Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:51

Knappe pony hoor!!!
Komt wel goed, wel in je proeven op neusje er meer uit letten.
Jij bent blijkbaar niet zo groot? Zo op de foto's te zien.

@Silence, niet om het een of ander.. maar had je niet in een ander topic geschreven dat die 214 uit een onderlinge wedstrijd kwam? Die beoordelen ze hier in de buurt echt wel veel soepeler dan de echte KNHS wedstrijden voor wp's....

Overigens blijf ik van mening dat als je paard/pony correct rijdt, je echt wel aan je punten komt.
Je hebt ook super bewegende pony's en simpel lopende paarden, wat niets zegt over het al dan niet correct gereden zijn.

@Rasta_love, ja dat kan ook.. Zelfs als je 1.84 lang bent en op een 1.45 (a 1.47) rond tuft... (en zelf geen rijtechnisch wonder bent)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:03

Rij je wedstrijden om te laten zien hoe goed het rijden gaat of rij je om goed op wedstrijd te zijn?

M.a.w.: als jij plezier hebt, je pony goed voor elkaar en het voelt goed, dan is dat toch belangrijk, wat je er zelf van vind?

Soms krijg je niet de punten die je verdiend, en soms verdien je niet de punten die je krijgt.

Dus, ik zou helemaal niks anders doen of van mijn vertrouwde rijmethode afstappen. Als het niet goed genoeg is voor de jury, dan is dat maar zo. Als het maar goed genoeg voor jou en je pony is.

Ik was nog wel eens zenuwachtig op wedstrijd en mijn mantra was dan altijd: "ik hou van dit paard en het maakt me niks uit hoeveel punten we krijgen, ik hou toch van d'r'. Succes gegarandeerd.

Urielle

Re: Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:19

Qua type hoef je je echt niet druk te maken, het oogt wel paards.
Wel moet hij veel meer aanleuning gaan nemen, op deze foto's loopt hij enorm opgekropt en dat wordt toch ook echt afgestraft. Dus iets meer naar de hand rijden en voor luchtig blijven :)

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:33

@ Sjolver: Ik ben 1.65m maar pas er nog goed op! Heb me figuur ook een beetje mee om het maar zo te zeggen :o Het neusje is echt een aandachtspunt bij ons!! Donderdag weer les dus dan gaan we er weer hard aan werken, maar het sluipt er erg snel in als ik zelf rij!

@ Ilzas: Ik rij mijn wedstrijden om goed te kunnen zien op welke punten ik nog moet trainen. De wedstrijden zijn voor mij de toetsen, maar dat neemt niet weg dat ik op wedstrijd ook graag goed wil zijn! Plezier staat daarin bij mij altijd voorop hoor!! Ik ben erg trots dat ik tot hier met hem ben gegroeit en kan alleen maar trotser worden op mn knapperd :D Bedankt voor je mantra! Die houd ik zeker in mijn achterhoofd!!

@ Urielle: Zoals ik al zei is het neusje voor ons wel echt een aandachtspunt. Ik ben heel hard aan het werken aan het leren los te laten en luchtig te zijn.. Om eerlijk te zijn gaat dit tijdens de lessen vaak wel goed maar dan ben ik zelf aan het rijden en denk ik aan alles tegelijk en dan kost het me vaak wel meer moeite :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:41

ZappaSupreme schreef:
@ Sjolver: Ik ben 1.65m maar pas er nog goed op! Heb me figuur ook een beetje mee om het maar zo te zeggen :o Het neusje is echt een aandachtspunt bij ons!! Donderdag weer les dus dan gaan we er weer hard aan werken, maar het sluipt er erg snel in als ik zelf rij!

@ Ilzas: Ik rij mijn wedstrijden om goed te kunnen zien op welke punten ik nog moet trainen. De wedstrijden zijn voor mij de toetsen, maar dat neemt niet weg dat ik op wedstrijd ook graag goed wil zijn! Plezier staat daarin bij mij altijd voorop hoor!! Ik ben erg trots dat ik tot hier met hem ben gegroeit en kan alleen maar trotser worden op mn knapperd :D Bedankt voor je mantra! Die houd ik zeker in mijn achterhoofd!!

