden ipv gewoon doen zonder verder ergens acht op te slaan.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar kan ik het niet zo best verwoorden (niet een van mijn beste punten).

Ik hoop het, al vind ik je reactie over het "meestal chagerijnig op je pony of paard zitten" niet echt kloppen daarin...

@Snoevie: bedankt en jij veel succes met je debuut bij de KNHS

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:13

dankjewel,erg spannend allemaal :D

ik kijk altijd erg serieus als ik rij,maar niet omdat ik chagrijnig ben,maar ik kijk van mezelf al snel wat stug,dat heb ik gewoon niet in de gaten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:21

Snoevie schreef:
ik kijk altijd erg serieus als ik rij,maar niet omdat ik chagrijnig ben,maar ik kijk van mezelf al snel wat stug,dat heb ik gewoon niet in de gaten.

Meestal kun je het verschil wel zien hoor...
Als iemand niet in z'n "hum" is, reageren ze gewoon anders en dat is niet leuk.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:30

Nouja ik kijk van mezelf al vrij 'boos', zeker met cap op (dikke zwarte wenkbrauwen).
Maar als ik tegen iemand reageer ben ik wel vrolijk :) .

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:51

Ik denk dat het wel mooi is dat in Nederland de amateurs en profs door elkaar rijden. Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer, de prof rijd met een nieuw paard en promoveerd snel als het paard er aan toe is en de amateur vormt vaak langer een combinatie met zijn paard en blijft ook vaak wat langer in een klasse doorrijden.

Ik vind het wel goed dat ze op grote waar ze meerdere rubrieken uitschrijven in 1 klasse, de amateurs en profs scheiden. Op zo'n concours kan het gewoon, en zo kunnen ze de amateurs vaak s'avonds laten rijden ivm. hun gewone baan of school.

Als prof krijg ik toch wel eens commentaar als ik een paar wedstrijden achter elkaar win. En toch kan het de week erop weer anders zijn, want ik heb meestal verschillende paarden bij en de ene is wat handiger als de andere. Ik probeer vaak ook te winnen met een nieuwe, als dat dan lukt is dat mooi, dat is het spelletje en maakt paardrijden voor mij leuker. Tegen de mensen die commentaar hebben zeg ik meestal: "de rest moet ook maar gewoon harder leren rijden" :D

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:55

vind het enerzijds wel een uitdaging, anderzijds er moeilijk en in de dressuur vaak oneerlijk...
merk gewoon dat als een semiprof (met goede naam) een slechtere dag heeft toch vaak hoge punten heeft en ook hoog in de lijst staat. Maar dit blijft een jurysport.
Daarom ga ik nu ook springen. Daar rijden ook wel profs maar is toch eerlijker. Dat vind ik wel echt een uitdaging. Als ik maar mee kan komen met de suptop (zeg maar de mensen met de prijsjes) vind ik het nog leuk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:10

Ik rijd voor mezelf, dus wie er verder meedoet in de rubriek interesseert me eigenlijk niet zoveel. Ik rijd dan ook niet voor de prijzen, maar voor de punten. En het wel of niet meerijden van een prof verandert niets aan mijn punten.

Ik denk ook niet dat het te doen is om amateurs en profs te scheiden. Daar zijn er weer te weinig profs voor. Hetzelfde idee als met bitloos, krijg je een rubriek van 2 mensen. Daar schiet niemand wat mee op.

En een prof heeft geen abonnement op een prijs toch? Als amateur kun je met een goede proef prima boven een prof komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:45

Ik kom regelmatig profs tegen op dressuur wedtrijden. Soms bestaat de helft van het deelnemers veld uit dit soort deelnemers.
Ik weet van mezelf wat ik heb; namelijk een fantastisch paard wat niet fantastisch kan lopen. Onder normale omstandigheden zullen de profs boven mij eindigen. Ze hebben meer talent, tijd en beter materiaal dan ik. Dat is de realiteit en daar heb ik geen enkele moeite mee.
Ik ben gewoon blij als ik een fijne proef rij. Als ik tussen of in de buurt van de profs eindig versterkt dat mijn fijne gevoel. Als ik niet eens in de buurt kom doet dat erg weinig af aan mijn eigen gevoel.
Met een opgevoerde golf kun je het normaal gesproken nu eenmaal niet opnemen tegen een porsche.

