M te hoog gegrepen voor sommige ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:32

voor sommige mensen is een Bixieproef te hoog gegrepen!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:33

gijsenkim schreef:
voor sommige mensen is een Bixieproef te hoog gegrepen!

Mag ik blij zijn dat ik dan L1 met wp ben Tong uitsteken. Toch nog iets goed gedaan.... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:37

ikzelf heb de afgelopen 10 jaar niet meer gestart, ik mag dus weer een begeleid bixieproefje gaan oefenen, Ik moet alleen nog een begeleider vinden......wie o wie Haha!

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:57

cornelie schreef:
Hmm, mijn instructie zei ook altijd: een wedstrijd kost een training.

sorry maar die begrijp ik niet helemaal
dus als je een wedstrijd rijd, gaat je paard daar in de training op achteruit?
als je je paard bij het trainen goed voor elkaar hebt, en je rijdt de wedstrijd hetzelfde als dat je je paard thuis traint, lijkt het me echt niet dat je daarop achteruit gaat.
oke als je probeert om het paard aan de krul te trekken om die proef maar door te komen, ja dan wordt het paard er niks beter van
maar ik vind zelf dat een combinatie juist vooruit gaat door een wedstrijd, het is heel confronterend en stimuleert om thuis nog beter te trainen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:00

Je kan in mijn ogen nooit hetzelfde uit rijden als je thuis rijd. Met wedstrijd zullen er altijd andere factoren zijn waardoor jij of en je paard enigsinds een beetje anders zijn. Je hebt altijd een verschil in je manier van rijden.

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:06

ja, maar volgens mij is dat juist wel goed
ik geloof niet dat je paard door een wedstrijd achteruit gaat in de training

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:25

Nou op een wedstrijd krijg ik ze nooit zo aan het lopen als thuis. En er stond ook in een van de paardenbladen, in een interview, dat als je je paard thuis traint alsof ie op wedstrijd is, dat een paard daar wel degelijk slechter van wordt. Dus teveel wedstrijden rijden is ook zeker niet goed voor een paard. Maar dat is misschien wel weer een ander onderwerp. Haha!

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:32

teveel wedstrijden zijn zeker niet goed
maar 1 van mijn paarden loopt op wedstrijd echt beter dan dat ie thuis loopt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:36

Ik denk dat het per paard verschillend is. Het ene paard slijt veel meer van wedstrijden dan de ander. Als ik een paard heb wat rustig is op concours dan kan hij veel vaker mee dan één die zich alsmaar vastzet.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:41

gijsenkim schreef:
Je kan in mijn ogen nooit hetzelfde uit rijden als je thuis rijd. Met wedstrijd zullen er altijd andere factoren zijn waardoor jij of en je paard enigsinds een beetje anders zijn. Je hebt altijd een verschil in je manier van rijden.

oke het paard kan anders reageren, anders zijn als je ergens anders ben!(wel veel anders he?! Haha! ) maar mensen gaan dan snel het paard de schuld geven, van dat ie niet lekker liep en blablabalbala
vind ik zo'n onzin! durf eens toe te geven dat de fout bij jou ligt en niet bij het paard!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:48

Een goede wedstrijd rijd je als combinatie, niet als ruiter op een paard.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:30

Nee, zij bedoelde dat als ik bv elke week naar een wedstrijd zou gaan mij dat elke week 1 trainingsdag zou kosten. Een wedstrijd is geen training voor mij, dat is je paard lekker los rijden en dan de ring in. Dan dus nog niet ff dit en ff dat, dat hoor je thuis allemaal voor te bereiden. Althans dat is mijn mening. Als ik thuis bv normaal 3 x in de week train maar 1 x daarvan ga ik naar een wedstrijd houd ik nog maar 2 trainingen over per week. Op die manier kost een wedstrijd mij een training. Dan kan ik beter even niet naar wedstrijden gaan maar thuis verder trainen. Zo werd het bedoeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:55

reddytobias"]
[quote="gijsenkim schreef:

oke het paard kan anders reageren, anders zijn als je ergens anders ben!(wel veel anders he?! Haha! ) maar mensen gaan dan snel het paard de schuld geven, van dat ie niet lekker liep en blablabalbala
vind ik zo'n onzin! durf eens toe te geven dat de fout bij jou ligt en niet bij het paard!
[/quote]

de fout ligt altijd bij de ruiter, Kijk je bent pas een goede ruiter als je je paard onder elke omstandigheid aan het lopen heb zoals jij dat wil........uiteraard is dat een utopie want dat kan niemand. maar het paardloopt zo lekker als de ruiter rijd..............