@ Urielle: Zoals ik al zei is het neusje voor ons wel echt een aandachtspunt. Ik ben heel hard aan het werken aan het leren los te laten en luchtig te zijn.. Om eerlijk te zijn gaat dit tijdens de lessen vaak wel goed maar dan ben ik zelf aan het rijden en denk ik aan alles tegelijk en dan kost het me vaak wel meer moeite :o

Met jouw instelling kom je er wel :D
Het willen verbeteren en toch de fun erinhouden daar draait paardrijden om.

Zeker foto's plaatsen e

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:54

Fijn om te horen dat er ook mensen zijn met positieve ervaringen tussen de paarden. Ik heb ook een pony die nog niet eens ingereden is (3 jaar), maar zal in de toekomst ook bij de paarden moeten starten. Ik ben namelijk al 23 jaar.

@ ZappaSupreme: fijn om te zien dat jij ook bij de paarden rijdt. Mijn hengste is ook ongeveer 1.45 m schat ik en ik ben zelfs nóg kleiner dan jou.. Er is dus hoop voor mij ;) Vind het ook heel erg belangrijk dat de combinatie mooi oogt.

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:45

Mag alleen als je pony boven de 1.55 is !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:50

Ik heb altijd pony's gereden tussen de paarden en ik heb zelden of nooit problemen gehad. In het begin wel toen het net toegestaan werd om met je pony tussen de paarden te starten. Maar dan praat ik over 25 jaar terug.
Nu is het heel gewoon.
Mijn vriendinnetje rijdt zelfs met haar Haflinger in het ZZ licht winstpunten, dus gewoon lekker starten en heel veel plezier op de wedstrijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:53

Kan prima, bedenk alleen dat je je beperkingen hebt. Een pony beweegt nu eenmaal niet zo ruim en heeft minder uitstraling. Deze punten mis je en zal je er dus aan moeten rijden.
Als een paard als Totilas een simpele volte loopt, krijgt hij op zijn gangenwerk en uitstraling een hoog cijfer. Als jouw pony relatief gezien (dus in verhouding tot wat hij kan) dezelfde volte laat zien, zal jij nooit hetzelfde cijfer krijgen omdat je mist aan uitstraling.
Dat betekend dan weer niet dat je altijd met slechte cijfers naar huis wordt gestuurd :) Maar net zoals een simpel paard gewoon harder moet werken voor zijn punten als een super atletisch paard.

Heel soms tref ik wel eens een jury die je beslist geen winstpunt wilt geven met je pony. Tsja, jammer, volgende keer beter.
Het is wel grappig dat mijn punten op wedstrijden met veel dure, luxe paarden voor mijn gevoel vaak wat lager liggen en op wedstrijd met voornamelijk pony's of simpele paarden de punten weer wat hoger liggen. Heeft dan denk ik ook gewoon weer te maken met de uitstraling die het sjieke paard voor mij wel had, en mijn kleine pony die daarna de ring komt binnengewandeld.

Zolang je voor jezelf blijft rijden en niet voor de prijzen, dan kun ej het onwijs naar je zin hebben. Wil je echter voor prijzen en kampioenslinten gaan, dan zou ik persoonlijk toch voor een paard kiezen.

Romany*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:45

Ik start zelf ook met een pony van 1.41 m tussen de paarden (mijn leeftijd? 35 jaar) en heb nooit het gevoel gehad dat ik 200% moest geven. Als jij in de B keurig op de letters rijdt en je pony in een mooie, constante aanleuning loopt komt het vast wel goed!
Voor mijn B debuut (2½ jaar geleden) was ik doodzenuwachtig en dacht dat ik er niks van gebakken had. Wat bleek? Ik reed meteen 5 winstpunten in die 2 proeven bij elkaar :D en ging met een 1e en 2e prijs naar huis! Na 3 wedstrijden stond de teller al op 11 winstpunten. Dus, gewoon lekker rijden en (proberen) te genieten! Het beeld op de foto's ziet er netjes uit.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:09

@ Pippeloentje: wat mag alleen met een pony boven de 1.55m?

