Reeële doelstelling???? Binnen 21 wedstrijden L2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reeële doelstelling? Binnen 21 wedstrijden L2.

ja
28 (25%)
nee
82 (74%)

Totaal aantal stemmen: 110

Marieke_K

Re: Reeële doelstelling???? Binnen 21 wedstrijden L2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:24

Dat wel, maar ik heb denk ik wel 10 wedstrijden (20 proeven) gestart om B+11 te worden ;)

Hiermee wil ik aan geven dat je nog veel meer tegenslagen kan tegenkomen en dat een doel stellen niet reeel is :) Ga lekker starten en rijden en zie hoe ver je komt. Succes samen!

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:30

Tegenslagen horen er nu eenmaal bij en hoe hoger je komt hoe erger het wordt. Ik zou eerst maar is lekker op wedstrijd gaan en kijken hoe jij en je paard reageren voordat je ook maar aan een doelstelling denkt. Geen één wedstrijd gaat zoals jij hoopt of zoals je wilt. En zeker gaat iedere wedstrijd niet hetzelfde. Als jullie allebei nog onervaren zijn kan en mag je dit doel geen eens van je paard verwachten want dat is gewoon oneerlijk... Je moet wel een doel voorstellen die haalbaar is anders heeft een doel bereiken helemaal geen zin en gaat het alleen maar tegen je werken.

Ga eerst maar is van het paardrijden en de wedstrijden genieten en waarom zo'n haast? Tijd zat toch?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:32

ik vind het niet reeel.
jullie hebben allebei nog geen wedstrijd ritme, je eerste wedstrijd had je niet heel veel punten. je geeft aan dat het niet aan het paard ligd, maar dat maakt niet uit, jullie moeten het tenslotte samen doen.

als ik jou was zou ik als doel stellen, eind 2010 L1 met winstpunten zijn. gaat het heel goed, kun je altijd nog bijstellen.
je eerste doel zou eerst eigenlijk moeten zijn, een winstpunt rijden.

alles wat je opnoemt aan pech, is erg balen (weet er alles van)maar het maakt voor je doelstelling niks uit. het gaat er om hoe het rijden nu gaat.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:32

Ik snap niet zo goed waarom je persé binnen 21 wedstrijden L2 wil zijn. Waarom niet gewoon op jullie eigen tempo?

Ik ken iemand die heeft 9 jaar in de B rondgereden, met bijna elke maand wel een wedstrijd. Ik zelf ben met 6 wedstrijden de B uitgegaan. Het kan alle kanten op! Maar ik denk dat als je je eerste B wedstrijd onder de 170 scoort, je niet moet rekenen op snel punten scoren, eigenlijk. :)

Gewoon genieten, dat is toch het belangrijkste! Het gaat er niet om waar je eindigt, maar de weg er naar toe, díé is belangrijk.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:33

maar wat ik niet snap? Waarom MOET je persee een doel hebben? En maak je er zo zorgen om of het L1 of L2 is?
Geloof me, aan een doel heb je niet heel veel, want je moet het dan alsnog echt zelf doen. Dus ik zou zeggen, lekker gaan starten en gewoon kijken waar je komt.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:35

En juist van de mindere momenten die op dat moment niet leuk zijn, zijn zo ontzettend leerzaam! Voor jou en je paard..

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:38

daffie1986 schreef:
@Mariek_K: dat heeft dan goed uitgepakt, dat laatste puntje bijelkaar sprokkelen.

@Marian0557: Sorry, maar dat antwoord heb ik echt niks aan. Ben al vanaf September aan het buitenrijden, en wil gewoon weer gaan starten. Het enige wat ik vraag staat in de titel.

Daar heb ik ookal antwoord op gegeven hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:39

Ik zou je doel niet zo hoog stellen :n
Je weet maar nooit hoe het gaat. Ik ben in 21 wedstrijden L2 + 8 geworden. Maar dat had ik van te voren nooit gedacht. En ben ook zeker niet van plan nu hoge doelen te gaan stellen. We zien wel hoe het loopt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:38

Gezien je punten in het B moet er nog een hoop gebeuren of het is die keer ongewoon slecht gegaan.
Maar indien je bij mij in de 160 haalt in de B dan is je basis nog niet in orde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:42

Ach je weet het niet, ik reed de eerste keer in de 150, ik geloof 154 ofzo. De tweede keer was het 178. De derde keer heb ik gewonnen met 203. Dit allemaal binnen 1 maand. Soms is het ook even dat het paard even moet wennen, en de ruiter het paard moet leren kennen in andere situatie.

