Van L2 naar M1... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:25

Heel leerzaam dit topic. Niet dat ik al L2 rij ;-) maar als ik dit zo lees en het visualiseer is het heel logisch.
Wij hebben priveles en we zijn dus nu met de L2 oefeningen enz bezig maar ook idd met het begin van de M vwb oprichting.
Ik blijf het volgen... dit is ook leerzaam in mijn training met hem.

ilse86

Re: Van L2 naar M1... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 11:30

Ja, want het vreemde is dat sommige mensen de M makkelijker vinden dan de L2, terwijl voor mij die oprichting moeilijk is. Hij loopt nu nog wat vlak. dus zonder oprichting en mooie afdruk. Heb er wel goede stukken tussen zitten, maar het is lastig dat uit te bouwen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:34

datzelfde had ik ook.. heeft me wel een tijdje gekost voordat ik winst ging rijden in de M1 (vooral te wijten aan afdruk).
wat bij de mijne wel goed hielp om hem wat sneller te krijgen was wegrijden vanuit halt en dan ook echt weg..
daarnaast heeft m´n instructrice een paar keer de longeerzweep erachter gehouden om hem wat feller te houden (nieteens mee aangeraakt, hij vond het maar wat spannend als zij daar stond)..

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:42

Ik heb dat bij de pony's ook gehad, maar dat is al jaren terug en toen had ik heel wat minder ervaring. Toen ik het M1 ging starten, liep hij ook nog teveel uit elkaar, het is best een grote stap.

Ik ben met mijn paard zo ver gekomen om te gaan piafferen en passageren, dan leer je pas hoe je een paard moet sluiten.
Het piafferen werkt als volgt, je vangt je paard op in stap, laat hem wachten en als hij wacht rijd je naar een sneller ritme, ook in stap. hij moet dan meteen reageren, als hij goed reageert, vang je hem weer op, en doe je steeds hetzelfde, hij mag in die kleinere stap zijn ritme niet vertragen, hij gaat dus kleiner stappen, maar hij blijft even vlug. Doordat hij meer ritme moet nemen, een sneller ritme dus, en ik hem steeds laat wachten en dan weer naar voren rijdt, gaat hij sluiten en komt hij goed aan elkaar, op begeven moment wordt hij 'heet genoeg' en wordt hij steeds sneller in het achterbeen, waardoor het piafferen op gang komt. Die snelheid in het achterbeen is 1 van de belangrijkste dingen die je dan nodig hebt.
Dit is natuurlijk voor jullie nog lang niet aan de orde, maar het is wel een voorbeeld van hoe je je paard snel maakt.
Met de longeerzweep erachter is een beetje lastig, hij wordt daar wel vlugger van, maar het moet eigenlijk van jou komen, en niet van je instructrice die erlangs staat, want dat lukt ook niet in de proef, niet dat ik zeg dat het slecht is hoor, maar het is beter om het van jezelf te krijgen. Ik ga even een filmpje zoeken, misschien kan ik een voorbeeld vinden!

edit:
Dit vind ik een van de beste filmpjes ooit gemaakt, heb het laatst zitten kijken en vind het echt top!
minuut 22 een stukje piaffe, eigenlijk bijna hetzelfde zoals het hierboven beschreven staat.
http://www.horseandcountry.tv/episode/e ... asterclass

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 11:58

ja, kijk en daar wordt het lastig. ik moet de stap juist ruimer maken. ze stapt van nature al vrij kort en langzaam, dus ik moet haar echt ruim en vlugger maken. leuke hobby, paardrijden :p

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:20

ik heb het filmpje ook even gezien.
heb nu al weer zin om op mijn eigen te stappen om het uit te proberen.
ben er nu ook achter dat ik veel meer aan tempocontrole moet doen.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:31

ruim komt wel voort uit het vlugge he, traag isn ooit goed

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:34

Ja, maar ik krijg t ook niet voor mekaar om de stap te verruimen. Dat heeft ze nooit goed gedaan. Ook niet bij de vorige amazone

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:37

als je haar laat wachten, zoals gal doet, dus laat wachten tot het tempo van JOU is, wordt zij op begeven moment wel ruimer!
Een lesklant van me heeft ook een paard wat echt absurt snel en kort kan stappen, dat heeft heel veel tijd nodig, maar elke keer als het paard te snel/kort gaat stappen, moet ze hem opvangen tot hij wacht en in een klein rustig tempo stapt, en dan weer naar voren, neemt hij het tempo weer over, hetzelfde verhaal.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:42

Ik weet niet of ik het goed begrijp maar aan de reactie eronder denk ik dus ook dat het paard niet op eigen benen loopt.
misschien handig om met je benen niets te doen maar elke keer als hij langzamer loopt een iets harde aansporing te geven.

ook heef bij mij geholpen mijn paard wat meer op te fokken door paar stappassen te stappen en daarna draf en weer stoppen en weer draven...