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:36

ik ga zelf ook met mijn pony tussen de paarden starten.
ik heb zelf een arabier van 1,54 maar met zeer ruime gangen
zelf kom ik ook uit de buurt vanwaar silence vandaan komt en ik heb
hier inderdaad ook het idee dat ze je hier met een pony erg benadelen.
maar toch ga ik ervoor om er het beste uit te halen en ik heb er al zin in.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:48

Pippeloentje schreef:
Mag alleen als je pony boven de 1.55 is !

:') waar haal je dat vandaan?
Is echt niet waar, je mag zelfs met een shet starten bij de paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:00

Die 1.55 zie ik ook als uit de lucht gevallen.
Dat haalt de mijne ook bij lange na niet.

charon88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:50

ik denk dat het heel handig kan zijn met netjes doorrijden in de hoeken
en de voltes gaan makkelijker enz.
gewoon je best doen.
en verder niks van de grote aantrekken!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:59

Ik rijd zelf ook met mijn pony tussen de paarden en dat gaat tot nu toe super! Heb in de B met 7 wedstrijden 11 wp gereden en heb nu met 4 wedstrijden in de L 8 wp gereden. Mijn eerste wedstrijd had ik hierbij zelfs 203 en 198 punten, waarbij ik zelfs nog een eerste plek had!! Het kan echt prima hoor tussen de paarden. Ik merk wel dat mijn pony niet zo'n geweldige middendraf heeft als de meeste paarden. De meeste pony's kunnen dit toch minder dan paarden. Maar verder, als je gewoon netjes rijd dan moet het gewoon goed komen!! Het ziet er op de foto's netjes uit, zal alleen nog wel proberen om het neusje er iets uit te rijden. Loopt wat achter de loodlijn.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:03

Leuk topic dit..die vraag heb ik mezelf ook ooit gesteld.

Voor sommige is de potentie in de sport er wel maar hebben gewoon weg de middelen niet een duur super paard te kopen.

Ik leg het gewoon even uit vanaf mijn situatie..

Zelf mijn d-pony gekocht op mijn 16e (zelf voor gewerkt vanaf mn 13e),heb haar geboren zien worden en ze kan gewoon onwijs lekker lopen.Ze was 2 toen ik haar kocht en ik dus 18 toen ik pas een beetje klaar was voor wedstrijden.

Heb toen enorm getwijfeld of ik wel op wedstrijd moest gaan tussen de paarden vooral om de vooroordelen.
Mijn instructeur (zelf jury in het Z) heeft me over de streep getrokken met de woorden:Je hebt maar 1 paard en daar zul jij het mee moeten doen.
Daarbij hebben we het er ook over gehad en hebben we de pony kritisch bekeken,mn pony erg sjiek en elegant en zijn woorden:Loopt beter als menigeen paard,dus doet niks onder voor een paard.

Half mei zijn we B gestart,over een week gaan we over naar de L1!We rijden ook vaak genoeg in de prijzen en dan ben ik mega trots op mn pony.Het klopt wel dat je je pony 200% voor elkaar moet hebben maar als je dan winst rijd weet je wel dat je bovengemiddeld hebt gereden.

Ik zou ook graag en paard willen hebben, maar als ik een paard wil dan wil ik een topper en niet eentje waarbij ik in de middenmoot meedraai.En de toppers kosten veel geld en dat heb ik simpelweg niet.

Ik krijg gelukkig wel echt altijd super reacties van jury's en toeschouwers en heb voor haar gangen geregeld 8én.
Waar ik me vaak wel aan irriteer is sommige ruiters die net doen of je een recreatieruiter bent omdat ik met mn pony start..
Ik train 6 x per week waarvan 1 (afentoe 2)x priveles.

Mijn doel is naar een zo hoog haalbaar niveau rijden,misschien blijkt dat dat al vroeg stopt maar wie weet krijg ik haar naar het Z2,dit is toch ook wat paardruiters willen bereiken!

