Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:13

Ik vind 7 dagen aan het werk ook teveel van het goeie hoor, kan ie nog zo fijn buiten lopen maar ik neem aan dat het alleen dressuurwerk is? Das eentonig voor een dier.....

Kom erg veel jonge dieren in de wedstrijdring tegen en er zitten werelden van verschil tussen. De eén mag lekker puppy zijn en de ruiter lacht een keer als het niet goed gaat, de ander wordt geforceerd rondgestuurd met een verbeten kop als het niet gaat zoals het in hun ogen zou moeten gaan. Dat heeft dus niets met leeftijd te maken maar hoe er met een paard omgegaan wordt.

EllyC

Re: Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:16

o, zie nu dat ik 7 heb getypt, heeft normaal 1 dag in de week vrij.
Is dat dan wel goed?
Ik vind buitenritten gewoon niet zo leuk, stap altijd al 10 minuten door de polder naar de bak (is ook een beetje buitenrit).
En in je training kun je volgens mij ook veel aan afwisseling doen
Maar goed dat is mijn mening.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:33

daffodil schreef:
Kom erg veel jonge dieren in de wedstrijdring tegen en er zitten werelden van verschil tussen. De eén mag lekker puppy zijn en de ruiter lacht een keer als het niet goed gaat, de ander wordt geforceerd rondgestuurd met een verbeten kop als het niet gaat zoals het in hun ogen zou moeten gaan. Dat heeft dus niets met leeftijd te maken maar hoe er met een paard omgegaan wordt.

Klopt....want ik zie ook veel 'ploeteraars' met zo'n verbeten hoofd in de ring....En dat zegt overigens ook nog niet alles over de mate waarin en de manier waarop het paard thuis wordt getraind.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:35

KiWiKo schreef:
De jonkies die op dat niveau meelopen zijn allemaal paarden gereden door goede ruiters, eigenlijk altijd ruiters die alle paarden direct in het Z uit mogen brengen en dus niet het hele circus van B, L M hoeven te doorlopen.

Een 6 jarige die in het Z start, kan dus heel goed een paard zijn dat voor het allereerst officieel op concour is!!!! Pas twee jaar onder het zadel is en maar 500 vlieguurtjes heeft gemaakt.

En daarnaast is het Z gewoon nog steeds basis........

:j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:44

jury schreef:
Ik vind buitenritten gewoon niet zo leuk, stap altijd al 10 minuten door de polder naar de bak (is ook een beetje buitenrit).
En in je training kun je volgens mij ook veel aan afwisseling doen
Maar goed dat is mijn mening.

De mijne ook, je kunt zeven dagen per week dressuur rijden en geen dag hetzelfde doen :+

En dan zijn er ook nog genoeg paarden die buitenrijden helemaal niet leuk vinden. Lees alle topics op Bokt maar van ruiters die paarden niet eens van het erf afkrijgen of paarden die continu omdraaien en terug naar huis kletteren. Maar gek genoeg geldt dan ineens niet meer dat je paard 'geen duidelijker signaal af kan geven', nee, dan moet hij maar door een betere ruiter erdoor gereden worden. :?

En nog een bedenking van mij: in het stalklimaat, in voeren, in bezoektijden, in manier van verzorgen zoeken we zoveel mogelijk regelmaat want paarden houden van regelmaat. Als het gaat om werk ineens niet meer, dan moet een paard per se dressuren, (vrij)springen, buitenrijden, vrijheidsdressuren en aan de lange lijnen, want dan levert die afwisseling geen stress meer op maar hou je ze fris?!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:55

alleen gaat de discussie nu niet meer op jonge leeftijd op maximaal niveau ( 4 - L2 , 5- M , 6- Z )
maar of je je paard wel genoeg afwisseling geeft i.p.v 7 dagen in de week dressuur :)
Het heeft natuurlijk wel veel met elkaar te maken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:04

ik persoonlijk koop liever een 4 jarige Z klaar, dan een 10 jarige met een winstpunt in de M :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:08

Pinda_Dipje schreef:
Te belastend in mijn optiek.

Tegenwoordig moet alles snel-snel. Paarden van net 3 jaar worden klaargestoomt voor de PAVO-cup, keuringen, grootste wedstrijden, en met 9 jaar treden de eerste atrose en slijtage verschijnselen op. Botten en groeischijven zijn simpelweg nog niet voldoende aangesterkt voor het dagelijkse zware werk.

Ik heb al mijn paarden altijd de tijd gegeven. Huidige merrie is bijna 4, en is enkel zadelmak. We stappen gezellig rondjes langs de weg, lopen wat balkjes aan de hand, oefenen met grondwerk, longeren zo nu en dan... En ik streef ernaar haar met 4,5 jaar te starten gewoon in de B. Eens in de maand een wedstrijdje, en vanaf 5,5 ben ik bereid het tempo langzaam op te voeren.

