Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DL_ schreef:wat betalen jullie veel!!
Bij ons betaal je nog geen honderd euro!
Daarnaast kennen wij geen verplichte lessen, en verplichte hulp. Als je wilt lessen, gezellig, als je wilt helpen, graag, maar niets is verplicht en veel mag. Veel gezellige uitjes door het jaar heen, zoals bbq's, efteling, horse-event en meer (uiteraard met korting, en bbq is voor vaste helpers gratis)
En helpen is bij ons ook helpen, niet de poedersuiker opknappen terwijl de rest niks doet.
en dan de x erop tot 3 uur aan de afwas.
en daar doe ik het niet voor..meer voor gezelligheid die daar dus wel is.
CM_ schreef:Ik betaal 25,- euro per jaar... excl dat stomme verplichte P&S blad
gigagent schreef:@ CGJ12: Wat is dat voor een kort door de bocht opmerking? Ken jij alle voorzitters van Nederland? De meeste bestuursleden (waaronder ik zelf) steken vrijwillig heel veel tijd in een vereniging. Ik ben penningmeester en ben in die hoedanigheid 4 dagen per week actief met onze vereniging bezig. Naast mijn reguliere baan. Aanzien win ik er niet mee, wel zorgen we op die manier met een stel mensen voor een goed draaiende, gezellige vereniging en houden we het mogelijk om een goede accomodatie aan te kunnen bieden aan onze leden en deze accomodatie modern en mooi te houden.

CM_ schreef:Ik betaal 25,- euro per jaar... excl dat stomme verplichte P&S blad
Maar daarom koos ik dus ook deze vereniging, weinig kosten, geen verplichtigingen.
Nu ben ik er wel over aan het denken om over te stappen op een andere club ivm kringwedstrijden.
Maar no way dat ik zoveel meer ga betalenVind 212 een aso bedrag...
Maarz it daar niet wellicht strartkaart etc bij in?
En bij veel clubs kun je toch kiezen of je wilt lessen of niet.
gigagent schreef:CM_ schreef:Ik betaal 25,- euro per jaar... excl dat stomme verplichte P&S blad
Dat "stomme blad" is een kadootje bij je lidmaatschap. Je betaalt je lidmaatschap, voor je startkaart oa, en krijgt er een blad bij. Hoe denk je dat de KNHS kan draaien zonder inkomsten? Wie gaat er gratis een dagtaak uitvoeren?
En sjonge jonge wat een verenigingszin is hier te vinden zeg!! Niemand die er over nadenkt dat verenigingen zonder vrijwilligers en zonder inkomsten niet kunnen draaien? Wanneer verenigingen alleen nog maar startkaartleden hebben die dus weinig betalen kunnen ze hun accomodaties niet meer handhaven. Iedereen wil op een mooi wedstrijdterrein hun proefjes kunnen rijden maar het mag niks kosten?? Wat een onzin.
@ CGJ12: Wat is dat voor een kort door de bocht opmerking? Ken jij alle voorzitters van Nederland? De meeste bestuursleden (waaronder ik zelf) steken vrijwillig heel veel tijd in een vereniging. Ik ben penningmeester en ben in die hoedanigheid 4 dagen per week actief met onze vereniging bezig. Naast mijn reguliere baan. Aanzien win ik er niet mee, wel zorgen we op die manier met een stel mensen voor een goed draaiende, gezellige vereniging en houden we het mogelijk om een goede accomodatie aan te kunnen bieden aan onze leden en deze accomodatie modern en mooi te houden.
Ik ben het met Yvonnepuntnl eens dat het typisch iets van dressuurruiters is om met zo'n negatieve blik naar verenigingen te kijken. Je komt je proefje lopen en weg ben je weer. Belangstelling voor andere ruiters lijkt er niet te zijn. Springruiters en menners zijn op onze vereniging toch wel de meest actieve leden. Ook de ouders van ponyruiters doen lekker mee de laatste tijd. Hopelijk komen daar weer sociale, verenigingsgezinde wedstrijdruitertjes van!!!
CGJ12 schreef:Lange tenen?
Een bestuurslid -zijnde niet de voorzitter- is anders dan een voorzitter.
Elke voorzitter heeft de typische eigenschap van eerzucht.
Elke.......
Macht, eer, roem, aanzien etc. etc.
Da's gewoon levenservaring. En je weet het: elke uitzondering bevestigt de regel...

Gitta1977 schreef:Je zou haast zeggen dat het verenigingsleven niet meer van deze tijd is... Overal zie je een terugloop in actieve leden en het werk komt steeds op dezelfde mensen neer. Die zijn er op een gegeven moment zat van en stoppen er ook mee zodat de vereniging uiteindelijk op kan doeken. Wat wel weer mogelijkheden biedt, maar dat terzijde...
