Met 17-jarig paard wedstijd starten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:26

Lielle schreef:
de leeftijd lijkt me geen belemmering, maar reken er wel op dat als jouw paard loopt zoals op de foto, de punten nog wel eens erg zouden kunnen tegenvallen. Je komt hiermee iig niet in de buurt van een winstpunt, ook niet als hij wat lager loopt. Nageeflijkheid is echt een vereiste en dat is hij iig niet.

Dit is een foto van een half jaar geleden, maar ik heb momenteel geen betere :)
Nu lukt het al beter, na een 20minuten - half uurtje loopt hij wel nageeflijk, maar niet constant.

troelala

Re: Met 17-jarig paard wedstijd starten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:36

Hai,als hij gewoon gezond is is de leeftijd geen probleem.ben het wel met Lielle eens dat hij wel nageeflijk moet lopen.
Succes ermee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:40

Ik kan vanaf een foto verder weining inschatten, ik wil je alleen voor een flinke teleurstelling behoeden. Nageeflijkheid (en dan niet af en toe een stukje) is wel echt noodzakelijk wil je redelijke punten halen bij de meeste jury's.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:47

dat kan je gewoon doen hoor niets mis mee met zijn leeftijd,
En ik neem aan dat je in de B gaat beginnen dan is de nagefelijk heid nog helemaal niet nodig.
mensen waarvan het paard ook gewoon in de lucht loopt haald ook gewoon winstpunten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:54

Kimberly001 schreef:
En ik neem aan dat je in de B gaat beginnen dan is de nagefelijk heid nog helemaal niet nodig.
mensen waarvan het paard ook gewoon in de lucht loopt haald ook gewoon winstpunten.

daar geloof ik helemaal niets van,het paard zal echt wel nageeflijk en over de rug moeten zijn hoor anders maak je geen kans op winst.
het ligt dus niet aan de leeftijd van je paard maar aan je vaardigheid en het nivo van jullie twee.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:01

Als een paard niet nageeflijk loopt in de proef, krijg je waarschijnlijk niet meer dan een vijf per onderdeel. Dit is bij de ponies al zo, dus bij de paarden misschien nog wel strenger, plus dat het overgrote deel het wel voor elkaar heeft, en ik neem aan dat je niet voor schut wilt lopen. Gewoon goede lessen nemen en dan heb je dat (waarschijnlijk) zo voor elkaar.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:06

knollentuin schreef:
Kimberly001 schreef:

daar geloof ik helemaal niets van,het paard zal echt wel nageeflijk en over de rug moeten zijn hoor anders maak je geen kans op winst.
het ligt dus niet aan de leeftijd van je paard maar aan je vaardigheid en het nivo van jullie twee.

Ik heb zat ervaring om te zeggen dat ze best kan gaan starten. Het is B hea. dan kijken ze niet naar de nagefelijkheid. en ze zegt zelf toch ook dat het al een oude foto is en dat het al beter gaat. ik zou niet weten waarom ze niet kan starten. in de B kijken ze daar niet naar.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:07

Flauwekul dat commentaar dat het niet meer zou kunnen, zelf rijd ik nog vaak op een IJslandermerrie van 25 en die heeft ook een wedstrijd gelopen afgelopen zomer. En ja...dat oude wijf trekt de jonkies er nog wel uit met haar gangen :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:08

dat is echt onzin. Ook in het B is nageeflijkheid een vereiste, iig op de wedstrijden waar ik kom en ik start op heel wat locaties. Een paard met zijn kop in de lucht zal hier eerder 160 punten halen, en ook een die (net) niet nageeflijk is, komt niet aan een wp. Mag jij me trouwens eens aanwijzen waar er in het reglement of het dressuurboekje staat dat in het B nageeflijkheid niet nodig is.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:10

In de B vragen ze dat niet, en dat jij op veel locaties start en het daar ook moet heeft er niets mee te maken bij ons kijken ze daar ook niet naar, maar naar de rest van het paard en hoe de oefeningen gaan. en ik start zelf door heel het land dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:20

Rijd jij KNHS proeven? Dan vraag ik me echt af wat voor juryleden daar zitten, degenen die ik ken hebben er toch echt een heel andere mening over, en idem voor de wedstrijden die ik zie. Een paard kan nl nooit een fatsoenlijke overgang of wending laten zien met lengtebuiging e.d. als hij niet nageeflijk loopt.
Maar goed, Sinterklazen moeten er ook zijn.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:13

Lielle schreef:
Rijd jij KNHS proeven? Dan vraag ik me echt af wat voor juryleden daar zitten, degenen die ik ken hebben er toch echt een heel andere mening over, en idem voor de wedstrijden die ik zie. Een paard kan nl nooit een fatsoenlijke overgang of wending laten zien met lengtebuiging e.d. als hij niet nageeflijk loopt.

nee ik rij Z2 bij de FNRS.
nou dan vind je dat lekker. bij ons hier kan je gewoon starten als ze niet helemaal negefelijk lopen maakt dat helemaal niet uit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:15

De leeftijd hoeft inderdaad geen probleem te zijn :-)

Ik ga wel mee met Lielle dat een paard wel nageeflijk moet lopen wil je een WP halen in de B-dressuur KNHS.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:15

Annemeik schreef:
astridelise schreef:
Waarom niet, ik vind dat het gewoon kan. Bij een B-proef hoeft een paard nog niet aan de teugel te lopen.