Sorry, maar het dikgedrukte vat ik niet helemaal... Want rijden is niet een bepalende factor voor artrose, als je het mij vraagt.
Een zesjarige die op een juiste manier gereden wordt en Z loopt, heeft vaak veel meer in z'n mars.

Nee, ik vind 6 jaar een prima leeftijd, mits goed gereden. Verder ga ik met KiWiKo mee.. :)

Ik rij ook een artrosepaard, heeft voorheen ook Z2 gelopen op jonge leeftijd. Is toen altijd in de wedstrijdhouding gereden, hoog dus. Is hier niet beter op geworden. Daarnaast staat hij op een betonnen vloer in de stal, ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Maar over rubberen matten wordt heus niet nagedacht hoor :n
En de hele dag een deken op kan niet, want hij maakt ze zogenaamd stuk. Tsjah, helaas heb ik er weinig in te brengen... Maar dit is om even aan te geven dat een paard niet alleen door het rijden LAST heeft van z'n artrose... :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:11

toch dacht ik dat mijn paard op 5 jarige leeftijd makkelijk M kon. Alle niveau's met gemak doorlopen en nu is las ik een jaar een pauze in.. Ik heb nooit veel en zwaar getraind, maar hij kan het niet aan :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:14

eerst even teruglezen kim!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:15

Wiens jonkie??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:17

daisies schreef:
toch dacht ik dat mijn paard op 5 jarige leeftijd makkelijk M kon. Alle niveau's met gemak doorlopen en nu is las ik een jaar een pauze in.. Ik heb nooit veel en zwaar getraind, maar hij kan het niet aan :n

Je zult vast en zeker niet de enige zijn hoor ;)
Dat is de leeftijd, verschilt per paard... :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:17

daisies schreef:

daarom is jouw jonkie ook niet gerecruteerd door een vooraanstaande ruiter :)

het zit er wel in, dat wel......... maar niet gemakkelijk. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:20

jep. Hij is kreupel geworden door een val. Bekken zijn vorig jaar rechtgezet maar er gebeurde steeds weer iets. Nu is hij weer kreupel en de da kosten lopen op.. Het komt goed, dat weet ik zeker

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:26

komt goed meis............ even pas op de plaats, en dan komt het goed :)

maargoed eerlijk is braaf, ongelukken gebeuren maar dat is niet relevant aan dit topic toch?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:35

Adil18 schreef:
Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!

Tja en dat is te vergelijken met een B/Z/lichte tour proef qua belasting???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:37

ik vind de spaanse rijsschool kunstjes................ heeft niks met rijden te maken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:45

en zoals ik al zei, ik heb ze in Jerez een 7jarige koud van stal op een onbeschofte manier in passage/piaffe zien 'rijden'. Dus of dat nu de koninklijke weg moet voorstellen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:47

Adil18 schreef:
Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!

Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen? :=

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:50

Je laat een kind van 5 ook geen zware fitness oefeningen doen.. Of een marathon rennen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:54

wat heeft een 5 jarig kind met een 5 jarig paard te maken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:56

Sizzle schreef:
Adil18 schreef:

Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen? :=

Daarnaast komen veel 'gewone' sportpaarden (lichte en zware tour) ook pas vanaf 6/7/8 jaar in de ring, vanwege de regens die KNHS en FEI hebben... :+ Ruiter mag simpelweg niet starten in lichtere klasse en paard voeldoet nog niet aan leeftijdsgrens van gepaste klasse. Die paarden staan ook echt niet stil, evenals de paarden bij de Spaanse Rijschool :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:56

Niinatjuh schreef:
Je laat een kind van 5 ook geen zware fitness oefeningen doen.. Of een marathon rennen..

Hmmm, laatst stond er zo'n filmpje op MSN Vandaag, waar ik onpasselijk van werd... een turner van 4 met het lichaam van onze Joeri...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:58

Ik heb geen problemen met een correct getraind paard op 6 jarige leeftijd in het Z. Zoals al eerder gezegd is dit nog steeds basiswerk en in een aantal jaren opgebouwd.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:00

ik denk ook dat het op zich niet zo'n probleem is. Jong geleerd, is oud gedaan zeggen ze. Ik vindt zelf dat wanneer een jong paard/pony er zelf plezier in heeft en het aankan gerust in een M of Z klasse kan starten. Ik ben wel van mening dat je dat paard dan hooguit 2x in de maand mee moet nemen op concours, hem ook tijd en rust gunnen. En 7 dagen per week rijden vindt ik voor mijn paard van 15 zelfs nog te veel

Niinatjuh schreef:

Je kunt een paard niet vergelijken met een mens! (in dit geval)