Ik heb een jaar of uhm... acht denk ik in het bestuur gezeten. De eerste jaren als gewoon lid, de laatste 4/5 jaar als wedstrijdsecretariaat. Nou is dat op zich niet zo erg, ware het niet dat ik toen ik het wedstrijdsecretariaat overnam verhuisd ben 150 m verderop. Wij organiseerden een wedstrijd of 6 per jaar, dressuur en springen. De werkzaamheden werden voornamelijk verricht door de bestuursleden en daarnaast een groepje van een man of 5 die dus iedere keer de banketstaaf waren omdat de rest (stuk of 60) van de leden het dus gewoon verdomden om ook maar een vinger uit te steken.
Ik ben wel eens kwaad het manegeterrein afgestruind tijdens een wedstrijd op zoek naar leden die in het parcours wilden helpen. De een had het te druk, de ander had een zere pink en nummer drie had gewoon geen zin. Vijf minuten later zitten ze met zijn allen aan een tafel in de kantine uit hun neus te vreten en bier te zuipen. Kwaaier kun je mij niet krijgen! Het is maar goed dat ze de tweede ronde uit de kantine verdwenen waren, laat ik het daar op houden.
Men moet nu eenmaal lid zijn van een vereniging als je wedstrijden wilt rijden en zonder actieve verenigingen worden er geen wedstrijden georganiseerd. Maar een bijdrage leveren om de vereniging draaiende te houden, danwel een wedstrijd soepel te laten verlopen? Steeds meer mensen zeggen daar nee tegen en vroeg of laat gaat die houding de wedstrijdsport een keer de das omdoen.
Bij ons kun je ook gewoon startkaartlid worden, geen probleem, maar van de mensen die "rijdend" lid zijn van een vereniging, hun paard daar (in dit geval) gestald hebben staan en 7 dagen per week gebruik maken van de (goede) accomodatie zou je toch op zijn minst kunnen verwachten dat zij 1 of 2 keer per jaar (!! meer is het niet) een keer een dagje de handen uit de mouwen steken. Maar zelfs dat is soms al teveel gevraagd.
Inmiddels ben ik na 5 jaar lang heen en weer kachelen gestopt en na mij de voorzitter (die dat al 25 jaar, als het niet langer is heeft gedaan) ook. Ik hoop dat deze vereniging het hoofd boven water weet te houden maar ik vrees met grote vreze. En dat is gewoon zonde. Je hebt daar een "perfecte" accomodatie met heel veel mogelijkheden maar doordat er bijna geen mensen zijn om er de schouders eens flink onder te zetten breekt dat uiteindelijk zo'n vereniging op.
Een internetvereniging of een vereniging zonder verplichtingen klinkt allemaal heel leuk maar als iedereen dat uiteindelijk gaat doen wordt er geen wedstrijd meer georganiseerd.
Daarentegen vind ik 262 euro per jaar belachelijk veel geld als je géén gebruik maakt van de accomodatie en de lessen. Dan zocht ik wel een vereniging waar je gewoon voor 25-50 euro per jaar startkaartlid kon worden. Maar ruiters die wel gebruik maken van de accomodaties en lessen van een vereniging mogen daar ook best eens wat (spontaan, vrijwillig, zonder zeuren etc etc etc) voor terugdoen en op die manier de besturen (want dit speelt heus niet alleen bij die vereniging) wat werk uit handen nemen. Veel mensen denken er niet bij na hoeveel werk en tijd er in zit om een vereniging draaiende te houden en wedstrijden te organiseren.....
Zo...
Sabine81 schreef:Kiezen voor een 'papieren vereniging' zonder verplichtingen, maar wel op concoursen komen van verenigingen die volledig draaien op vrijwilligers is naar mijn mening de basissport om zeep helpen.
Als iedereen dit zou doen, zou het betekenen dat we over een paar jaar alleen nog maar 'commerciele wedstrijden' hebben, georganiseerd door professionele evenementenbureaus. En het zal er dan vast niet goedkoper worden. Voor mensen met een gemiddeld inkomen is wedstrijden rijden dan niet meer weggelegd.
Dus wordt lid van een 'gewone' vereniging en draag zo nu en dan je steentje bij. En 200 euro lidmaatschap is toch niet heel veel?
Sabine81 schreef:Kiezen voor een 'papieren vereniging' zonder verplichtingen, maar wel op concoursen komen van verenigingen die volledig draaien op vrijwilligers is naar mijn mening de basissport om zeep helpen.
Als iedereen dit zou doen, zou het betekenen dat we over een paar jaar alleen nog maar 'commerciele wedstrijden' hebben, georganiseerd door professionele evenementenbureaus. En het zal er dan vast niet goedkoper worden. Voor mensen met een gemiddeld inkomen is wedstrijden rijden dan niet meer weggelegd.
Dus wordt lid van een 'gewone' vereniging en draag zo nu en dan je steentje bij. En 200 euro lidmaatschap is toch niet heel veel?