En in niet-normale omstandigheden kan ik wel eens in het voordeel zijn. Als er een marsmannetje de bak binnen wandelt zijn mijn paard en ik zeker in het voordeel tov de jongere/hetere/groenere paarden van de profs }>

Of we gescheiden rubrieken moeten krijgen? In theorie mag dat van mij maar in de praktijk zal dat niet zo makkelijk gaan dus zeg ik: laat gaan. laat gaan.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:58

Maar een goed paard met goede bewegingen en talent kan iedereen kopen, mits deze het geld er voor heeft en ervoor wil uitgeven... daar is iedereen vrij in.
Net als les kun je ook elke dag nemen, daar is iedereen ook vrij in...
Misschien dat 1 paard trainen wel "voordeliger" is, om uit te komen op wedstrijden. Al je enewrgie kun je daarin steken en het blijft hobby.

Dan is het verschil alleen nog de "vlieg"-uren - maar om daar nu op te gaan sellecteren :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:48

Elke dag les?! Dat is uh.. best onbetaalbaar voor Jan Modaal :D En zou ook niet weten hoe mensen dat moeten doen om elke avond na hun werk met de trailer naar hun instructeur te gaan eigenlijk, als je daar al terecht kunt tenminste.
Maar ook zeker niet elke prof heeft nou zo ontieglijk vaak les.

Qua paarden zie ik tegenwoordig ook onder de amateurs wel heel wat echt gave bokken rondlopen, het is zeker niet meer zoals vroeger, dat je met je eigen doodsimpele paard moet opboksen tegen de een of andere kapitale bok van een prof. Dat verschil is een stuk kleiner geworden imo.

Vlieguren maakt toch het meeste uit volgens mij, als je 8 uur per dag met je kont in het zadel zit op heel verschillende paarden dan wordt je gewoon handiger dan wanneer je dagelijks je eigen knollie uit stal trekt. Tja, that's life, dat kun je gewoon niet compenseren.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:32

Het stukje uit Paard&Sport was inderdaad een beetje een stuk van 'Boehoe ik kan niet winnen'. Maar vond het toch een leuk onderwerp voor een kleine discussie. Dus leuk ook om jullie reacties te lezen.

Denk inderdaad dat het niet haalbaar is om amateurs van profs te scheiden op wedstrijden. Hoewel dat volgens mij in Duitsland wel gebeurd, maar daar zal het paardrijdend gemiddelde misschien hoger liggen.

Ik moet ook zeggen dat 'een goed gevoel' voor mij het belangrijkste is na een proef. Ik zal niet zeggen dat ik niet rij om te winnen. Want uiteindelijk is iedereen helemaal happy met een oranje lintje.

Ik ben wel één van die (verwende) amateurs die 2 paarden heeft met goede bewegingen. Ik merk dat ik met beide paarden prima mee kan komen tussen de eventueel aanwezige profs.

Mijn eerste paard daarentegen had niet deze goede bewegingen en in de Z1 was ik gewoon vrij kansloos tegenover de profs met goed bewegende paarden en bergen aan ervaring. Dus dan is elke keer onderaan eindigen vrij frustrerend.
Want zoals al werd gezegd, voor de amateur is het 8 uur werken op een dag en vervolgens nog naar stal om de paardjes te rijden. Dan wil je zo nu en dan wel een beetje waardering voor je 'harde' werken ;) .

