morgen met witte schimmel op concours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Re: morgen met witte schimmel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:24

Ik was hem wel. Wij hebben lauw water, maar ik was eerst de benen. Dan de nek, (met fleecedeken op) dan de kont, rol ik de fleecedeken naar voren en dan de staart ;).. Als je gewoon iemand bijhebt die heel de tijd de nek kan blijven drogen en er gewoon veel fleece oplegt is het bij mij nooit een probleem :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:58

een echte vieze schimmel krijg je echt niet schoon met wat doekjes of spray :n
en helaas weet ik uit ervaring dat zelfs met -8 er verwacht wordt dat je witte paard ook echt wit is.
ikzelf heb de pech dat mijn 70% witte continue overal vies is, en de plas en strontplekken ook bewust opzoekt om erin te rollen.
Dus mjah.. toch wassen met lauw water, en een fohn mee om de boel te laten drogen.
andere opties bestaan er helaas niet, behalve niet concoursen rijden of met een vies dier gaan.
maar weet dat 99% van de jury's je dit zullen aanrekenen en je dus lagere punten zult krijgen vanwege het algemene plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:01

Vieze plekken wassen, goed afdrogen met handdoeken en dan lekker warme fleecedeken. Brandschoon hoeft niet, er zullen paarden bij zijn die niet gewassen zijn...die hebben ook geen faciliteiten. Netjes borstelen, beentjes schoon, staart in emmers wassen, dat kan wel, eventueel droogföhnen, netjes vlechten en klaar is Kees, als jij er ook door een ringetje te halen valt, komt het wel goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:58

Ik heb een hele mooie licht gekleurde palomino (die vaak uitgescholden word voor schimmel).
Echt niet dat ik nu ga wassen. Staartje hooguit, die goed drogen en dat is het hoor.

Ik vind het jammer dat die van mij cremig is ipv wit. Het schimmeltje dat ik voorheen had bewerkte ik flink met babypoeder en dan was ze weer wit. Op een pony die van zich zelf gelig is schiet dat niet op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:02

Emmertje warm water,spons en maizena.
Sons met war water goed uitknijpen, viese plek vochtig maken door te deppen, insmeren met maizena. Na een kwartiertje uitborstelen .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:53

Dennis schreef:
Ik vind het jammer dat die van mij cremig is ipv wit. Het schimmeltje dat ik voorheen had bewerkte ik flink met babypoeder en dan was ze weer wit. Op een pony die van zich zelf gelig is schiet dat niet op.

Dat herken ik van de cremello. Die oogt als een gele, niet goed gewassen schimmel (met blauwe ogen, maar of de jury dat ziet?) Ben benieuwd als die de ring nog inmoet wat zoiets doet met de cijfers.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:12

Snel M starten, dan krijg je geen punten meer voor verzorging ;).
Mocht Whitney meteen M starten, maar ben toch in het L begonnen. Ben helemaal niet overdreven wasserig en poetserig, zeker niet met dit weer (mijn pony's staan 24/7 buiten) en heb altijd wel een 7 of een 8 voor verzorging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:11

Dat kan natuurlijk ook, maar ik ben niet eens een keer Z, dus ik moet sowieso eerst twee klassen L door :+ Maar ik weet niet hoe lang hij blijft dus misschien is het sowieso niet relevant.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:21

Meestal krijgt iedereen in de ring toch hetzelfde punt voor de verzorging, een 7 of een 8. Tenminste , die keren dat ik geschreven heb bij wedstrijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:31

Ach, als een jury daar een punt voor wil aftrekken moeten ze dat maar lekker doen hoor.
Ik ga mijn paard echt niet wassen met dit weer.
Zorg er gewoon voor dat je een goede proef rijdt waar ze niet om heen kunnen.

Ik zou mijn paard echt niet al dat gedoe aandoen alleen voor een puntje meer op de verzorging hoor.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:41

Bij mijn weten hebben juryleden standaard cijfers voor de verzorging, namelijk een 7 bij de een en een 8 bij de ander. Hoe je paard eruit ziet, zeker in de winter, is daarvoor niet heel erg belangrijk. Want waarom de benen wassen als ze daarna toch weer in de poep oid gaan staan? Dan zijn ze weer net zo "smerig". Gewoon zorgen voor een schoon sjabrak, net hoofdstel en zadel en een ingevlochten paard, voor de rest niets aan doen. Een gele plek meer of minder, daar wordt je in deze tijd van het jaar zeker niet op aangekeken!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:53

_Marianne schreef:
Inderdaad droogshampoo :j
En wat niet lukt.. lukt niet. Ik denk dat de meeste jurys dat ook wel kunnen begrijpen.

Een schimmel is trouwens altijd wit :x

Nee een wit paard is altijd wit. ;) (dus een paard dat wit geboren is) En een wit paard is niet hetzelfde als een schimmel. Je hebt appelschimmels, vliegenschimmels, blauwschimmels, bruinschimmels, veranderlijke schimmels etc, etc. En die zijn zeker niet allemaal wit.

