een 5 voor de verzorging want......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: een 5 voor de verzorging want......

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:10

Ben ik nu de enige die zich erover verbaast dat een jury tijd heeft en het ook nog een kan zien of een paard wel 8 kalkoenen in heeft?? Of had je hele grote kalkoenen erin zitten?

Ik denk dat Albert wel een punt heeft, dat het t.a.v. het paard prettiger is om alle benen op dezelfde manier weg te kunnen zetten.
Maar dit lijkt me geen argument om een 5 te geven voor de verzorging. Voor hetzelfde geldt was je hem verloren tijdens het losrijden of zelfs in de ring. Naar mijn idee had de jury het dan beter als opmerking onderaan het protocol kunnen zetten.

Gelukkig heeft het je geen winstpunt gescheeld, je kunt wel een email naar de KNHS sturen, maar verwacht niet dat er wat mee gedaan wordt. Op naar de volgende wedstrijd, en deze snel vergeten.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:19

Nou als een jury mij daar een 5 voor zou geven....dan zou ik mij afvragen of ze verder het rijden wel heeft bekeken.....
Als je al op dat soort dingen gaat letten.
En Albert ik ben het helaas niet met je eens dat je de jury prijst :n
Ik heb ook wel eens een steentje in het schroef gat gehad...
of dat mn fries telkens haar kalkoenen uit trapte, omdat ze van achter zo ruim beweegt
En opmerking is daar gelaten, maar punten aftrek..... :evaw:

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:01

ik vind het erg vreemd om daar een 5 voor te geven... kijk dat de jury er eventueel een opmerking van maakt prima als ie dat perse wil maar om nou een 5 te geven... ik neem aan dat iemand niet van te voren denkt joh ik draai er lekker 7 stiften in.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:41

just_bassie schreef:
Nou als een jury mij daar een 5 voor zou geven....dan zou ik mij afvragen of ze verder het rijden wel heeft bekeken.....
of dat mn fries telkens haar kalkoenen uit trapte, omdat ze van achter zo ruim beweegt

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar als een jurylid dit ziet kan ze dit in de proef melden door de deelnemer bij zich te roepen, dat zou iets sympathieker zijn, maar toch vind ik dat het punt op de juiste plek in het protocol staat en puntjes aftrek terecht. Wel fors bestraft, dat wel.
Overigens, aantikken is geen teken van mooie gangen, maar van zwakte of vermoeidheid. Dat zal je dan ook niet leuk vinden als daar een opmerking over staat bij wijze van gereden zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:40

Ik ben het ook niet helemaal met je een Albert, wel eens op concour geweest na een week regen zodat de weilanden lekker zompig en drassig zijn?
Dan blijven helaas mijn stiften soms wel achter in de bodem, sterker nog, ik heb dit jaar al 2 maal met verschillende paarden gehad dat de stiften en het ijzer in de bodem vastgezogen werden en ik dus op 3 of 1 ijzer verder moest.De jury weet niet of ik bewust de stiften wel/niet gedraaid heb en ook niet of ik bewust met een ijzer te weinig op concours ga.
Al verloor ik ze dit jaar beide keren tijdens de proef het ijzer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:47

TS je kunt hierover idd contact opnemen met het KNHS.
Ik heb een paar jaar terug hetzelfde gedaan nadat een jury mij gekort had op het verzorgingscijfer omdat ik een blauw chabrak had op mijn overwegend witte paard. Ik had verder geen klagen over de punten maar heb haar wel gevraagd dat het verzorgingspunt en het jurylid vertelde dat ze een blauw chabrak 'niet mooi' vond 8)7

Ik ben zelf jurylid en weet zodoende dat een jury niet naar zoiets mag kijken. Persoonlijke smaak mag niet meetellen omdat dat nooit te winnen is. De ene vind dit mooi, de ander dat. Het gaat erom dat het past, dat het schoon is en niet kapot is, niet of een jurylid de kleur mooi vind of niet.
Ze bleef volhouden dat het wel degelijk meegeteld mocht worden en daarop heb ik contact opgenomen met het KNHS.
Daar werd gezegd dat ik het bij het rechte eind had en dat ze er in de juryopleidingen meer aandacht aan zouden geven.

Ik zou het dus zeker doorgeven als ik jou was.
Ze moeten zo te horen, duidelijker wezen over dat soort dingen.
Beter nog, het verzorgingspunt niet als cijfer laten beoordelen maar gewoon aanvinken als, voldoende of onvoldoende, maar dat is een andere discussie ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:30

Wat raar!
ik rij altijd met 6 ipv 8 schroeven, Hilde die strijkt nml een beetje en met spanning als ze bv iets ziets bij de ring dan wil ze dat nog weleens extra doen en heb weinig zin dat ze de binnenkant van haar been openhaalt met een schroef dus ik draai achter alleen aan de buitenkant een schroef er in.

Ik heb er echt nog nooit commentaar op gehad? Dus lijkt me dat met 7 schroeven ook geen reden moet zijn voor zo'n raar commentaar!
Knap ook dat ze het kan zien, vaak na het losrijden zit er bij mij alweer zand/gras enz aan de voetjes waardoor het niet makkelijk te zien is.

Dat ze zoiets even melden, oke, maar er een 5 voor geven??

Vraag me dan af wat zo'n jury doet als iemand 4kant op ijzers helemaal zonder schroeven start? Heb een tijd terug op een hele gladde bodem een paar combi's met ijzers maar zonder schroeven zien rondglibberen(en nog boos op hun paard omdat die niet meer wilde lopen...zelfs met schroeven was het glad laat staan zonder!) maar zelfs daar werd niets van gezegd...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:36

hunter87 schreef:
maar kan je daar wat mee bij de knhs? klacht of....