Dus het kan wel, maar ik vind het erg krap gezet en zou mezelf bij het begin echt niet zo'n druk opleggen. Ik heb als doel M1+1 gesteld voor eind 2010 maar als ik dan nog L2 rij is het ook geen probleem. Heb met de peesblessure van mijn eigen dier wel geleerd dat dingen heel anders uit kunnen pakken dan je plant. Die had nu Z moeten zijn en is nog steeds L2 :+

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:58

In theorie is het wel mogelijk. Of het in praktijk lukt is weer een heel ander verhaal natuurlijk.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:03

In theorie kan het ook in 11 wedstrijden als je steeds boven de 200 pt rijdt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:19

Is niks van te zeggen, en je punten voor je enige wedstrijd bieden ook geen houvast.

Laat je eens filmen als je thuis een proef oefent... en kijk die film met een ervaren wedstrijdruiter of instructeur eens terug. Zorg ervoor dat je weet waaraan je moet voldoen in de L2 en dat moet je thuis al bijna voor elkaar hebben als dat je doel wordt voor dit jaar!

Dus: is er al een vorm van nageeflijkheid? Correct aan het been? Kan je al netjes achterwaarts en zijgangen. Gaan de overgangen goed en blijft je paard daarin al nageven?

Als dat allemaal al redelijk voor elkaar is dan heb je een kans... Zo niet kan je het beste je geld uitgeven aan les of je doelstelling aanpassen in lekker wat puntjes rijden in de B.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:51

Het is wel een doel maar geen juist doel en ook niet reeël doel, er kan in die periode van alles gebeuren. Je kan je beter doelen voor ogen stellen waar jezelf invloed op heb, bijv verbetering van de middendraf, of constante aanleuning. Stel kleine doelen. als je die haalt dan komen de punten ook wel.

Ik wilde ook in een bepaalde periode naar de M, helaas twee peesblessures verder en ik hobbel nog steeds L1, die doelen heb ik naast me neer gelegd, mijn doel is nu om in 2010 weer gewoon te starten en er een goed gevoel aan over houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:57

Als je al een doel wil stellen dan zou ik het doel stellen om lekker ontspannen te kunnen rijden op wedstrijd, en lol te hebben! Dat is tenslotte het belangrijkste.
Er kan zoveel gebeuren in een jaar, je kan wel inschatten waar je ongeveer uitkomt als alles goed gaat, maar misschien gaat niet alles goed en misschien gaat het wel zo super dat je al lang L2 rijd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:57

Ik denk dat je het per klasse moet aankijken.
Ik ben vrij snel de B door gehobbelt. Dan ga je kijken hoe je het in het L1 doet gaat dat lekker dan pas kan je zeggen.. nou nog zoveel wedstrijden en dan ben ik de L1 door en kan ik naar het L2.
Ook ik heb het doel om als het outdoor seizoen weer begint L2 te mogen starten.

Ach.. als we geen doelen voor ogen hebben dan kan je ook nergens naartoe werken.

Maar ik vind het nu nog te vroeg voor je om te zeggen.. nou.. zoveel wedstrijden dan kan ik L2 starten.. kijk het eerst maar eens allemaal aan.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:11

Ik denk dat dit niet echt een reeele doelstelling is aangezien het aantal punten in je eerste start. Je paard heeft nog niet echt wedstrijd ervaring, jullie moeten in een bepaald ritme komen. Je zit zo nog wel een stukje van de 180 af. Ik denk als je jezelf het doel stelt om eind 2010 L2 te rijden je te veel gefocust gaat raken op het rijden van wp's waardoor je mogelijk te veel spanning/stress gaat opbouwen wat helemaal niet nodig is.
Ik zou eerst maar eens als doel stellen om het einde van het zomerseizoen de B goed afgesloten te hebben, en niet met 180-185 maar met proeven van ruim 2 wp's ertussen. Want als je net rond de 180-185 punten als max de overstap naar de L1 maakt kan het nog wel eens gaan tegenvallen.

Ikzelf wil graag aan het einde van het zomerseizoen M2 gaan starten, maar ik stel me dit niet als hoofddoel, mijn doel is de M1 verder goed doorrijden en hem thuis klaar te hebben voor de M2...poeh en daar moet nog heel veel voor gebeuren, ik beheers de oefeningen voor de M2 zoals de travers en de keertwendingen om de achterhand nog helemaal niet. Kortom ik ga een poging wagen maar mocht het niet lukken heb ik niet gefaald, dan stel ik het doel slechts uit.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:10

ik denk niet dat je op basis van die eerste wedstrijd kunt zeggen of dit reeël is. Een eerste wedstrijd brengt niet alleen veel spanning met zich mee, maar alles is ook nog eens gewoon nieuw. Als je nou 3 wedstrijden had gestart op verschillende terreinen met verschillende jury's, dan kun je meer zeggen. Anders moet je je als doe stellen dat je gewoon lekker bezig bent komend jaar en ik denk dat de L1 echt wel wil lukken tegen het einde van dit jaar ;)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:11

Myukii schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je persé binnen 21 wedstrijden L2 wil zijn. Waarom niet gewoon op jullie eigen tempo?

