inrijbak/terrein -> rollkuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:09

Bizzybijtje schreef:
Nee, dat word ook gewoon afgestraft omdat je paard tegen de loodlijn moet lopen....

Er is ook nog een wezenlijk verschil tussen achter de loodlijn en rollkur...

Anoniem

Re: inrijbak/terrein -> rollkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:10

Dat snap ik nou ook wel.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:13

Sodeletuut schreef:
Lijkt me ook erg om te zien.. Om eerlijk te zijn had ik er wat van gezegd.. Maarja zou niet veel nut hebben want het is niet illegaal ofzo..

Waarom zou je er wat van zeggen?
Ik zou er nou niet bepaald blij mee zijn als iemand iets op wedstrijd over mijn losrijden zou zeggen, iemand die ik niet ken heeft zich met zichzelf te bemoeien.
Maar misschien ben ik dat alleen die zo denkt.
Echt rollkur is ook niet mijn manier, maar iemand anders zijn/haar manier blijkbaar wel. Laat ook die mensen gewoon rijden, ik zou zeggen, niet mee bemoeien :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:17

En wát verstaat TS onder rollkur, dat is ook nog maar de vraag... Antoontje, ik heb de link in jouw onderschrift even bekeken. Dat is best een beetje mijn manier, zo mag ik het graag zien. Anderen bestempelen het meteen met rollkur.
Ik rij een paard met een hele korte hals, soms rij ik 'm heel kort en met de kin op de borst, daar heb ik m'n redenen voor. Maar dat is eveneens geen rollkur.
En precies wat jij ook zegt, laat elkaar rijden. Je kent je paard zelf het beste. Als het betreffende paard waar TS het over heeft goed reageert op die manier, moet de ruiter dat gewoon aanhouden. Ik heb ook sterk het idee dat het niet het échte rollkur is geweest... :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:06

woeliej schreef:
Citaat:
Deze methode kan ernstige schade toebrengen, de kaken kunnen onherstelbaar beschadigen, de nekwervels kunnen beschadigen, het paard kan last van andere gewrichten en spieren krijgen door deze onnatuurlijke houding en aan het begin van de nek net achter de schedel kunnen botwoekeringen ontstaan! Deze verzoorzaken pijn is qua hevigheid te vergelijken met die van reuma(!) bij een mens.

Daar is nog nooit iets van bewezen dus het is aan niemand om zich te bemoeien met de manier van losrijden van een ander, tenzij diegene extreem met de zweep slaat oid.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:48

woeliej schreef:
Citaat:
Deze methode kan ernstige schade toebrengen, de kaken kunnen onherstelbaar beschadigen, de nekwervels kunnen beschadigen, het paard kan last van andere gewrichten en spieren krijgen door deze onnatuurlijke houding en aan het begin van de nek net achter de schedel kunnen botwoekeringen ontstaan! Deze verzoorzaken pijn is qua hevigheid te vergelijken met die van reuma(!) bij een mens.

Bij goed lezen staat hier eigenlijk alleen: wat zou kunnen gebeuren. Dat is geen reden om gelijk over mishandeling te beginnen. Daarbij: als het je zo hoog zit wat deze combinatie liet zien had dan je mond open gedaan. Hier op Bokt kun je er zo weinig mee. Behalve de zoveelste herhaling van opmerkingen en meningen over de rollkur.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:03

woeliej schreef:
Citaat:

Een woordje zoals kunnen is nogal belangrijk.
Ik bedoel: Als ik loop kan ik mijn been breken.
Vaag voorbeeld, maar goed, het kán toch? ;)
Bij het ene woordje 'kan' is de kans groter dat het kan dan bij het andere, maar dan nog.
Als men er met beleid mee om gaat zal dus heus niet gebeuren hoor. Denk je dat als het paard pijn had die qua hevigheid te vergelijken met die van reuma bij een mens valt, zo ontspannen zou lopen en zo netjes een proef reed?
Verder verdiep ik me niet in rollkur ofzo, maar ik wil er even op wijzen dat zoveel 'kan'.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:10

Helaas kun je er inderdaad niks aandoen, want als je naar mevrouw in kwestie gaat krijg je meteen een walm over je heen.
Hun zijn toch altijd beter.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:12

Marian0557 schreef:
Helaas kun je er inderdaad niks aandoen, want als je naar mevrouw in kwestie gaat krijg je meteen een walm over je heen.
Hun zijn toch altijd beter.

