18 jaar, pony verkopen voor paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Re: 18 jaar, pony verkopen voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:41

Wat Sifra zegt klopt, en volgens mij hebben de meeste huis-tuin-en-keuken ruiters deze ambitie niet direct.
Zoals ik ook al aangaf, zelf rijd ik met Donna en Nobel tussen de paarden. Donna is D pony en Nobel E pony. Ik rijd zeker met enige regelmaat in de prijzen, óók wanneer, zoals Sjonnie zo mooi zegt, de op en top Totilas look-a-likes meedoen.
Maar goed, ik denk dat ervaringen daarin verschillend zijn dan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:14

chrisje_83 schreef:
. Alleen op kampioenschappen zit ik er ver naast. Maar dat weerhoudt mij er niet van om met mijn pony te blijven rijden. Ben nu M1 met haar en hoop toch echt die Z inclusief winst te bereiken.

Hier geef je het zelf al aan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:26

Mijn pony staat nu ook te koop omdat ik afgelopen zomer 18 jaar ben geworden. Bij mij wordt ze voornamelijk verkocht omdat ik nu ik 18 ben ga studeren, en daarom geen tijd meer heb. Daarnaast toch wel omdat ik niet meer tussen de pony's kan starten. Ik rijd nu Z dressuur en dan zou ik wel tussen de paarden kunnen starten in het Z, maar dan kan ik eeuwig door blijven hobbelen. Dan heb ik liever dat ze naar een nieuw baasje gaat die haar weer helemaal van onderaan omhoog rijdt.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:48

Ik ben 19 maar rijd nog steeds op mijn pony tussen de paarden! Het grappige is dat ik van de 5 proeven al 4 keer eerst ben geworden in het M2 en dan van de stuk of 7 paarden! 8-) Maar ik heb dan wel al Z1 gereden bij de ponysss... Ik ga nu met mijn andere pony in het B starten tussen de paarden. Ooit ga ik nog wel over naar de paarden, daar pas ik ok wel beter op maar dit is ook leuk hoor. :Y)

achh en ik doe het alleen maar voor de lol maar natuurlijk wel leuk dat het zo goed gaat. :P

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:42

Sjonniej schreef:
chrisje_83 schreef:
. Alleen op kampioenschappen zit ik er ver naast. Maar dat weerhoudt mij er niet van om met mijn pony te blijven rijden. Ben nu M1 met haar en hoop toch echt die Z inclusief winst te bereiken.

Hier geef je het zelf al aan.

Maar wil ik wel kampioen worden?! In elk geval, afgelopen winter was ik wél geselecteerd, alleen op het uiteindelijke kampioenschap had ik door meerdere factoren een slechte plaatsing. Maar denk wel dat je met een paard liever gezien wordt op een kampioenschap. Daarnaast zijn er zoveel andere wedstrijden die ik bovenin meerijdt dat ik weinig waarde hecht aan een kampioenschapsplaatsing.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:02

Moet ik eerlijk zeggen, dat ik het financieel door ongeluk niet kan redden mezelf een duur springpaard te kopen, wel springer gehad maar nu gewoon niet meer haalbaar klaar.

Ik heb zelfs altijd gezegd, dat ik geen haflinger of fjord zou willen toen ik echt met springen bezig was.
Toen kreeg ik mn ongeluk , mocht 3 jaar(!!) niet rijden.
Toen er 2 jaar om waren was ik het zat, en toch gaan kijken naar een haflinger, wel 1 met pit het liefst.

Jong dier ook , omdat ik toch nog dik een jaar niet mocht rijden.
Ik kwam Asra tegen :) hij was toen 1,5 jaar en besloot hem te kopen.
Meer met het idee om hem niet te starten maar gewoon lekker mee buiten te rijden.
Concoursen kosten ook best wat geld vooral op jaarbasis.

Toch blijkt nu dat hij flinke ambitie heeft :j mijn instructrise was heel enthiosiast over Asra zijn beweging.

