Overgang B Naar L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:48

Ik ga ook binnenkort over naar de L1. Wat ik heb gezien van andere combinaties is, dat de basis er wel in moet zitten. Je pony moet gewoon netjes nageeflijk, ontspannen, de overgangen moeten netjes worden getoont. Als je iets niet zo netjes doet, kan je daar in de B nog een 6 voor krijgen, maar in de L is dat toch een 5.

sjaakiekira

Re: Overgang B Naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:19

Ik start nu mijn beide paarden in de L1 en ik heb de overstap pas gemaakt toen ik echt zeker wist tot alles bevestigd was. Als het wijken niet goed gaat is niet erg, maar brengt toch een hoop spanning met zich mee tijdens de rest van de proef. Als je in de B altijd dikke punten haalt, zoals in de 190 kan je de overstap wel maken. Ik heb zelf gewoon een tijdje doorgereden, maar ook voor de ervaring (jonge paarden). Succes!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:11

Ik heb eigenlijk nauwelijks verschil gemerkt :+ . Ik had met mijn pony een aantal jaar geleden al een jaar lang dressuur gereden (helaas zonder succes en met veel stress van mijn kant daardoor niet gelukt). Per oktober opnieuw begonnen met een tussenperiode springwedstrijden (die wel goed liepen) en ook een hele tijd doorgetraint waardoor mijn pony alles beheerst t/m L2 . Zo begon ik opnieuw aan het B en sinds die tijd (op 1 wedstrijd na) altijd winstpunten gereden en met regelmaat ook nog prijs. Ben na de Brabantse dit weekend voor het eerst L1 gestart. En kon goed meekomen (2x prijs en 6 winstpunten uit 4 proeven).

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:51

Denk dat dit het verschil tussen de B en L1 per combinatie verschillend is. De ene combinatie heeft meer moeite met dat ene onderdeel terwijl een andere combinatie daar juist geen moeite mee heeft. Zorg er gewoon voor dat je pony netjes aan de hulpen is en je hem dus correct rond kan sturen. Je zou hem thuis voor 150% L1 klaar moeten hebben.. Op concour gaat het meestal minder dan thuis.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:53

Ik heb ook helemaal geen problemen gemerkt toen ik overging naar de L1. :) Alleen moest ik met losrijden iets fanatieker rijden, hem net iets beter een mn been zetten ivm wijken. Maar reed nog gewoon ongeveer dezelfde punten als in de B. :j

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:49

goed oefenen dan red je t wel , het is alleen wijken en middengalop

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:39

En dat zijn maar 4 van de 32 onderdelen :)

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:32

Sjonniej schreef:
En dat zijn maar 4 van de 32 onderdelen :)

30 onderdelen :+
Heb je ook wel gelijk in, maar dan moet je wel de anderen 26 onderdelen goed voor elkaar hebben ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:00

Stel je hebt 4x een 4, veel lager krijg je niet is mijn ervaring.
Dan zijn dat 8 zevens die je nodig hebt om het te compenseren, dat valt ook wel weer mee toch? Ervanuitgaande dat je al een 7 of een 8 hebt voor de verzorging, zijn weer 1-2 zevens minder die er moet rijden.

Ohja ohz is 30 onderdelen inderdaad :) Bij het mennen hebben we er 32.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:05

Mijn ervaring als jury is dat er in het L1 slechter gereden word dan in B. Problemen met de aanleuning, wijken wat nog nergens op lijkt, impuls problemen, problemen met de buiging e.d.
Kennelijk is de overgang toch aanzienlijk hoog.
Zelf zou ik pas de overstap maken als ik het wijken volledig onder controle heb en mijn paardje verder voldoet aan de 1ste 3 stappen van het scala van de africhting :+

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:20

Heeeey !

De over gang van B naar L1 is helemaaaal niet moeilijk ( vond ik ).
De L2 is veeeel moeilijker.
Dan de M1 is ook een tikje moeilijker dan de L2.
Maar de stap is wel erg groot. Maar daar hoef je nog niet over in te zitten
De L word lang niet zo steng beoordeeld als de M & het Z !

×× :o

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:44

Ik kan persoonlijk niet wachten tot ik L1 ben. Ik vind de B veel te 'langdradig', er zitten grote stukken 'niets' in. Natuurlijk, pony loopt goede punten, zelfs als het zéér slecht gaat nog ruime winstpunten. Maar ik heb toch heel duidelijk het gevoel dat de B feitelijk te makkelijk is. Pony moet nota bene minder oefeningen doen dan tijdens het losrijden thuis, en dat merk je. Ik vind de L1 qua oefeningen ook een uitdaging. Punten maken me nog niet veel uit, dat zal ook wel behoorlijk strenger zijn, maar de oefeningen vind ik wel stúkken fijner.

meliss85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:22

Ben zelf ook pas L1 gestart.. Na 5 wedstrijdjes B. Vind zelf de L1 proeven beter te rijden dan de B-proeven. Idd is de B langdradig.
De overgang is helemaal niet moeilijk, mits je paard/pony lekker ontspannen en aan de hulpen staat..