Waarom zou je er iets van zeggen? Ik zou er ook niet blij mee zijn als iemand op een wedstrijd commentaar ging leveren op mij.

Ben ook heel benieuwd in hoeverre er echt sprake was van rollkur.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:16

heb even een plaatje gezocht van hoe het eruit zag bij die mevrouw zondag :

Afbeelding

En het is zeker ook niet bewezen dat door het zo dubbelvouwen van je paard je zijn/haar luchtpijp (gedeeltelijk) afknijpt?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:23

Nee. Ook dat is niet bewezen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:24

Net stond er nog een ander plaatje :+

Als dat de trainingswijze van die vrouw was, is dat zo. Nog steeds geen mishandeling en alleen maar een naar beeld om te zien, kan nog steeds niks tegen worden gedaan. Dat is nou eenmaal 1 van de beelden (of bij velen ondertussen het enige beeld) wat er bij de rollkurmethode is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:28

Je zou aan mij een goeie hebben, kom vooral klagen als ik mijn paard even doorbuig......daar heb jij namelijk niets mee te maken! Als er al iemand van het rijden van een ander wat kan zeggen tijdens een wedstrijd, is dat hooguit de ringmeester, het secretariaat of de jury. Maar je zomaar bemoeien met iemand zijn inrijden of het hier klakkeloos op internet mikken, nee dat doe je niet.

Laat dat maar aan officials over, als die het nodig vinden zullen ze er echt iets van zeggen. En neem van mij aan, dat zullen ze eerder doen tegen iemand die het bit even fors heen en weer ragt dan tegen iemand die simpel vraagt zijn/haar paard even door te laten buigen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:31

Ik heb wel eens erger gezien dan alleen dat plaatje, als dat 'alles' is... In mijn hoofd plaats ik het voor het gemak even in een filmpje.

Je moet training op je paard aanpassen, niet andersom.... Misschien rijdt de mevrouw het paard gewoon laag, diep en rond los en werkt het voor dat paard heel goed. Het paard is misschien heel flexibel, want als ik de M1 bekijk, denk ik niet dat een paard het 'echte' rollkur aankan, daar is heel wat meer oefening voor nodig vrees ik...
Maargoed, wie ben ik ;)

Ik denk niet dat de luchtpijp wordt afgeknepen, dat lijkt me als stikken en niet uit te houden voor het paard.... :+
Of heb je een bron?

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:36

Wat Marije29 zegt klopt vaak helaas wel. Paarden die vaak worden (los)gereden dmv de rollkurmethode lopen in een proef ook regelmatig achter de loodlijn en helaas wordt dat niet altijd door alle juryleden als negatief beoordeeld.
Maar wat de meeste al zeggen, het heeft weinig nut om deze mevrouw met haar rijden te confronteren...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:38

Los van dat het weinig nut heeft, wie is TS om zich daarmee te bemoeien? In mijn ogen heeft geen enkele andere ruiter daartoe het recht, als die al vindt dat iemand zich "misdraagt" hoort diegene dat neer te leggen bij iemand die daar wat mee zou kunnen (in het extreme geval dat er echt iets mis zou zijn).

Zou wat zijn als iedereen zich met elkaar ging bemoeien op een losrijterrein.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:46

CMP schreef:
Wat Marije29 zegt klopt vaak helaas wel. Paarden die vaak worden (los)gereden dmv de rollkurmethode lopen in een proef ook regelmatig achter de loodlijn en helaas wordt dat niet altijd door alle juryleden als negatief beoordeeld.
Maar wat de meeste al zeggen, het heeft weinig nut om deze mevrouw met haar rijden te confronteren...