Dus in april toch de stoute schoenen aangetrokken en een startkaart aangevraagd, net voor mijn eerste concour kwam ie binnen en ik kon nog overgezet worden naar offichieel.

En wat denk je 1ste prijs eerste winstpunt binnen :):)
Nu heb ik 5 wedstrijden gereden met Asje, en hebben nu 6 winstpunten.
2 haflinger wedstrijden de rest gewoon tussen de paarden :)
Hij is nu 5 jaar zelf ingereden enzo en hij gaat me nooit meer weg :)

Ik vind dat je dan ergens extra trots mag zijn omdat we het wel even doen :) Dit is niet arrogant bedoeld!!!

Ik heb ook tot nu toe 1x meegemaakt dat iemand vond dat wij minder waren dan zij met dr dressuur krack.
Maar ik heb gewoon het geld niet , dus heb me erbij neergelegd.
Heb gewisseld van springruiter naar dressuurmuts omdat ik met m'n hafvriend gewoon niet kan springen bij de paarden (B is al 1 meter).

Ik heb er moeite mee gehad hoor om hem niet uit te kunnen brengen in het springen ,maar ik ben dolgelukkig met hem hij heeft veel toegevoegd aan mn leven!!!!

steefie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:11

je groeit natuurlijk ook en op het gegeven moment houd het een keer op maar je kan je pony dan ook gewoon houden als mooie herinering en hem natuurlijk nog steeds longeren en mee lopen en als gezelschaps pony lekker laten staan. dan kan je op je paard nog lekker rijden en veel plezier van hebben het is wel erg pijnlijk al sje een pony moet verkopen als je er zolang mee omgaat of er al het 1 en het ander bij mee heb gemaakt *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:24

steefie1992 schreef:
je groeit natuurlijk ook en op het gegeven moment houd het een keer op maar je kan je pony dan ook gewoon houden als mooie herinering en hem natuurlijk nog steeds longeren en mee lopen en als gezelschaps pony lekker laten staan. dan kan je op je paard nog lekker rijden en veel plezier van hebben het is wel erg pijnlijk al sje een pony moet verkopen als je er zolang mee omgaat of er al het 1 en het ander bij mee heb gemaakt *D

Dat zou ik dus nooit doen. Ik zou het niet eerlijk vinden tegenover mijn pony om haar als "grasmaaier" te gebruiken omdat ik haar niet weg kan doen. Dan liever verkopen naar iemand die er nog heel veel plezier mee kan beleven!

BrittKitt schreef:
Ik ben er zwaar allergisch voor iig, zet dan niet in je advertentie; oh met pijn in mijn hart, ik vind het zo vreselijk en lig al weken te huilen op bed. Als je echt zo gek bent op je beestje verkoop je hem niet.

Waarom kan iemand dan niet zeggen "met pijn in mijn hart"? Je kan toch best veel verdriet hebben van de verkoop, ook al is die verkoop wegens overgang naar een paard?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:36

chrisje_83 schreef:
dat ik weinig waarde hecht aan een kampioenschapsplaatsing.

En hier ligt het punt.
Jij hecht hier geen waarde aan. Maar dat neemt niet weg dat álle mensen daar geen waarde aan hechten.

Buiten dat ik het sneu zou vinden om een pony aan te houden als grasmaaier, kost het onderhoud van zo een pony me ook net te veel om hem als grasmaaier te houden. Dan zoek ik liever een andere leuke baas voor hem, die nog veel van hem kan leren, veel plezier kan hebben met hem en waarbij hij minstens zo een goed leven heeft als bij mij.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:44

Mijn pony als grasmaaier houden vind ik ook niks. Op uitzonderingen nagelaten natuurlijk, als je pony bijv. 'toch al met pensioen' ging. Vaak doe je je paardje er geen goed mee en dan heb ik het nog geeneens gehad over de kosten die erbij komen kijken.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:46

