Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daffodil schreef:Kom erg veel jonge dieren in de wedstrijdring tegen en er zitten werelden van verschil tussen. De eén mag lekker puppy zijn en de ruiter lacht een keer als het niet goed gaat, de ander wordt geforceerd rondgestuurd met een verbeten kop als het niet gaat zoals het in hun ogen zou moeten gaan. Dat heeft dus niets met leeftijd te maken maar hoe er met een paard omgegaan wordt.
KiWiKo schreef:De jonkies die op dat niveau meelopen zijn allemaal paarden gereden door goede ruiters, eigenlijk altijd ruiters die alle paarden direct in het Z uit mogen brengen en dus niet het hele circus van B, L M hoeven te doorlopen.
Een 6 jarige die in het Z start, kan dus heel goed een paard zijn dat voor het allereerst officieel op concour is!!!! Pas twee jaar onder het zadel is en maar 500 vlieguurtjes heeft gemaakt.
En daarnaast is het Z gewoon nog steeds basis........
jury schreef:Ik vind buitenritten gewoon niet zo leuk, stap altijd al 10 minuten door de polder naar de bak (is ook een beetje buitenrit).
En in je training kun je volgens mij ook veel aan afwisseling doen
Maar goed dat is mijn mening.

Pinda_Dipje schreef:Te belastend in mijn optiek.
Tegenwoordig moet alles snel-snel. Paarden van net 3 jaar worden klaargestoomt voor de PAVO-cup, keuringen, grootste wedstrijden, en met 9 jaar treden de eerste atrose en slijtage verschijnselen op. Botten en groeischijven zijn simpelweg nog niet voldoende aangesterkt voor het dagelijkse zware werk.
Ik heb al mijn paarden altijd de tijd gegeven. Huidige merrie is bijna 4, en is enkel zadelmak. We stappen gezellig rondjes langs de weg, lopen wat balkjes aan de hand, oefenen met grondwerk, longeren zo nu en dan... En ik streef ernaar haar met 4,5 jaar te starten gewoon in de B. Eens in de maand een wedstrijdje, en vanaf 5,5 ben ik bereid het tempo langzaam op te voeren.
daisies schreef:toch dacht ik dat mijn paard op 5 jarige leeftijd makkelijk M kon. Alle niveau's met gemak doorlopen en nu is las ik een jaar een pauze in.. Ik heb nooit veel en zwaar getraind, maar hij kan het niet aan
daisies schreef:toch dacht ik dat mijn paard op 5 jarige leeftijd makkelijk M kon. Alle niveau's met gemak doorlopen en nu is las ik een jaar een pauze in.. Ik heb nooit veel en zwaar getraind, maar hij kan het niet aan

Adil18 schreef:Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!
Adil18 schreef:Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!
Sizzle schreef:Adil18 schreef:Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!
Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen?
Ruiter mag simpelweg niet starten in lichtere klasse en paard voeldoet nog niet aan leeftijdsgrens van gepaste klasse. Die paarden staan ook echt niet stil, evenals de paarden bij de Spaanse Rijschool
Niinatjuh schreef:Je laat een kind van 5 ook geen zware fitness oefeningen doen.. Of een marathon rennen..