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:43

ilse86 schreef:
Ja, maar ik krijg t ook niet voor mekaar om de stap te verruimen. Dat heeft ze nooit goed gedaan. Ook niet bij de vorige amazone

dit kon mijn paard ook niet super...
denk vooral aan je paard neklengte geven..
dit is meestal het belangrijkste wat ze vergeten want zonder de neklengte kunnen ze ook niet verruimen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:45

weet ik. doe ik ook wel.. helpt nog niet veel.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:50

Philadelphia schreef:
Ik weet niet of ik het goed begrijp maar aan de reactie eronder denk ik dus ook dat het paard niet op eigen benen loopt.
misschien handig om met je benen niets te doen maar elke keer als hij langzamer loopt een iets harde aansporing te geven.

ook heef bij mij geholpen mijn paard wat meer op te fokken door paar stappassen te stappen en daarna draf en weer stoppen en weer draven...

Ik denk niet dat de stap daar ruimer van wordt, welk wordt het paard beter aan het been.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:53

weet wel dat het bij jou vandaag moet komen, maar bij de mijne heeft het wel geholpen om het kwartje te laten vallen (iig wbt middendraf)

Veel cavaletti stappen is ook goed voor je stap (en in draf natuurlijk ook!)

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:58

Chessie schreef:
weet wel dat het bij jou vandaag moet komen, maar bij de mijne heeft het wel geholpen om het kwartje te laten vallen (iig wbt middendraf)

Veel cavaletti stappen is ook goed voor je stap (en in draf natuurlijk ook!)

Leg uit ? je bedoelt dat ze moet weten dat dit heel lang kan duren?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:01

sorry.. typo. Het was een reactie op mijn eerste post: ik weet dat het uiteindelijk bij de ruiter vandaan moet komen, maar bij mijn paard heeft het wel geholpen om hem wat sneller (en krachtiger) te krijgen toen iemand mij hielp met longeerzweep. Ik kon me op die manier concentreren op de voorkant (idd niet naar beneden werken, maar bovenin een fijne aanleuning krijgen)

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:16

ah zo, ja zo kun je het ook bekijken, ik geloof ook wel dat het een goede manier kan zijn hoor, soms hebben ze net even dat stukje nodig, als het andere niet helpt. Ik heb bij een lesklantje van mij bij het leren wijken van die pony een paar keer aan de zijkant meegelopen om mee te helpen druk te geven, zodat de pony begreep dat hij moest wijken voor druk. Ziet er heel maf uit en in eerste instantie had ik niet verwacht dat het zou helpen, maar uiteindelijk is dit wel de manier geweest, dus wie zal het zeggen ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:55

Mijn paard maakt juist hele grote passen en dat is ook best lastig :o De overgang vond ik ook best groot van de L2 naar de M1. Alles moet weer net even iets beter, alles gaat sneller achter elkaar en je hebt bijna geen tijd meer om iets te corrigeren als iets fout gaat. Ik had ook het probleem dat hij erg traag werd en ben daarom oefeningen gaan trainen en op het moment dat hij sloom werd weer heel erg naar voren gereden. Ben al een tijdje niet weggeweest maar dit heeft toen bij mij wel heel erg geholpen :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 10:59

Ik heb nu ook ff een wedstrijdstop van 9 weken. Laatste wedstrijd gereden in december en in februari is de eerstvolgende. Ik dacht in deze periode mooi te kunnen trainen, maar ik kreeg griep en toen sloeg koning winter toe :(
Heb gisteren en eergisteren weer gereden. Eergisteren was ze aardig vlot, maar gisteren was ze weer niet vooruit te branden. Heb bewust zonder sporen gereden en echt geprobeerd haar voorwaarts te krijgen voor mijn kuit dmv overgangen en tempowisselingen.
Weet nu dat ik haar ook teveel blokkeer met mijn binnenteugel. Vooral op rechts. Ik probeer haar op die hand altijd wat meer naar binnen te stellen omdat we die kant allebei het moeilijkst vinden. Probleem is dat ik het fout doe door teveel druk in de hand te nemen :n Toen ik in de galop de teugeldruk verminderde, kreeg ze veel meer sprong.
Frustrerend is dat ik op dit moment beter rij met mijn niet-wedstrijdpaard dan met mijn wedstrijdpaard 8)7