Dat zou ik niet doen, dan krijgen ze júist de pik op je...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:01

dat geeft je dan ook echt het gevoel dat de jury JOU en JE PAARD interessant vond... Not!!! Als zij alleen maar druk was met Stiften tellen... ik bedoel,dat kost ook wel wat concentratie lijkt me om dat zo tijdens de proef te kunnen zien.. Zie het al voor me, haha, en dan denk je zelf, poeh die jury is wel erg geconcentreerd aan het jureren,nee dan is ze stiften aan het tellen :))

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:59

Ik zou zeker de KNHS mailen, want indien er meer mensen zoiets meegemaakt hebben wordt er zeker iets aan gedaan. Je gaat als jury toch niet tellen hoeveel stiften erin zitten... Ik verlies er iedere wedstrijd wel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:07

Je kunt er melding van maken met een copie van je lijst maar er staat in de regelementen dat je geen bezwaar aan kunt tekenen tegen de punten vd jury.Als er echter heel veel klachten over iemand binnen komen dan worden ze er wel op aangesproken.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:59

Albert schreef:
just_bassie schreef:

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar als een jurylid dit ziet kan ze dit in de proef melden door de deelnemer bij zich te roepen, dat zou iets sympathieker zijn, maar toch vind ik dat het punt op de juiste plek in het protocol staat en puntjes aftrek terecht. Wel fors bestraft, dat wel.
Overigens, aantikken is geen teken van mooie gangen, maar van zwakte of vermoeidheid. Dat zal je dan ook niet leuk vinden als daar een opmerking over staat bij wijze van gereden zijn.

Ben jij trouwens zelf jury?
Dan zou je ook moeten weten dat je hier geen punten aftrek voor mag geven!
En als jij vind van wel dan kun je dit het beste onderbouwen met een stukje uit het regelement.
Het is toch iets waar je zelf meestal niets aan kan doen
Als je bv rijd op drassige grond dan heb je grote kans om 1 te verliezen....
wat nou als dit halverwege de proef gebeurd?wat moet je dan doen volgens jou?

En wat betreft de laatste zin....ik gaf aan dat ze ruim beweegt van achteren waardoor ze dr kalkoenen uitschopt
jij zegt daarop...is geen teken van mooie gangen
Dus als een paard aantikt heeft het geen mooie gangen, dat kun je zo zeggen?

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:24

hahah wat een onzin, een 5 omdat je een stift te weinig hebt!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:52

Volgens mij zit er dan ergens een schroefje los. :=

*kon het niet laten*

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:05

@marliesje: hahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!! Geweldig!!!!!

Ik vind het ook nogal mieren*****rij hoor. Je hoeft trouwens niet heel geconcentreerd te kijken naar ijzers om ontbrekende schroeven te zien. Mijn oog valt er ook nogal eens op, dus dat die jury dat bij TS constateerde vind ik niet raar. Ik heb 1 keer puntenaftrek gegeven omdat iemand geen stiften in had gedraaid. Het was onverantwoord op dat moment. Paard gleed meerdere keren flink uit en de ruiter had flink de gas erop. Omdat ik pas na het derde onderdeel doorhad dat de stiften ontbraken kon ik de proef niet stilleggen, maar achteraf had ik het wel moeten doen. Na de proef bij me geroepen en gezegd dat ie de tweede proef toch echt stiften in moest doen, maar helaas had de ruiter daar geen zin in.....lekker banketstaaf!!
In dit soort gevallen altijd melding maken bij de federatie vertegenwoordiger. Je punten worden niet verandert maar bij meerdere meldingen over een jury, zal diegene er wel op aangesproken worden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:11

Ik vind het gewoon onzin om iemand zo af te straffen. Ik rij ook weleens met maar 4 schroeven, als de bodem dat toelaat. Dan zou ik onderhand een 3 moeten krijgen voor de verzorging.

Als ik zelf moet jureren heb ik wel wat anders te doen dan het aantal schroeven te gaan tellen. Ik kijk liever naar hoe de proef gereden wordt.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:55

sorry hoor ...
Maar wat is een stift? :+
Schroeven? (aan bijn bovenganger te zien)

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:59

O ja, misschien hoort dit er niet bij, maar wilde het ff kwijt.
Ik moest ooit voor de proef mijn beugels langer maken ....
Dat sloeg echt nergens op. Omdat hij dat graag wilde zien.
Ik verloor de hele proef steeds mijn beugel...

De jury's gaan steeds meer op gekkere dingen letten!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:19

Jaaah hoor wat belachelijk. De jury weet absoluut niet hoeveel proppen jij er van tevoren in hebt gedraaid! Ik zou in elk geval de KNHS er van op de hoogte stellen dat dergelijke dingen worden gedaan. Ze vallen denk ik van hun stoel daaro!
Je mag zelf weten of je met ijzers of niet met ijzers rijdt toch. En zoals jullie al zeggen, je verliest toch ook wel eens een.

Maar Albert, ik weet niet wat je nou wil maar sommige paarden zijn ruimer dan andere, sommige sterker zwakker etc. Als iemand over de fries die zichzelf aantikt wat wil zeggen moet diegene eerst bij dat paard gaan kijken. En als je trauma mee hebt gemaakt met vallen, ga je écht niet zonder proppen rijden. Okal ben je in de woestijn bij wijze van. Want je rijdt net door een pietepeuterig nat stukje en dan lig je ondersteboven: met je paard erbovenop. Ook niet echt leuk. 8)7 Uitglijden kan elk paard overkomen niet alleen slappe paarden.