Wat mij nu nog wel eens frustreerd is ook iets wat al gezegd is, de profs met bekende namen krijgen toch wel vaak punten ondanks dat dat niet altijd verdiend is. Het is een beetje ons kent ons verhaal. Maar goed, als je gewoon een fijne proef neerzet kunnen ze vroeg of laat toch niet om het amateurtje heen :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:18

In de springsport is het heel normaal dat er veel profs in de basisrubrieken meerijden, vaak zijn ze zelfs in de meerderheid. Ik merk wel dat de amateurs daardoor qua nivo meegetrokken worden en dat het amateursnivo daardoor ook hoger ligt als wanneer je alleen landelijke ruiters zou hebben.
Of je wint hangt uiteindelijk van je eigen proef af, als die top is sta je bovenaan, al heb je 100 profs waar je het tegen moet opnemen.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:16

Ik rij zelf Z2 dresuur als amateur zijnde, en ik rij met wedstrijden regelmatig tegen de 'profs'. Maar ook hun hebben soms een slechte dag en vind het juist een uitdaging om proberen om hun eruit te rijden. Want ik weet dat als ik een super proef rij dit zeker mogelijk is (tot op heden helaas nog niet gelukt haha) Maar als ik hun tegen kom op concours word er gewoon goeiedag gezegd en ook na de proef gevraagd of je tevreden was enz. Niks geen haat en nijd!!! dit in tegenstelling tot de lagere klasses!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:21

Ik wordt veeeel liever 6e in een sterk deelnemersveld dan 1e zonder uitdaging. Laat mij maar vechten hoor, dat is de enige manier om er beter van te worden. Die profs moeten er zelf ook hard genoeg voor werken. Vergeet niet dat die vaak met een jong diertje tegen jouw doorgewinterde beest loopt die eigenlijk allang bevestigd had moeten zijn. Drukt je vooral goed met je neus op de feiten dat je nog een lange weg te gaan hebt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:45

Dit is mij al jááren een doorn in het oog. Ik heb jarenlang Z2 gereden, en dan is er geen beginnen aan. Ik heb in rubrieken gereden waar zeker 75% geen amateur was. Ik rij daarom ook al jaren geen kampioenschappen meer. Je bent alleen maar programmavulling en om het prijzengeld voor de profs op te hoesten dmv je inschrijfgeld. Iedereen weet dat je idd handiger wordt van het rijden van veel verschillende paarden, nog afgezien van talent van paard en/of ruiter. Een prof zit op een dag meer uren in het zadel dan ik in een hele week. In mijn ogen kan en mag je dat niet met elkaar vergelijken. Ik vind het dan ook te gek voor woorden dat de KNHS niet in staat is amateurs en (semi-)profs van elkaar te onderscheiden. Dat kunnen ze toch ook bij tennis, zwemmen, fietsen en waar dan ook?

In mijn ogen is het ook helemaal niet moeilijk. We hebben allemaal een persoonsnummer en per paard een combinatienummer. Ze kunnen hun database dus gewoon startkaarten laten tellen. Als jij je dagelijkse brood verdient buiten de paarden of studeert, zul je er maximaal 2 dressuurpaarden bij kunnen rijden. Bij springen ligt dat getal misschien wat anders. Iedereen die 3 of meer paarden uitbrengt is dus geen amateur. Vervolgens print je op de coupon Amateur of Prof op de plek waar bij de pony's de categorie-indeling staat. Daar is dus ook al ruimte voor.
Vervolgens kan een organisatie een gecombineerde ring maken als dat nodig is om voldoende deelnemers te krijgen. We rijden dan net als nu dezelfde proeven bij dezelfde jury, maar er wordt dan een gescheiden klassement opgemaakt. Daar waar van toepassing kan de huidige handicap-regeling gebruikt worden.