Miss_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:09

Ik ga mee met meliss85

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:11

met hoeveel winstpunten zijn jullie over gegaan naar de l1.
ik start in januari. maar mijn paard heeft wel al ervaring en kan dus al goed wijken. maarja eerst zien hoe de B me afgaat
maar dan weet ik ongeveer of jullie lang zijn doorgereden ofniet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:06

Ik ben gelijk overgegaan, de B verveelde me na die 6 wedstrijden al, mijn paard kreeg de tijd om in te kakken, dan is het moeilijk om nog een proef met veel impuls te rijden hoor, als er niks te rijden vált.
Zaterdag voor het eerst L1 gereden en dat was de eerste proef waarbij hij echt perféct aan mijn been was, en geen moment zwaarder in de hand werd uit verveling. Wat betreft aanleuning en impuls ging alles in principe vanzelf, dan is het alleen nog maar mijn taak om hem te vertellen welke oefeningen hij moet doen (en dáár liggen nog puntjes om aan te werken. :P )

Als de basis goed is, kan je gewoon over naar de L1. :j

maroes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:10

ja het ligt dr inderdaad net aan hoe je m voor mekaar hebt,die van mij snapt het wijken ook niet altijd (terwijl ie met schouderbinnenwaarts niks geen moeite heeft) maar die 4en wat ik dan voor t wijken heb werk ik dan wel weg met de rest.al wil ik wel tot de l2 wachten tot ik t wijken een stuk beter voor mekaar heb

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:55

maroes1985 schreef:
ja het ligt dr inderdaad net aan hoe je m voor mekaar hebt,die van mij snapt het wijken ook niet altijd (terwijl ie met schouderbinnenwaarts niks geen moeite heeft) maar die 4en wat ik dan voor t wijken heb werk ik dan wel weg met de rest.al wil ik wel tot de l2 wachten tot ik t wijken een stuk beter voor mekaar heb

voor mij precies hetzelfde :Y)

Tess96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:38

Ik rij zelf ook nog in de B met mijn C pony.
Ik ga binnenkort ook over naar de L1.
Ik denk niet dat het veel moeilijker zal zijn.
In de dressuurproeven komt wijken er alleen maar verder bij.
Als je pony daar moeite mee heeft, moet je er gewoon voor zorgen dat je de andere onderdelen goed rijdt.
Je moet thuis wel goed blijven oefenen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:43

om de overstap naar de L1 te maken vind ik dat je
-tenminste moet kunnen wijken tot aan de hoefslag
-moet je de basis natuurlijk wel beheersen
-niet steeds net winst rijden maar wel ruime winst

dan ben je naar mijn idee klaar voor een stapje hoger

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:44

HIhi wijken tot aan de hoefslag, vind ik een beetje onzin :P HIhi, ik bedoel er wordt 5 meter gevraagd, al zou je een klasse willen voorlopen, moet je dus trainen voor die 10 meter, maar dat hoeft niet per definitie al goed te gaan :P

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:48

hey pauline, mijn instucteur zeg hierop heel mooi "je moet reserve inbouwen"

stel je paard wijkt thuis net 5 meter en op wedstrijd gaat het net iets minder dan heb je onvoldoende laten zien, als je paard gewend is om meer meter te wijken dan zal op wedstrijd 5 meter geen probleem zijn, je reserve meters.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:02

Dan vind jouw instructeur dat je direct vooraan mee moet kunnen rijden in een klasse :) Daar heeft hij gelijk in, maar lang niet iedereen gaat met die instelling, sommige mensen gaan onbevestigd een klasse in en vinden het dan geen probleem om daar iets langer in te blijven....

Het is maar net op welke manier je je wedstrijden wilt rijden....

Zolang je dan als ruiter maar niet op de jury gaat lopen fitten, vind ik hier geen probleem aan hoor :)

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:04

risky schreef:
om de overstap naar de L1 te maken vind ik dat je
-tenminste moet kunnen wijken tot aan de hoefslag
-moet je de basis natuurlijk wel beheersen
-niet steeds net winst rijden maar wel ruime winst

dan ben je naar mijn idee klaar voor een stapje hoger

Ben het met jouw eens :P

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:42

de basis moet wel bevestigd zijn in de l1, je pony moet wel nageeflijk zijn de meeste tijd en natuurlijk moet ie een beetje kunnen wijken, 5 meter is nog niet zo veel.

Succes!