Ik ken iemand die heeft 9 jaar in de B rondgereden, met bijna elke maand wel een wedstrijd. Ik zelf ben met 6 wedstrijden de B uitgegaan. Het kan alle kanten op! Maar ik denk dat als je je eerste B wedstrijd onder de 170 scoort, je niet moet rekenen op snel punten scoren, eigenlijk. :)

Gewoon genieten, dat is toch het belangrijkste! Het gaat er niet om waar je eindigt, maar de weg er naar toe, díé is belangrijk.

sorry, maar 9 jaar over de B? dat klinkt niet al te best :o Ik ben het daarentegen wel met je eens dat je het zeker op je eigen tempo moet doen!

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:11

na 21 wedstrijden was ik L2+2 (B+12. L1+12), heb het even nageteld. Heb meestal wel winst gereden (of2) , maar niet altijd. De eerste wedstrijd had ik 187 en 198, dus het begon wel meteen goed.

Ik kan niet goed voor jou inschatten of het een reeel doel is, daarvoor weet ik te weinig van hoe je rijdt. Je punten op je eerste wedstrijd zeggen wellicht ook niet alles.

Voor mijzelf was het een reeel doel geweest, maar ik had dat niet voor mezelf gesteld. Willde aanvankelijk gewoon n lekkere proef rijden en iig boven de 170 scoren, daarna bijgesteld tot min. 180, daarna wilde ik een keer boven de 200 halen. Allemaal gelukt, maar wist ook steeds dat het reele doelstellingen waren, passend bij het niveau waarop ik in mijn training bezig was... Een goede proef neerzetten was eigenlijk steeds mijn uitgangspunt/doelstelling. Je hebt toch te maken met een jurysport en met concurrentie, dus punten en uitslagen heb je niet helemaal in eigen hand. Het rijden van een goede proef, je paard gehoorzaam en nageeflijk hebben etc., dat heb je wel zelf in de hand. Het beste kun je doelstellingen stellen die je zelf in de hand hebt.

Leg jezelf niet te veel druk op, en heb vooral plezier in wat je doet. De punten komen vanzelf wel.

Dus doelstelling is haalbaar/reeel: denk het wel, maar ik zou het loslaten en het meer per klasse en per wedstrijd bekijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:21

Mijn doel is om de Z te halen en ik doe er alles aan om dat te gaan halen.
Alleen zet ik er geen tijdslimiet voor!

Ik wil lekker genieten.
Blij zijn als ik een fijn gevoel heb bij een proef.

Ik denk dat je best een doel mag hebben, maar vergeet niet dat het niet het hoofddoel is.
Plezier is veel belangrijker.
Helemaal in het begin.

Toen ik net starte met dit paard had ik alleen maar het doel lol maken en winst te rijden in de B.

Als je net start met een paard kan je nog geen doelen stellen die ver weg liggen.
Je moet het stapje voor stapje doen.

Ik denk dat dat je eerste doel moet zijn.
Winst in de B, wedstrijdritme pakken en lol maken!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:34

In theorie is het mogelijk, 21x2wedstrijdenx3wp's = 126
Als je dan met 10wp's overgaat dan zit je op de IM II+6

Easy dus :j

Maar dan even serieus, het lijkt me niet zo haalbaar zolang je geen topruiter bent met een toppaard. Ookal train je hoger thuis, het moet er op zo'n wedstrijd maar wel mooi uitkomen :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:38

@ Sisco4life: Ik bekijk net mijn eigen resultaten en zie dat het bij mij nog steeds mogelijk is.
Ik heb nu 12 wedstrijden gereden en ben L1 + 5.
En ik ben echt geen top ruiter met een top paard ;)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:56

Kennelijk ben je wel goed genoeg ;) Ach, "top" is ook maar een begrip hoor. Maar ik weet 100% zeker dat als je paard niet fijn loopt/ jij beroerd rijd, je dat soort resultaten niet zal behalen.

Begrijp me niet verkeerd, alles is mogelijk alleen moet je dan wel wat extra's hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:44

Sisco4life schreef:
Kennelijk ben je wel goed genoeg ;) Ach, "top" is ook maar een begrip hoor. Maar ik weet 100% zeker dat als je paard niet fijn loopt/ jij beroerd rijd, je dat soort resultaten niet zal behalen.

Begrijp me niet verkeerd, alles is mogelijk alleen moet je dan wel wat extra's hebben.

Laten we het er dan maar ophouden dat mijn paard goed genoeg is en wat extra's heeft, want ik mis her en der nog wel eens wat.

Maar TS ik zou serieus eerst als doel hebben wints te rijden in de B.