Ik heb mijn pony toen ook moeten verkopen.. maar ik was er ook wel echt van afgegroeit, nu heeft er iemand anders weer plezier van :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:58

Mijn dochter gaat ook over naar de paarden (is al bij de paarden gestart met een paard) niet vanwege de leeftijd maar vanwege de lengte... en ze is net 15 geworden.
Ze is het afgelopen jaar zo gegroeid dat ze te groot is geworden voor haar D-pony, het 'mooie' is er dan vanaf, juist vanwege haar lange benen.
Daarom ook haar paard, wat ranke merrie van 1.63 m.
En ja met pijn in haar hart staat haar pony te koop, eentje met veel potentie en net dat beetje extra, dat is voor de pony niets om hem tot grasmaaier te degraderen...

Zou mijn dochter niet zo groot zijn, dan stond hij niet te koop, en had ze hem ook uit kunnen brengen tussen de paarden...
draf gemiddeld 8, middendraf gemiddeld 9 (laatste wedstrijd: 10 voor middendraf) :D galop: gemiddeld 8.

Niet alleen leeftijd en ambities, maar ook lengte spelen mee.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:17

je kan met je pony gewoon in de paarden starten.
als je dresuur doet kan het maar met springen wordt het toch echt te hoog voor een pony. maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot je pony is.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:10

Inderdaad, ik vind ook dat je prima met pony bij paarden kunt starten, maar vaak krijg je wel lagere punten geloof ik.

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:43

Ik denk dat iedereen (die deze stap moet maken) voor zichzelf moet gaan bepalen welk doel hij/zij heeft. En aan de hand daarvan kun je gaan bekijken of dit doel haalbaar is met je pony. Als het doel dat je voor jezelf gesteld hebt haalbaar is met je pony, waarom zou je hem dan verkopen? Als je een onmogelijk doel voor je pony hebt gesteld, maar wel mogelijk voor jezelf, dan ga je opzoek naar een paard waarmee je dat doel wel kunt halen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:22

Sjonniej schreef:
Het is maar net waar je ambities liggen. Maar ik vind wel dat je de situatie objectief moet kunnen bekijken. En natuurlijk kun je goede punten rijden met je pony en natuurlijk kun je eens een prijs winnen. En natuurlijk is het ook onwijs leuk om juist met je pony zover te komen en natuurlijk is het ook haalbaar om met een goede pony tot het Z te komen.

Maar dat neemt niet weg dat je met een pony niet op kunt tegen grote, elegante dressuurpaarden. Wij kunnen nog zo goed onze best doen, Kampioen zullen we nooit worden. En dat hoeft niet erg te zijn. Op dit moment stoort dat me absoluut niet, omdat dressuurwedstrijden niet belangrijk zijn voor ons. Maar zou ik écht voor de dressuursport willen gaan, dan wil ik het maximale kunnen bereiken en dat kan simpelweg niet met een pony. Net als dat je met een hele snelle Audi ook nooit de Formule 1 zult winnen.

Het is dus (zo is het hele leven eigenlijk) een kwestie van doelen stellen. Wat wil je? Wat vind je belangrijk?

www.haflinger-merlin.nl ->kringkampioen Z2 paarden, regiokampioen B dressuur mennen paarden,nederlands kampioen B dressuur mennen, pony van het jaar

enz enz :+

Zij rijdt met haar haf (een E pony) tussen de paarden in het ZZ licht en rijdt ze er regelmatig nog uit ook! Dus uitzonderingen op de regel zijn er zeker! :)

Ik ga in januari ook de overstap maken naar de paarden met mijn hafje van 1.43 :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:39

Omdat mijn pony al 21 is en niet de gangen heeft om mee te lopen bij de paarden, en qua springen vind ik een parcours van 1meter (mede door zijn leeftijd) toch echt wat teveel gevraagd.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:48

Als je denkt dat je pony het aankan tussen de paarden je pony houden anders paard

