Berichtgeving KNHS over bitloos op wedstrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Berichtgeving KNHS over bitloos op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:52

Eindelijk weer eens een update over de mogelijkheden voor het bitloos wedstrijdrijden!

Ik heb er gemengde gevoelens over. Super natuurlijk dat de mogelijkheid er komt maar wel jammer dat het vooralsnog t/m L2 is en ik had gehoopt dat het gewoon gemengd zou worden.

De toegestane optomingen ben ik het helemaal mee eens :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:56

Daan_Ordeal schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens over. Super natuurlijk dat de mogelijkheid er komt maar wel jammer dat het vooralsnog t/m L2 is en ik had gehoopt dat het gewoon gemengd zou worden.

Wellicht omschrijf jij wat beter zoals ik er ook in sta. Super dat ze er mee bezig zijn, maar..... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:05

sjakie schreef:
Ik vraag me echt af of het argument wel zo goed is. Het loslaten van kaak-nek gewricht lijkt me het gevolg van een goed fysiek en iets minder van de optoming.

Het is inderdaad een gevolg. En nièt iets wat je bewerkstelligt door in de mond van het paard te gaan zitten frutten.
De anatomie van het paard vertelt ons ook iets anders dan wat de "dressuur deskundigen van de werkgroep" ons wijsmaken: http://www.bitloospaardrijden.info/anatomie.htm

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:49

Dan mag er eindelijk bitloos gereden worden en is het nu weer niet goed?
Wees blij dat het mag. Ik denk dat voor de meeste bitloze ruiters de L2 al een behoorlijke opgave is.

Wat ik me wel afvraag, is hoe ze de juryleden gaan bijscholen. Gaat dit op basis van vrijwilligheid of wijzen ze mensen aan?

En mag je bv. de ene wedstrijd met bit en de volgende bitloos starten of mag je niet zo makkelijk switchen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:55

Fitzroy schreef:
Wees blij dat het mag. Ik denk dat voor de meeste bitloze ruiters de L2 al een behoorlijke opgave is.

Wat ik me wel afvraag, is hoe ze de juryleden gaan bijscholen. Gaat dit op basis van vrijwilligheid of wijzen ze mensen aan?

En mag je bv. de ene wedstrijd met bit en de volgende bitloos starten of mag je niet zo makkelijk switchen?

Fijn dat er toch nog steeds gedacht wordt dat bitloos rijden synoniem staat voor recreatief rijden of niet kunnen rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:56

Fitzroy niet gelijk zo in de aanval zeg, laten we eens proberen een topic over bitloos gezellig te houden! :D Men geeft toch aan heel blij te zijn met de mogelijkheden, slechts een paar puntjes waarover sommige minder enthousiast zijn.

Ik ben ook benieuwd af afwisseling toegestaan wordt en hoe het dan met winstpunten gaat. En als je nu L start, mag je dan in de L verder als je bitloos gaat?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:57

Ach kom op, hoeveel mensen startten er op die proefwedstrijd nou M of Z?
Ik zeg overigens niet dat het synoniem staat voor niet kunnen rijden, maar de meeste fervente bitloze rijders zijn toch recreatief omdat je geen wedstrijden mocht starten :P
Wil dus zeggen dat je sowieso in de B moet beginnen en dan 30 wp halen voor je uitgereden bent.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:57

Die interpretatie geef je er zelf aan Caira. Ervaringen van bitruiters ( wat een afschuwelijke woorden zijn dit trouwens ) geven aan dat het behalen van de L2 voor veel combinaties best pittig is. L van Levenslang is toch zo'n bekende uitdrukking. Ik denk dat dat voor bitloze ruiters niet anders zal zijn, dus zal het voor de meeste combinaties nog best een uitdaging zijn om de L2 te halen, net als dat dat is voor bitruiters.

Fitzroy was me al voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:58

Fitzroy schreef:

Juryleden worden opgeroepen om een "opleiding" te doen (vrijwillig) en kunnen zich inschrijven.
Waar die opleiding inhoudelijk dan uit bestaat, is me een raadsel. _O-

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:58

Fitzroy schreef:

Waarom nou zo'n opmerking. Tuurlijk is het super dat het mag, maar snap in deze vorm niet waarom het nooit eerder is toegestaan. Dit is gewoon een beperkte kleine stroming binnen de dressuur.
Qua niveau.....met bit rijden er ook talloze slechte combi's rond, heeft echt niks met optoming te maken maar uberhaupt iets snappen van de dressuur. (en nee ben absoluut geen die hard fan van bitloze optomingen, maar ook zeker niet tegen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:59

Fitzroy schreef:
Ach kom op, hoeveel mensen startten er op die proefwedstrijd nou M of Z?