Er zijn inderdaad wel jury's die niet van een pony in de ring houden en je daar op afrekenen maar dan denk ik...ga dan klagen bij het knhs als jury.
Hun bepalen dat je starten mag tussen de paarden dus beoordeel de proef dan ook naar wat je ziet.

Maar ik blijf lekker starten met mn kleintje en laat zat dure sportpaarden achter me...

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 11:41

@ Melody: Iemand die precies in dezelfde situatie zit als mij! Ook ik heb mijn pony van veulen af aan en heb het geld niet voor een toppertje.. Ook ik train 6x per week waarvan 1x in de week prive les.. En ook ik wil naar het hoogst haalbare niveau!

Super bedankt allemaal voor de tips :D :D

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:11

Ik ken veel die dat doen!
iets moeilijker maar zal het vooral proberen@

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:40

Meid ga gewoon lekker rijden en genieten van je paard.
Met samenspel is zoveel mogelijk, paard of pony maakt niet uit!

Ik heb er nooit hinder van ondervonden en helemaal Taco liep toch als een shetlander qua gangen.
Netjes op de letter rijden, oefeningen goed afwerken en trots op je paard zitten...
Komt helemaal goed!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:53

Het is niet altijd even simpel, ik spreek uit ervaring :D Maar het is zeer zeker goed te doen!! Ik rijd ook met mijn pony, 1.46 m wedstrijden tussen de paarden. Ik ben eens terug gaan rekenen met mijn instructrise ik start nu ongeveer 2 jaar (een half jaar eruit met veulenen, en elk jaar 2 tot 3 maanden niet starten) en ben ondertussen M1 met winst!
Wat mij erg goed helpt is het afwerken. Rijd supernetjes op de letter, bereid alles goed voor en werk alles af. Niet gaan jagen of afraffelen. Gewoon lekker gaan dus.

Ben jij trouwens degene die ik denk dat jij bent? Bij wie les je nu nog? Doe maar per PB....

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:39

Nou vandaag de laatste onderlinge oefenwedstrijd gehad.. Zijn eerste geworden tussen de paarden met 198 punten! Volgende week de eerste officieele en dan is zo een oefenwedstrijd vlak ervoor rijden een prima oppepper!! Bedankt voor alle leuke reacties! Jullie worden op de hoogte gehouden!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:03

janouk schreef:
Ik heb altijd pony's gereden tussen de paarden en ik heb zelden of nooit problemen gehad. In het begin wel toen het net toegestaan werd om met je pony tussen de paarden te starten. Maar dan praat ik over 25 jaar terug.
Nu is het heel gewoon.
Mijn vriendinnetje rijdt zelfs met haar Haflinger in het ZZ licht winstpunten, dus gewoon lekker starten en heel veel plezier op de wedstrijden.

dat moet dan die haf zijn waar de manen bij afgeknipt waren door een vreemde... doe heet hij ook al weer??
sorry off topic.

ik mot over een haf jaar ook bij de paardne starten met mijn haf...

Een vriendin van mij rijd bij de paarden met haar haflingers m1 en l2, ze is m2 en m1 stardgerechtigd.

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:54

Inderdaad gewoon lekker gaan starten met je pony en rijden voor je plezier. De groote en het papier zegt niet alles. Lol met je knol zou ik zeggen en als je nou net je hart verloren bent aan een pony, ach wat zegt de groote dan.... ;)
Het ziet er goed uit, jullie komen er wel! En als je dan in de prijzen valt, ben je dubbel zo blij.

Ook ik rijd met mijn pony van 1.49 m tussen de paarden. Zijn in de B gestart, hebben nu 10 wedstrijden gehad en staan nu op L2 + 4. Nog nooit commentaar gehad op haar grootte. Alleen maar reakties als 'leuke pony'. Zo zie je maar, gewoon lekker gaan starten en genieten! :D

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 09:26

Krijg echt goede moed van jullie tips en reacties!! :D

Was tijdens me proef wel zo ontzettend zenuwachtig dat ik nauwelijks door had hoe hij eigenlijk liep.. Gister de foto's ontvangen en nu nog trotser gevoel :) Topje van de ijsberg:

Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand nog tips voor de zenuwen?