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:22

Ik heb deze zomer ook de overstap gemaakt van de pony's naar de paarden omdat ik 18 ben geworden.
Ik wilde heel graag wedstrijden blijven doen, en met een D pony tussen de paarden gaan springen zag ik niet echt zitten.
Ik zou weer in de B zitten, terwijl dit M hoogte is voor mijn D pony (1.00 meter). Ook de afstanden tussen de hindernissen
zouden voor mijn pony niet uitkomen. Ik heb nu een paard en ben er echt superblij mee! Het meisje dat mijn pony heeft
gekocht is er ook ontzettend blij mee. Dus iedereen gelukkig! :D

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:02

Het is wel zo dat een paard mee beweging heeft ja !
Maar bij de pony'ss is het ook beeeere gezellig !
Maar dat wordt het ook al meer bij de Paarden.
Ik heb nu een Paard en een Pony.
Mijn paard is veel beter in alle dingen dan mijn pony.
Ik denk wel dat ik het heeeel jammer zal vinden als me pony weg moet.
maar er zijn ook heeeleee leuke andere plekjes :o .

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:41

Ik ben nu 14 en krijg over een paar maandjes een paard. Mijn pony's gaan ook weg als ik 18 ben of eerder. Ik wil gewoon rustig bij de paarden kunnen groeien :j.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:43

Ik ben zelf recreatieruiter, dus dat gaat prima met een pony. Maar als ik echt ambities zou hebben in de sport, had ik hem wel ingeruild voor een paard. Mijn pony is echt een schat, maar om hoger te komen in de sport is hij niet zeer geschikt voor. Dus ik houd het lekker bij de buitenritten!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:46

ik ben pas met 18de met wedstrijden begonnen maar pony is gebleven tot der dood.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:41

chrisje_83 schreef:
wake_up schreef:
tja. Een paard heeft veel meer beweging dan een pony, en dat is de reden waarom je met een paard makkelijker in de dressuur meekomt.

En dat is dus niet waar! De midden- en uitgestrekte gangen worden beoordeeld naar het maximale kunnen van het paard of pony. Niet naar dat een paard ruimer kan. Er zijn toch ook genoeg paarden die moeite hebben met deze verruimingen? Krijgen die wel een 7 of 8 dan omdat het paarden zijn? Nee hoor, deze worden gewoon beoordeeld naar uitvoering.

Ik ben het met chrisje_83 eens.
Ik start ook gewoon met mijn Pony tussen de paarden. En als jij netjes je proef rijdt en laat zien wat je kan! Echt geen probleem!! :D

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:51

Heb niet alles helemaal gelezen, maar ik ben van mening dat het wel degelijk kan dat iemand met pijn in zijn hart een pony verkoopt omdat hij / zij over wil naar een paard.
Waarom zou dat hypocriet zijn? Tuurlijk houdt iemand van zijn pony (laat ik dat allereerst aannemen voor het gemak), maar als je meer wilt in de sport en je pony redt het niet....dan zul je iet moeten.

Er zijn legio pony's die het hoog schoppen in de sport en ook veel vermogen en talent hebben...maar er zijn er nog veeeeel meer die dit niet hebben (ook bij de paarden...daar niet van).

9 van de 10 keer is een pony een eerste 'paard' voor iemand, dan wordt er vaak niet gekeken of het die dressuurcrack is of dat springtalent, nee...dan moet hij braaf zijn, zijn best doen, bomproof zijn (natuurlijk uitzonderingen daargelaten). Als uiteindelijk blijkt dat de ruiter talent heeft, maar uiteindelijk meer van de pony gaat vragen dan deze aan kan....dan kies je in mijn optiek juist voor je pony.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die krokodillentranen huilen omdat ze zogenaamd zo verdrietig zijn, maar ik denk dat het gros van de ruiters en amazones er veel moeite mee heeft om zijn pony te verkopen en een ander paard terug te nemen.