Bijkomende voordelen: de profs kunnen ongehinderd door allerlei regeltjes al hun jonge paarden meenemen in de lagere dressuur, en wij kunnen ook nog wat leren van hoe zij die paarden voorstellen. Ook voor een eigenaar is dan gelijk duidelijk bij wie hij/zij terecht kan om een paard te laten uitbrengen. En iemand die ambitie heeft het paardrijden beroepsmatig te bedrijven weet ook of wat dan het niveau is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:28

flower1983 schreef:
Ik rij zelf Z2 dresuur als amateur zijnde, en ik rij met wedstrijden regelmatig tegen de 'profs'. Maar ook hun hebben soms een slechte dag en vind het juist een uitdaging om proberen om hun eruit te rijden. Want ik weet dat als ik een super proef rij dit zeker mogelijk is (tot op heden helaas nog niet gelukt haha) Maar als ik hun tegen kom op concours word er gewoon goeiedag gezegd en ook na de proef gevraagd of je tevreden was enz. Niks geen haat en nijd!!! dit in tegenstelling tot de lagere klasses!!

nee joh in de Z2 is er geen haat en nijd..........alsjeblieft zeg,in alle klassen komt het voor hoor,echt niet alleen in de lagere klassen.
mensen blijven mensen,of ze nu B of Z2 rijden.

er zijn overal rotte appels bij,helaas,in het Z2,B of wat dan ook.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:38

ik vind het een extra stimulans en motivatie.
Als je boven zo iemand geplaatst word, al is het maar
met 1 punt verschil vind ik dat veel meer een prestatie, dan wanneer ik tegen alleen amateurs zoals ik zou moeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:38

Oei Roodvos, ik heb komend jaar vier a vijf startkaarten en ik sta toch echt voor de klas plus nog een studie :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:19

Urielle schreef:
Oei Roodvos, ik heb komend jaar vier a vijf startkaarten en ik sta toch echt voor de klas plus nog een studie :o

en idem hier. Gewoon volledige serieuze baan maar wel drie startkaarten. Dus zo zwartwit is dat onderscheid niet te maken.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:06

Ik ben inderdaad ook bang dat het niet zo makkelijk is.
Misschien kun je dan beter gaan kijken hoe iemand aan zijn/haar geld komt (haha). Wordt vast niet op prijs gesteld :P
Maar misschien dat er in de toekomst nog wel gescheiden wedstrijden/rubrieken komen. We zullen het zien!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:14

de grens is gewoon heel vaag! ik heb ook 4 startkaarten, spring soms internationaal. maar dat maakt mij echt geen prof hoor :o (naast studie/werk)

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:39

boehoe... hier is ze dan... de persoon die inderdaad in Paard & Sport deze discussie is opgestart.
Geen zorgen over mij.... ik heb nog geen traan gelaten en over het algemeen ben ik helemaal niet ontevreden met onze prestaties! Ja soms sta ik ook boven (semi) profs

Bericht in Paard & sport is iets ingekort. Heb ook aangegeven dat het mij om de B & L1 proeven gaat. Ik begrijp best dat ook profs met jonge paarden moeten kunnen beginnen... alleen dat hoeft voor mij niet in het B & L1 terug te komen elke keer.

Wat mij opvalt is dat er steeds minder amateurs uit komen op wedstrijden. Zoals een 10 jaar geleden: ik heb een paard en rij 3x in de week bij de club voor mijn lol en af en toe rij ik een wedstrijdje voor de lol... nou dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen! En dat vind ik dus jammer..... ook mensen die voor de lol een paard hebben en rijden moet het mogelijk zijn om een regionaal concours te rijden en leuk mee te doen. Volgens mij is dat inmiddels bijna onmogelijk (ja je hebt uitzonderingen) zelfs in de laagste rubrieken!

Erg jammer.... want de gehele paarden industrie draait op de amateurs ruiters. Dus ik vind dat deze dan ook iets meer in ere gehouden mogen worden, zoals bv deze de gelegenheid stellen om in de B & L1 tegen gelijkwaardige amateurs te rijden.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:49

Lielle schreef:
Urielle schreef:

en idem hier. Gewoon volledige serieuze baan maar wel drie startkaarten. Dus zo zwartwit is dat onderscheid niet te maken.

Ik ook inderdaad! En dan daarbij houden veel (semi) profs het niveau nog een beetje hoog op concours wat zorgt voor een leuker deelnemersveld!