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:40

Ik vind ook dat je pony helemaal startklaar moet zijn voor de volgende klasse. Ik heb 1.5 jaar in de B gereden, pas toen had ik de basis pas eindelijk goed te pakken. Ik heb in totaal een jaar over de L1 en en L2 gedaan ,daarna overgestapt naar de M1 en toen zocht ik het niet meer. Suleika is nooit echt makkelijk op wedstrijden, ze ziet altijd wel iets en ze beweegt zich dan best krampachtig, dan vind ik dat het niet echt meer zin heeft ook om in de M op wedstrijd te gaan, want voor schouderbinnenwaarts enzo moet je paard toch echt wel los zijn! Dus in die opzicht snap ik wel dat een wedstrijd een training kost. Maar ik had ook niet echt veel zin meer om dressuurwedstrijden te rijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:10

Ik ben nu niet in staat om een nette M-proef te rijden. Ik weet niet hoe ik ben als ik weer eens wat verder doorgereden beesten rij waar ik de knopjes op weet te vinden. Met Gaija beheerste ik behoorlijk wat oefeningen maar ik kon geen fatsoenlijke wedstrijd met haar rijden. Die winstpunten? Ik weet niet waarom ik ze heb gehaald. De jury vond me aardig denk ik.
Ikweet van mezelf dat ik te makkelijk ben om een goede wedstrijdruiter te zijn Haha!
wie weet verandert dat ooit nog eens.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 07:43

gijsenkim schreef:
de fout ligt altijd bij de ruiter, Kijk je bent pas een goede ruiter als je je paard onder elke omstandigheid aan het lopen heb zoals jij dat wil........uiteraard is dat een utopie want dat kan niemand. maar het paardloopt zo lekker als de ruiter rijd..............

Dit ben ik toch niet helemaal met je eens. Dat zou neigen tot dwang en daar is de dressuur of welke tak van paardensport niet op gebaseerd, die is gebaseerd op samenwerking van Ruiter en paard.
Neem bv een merrie die hengstig is, die van mij krijg ik dan met geen mogelijkheid meer voorwaarts hoor, die voelt zich dan helemaal niet lekker. Wie ben ik dan als ruiter om haar te dwingen te lopen zoals ze buiten de hengstigheid om doet? Als jij buikpijn hebt lig je toch ook liever in je bed?

Ik vindt dat je pas een goede ruiter bent als je de gebreken van je paard op dat moment durft te onderkennen en daarnaar durft te handelen.

En als een paard voor je gevoel niet lekker loopt hoeft dat niet aan de ruiter te liggen, paard kan ook zn dag eens niet hebben, of gewoon geen zin Haha! .

Viv

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 08:36

Jippie schreef:
Ik heb om me heen ook heel veel combinaties gezien die bleven hangen in de M. Meestal waren dat combinaties die als een speer de B of L doorgingen.

Maak me nog even banger zeg... Knipoog
Ik ga als een speer door de B heen. Elke wedstrijd een winstpunt of meer. De B heb ik alles voor elkaar en Mirkje en ik zouden best een leuke L proef kunnen rijden. Mijn idee is hierover, zodra ik er 10 in de B, moet ik eruit. Ik hoor er niet thuis en moet anderen ook de kans gunnen.

En de M, nee daar denken we nog lang niet overna. Mijn zusje, die uiteindelijk Z met haar pony reed, kreeg ik in de M2 veel meer moeite. De B, L en M1 verliepen ze samen fluitend, maar de M2 werd een heel ander verhaal. Ze heeft de punten echt moeten oprapen van de grond. Dit werkte natuurlijk ontzettend demotiverend, als je ervoor elke wedstrijd de winstpunten haalt en in de prijzen zit, en nu helemaal ingezakt is.
Uiteindelijk heeft ze er 5 kunnen halen, en mocht ze over naar de Z en daar heeft ze 2 wedstrijden in gereden, en daarin geen winstpunten.
Het frappante was, dat het of aan de pony lag, of aan de inrijbak, aan de jury, enz. enz. maar ook in dit geval lag het nooit aan haarzelf of aan haar manier van trainen (5 dagen stilzetten en dan pony meenemen op wedstrijd )

Ik ben benieuwd hoe het straks met mij gaat verlopen Party!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 08:44

Vippie, een gedwongen paard zal nooit een goede proef laten zien!! Ook een ongelukkig paard niet.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:38

Katja schreef:
Ik denk dat het per paard verschillend is. Het ene paard slijt veel meer van wedstrijden dan de ander. Als ik een paard heb wat rustig is op concours dan kan hij veel vaker mee dan één die zich alsmaar vastzet.

