ZZ-Licht!Iemand Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:55

_Bitje_ schreef:
dus jekan niet gaan starten met een pony van 1.45 ?
:)

NOPE

drupke schreef:
ik vind de subtop juist fijner rijden.
De jury s hebben tenminste iets meer verstand van een correct gaand paard.Je kan je best een foutje veroorloven maar je moet je beest gewoon fijn voor elkaar hebben.en de proeven zijn fijner aan elkaar te rijden.
hoge punten in de z2 wil niet altijd zeggen dat je in het zz-licht ook scoort.zeker niet als je altijd in je eigen kring rijdt!

Zo is het maar net. Veel mensen denken ach als ik een wp haal in de Z2 dan kan ik ook ZZ-L want hij doet de wissels, maar niets is minder waar. Je paard moet rijtechnisch goed voor elkaar zijn en er wordt meer naar tact, regelmaat, gedragenheid, ontspanning, souplesse gekeken. In de Z2 kom je er dan nog wel mee weg, maar in de ZZ-Licht niet meer!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:55

Wat mij opviel, was dat er veel meer rijtechnisch commentaar op de coupon stond, dus zoals meer nageeflijk, meer door de rug, meer vanuit de achterhand etc. In het Z2 had ik daar niemand over gehoord muv meer impuls. In het Z2 ging het meer van te laat, te vroeg, niet op de letter, achterhand voor, geen driesporen etc. Dit is een beetje zwart-wit gesteld om het duidelijk te maken, maar daar kwam het bij mij wel op neer. Daar stranden ook veel ruiters op. De paarden lopen te strak, te veel wordt met de hand afgedwongen, er wordt te weinig gereden etc. Dus dat is toch wel een cultuurverschil vind ik. ;)

drupke

Re: ZZ-Licht!Iemand Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:00

Vaak is het in de z2 zo, dat als je maar van letter naar letter stuurt.Maakt eigenlijk niet uit hoe!tja en als je dan ook een minder goede intsrukteur hebt.Ja dan ga je op je snufferd in de subtop.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:07

Hmmm het ligt niet alleen aan de instructeur hoor. Ik weet uit ervaring dat ik eens iemand had aangeraden nog even een tijdje Z2 te blijven rijden, zegt ze tegen anderen: ze had gezegd dat ik het niet moet doen, maar ik doe het lekker toch!
Dat heeft ze dus geweten want ze heeft vanaf oktober t/m juli subtop gereden en enkel rond de 56% en lager gehaald en 1 x 58% maar toen stond ze nog onderaan in de uitslagenlijsten. dan denk ik: waarom denk je nu dat ik het zeg? Om je te pesten? Nee dus! Omdat je nog niet klaar bent! Het is tegenwoordig een trent om zo snel mogelijk ZZ-Licht te starten en als het dan qua punten tegenvalt ligt het altijd aan de jury of aan het paard....

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:18

alweer ff geleden dat ik de overstap maakt, maar ik weet wel dat ik daar ook mee zat.
Wanneer ben je nou eigenlijk klaar voor het zz-licht?

Ik kan moeilijk beoordelen achter mijn computer of je dat bent of niet, maar ik kan je wel wat tips geven:
-kijk kritisch naar jullie als combinatie en kijk of je je paard daadwerkelijk mooi op het achterbeen hebt en of ze de oefeningen ook echt goed beheerst (van het zz-licht dus)
-Oefen thuis een keer je proef en laat hem opnemen. Je moet -voordat je de film terugkijkt- voor jezelf opschrijven wat goed ging en wat niet en hoeveel je ongeveer gescoord denkt te hebben. Bekijk daarna de video kritisch terug en zie wat een jury ziet. Klopt je gevoel bij wat je ziet en heb je nog steeds dezelfde opmerking of zie je nu juist andere dingen. Daar kan je dan aan werken.
-Als je een nationale jury kent (of wees gewoon brutaal en bel er 1 op die bij je in de buurt zit), vraag hem/haar dan eens naar zo'n video te kijken of vraag of je een keer bij hem/haar kan lessen voor een proefgerichte les. Dus ook dan een proef rijden uit het zz-licht en hun laten beoordelen.

Ik heb zelf ook wat van die lessen gehad (in de vorm van clinic, 1 keer per maand bij ons op stal) en het heeft mij erg geholpen. Ik wist toen meer wat ze willen zien en waar mijn verbeterpunten lagen. Hierdoor kon ik ook relaxter mijn eerste proeven rijden.

Succes en als je denkt dat je er klaar voor bent, gewoon doen!!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:22

Dat ga ik zeker eens proberen!Bedankt voor de Tip!

