Starten met een jonge onervaren pony? Hoe??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlot

Re: Starten met een jonge onervaren pony? Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:42

veel op andere locaties lessen of gewoon trainen, als dat goed gaat kun je misschien eens een oefen wedstrijd rijden, daarna gewoon starten.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:08

xxlot schreef:
veel op andere locaties lessen of gewoon trainen, als dat goed gaat kun je misschien eens een oefen wedstrijd rijden, daarna gewoon starten.

Graag geen dubbele adviezen, eerst lezen dan antwoorden ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:15

Ik ben vorig jaar ook met een compleet onervaren pony gestart.
Was wel redelijk bekend op vreemd terrein, maar niet in de drukte van concoursen.
Daarom ben ik vorig jaar gestart voor de ervaring.
Dus ik heb er geen druk achter gelegd.
Ik heb als belangrijkste punt voor mezelf gestelt dat de punten er totaal niet toe deden.
Het was veel belangrijker om de gang van zaken op concours te leren kennen en dat mijn paardje gewend zou raken aan de drukte enz.
Ik zag het als leuke uitstapjes voor ons samen. Die jury die daar zat was er voor mij gewoon één van de vele die er rondliep.

En ik moet zeggen, dat dit zeker z'n vruchten afgeworpen heeft.
Doordat er geen druk achter zat is er ook geen stress ontstaan. Ik heb geen gevoel overgebracht op mijn paardje dat er iets speciaals aan de hand was.
En nu, na een jaar zo gedacht en gewerkt te hebben heeft het een super fijn resultaat.
We hebben op een rustige manier de gang van zaken leren kennen waardoor ik nu een paardje heb, wat op concours rondloopt alsof hij nooit anders heeft gedaan.

In Maart starten we éénmalig indoor om te kijken hoe hij dat doet.
Maar ook dat met dezelfde instelling als vorig jaar outdoor.

En dan vanaf het outdoor seizoen pakken we het wat serieuzer aan.
Al blijft die gedachten van vorig jaar op nr 1 staan aangezien dat dus gewoon heel goed blijkt te werken.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:35

Wat is redelijk bekend op vreemd terrein?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:41

Een paar keer mee geweest op vakantie.
Veel meer hadden we begin vorig jaar nog niet gedaan. Afgelopen jaar is hij naast die wedstrijdtraining ook geregeld mee geweest naar andere dingen zoals Horse Event. Ook dat bracht nu geen spanning met zich mee.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:44

Silence schreef:
Een paar keer mee geweest op vakantie.
Veel meer hadden we begin vorig jaar nog niet gedaan. Afgelopen jaar is hij naast die wedstrijdtraining ook geregeld mee geweest naar andere dingen zoals Horse Event. Ook dat bracht nu geen spanning met zich mee.

Ok, ik ga hem binnenkort gewoon meenemen op wedstrijd, dan kan hij eens op zijn gemakje rondkijken....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:47

:j zo hebben wij het ook gedaan inderdaad.
Het brengen als een leuk ontspannen uitje. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:58

Gewoon gaan en je niet te druk maken. Als je er zelf geen probleem van maak valt het allemaal best mee.

Ik had vorig jaar mijn 3 jarige een keer mee. Mijn Z pony was kreupel en was m'n inschrijfgeld toch kwijt. Dus gevraagt of ik met mijn 3 jarige hobbyklasse mocht starten ipv met m'n andere pony Z. Dus zonder speciale voorbereiding gewoon lekker heen gegaan en maar zien waar het schip strand. Ik men en rijd met shetten. Het enige wat ze eng vond was dat andere (grote) paarden haar op de binnenhoefslag passeerde, ze had ook nog niet eerder met andere aanspanningen in de bak gereden en als er dan een flink hete tuiger voorbij komt stampen is dat ook best imponerend voor zo'n klein jong ding.

De keer daarna dat mijn jonkie mee was was onder het zadel bij een ruitertje dat een jaar of 2 rijd, merrie was inmiddels net 4 en mocht op de Horse Event lopen(dus niet een klein rustig wedstrijdje ;) ). Ze liep wat met de handrem er op, onder de indruk van wat er allemaal gebeurde, maar heeft geen pas verkeerd gezet.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:46

ik heb met mijn pony eerst groentjes wedstrijd gedaan dat ging gelijk goed maar als je pony van zichzelf al snel apart reageerd op veranderingen zou ik het rustig aan opbouwen door eens ergens anders te gaan rijden

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 08:47

cin_love schreef:
ik heb met mijn pony eerst groentjes wedstrijd gedaan dat ging gelijk goed maar als je pony van zichzelf al snel apart reageerd op veranderingen zou ik het rustig aan opbouwen door eens ergens anders te gaan rijden

ja, hij kan nogal wat heet reageren op nieuwe dingen, en zie hem vervolgens maar eens te kalmeren :o
Ik ga eerst thuis wel even een schriktraining doen :D En dan eens kijke of ik meer op wedstrijd kan, om gewoon even te gaan kijken.