Sinds wanneer hoeft een paard in de B niet nageeflijk te zijn?

Ja, haha, dat vroeg ik me ook af!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:16

Ik heb ook besloten om te gaan starten met mijn pony die ik toen al 9 jaar had. De pony was toen 15, en nu ze 16 is rij ik ook L springen met haar! Als ze zelf nog niet aangeeft dat het teveel is, denk ik dat het best kan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:18

starten kan altijd natuurlijk, de vraag is hoeveel punten je haalt. En ik wil TS voor een teleurstelling behoeden zoals ik al eerder heb aangehaald, want het beeld van de foto is hier op geen stukke na genoeg voor redelijke (> 170) punten, ook niet als het nu wat beter gaat.

Overigens neem ik je met dit soort nonsens opmerkingen niet echt serieus, zo voer ik geen discussies.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:20

als ik nu een trailer had, zou ik mijn 20 jarige pony gaan starten. Dier is fitter dan fit! :))

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:21

Dan doe je het niet. je denkt maar wat je denken wil, gelukkig weet ik wat ik zeg.
En reed mijn nichtjee met een paardje wat ook nog niet helemaal constant aan de teugel liep gewoon haar winstpunten.
En ik rij ook gewoon bij de KNHS. FNRS doe je met manege pony's.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:23

Kimberly001 schreef:
Lielle schreef:

nou dan vind je dat lekker. bij ons hier kan je gewoon starten als ze niet helemaal negefelijk lopen maakt dat helemaal niet uit.

Z2 bij de FNRS? Dat bestaat dus niet.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:27

Kan idd prima, ik ben toen mn paard 16 was ook begonnen in de B dressuur (nu L2). En hij heeft op zn 18e voor het eerst ook een B parcours gesprongen (zijn we net mee bezig) dus kan prima! Zal per paard verschillen natuurlijk, maar ik heb er geen spijt van en mn paard vind het ook leuk.
En ja nageeflijk in de B moet echt wel als je normale punten wilt. Als je paard niet nageeflijk is krijg je gewoon een 5 of lager per onderdeel (als de rest wel goed is).

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:29

Ik zou het als ik jouw was gewoon proberen, je kent je eigen paard van haver tot gort neem ik aan dus als het teveel wordt zou je dat absoluut in de gaten hebben. Zelf heb ik nu net mijn 19-jarige weer opgepakt na een blessure, maar ook juist omdat ik dit paard goed ken weet ik dat ik dit in een heel rustig tempo moet doen. ;)

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:39

Kimberly001 schreef:
Lielle schreef:

Z2 bij de FNRS? Dat bestaat dus niet.[/quote]

Nee dat was sarcastisch...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:00

Tsja hoeveel punten je gaat halen kan natuurlijk niemand zeggen, en je zegt zelf dat je paard nu na zon 20 minuutjes wel nagevelijk loopt ookal is dat niet constant.. Als hij nog gewoon fit is kan je het gerust proberen!

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:01

Je hebt als doel deel te nemen aan een dressuurwedstrijd. Met de leeftijd van je paard is niets mis. Je moet jezelf de vraag stellen wat je precies met deze wedstrijden wilt. Een winstpunt halen betekent dat je in de africhting al L1 moet zijn in plaats van de klasse B. In Nederland tenminste. Ook zal je paard op een wedstrijd toch anders zijn dan thuis. Ik zou zeggen; probeer het gewoon op de wedstrijd. De jury zal aangeven wat ze van je proef vinden en dat geeft je weer iets om aan te werken. Wanneer je op wedstrijd gaat moet je sowieso tegen kritiek kunnen. De jury beoordelingen kunnen immers uiteenlopen en soms ook niet met je gevoel overeenkomen. Het is gewoon een leerproces voor zowel jezelf als je paard. Veel succes.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:08

Ik ben begin dit jaar ook met m'n 16 jarige paard (kwpn tuigpaard) gestart met dressuurwedstrijden.
Maar spreek uit ervaring, nagevelijkheid wel echt een vereiste voor behalen van punten..