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:41

oversized schreef:
Hmmm het ligt niet alleen aan de instructeur hoor. Ik weet uit ervaring dat ik eens iemand had aangeraden nog even een tijdje Z2 te blijven rijden, zegt ze tegen anderen: ze had gezegd dat ik het niet moet doen, maar ik doe het lekker toch!
Dat heeft ze dus geweten want ze heeft vanaf oktober t/m juli subtop gereden en enkel rond de 56% en lager gehaald en 1 x 58% maar toen stond ze nog onderaan in de uitslagenlijsten. dan denk ik: waarom denk je nu dat ik het zeg? Om je te pesten? Nee dus! Omdat je nog niet klaar bent! Het is tegenwoordig een trent om zo snel mogelijk ZZ-Licht te starten en als het dan qua punten tegenvalt ligt het altijd aan de jury of aan het paard....

ok dan ben je gewoon eigewijs!Maar ik vind dat het er bij sommige instrukteurs aan schort waar het paardrijden daadwerkelijk over gaat.zo bedoelde ik het eigenlijk.Die kijken alleen maar naar oefeningetjes/kunstjes.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:39

Net als wat Prakkie zegt, rijd vooral de proef erg vaak door thuis(kan alleen, maar misschien ook wel verstandig een aantal keer met je instructeur). Je merkt dat je steeds handiger wordt in alle oefeningen achter elkaar doorrijden en daardoor zullen de proeven ook een stuk vloeiender lopen.

Vind vooral het verschil met juryleden in de Subtop en de regionale dressuur erg groot. Commentaar van de Subtop-juryleden is erg interessant en heb je echt wat aan! :j

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 02:02

Even een aanvulling op mijn post:

Er zijn meerdere mensen die zich in bovenstaande aangesproken voelen :roll: . Jonge jonge wat kan het leven soms moeilijk zijn! :\ Ook voor een andere (ex-) leerling geldt inderdaad hetzelfde: andere percentages, andere periode, andere uitslagen en o ja zij is niet gestopt bij de subtop omdat ze lage scores reed, maar omdat het paard is verkocht (of ik dat nog even wilde vermelden want de indruk kan gewekt zijn dat dat zo is ook al heeft dit niets met haar te maken....

Nogmaals als instructie zeg je niet dingen om de leerlingen maar in een lagere klasse te houden voor de lol of omdat ik bijvoorbeeld niet zou willen dat ze tegen mij rijdt >;) ..... Nee je zegt dingen om leerlingen te behoeden voor lage scores en dus uiteindelijk voor het niet meer leuk wedstrijden rijden. Het blijkt maar weer eens dat het erg moeilijk is om de lat eens iets hoger te leggen voor jezelf en je niet alleen te laten beinvloeden door: Ik wil wedstrijd rijden. Er wordt nu gezegd: van mijn instructrice verwacht ik dat ze me steunt. Van een leerling verwacht ik dat ze mijn professionaliteit als instructrice EN jurylid niet in twijfel trekt. Als je toch geen raad wilt aannemen van je instructrice of instructeur kan je je beter beraden of het niet beter is een andere op te zoeken! Dat probleem is inmiddels opgelost.

Zoals prakkie al zegt:
prakkie schreef:
Wanneer ben je nou eigenlijk klaar voor het zz-licht? als het goed is kan de instructie je hier enkel en alleen maar positief inzicht in geven maar als ruiter/amazone moet je daar wel open voor staan!

dus idd:

-kijk kritisch naar jullie als combinatie en kijk of je je paard daadwerkelijk mooi op het achterbeen hebt en of ze de oefeningen ook echt goed beheerst (van het zz-licht dus)
-Oefen thuis een keer je proef en laat hem opnemen. Je moet -voordat je de film terugkijkt- voor jezelf opschrijven wat goed ging en wat niet en hoeveel je ongeveer gescoord denkt te hebben. Bekijk daarna de video kritisch terug en zie wat een jury ziet. Klopt je gevoel bij wat je ziet en heb je nog steeds dezelfde opmerking of zie je nu juist andere dingen. Daar kan je dan aan werken.
-Als je een nationale jury kent (of wees gewoon brutaal en bel er 1 op die bij je in de buurt zit), vraag hem/haar dan eens naar zo'n video te kijken of vraag of je een keer bij hem/haar kan lessen voor een proefgerichte les. Dus ook dan een proef rijden uit het zz-licht en hun laten beoordelen. Als die mogelijkheid zich voordoet dan ook daadwerkelijk gaan! Je leert er alleen maar van en niet alleen jij, maar je paard ook!

Ik heb zelf ook wat van die lessen gehad (in de vorm van clinic, 1 keer per maand bij ons op stal) en het heeft mij erg geholpen. Ik wist toen meer wat ze willen zien en waar mijn verbeterpunten lagen. Hierdoor kon ik ook relaxter mijn eerste proeven rijden. Ik rijd zelf geregeld clinics om bij te blijven en bij te leren. Een mens is nooit uitgeleerd en van iedereen steek je weer iets op. Niet alleen de dingen die je moet doen, maar ook de dingen die je juist niet moet doen.

Succes en als je denkt dat je er klaar voor bent, gewoon doen!!