Net zoveel als dat zich mensen konden opgeven.
Sterker nog: één Z-ruiter mocht niet meedoen omdat de Z al "vol" zat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:02

Waarom zo'n opmerking, Sjakie?
Omdat ik vind dat de bitloze ruiters blij moeten zijn dat het toegestaan wordt in welke vorm dan ook. Ze hadden het ook helemaal niet toe kunnen staan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:03

Als ik me niet vergis zijn er van de 20 (of 19?) starts 6 combinaties in de M gestart en 3 in het Z ;)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:04

Begrijp ik dan goed doordat het wordt toegestaan moet die groep ruiters maar gewoon tevreden zijn, niet zeuren en vooral geen discussie willen voeren en al helemaal geen kritiek leveren?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:08

Daan_Ordeal schreef:
Eindelijk weer eens een update over de mogelijkheden voor het bitloos wedstrijdrijden!

De toegestane optomingen ben ik het helemaal mee eens :j

Ik ook!
Kan alleen niet een kruislinkse vinden (helemaal achter de kaak) van minimaal 2 cm..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:19

sjakie schreef:
Begrijp ik dan goed doordat het wordt toegestaan moet die groep ruiters maar gewoon tevreden zijn, niet zeuren en vooral geen discussie willen voeren en al helemaal geen kritiek leveren?

Ja, dat denk ik voorlopig wel ;) Het doel was toch om bitloos op wedstrijden te mogen starten? Dat doel is behaald. Natuurlijk zou het beter kunnen maar de eerste stap is gezet, nietwaar?
Van hieruit kan het dan een vervolg krijgen, ik denk dat je het zo moet zien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:11

JoviBan schreef:
Juryleden worden opgeroepen om een "opleiding" te doen (vrijwillig) en kunnen zich inschrijven.
Waar die opleiding inhoudelijk dan uit bestaat, is me een raadsel.

Hmmm... Ja en als jan en alleman de bitloosrubrieken mag beoordelen dan is het ook weer niet goed. Ik vind het alleen maar te prijzen dat de KNHS zijn juryleden wil bijscholen om deze rubrieken te beoordelen. En het lijkt mij voor de hand liggend dat die bijscholing voornamelijk over de beoordeling van de aanleuning zal gaan, gezien het feit dat op dat punt de reglementen worden aangepast voor bitloze combi's.

sjakie schreef:
Tuurlijk is het super dat het mag, maar snap in deze vorm niet waarom het nooit eerder is toegestaan. Dit is gewoon een beperkte kleine stroming binnen de dressuur.

Dat het nooit eerder is toegestaan heeft denk ik te maken gehad met het feit dat eerder zich er nog niet zo veel mensen druk om maakten. Dat het niet van de ene dag op de andere dag is toegestaan is toch ook logisch? Ik denk dat de KNHS bezig blijft als ze continu maar de reglementen aan blijven passen wanneer iedere willekeurige gek maar iets roept. Gelukkig gaan ze niet over 1 nacht ijs, en ik vind het nog heel bijzonder dat ze al deze moeite doen voor een relatief kleine groep die gebruik zal gaan maken van de mogelijkheid bitloos te starten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:16

prima toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:25

jasmijn78 schreef:
JoviBan schreef:
Waar die opleiding inhoudelijk dan uit bestaat, is me een raadsel.

Ik vind het alleen maar te prijzen dat de KNHS zijn juryleden wil bijscholen om deze rubrieken te beoordelen. En het lijkt mij voor de hand liggend dat die bijscholing voornamelijk over de beoordeling van de aanleuning zal gaan, gezien het feit dat op dat punt de reglementen worden aangepast voor bitloze combi's.

Wat aangepast wordt, is dat het begrip 'aanleuning' voor bitloze combinaties wordt gewijzigd in 'het lichte contact op de teugels met het paard en de hoofd-/halshouding van het paard' (en deze hoofd-/halshouding moet dezelfde zijn als bij het rijden met bit). That's all. Wat valt daar nu in op te leiden c.q. bij te scholen?

Kun je me verder uitleggen wat het verschil is tussen deze 'aanleuning' en de 'aanleuning met bit'?

En nogmaals, die hoofdhalshouding is een gevolg, en nièt iets wat je bewerkstelligt met gefrunnik in de paardenmond.
Dus verschil màg er niet eens zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:30

joviban........... als je mee wil doen met de KNHS dan moet je toch echt de grondbeginselen van de dresuur kunnen begrijpen.