Dat is waar! Die van mij zijn nogal nerveus en klappen dicht in de ring. Ik kan er dan dus niet zo fijn aan rijden als thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:44

Ik denk dat idd veel ruiters te snel overgaan
Ze zijn dan ook zo trots dat ze later gestart zijn en je dan voorbij gaan, met een houding van oh wat zijn we goed.
Alleen kom je vele van hen daarna weer tegen in de klasse waar hun al 1,5 jaar in zitten zonder wp.

Zelf heb ik gelukkig geen klasse gehad waarin ik ben blijven hangen, maar ik heb dan alles ook helemaal uitgereden.
Ik merkte dan vaak ook dat ik in het begin van een nieuwe klasse wel wp reed, maar dan ook maar net.
En op het laatst van een klasse merkte dat ik weer bijgeleerd had, omdat ik dan vooraan mee reed met mooie punten.

En ik denk dat idd juries op sommige basis dingen strenger moeten zijn.

Maar goed, alle eigenwijzen die denken dat snel overgaan wel ruig is en alles goed onder de knie hebben, komen zichzelf wel tegen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:52

Jura schreef:
Die van mij zijn nogal nerveus en klappen dicht in de ring. Ik kan er dan dus niet zo fijn aan rijden als thuis.

Met Tolstoi heb ik ook een hoop te kampen gehad in een proef. Meneer zag wat engs, draaide zich om, wilde er niet meer langs en was supergespannen. Dat heb ik eigenlijk een hele tijd met me meegenomen: elke keer als ik een ring zag die wat eng was, zat ik al te stressen! Totdat ik een keer bij een groot Indoor concours als eerste moest starten; de koffiekopjes op de tafeltjes hoorde je gewoon rinkelen, de klapstoelen werden in- en uitgeklapt, de mensen liepen op en af te tribune: ik had het niet meer!!! En juist díe proef heeft mij over alles heengeholpen. Tolstoi zag werkelijk niets en was zó fijn aan de hulp, dat hij helemaal van mij was. Voor mij een teken dat ervaring opdoen in wedstrijden rijden wel degelijk zin heeft gehad!!!

Met Roma heb ik eigenlijk weinig problemen. Afgelopen zondag nog, moesten we rijden in een bak, waar op 50 meter afstand een spoor lag. Om de 10 minuten scheurde er wel zo'n geel gevaarte voorbij. Uitgerekend tijdens het halsstrekken kwam er weer 1. Nou, ik schrok er meer van dan hem; hij blikte of bloosde niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:55

Iedere klasse heeft natuurlijk zijn eigen moeilijkheden en iedere combinatie heeft zijn eigen beperkingen. Soms kom je die in de klasse L al tegen, soms pas in het Z. Ik het de stap van L-M ook wel ervaren als een verschil in de manier van jureren [voor mij pakte dat gelukkig positief uit Haha!]
Orri, ik zou van jou graag willen weten waarom je specifiek voor die klasse M hebt gekozen hier in dit topic?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 11:02

Nou Jippie, omdat ik vooralsnog vooral ruiters zie in die klasse die ermee worstelen... in de andere klasses na genoeg niet. Als ik hetzelfde had ervaren in mijn omgeving bij een andere klasse, had ik waarschijnlijk daarvoor gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:06

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zie precies hetzelfde om me heen. Maar ook de combi's die worstelen in de M halen na veel wedstrijden ook daar de punten nog wel.
Eigenlijk is de enige klasse waarin de meeste ruiters stranden de klasse Z2. Dat schijn voor iedereen een absoluut eindpunt te zijn.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:08

Nouuuu, heb je wel eens gekeken naar het overschot in de ZZ Licht???