hoever kan een 14 jarige pony nog komen in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

Re: hoever kan een 14 jarige pony nog komen in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:48

Gewoon Probeeren mijn pony van 22 kan ook nog op cc lopen<3

Laux

Re: hoever kan een 14 jarige pony nog komen in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:55

Heel ver, ik heb net 2 wedstrijden met mijn 17jarige gehad en heb meteen 2 winstpunten. :)
Oftewel; leeftijd zegt helemaal niks!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:47

Myukii schreef:
Dat vind ik toch wel zo'n onzin.. Niet iedereen heeft het geld, de tijd en de ambitie om wedstrijden te gaan starten, zelfs niet met een enorm getalenteerde pony.

De basisdressuur is zo gemaakt, dat elke gezonde pony een Z-proefje zou moeten kunnen lopen. Niet dat ik wil zeggen dat elk paard zodra hij ingereden is moet kunnen appuyeren, wissels springen en een hogere mate van oprichting moeten hebben, maar met de juiste training en handigheid van de ruiter, zou elk paard op den duur Z moeten kunnen lopen, met winst. Uiteráárd zal de ene pony meer moeite hebben met de zijgangen en verzameling dan de ander, en uiteraard ligt het aan de beweging van de pony hoe hoog de punten zullen zijn, en uiteraard zal niet elke ruiter dit uit een pony kunnen krijgen.. Maar het zou moeten kunnen. :j

Wat een leuk sprookje! :D

In theorie moet dit natuurlijk allemaal kunnen, en thuis zullen ze ook vast wel een beetje een Z proefje door kunnen sturen, maar in de praktijk gaat dit verhaaltje toch zéker niet op! Niet iedere boerenknol eindigt zomaar in het Z hoor, óók niet met een handige ruiter. Z rijden is ook wel wat anders dan alleen door de oefeningen in een Z proef kunnen sturen. Was het maar zo simpel. En nee je hoeft geen super getalenteerd paard te hebben (hoewel het wel helpt!) en met een wat gewoner paard kom je er ook wel, maar het is niet zo dat je ieder paard zover kunt krijgen. Écht niet.

En als de pony van de TS tot op deze leeftijd alleen nog maar bos heeft kunnen crossen wens ik 'r veel succes maar dan heb ik er een hard hoofd in. En ja, dan kan je weer komen met het leuke theorieverhaaltje dat ook bospony's de basis moeten kennen, maar in de praktijk blijkt dit toch héél anders te zijn en zijn ze vaak zo krom als een hoepel en zo stijf als een plank.

Dan moet de TS een verrekte handige/gevoelige ruiter zijn en de pony ontzéttend meewerkend om dat dan nog te kunnen veranderen. Want ook dan geldt weer dat in de praktijk blijkt dat pony's die tot op zulke leeftijd weinig/niet veel hebben moeten doen er écht geen zin in hebben om dán nog flink aan de bak te gaan. Je kan nog zon fijne ruiter zijn, maar als ze niet willen, dan willen ze niet :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:13

DL_ schreef:
Myukii schreef:
Dat vind ik toch wel zo'n onzin.. Niet iedereen heeft het geld, de tijd en de ambitie om wedstrijden te gaan starten, zelfs niet met een enorm getalenteerde pony.

De basisdressuur is zo gemaakt, dat elke gezonde pony een Z-proefje zou moeten kunnen lopen. Niet dat ik wil zeggen dat elk paard zodra hij ingereden is moet kunnen appuyeren, wissels springen en een hogere mate van oprichting moeten hebben, maar met de juiste training en handigheid van de ruiter, zou elk paard op den duur Z moeten kunnen lopen, met winst. Uiteráárd zal de ene pony meer moeite hebben met de zijgangen en verzameling dan de ander, en uiteraard ligt het aan de beweging van de pony hoe hoog de punten zullen zijn, en uiteraard zal niet elke ruiter dit uit een pony kunnen krijgen.. Maar het zou moeten kunnen. :j

Wat een leuk sprookje! :D

In theorie moet dit natuurlijk allemaal kunnen, en thuis zullen ze ook vast wel een beetje een Z proefje door kunnen sturen, maar in de praktijk gaat dit verhaaltje toch zéker niet op! Niet iedere boerenknol eindigt zomaar in het Z hoor, óók niet met een handige ruiter. Z rijden is ook wel wat anders dan alleen door de oefeningen in een Z proef kunnen sturen. Was het maar zo simpel. En nee je hoeft geen super getalenteerd paard te hebben (hoewel het wel helpt!) en met een wat gewoner paard kom je er ook wel, maar het is niet zo dat je ieder paard zover kunt krijgen. Écht niet.

ik ben het met Myukii eens hoor...
Zeker als je kijkt wat er in de Z loopt, moet dit gewoon kunnen...
Met een talentvol paard zou het wel eens net zo moeilijk of zelfs moeilijker kunnen zijn. Deze talentvolle paarden kunnen namelijk ook wel eens moeilijk te rijden zijn hoor ;)
Waarom zou het NIET met elk (gezond en normaal gebouwd) paard kunnen?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:23

Het hangt ook van de pony af en van wat die kan. En niet alleen van de leeftijd, 14 jaar is nog hartstikke jong.(vind ik dan :P )
Mijn pony is 22 en die loopt ook nog endurance wedstrijden, in de klasse 1.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 23:25

wat een hoop reacties zeg :D leuk! De Z halen vind ik zelf erg hoog gegrepen, natuurlijk is niets onmogelijk, maar het is zeker nog heel ver weg. Wel leuk dat vele denken dat het nog haalbaar is en andere daar weer heel anders over denken.

We hebben veel les, trainen dagelijks, gaan vooruit en ik ga jullie zeker laten weten wat de eindstand ooit is geworden