OT: Hier ook iemand met een wit worderde appelschimmel. Mijn post is wss te laat maar dan maar voor de volgende keer. Zie dat er al heel veel tips gegeven zijn, ikzelf rijdt geen wedstrijden en ga met een zo schoon mogelijk paard op pad, en tja die ene mestvlek. Ik heb wel een tip hoe je de vlek het best kunt voorbereiden op het schoonmaken op welke manier dan ook. En dat ik een tijdje goed rossen met de rubberen rosborstel (die ronde) op de vuile plek. Echt goed ronddraaien zodat de haren recht gaan staan en je het vuil er tussen uit wrijft. Dan zie je als je daarmee klaar bent zie je dat de plek al een stuk minder is geworden, daarbij is het vuil dan al een beetje losgemaakt en zal makkelijker te verwijderen zijn. Succes met je wedstrijd!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:24

hippa schreef:
Bij mijn weten hebben juryleden standaard cijfers voor de verzorging, namelijk een 7 bij de een en een 8 bij de ander. Hoe je paard eruit ziet, zeker in de winter, is daarvoor niet heel erg belangrijk. Want waarom de benen wassen als ze daarna toch weer in de poep oid gaan staan? Dan zijn ze weer net zo "smerig". Gewoon zorgen voor een schoon sjabrak, net hoofdstel en zadel en een ingevlochten paard, voor de rest niets aan doen. Een gele plek meer of minder, daar wordt je in deze tijd van het jaar zeker niet op aangekeken!

Een van mijn vriendinnetjes had laatst:
8 - 2.
Er stond bij: Staart niet wit genoeg.

Laat dat dier nou telkens hengstig zijn in haar staart plassen.
Baasje wast het heel intesief (met al wel 30 verschillende middeltjes) maar hij blijft er gelig uit zien.
Vond dat wel een beetje sneu hoor!

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:26

wat waren de punten geworden?
nog iets er af gehaald wegens viezigheid? :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:27

elias schreef:
wat waren de punten geworden?
nog iets er af gehaald wegens viezigheid? :+

192.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 08:59

daantjuhhh schreef:
Laat dat dier nou telkens hengstig zijn in haar staart plassen.
Baasje wast het heel intesief (met al wel 30 verschillende middeltjes) maar hij blijft er gelig uit zien.
Vond dat wel een beetje sneu hoor!

Dat is idd niet leuk. Ik heb zo moeite met de knieen, die blijven gewoon geel, hoevaak en met wat ik ook was. Dat krijg ik met talkpoeder nog een beetje opgelost, maar ook niet helemaal en het is net het stuk niet wat je scheert bij de benen opscheren dus dan moet je wekelijks helemaal gaan scheren :+ Tot dusver gelukkig geen puntaftrek voor gehad, maar je krijgt best de pee in als je 's ochtends zo lang hebt staan wassen en je krijgt dan zoiets op je coupon!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:52

ik had een 8 voor verzorging, waterleiding was bevroren dus een 8 met een emmertje heet water en een spuitbus schimmel reiniger!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:18

goedzo! netjes hoor!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:38

Je kunt het beste inderdaad zn spray kopen denk ik en dat maakt hem wit. Of gewoon je paardje in de sneeuw dopen. :+

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:22

En anders misschien een zweetdeken met hals er over heen, goed in de gaten houden wanneer ze droog is en dan snel de winterdeken weer op.

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:22

Sies schreef:
ik had een 8 voor verzorging, waterleiding was bevroren dus een 8 met een emmertje heet water en een spuitbus schimmel reiniger!

Oh kijk aan, lees je reactie nu pas!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:11

wel goed dat je een 8 hebt gehaald..
als je nog een keer op wedstrijd gaat kun je de pony de dag vantevoren wassen en na het wassen föhnen(duurt wel lang) en dan een deken erop leggen ,
laatst op de manege waar ik rijd kwamen mensen die dat aan het doen waren ,
bij hun werkte het heel goed..(toen hun dat deden was ook ong 0 graden)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:14

een poetsblok kopen dan krijg je het er wel af!
dat is een steen waar alle troep ik blijft hangen, en water
koken en met een spons de rest van de troep eraf dekken
handdoek erbij en droog wrijfen

resultaar: een witte schimmel!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:21

Ja, ik ken ook iemand die aardappelzetmeel hiervoor gebruikt. Beatje nat maken (met een vochtige spons bijvoorbeeld) aardappelzetmeel erover strooien, minuut of 10 laten zitten en het meel er weer uitpoetsen.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:28

ik heb een bonte met vier witte benen. ik was alleen die benen en die scheer ik ook bij. wat ook helpt (ja dat is wel stom hoor, maar dat doe ik wel): vieze haren er afscheren. die van mij heeft van de gele hakken. zelfs met betadineshampoo niet schoon te krijgen. alleen het scheerapparaat helpt dan.

maar dat zou ik bij jou schimmel niet doen. en ik zou ook niet wassen. als hij geschoren is kun je overigens wel wassen maar met dit langere haar blijft hij uren nat.

equishine gebruik ik voor vlekken en voor de rest zou ik het gewoon zo laten. hoefjes mooi schoon maken, hoofd mooi schoon, mooi gevlochten.. dat doet al zoveel!