Je moet meer zelfverzekerder worden. Als het daaraan niet ligt heb je misschien faalangst, das niet echt leuk maar al je er wat aan doet en werkt wordt je steeds verzekerder en lukt het stukje voor stukje beter.
Poekie13
Geplaatst: 26-11-09 15:11
een beetje zenuwen hebben is alleen maar goed, dan presteer je beter:P
NatasjaS
Geplaatst: 03-12-09 14:55
Proefje thuis oefenen helpt niet tegen de zenuwen. Ik zou het eens proberen met de tabletjes. Als je eenmaal gereden hebt zonder zenuwen, dan gaat het een stuk beter.
En vaker op wedstrijd helpt vaak ook niet, want als je al M1 rijd heb je toch aardig wat wedstrijd ervaring. Mss moet je de lat wat lager leggen voor jezelf. Niet alles uit je paard willen halen, maar eerst eens zonder zenuwen lekker willen rijden. Dan komt de rest mss vanzelf wel.
Marengo1
Geplaatst: 03-12-09 20:29
Als je vergeet te ademen kan kauwgom ook helpen. Ik heb wel eens gehad dat ik zo geconcentreerd was, met bijv. les rijden dat ik vergat te ademen..of teweinig..ik weet niet precies. maar toen hielp een stukje kauwgom wel.. en kauwgom kan ook tegen stress helpen.
ik kan er niks aan doen maar ik vind kauwgom eten op een paard levensgevaarlijk, dat zou ik zeker niet aanraden.
Grappig om dit topic te lezen. Ik heb echt honderden en honderden wedstrijden gereden in mn leven van B t/m ZZ-Licht dressuur met allerlei paarden. en TOCH heb ik hier ook nog steeds last van. Bij mij zit het inderdaad in de ademhaling (spanningsastma). Ik stop onbewust met ademhalen tijdens de proef en ben al meer dan eens na mn proef helemaal blauw aangelopen van het paard af getild omdat ik flauw viel. Als ik er dan om ga denken dat ik adem moet halen, dan gaat het nog niet goed, want dan ga ik meestal in het ritme van de draf ademen, zodat het eigenlijk veel te snel gaat -->te veel zuurstof-->duizelig enz. Ik weet van mezelf dat ik behoorlijk faalangstig ben en snel het idee heb dat "men" veel van me verwacht omdat ik al vaker hoog heb gereden. en toch vind ik wedstrijden helemaal geweldig, echt ergens voor gaan, kijken waar je staat, de hele loopbaan van een paard vanaf groen naar "Iets". Hoe ik er vanaf ga komen? geen idee. Hoop hier ook wat tips mee te kunnen pakken.
Wat ik trouwens wel heb is dat ik na de proef onwijs boos op mezelf word dat ik het niet voor elkaar krijg om "normaal" te ademen.
Maar wat ik duidelijk probeer te maken. Het heeft er (soms) dus niks mee te maken of je nu af en toe een wedstrijdje rijd of heel vaak en of je net begint of er al 20 jaar in zit.
Gewoon lekker zelfverzekerd de proef ingaan, niet van te voren al bang zijn dat het verkeerd gaat, en inderdaad goed je ademhaling proberen te controleren. Oefen dit eventueel thuis eens, op welk ritme je dit kan doen etc