Ik vind dat de knhs het verschil goed uitlegt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:33

Ik vind het een redelijke toerijking van de KNHS.
Hoe het in het echt gaat lopen, moet uiteraard blijken.
Maar lijkt mij voor diegenen die echt bitloos ook dressuur willen starten, prima stapje in de goede richting.

Echter ik start gewoon met bit, heb er niets tegen, en rij recreatief nog wel eens zonder.
Mijn eventuele nieuwe paard, zal soortgelijk gereden gaan worden... (Stippie wordt woensdag gekeurd :D )

2 cm breed, vind dat ook een goede eis, en dat hij op de goede plek ligt.. Dus niet te laag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:09

JoviBan schreef:
Wat valt daar nu in op te leiden c.q. bij te scholen?

Het herkennen van een goede aanleuningmet en zonder bit misschien?

JoviBan schreef:
Kun je me verder uitleggen wat het verschil is tussen deze 'aanleuning' en de 'aanleuning met bit'?

Moet ik je dat uit gaan leggen? Ik heb de reglementen toch niet aangepast, noch was ik lid van de werkgroep? Ik denk dat in het bericht in P&S vrij duidelijk omschreven wordt wat het verschil is tussen een aanleuning met en zonder bit. Ik vind het begrijpelijk en aannemelijk verwoord.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:30

Nou mocht dit in aparte rubrieken doorgevoerd worden.. moet ik ook maar weer eens bitloos gaan oppakken, lijkt me een grappige uitdaging.
Ik rijd blijkbaar verkeerd want ik krijg bitloos hetzelfde resultaat in de aanleuning als met bit, net zoals de rest van de paarden op onze stal, dus zover mijn ervaring gaat, vind ik het raar dat het in aparte rubrieken moet.
Ik dacht juist dat een groep 'bitloze ruiters' wouden bewijzen dat ze prima met bitruiters konden concurreren, dit kan in het geval van aparte rubriek nog steeds niet.. dat is de reden dat ik het erg jammer vind dat het niet samen gaat.

Eisen aan het hoofdstel ben ik blij mee, gewoon een hoofdstel waar je op de engelse/KNHS manier dressuur mee kan rijden alleen dan geen bit.. nou ik snap toch echt niet waarom je daarmee niet dezelfde aanleuning kan verkrijgen, en ja dat stuk heb ik wel gelezen, maar mijn ervaring komt daar niet mee overeen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:07

jasmijn78 schreef:
JoviBan schreef:
Wat valt daar nu in op te leiden c.q. bij te scholen?

Het herkennen van een goede aanleuningmet en zonder bit misschien?

En wat is het verschil? Is aanleuning aan het bit of de mond te zien? Ik dacht van niet. Bit of geen bit doet er dus niet toe om aanleuning te beoordelen.

jasmijn78 schreef:
JoviBan schreef:

Moet ik je dat uit gaan leggen? Ik heb de reglementen toch niet aangepast, noch was ik lid van de werkgroep? Ik denk dat in het bericht in P&S vrij duidelijk omschreven wordt wat het verschil is tussen een aanleuning met en zonder bit. Ik vind het begrijpelijk en aannemelijk verwoord.

Je hoeft het mij niet uit te leggen, want er ìs geen verschil.
Ik was alleen benieuwd naar jouw beleving daarvan, maar die heb je dus niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:06

JoviBan schreef:
En wat is het verschil? Is aanleuning aan het bit of de mond te zien? Ik dacht van niet. Bit of geen bit doet er dus niet toe om aanleuning te beoordelen.

Dat jij er anders over denkt, dat is jou pakkie aan. Degene die het voorstel voor de reglementswijziging hebben ingediend zijn van mening dat er wel degelijk verschil in aanleuning is. Dan kun jij nog 100 keer van de daken schreeuwen dat het volgens jou niet zo is, maar dat heeft weinig zin...

JoviBan schreef:
Je hoeft het mij niet uit te leggen, want er ìs geen verschil.

Nogmaals, dat is jou MENING en geen feit. Het enige wat een feit is, is dat er door de deskundigen anders is geoordeeld dan door jou.

JoviBan schreef:
Ik was alleen benieuwd naar jouw beleving daarvan, maar die heb je dus niet.
.

Jazeker wel, dan heb je niet goed gelezen.... Ik heb al eerder aangegeven dat ik mij kan vinden in het standpunt van de werkgroep over de aanleuning en dat ik het begrijpelijk en aannemelijk verwoord vind in het bericht van de KNHS... Vanuit mijn eigen dressuurmatige/rijtechnische ervaring kan ik mij er dus in vinden.