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:09

Ik zie goede tips voorbij komen.
Maar besef alsjeblieft dat een klein stukje beter al heel goed is!!!
Probeer niet om je paard in 1 keer "goed" te krijgen. Zo werkt gymnastiseren niet

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:15

Nee, snap ik. Ik moet mezelf ook temperen af en toe hoor. Ben echt heel fanatiek. Word ik wel eens om geprezen door mijn instructrice en andere mensen, maar voor jezelf werkt het af en toe knap frustrerend. Ik blijf wel eerlijk voor mijn paard trouwens ;) vreet mezelf gewoon op af en toe.
Gisteren was er een man bij ons in de binnenbak die mij ook wel eens heeft beoordeeld (jury) in de B dressuur. Hij zei ook dat ik mijn hak teveel optrok en de binnenteugel teveel blokkeerde. Op mijn niet-wedstrijdpaard die wat hoger is dan mijn wedstrijdpaard ligt mijn been veel mooier omdat ik m langer kan houden en het paard beter kan oppakken uit de bodem. Dat paard loopt ook echt opwaarts.
Ik ben alleen bang dat, wanneer ik de beugels langer maak op mijn wedstrijpaard, mijn been te lang wordt en ik dus helemaal niet meer goed kan inwerken.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:23

Ik heb een paard gehad die nooit scherp aan been is geweest, ik heb dat geaccepteerd en het paardrijden moet echt leuk blijven.

Ik rij vaak zonder sporen in training, geen reactie dan geef ik 3 snelle been in een pas van het paard en zo niet dan komt een tik.
Doordat ik geaccepteerd had dat mijn paard niet scherp aan been is, heb ik geen last meer van frustratie.

Op wedstrijd voor de proef ben ik wel even streng dat hij goed aan been moet zijn, dan geef ik paar keer harde been. Dan kan ik de hele proef gewoon uitrijden zonder dat het helemaal uit elkaar valt. :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:30

Ik accepteer dat niet. Het is een fase. Ze is wel altijd scherp geweest. Is door mijn rijden verwaterd. Ze heeft met haar vorige amazone Z1 gelopen, dus sjouwen deed ze wel.
Heb nu privéles en mijn rijden is al een stuk verbeterd in vergelijking met anderhalf jaar geleden. Ik kan m nu enigszins op mijn zit terugrijden en rij al veel minder met mijn hand. Er zit dus wel progressie in. Zonde om me er dus bij neer te leggen dat het "toch niet beter wordt"...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:18

Als je weet dat je paard het kan maar in dit geval een ruiterfout is heb je eerste stap al overwonnen dat vind ik knap.
Je beseft tenminste dat het bij jouw ligt.

Heel herkenbaar hoor.

Mijn Haf kan het ook allemaal alleen het baasje heeft vaak problemen... maar omdat ik dat weet werk ik daar ook veel aan en dan merk je toch dat het allemaal wat soepeler gaat.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 09:05

Ja, kijk.. Mijn paard kan er niks aan doen. Het is een paard dat zich altijd 100% geeft op een wedstrijd. Ze heeft al aardig wat kooltjes voor mij uit het vuur gehaald. Thuis wil ze nog wel eens schrikachtig of lamlendig zijn, maar zodra ze van de trailer afstapt op een wedstrijd transformeert ze in een fanatiekeling eersteklas. Echt grappig om te merken. Ze gebruikt dan ook veel meer energie lijkt het wel. Vooral tijdens buitenwedstrijden sjouwt ze over het algemeen super. Maar nu dat beetje extra nog :S Gelukkig zijn de wegen bij ons weer aardig begaanbaar en is het pad naar de binnenbak ook weer aardig vrij. Ik zal mijn instructrice dus maar eens even weer bellen. Dan komt het denk ik wel redelijk goed.
Maar wat betreft paard oppakken uit de bodem voor meer afdruk enzo. Zou het helpen dat ik mijn beugels langer maak? Bij mijn niet-westrijdpaard helpt dat wel. Maar dat paard is 1.67 ofzo en mijn wedstrijdpaard slechts 1.60. Ik ben bang dat ik met te lange beugels mijn totale inwerking verlies.