Ik heb altijd het idee dat het achter de loodlijn lopen te maken heeft met het niet juist aan het been en hand zijn van een paard.
Immers, achter de loodlijn moet je toch voorwaarts oplossen?
Ik denk meer dat het te maken heeft met de bouw van een paard.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:50

Haha helemaal mee eens daffodil. Dat zou een gezellige boel worden op concours (maar niet heus).
En vroeg of laat komt iemand die deze methode (niet op de juiste manier) toepast er wel achter. Of het nu wel of niet bewezen is wat de rollkur precies op den duur voor 'n schade aanbrengt, als je een beetje logisch de houding bekijkt bij deze methode en ietswat kennis hebt van de anatomie van een paard zie je wat er gebeurt met de nekwervels en spieren en banden en dat geeft op den duur problemen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:19

daffodil schreef:
Maar je zomaar bemoeien met iemand zijn inrijden of het hier klakkeloos op internet mikken, nee dat doe je niet.

nou het spijt me zeer hoor, maar ik heb me niet met die mevrouw bemoeit en ik heb hier ook geen naam of plaats genoemt. Ik val dus helemaal niemand lastig. Dus ik maak wel even heel fijn zelf uit wat ik hier wel of niet plaats

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:09

Als jij mij tegen zou komen als ik een van de menpaarden los werk dan komt dat vast ook op Bokt te staan, Woeliej?
Tis dan wel niet onder zadel maar voor de kar, maar ook in het tuig wordt een paard vaak Laag Diep en ook nog Rond losgewerkt, als het om eentje gaat die daarvoor voldoende getraind is, en voldoende elastiek heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:13

woeliej schreef:
nou het spijt me zeer hoor, maar ik heb me niet met die mevrouw bemoeit en ik heb hier ook geen naam of plaats genoemt. Ik val dus helemaal niemand lastig. Dus ik maak wel even heel fijn zelf uit wat ik hier wel of niet plaats

Het heeft geen enkel nut om het hier te plaatsen. Dan had je ter plekke naar de jury of ringmeester moeten stappen.
Niemand kan hier iets mee, je maakt alleen jezelf belachelijk en zet iemand anders in een kwaad daglicht omdat JIJ niet van die trainingsmethode gediend bent.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:16

En veel mensen die zich niet in die trainingsmethode hebben verdiept, zijn er tegen. Gewoon, omdat ze niet weten wat het nut is.
Maar je gaat zelf toch ook niet sporten voor je je spieren even hebt gerekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:30

sjeik schreef:
En veel mensen die zich niet in die trainingsmethode hebben verdiept, zijn er tegen. Gewoon, omdat ze niet weten wat het nut is.
Maar je gaat zelf toch ook niet sporten voor je je spieren even hebt gerekt.

Dat blijkt dus weer achterhaalt.http://www.ergogenics.org/strekken.html... maar je moet wel de beweging oefenen.
Bv als ik maar 1 meter hoef te springen, dan neem je af en toe een sprongetje van 1.10/1.15m en ga ik niet een sprong van 1.50m maken.
Als je een paard netjes op/net voor de loodlijn wil hebben rij je hem af en toe iets dieper, maar dan hoef je hem niet tot op de borst te rijden.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:43

Grappig, weer dit onderwerp, er is nog steed niet bewezen, dat LDR of rollkur slecht zou zijn voor een paard.
Heb ooit jaren geleden een advies gekregen van een DA bij een paard met rugproblemen (oa singeldwang) om hem met een slof met zijn hoofd tussen de voorbenen (kniehoogte) te rijden en waarom? Nou, bij die houding openen de rugwervels en bij de houding bovenin (wedstrijdhouding, klassiek duits "Genick oben" oftewel de vluchthouding van een paard; hoofd omhoog en vluchten), komen de wervels tegen elkaar aan en dat doet pijn op den duur (oa kissing spines). De graashouding van een paard is met het hoofd naar beneden, open wervels. Tijdens de rijderij moet een paard ook nog jouw gewicht dragen op die misschien wel best tere wervels, dus het ontwikkelen en losmaken van spieren (stretchen) die mede kunnen helpen om het ruitergewicht te dragen, zijn van het grootste belang!
Ben blij te lezen, dat een groot gedeelte van de mensen op dit topic niet gelijk iemand veroordeeld!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:45

Setteke ze noemen het ook niet voor niks "duits rijden."