Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:20

Met een paard die Vorstin heet heb je alle sjiekheid al in huis!!Met of zonder S&T,alleen wel met hoed natuurlijk...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:35

Een hoed hoort er idd bij! :j

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:59

Ik heb een aantal hele goede en winnende combinaties in de Z2 zien rijden met een normale trens. :)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:04

Tsja ik ben van plan om gewoon op trens te blijven rijden als ik komend seizoen over ga. Al doet dat echt (bijna) niemand hier in de kring, ben benieuwd wat voor een reacties ik erop ga krijgen van de juryleden..

Wel een hoedje uiteraard -:)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:08

Je zou de overstap naar S&T niet aan je winstpunten, maar aan je africhtingsniveau moeten koppelen. Op zich vind ik het op dat punt wel goed dat je in Nederland in een vrij groot "africhtingsgebied" (van Z1 tot ZZ-zwaar) gewoon vrij bent om te kiezen. Wat mij betreft mogen ze de grens wel opschuiven naar het Z2, maar ook daar zie je combinaties die er eigenlijk niet mee uit de voeten kunnen.

Ik vind het overigens niet per definitie "knapper" als iemand langer doorrijdt op trens. Op een bepaald punt in je africhting krijgt een S&T wel een meerwaarde maar dan moet er wel een bepaalde basis in zitten. (en wie denk dat je het hoorfdzakelijk gebruikt om de kop van je paard naar beneden te trekken moet er vooral ver bij uit de buurt blijven :roll: )

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:52

Equimotion schreef:
Je zou de overstap naar S&T niet aan je winstpunten, maar aan je africhtingsniveau moeten koppelen. Op zich vind ik het op dat punt wel goed dat je in Nederland in een vrij groot "africhtingsgebied" (van Z1 tot ZZ-zwaar) gewoon vrij bent om te kiezen. Wat mij betreft mogen ze de grens wel opschuiven naar het Z2, maar ook daar zie je combinaties die er eigenlijk niet mee uit de voeten kunnen.

Ik vind het overigens niet per definitie "knapper" als iemand langer doorrijdt op trens. Op een bepaald punt in je africhting krijgt een S&T wel een meerwaarde maar dan moet er wel een bepaalde basis in zitten. (en wie denk dat je het hoorfdzakelijk gebruikt om de kop van je paard naar beneden te trekken moet er vooral ver bij uit de buurt blijven :roll: )

Hier ben ik het helemaal mee eens! :D

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:46

Ik zit nu in het M2, africhting gaat goed, en binnenkort ga ik in de (prive)les voor het eerst met S&T rijden. Gewoon omdat ik wil weten hoe dat voelt, hoe dat moet en of het meerwaarde heeft voor mij. Ik heb echt nog geen idee. Maar ik wil het gewoon wel weten. Ben er overigens wel van overtuigd dat een paard ook op een gewone trens goed genoeg moet reageren.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:53

ik train thuis wel eens met s&t,als ik problemen heb met rechtgerichtheid of nagevelijkheid.

Ben 1 keer met S&T op wedstrijd geweest,nette proeven,volgende dag op trens,veel vrolijker paard en betere proeven haha!

Mijn merrie reageert heel erg op de S&T, dan is ze veel nukkiger,dus bij mij hangtie meer mooi te zijn in de kast:D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:59

Kaitlin schreef:
ik train thuis wel eens met s&t,als ik problemen heb met rechtgerichtheid of nagevelijkheid.

Ben 1 keer met S&T op wedstrijd geweest,nette proeven,volgende dag op trens,veel vrolijker paard en betere proeven haha!

Mijn merrie reageert heel erg op de S&T, dan is ze veel nukkiger,dus bij mij hangtie meer mooi te zijn in de kast:D

Dat is het meest onlogische wat ik heb gelezen deze avond. Rechtgerichtheid en nageeflijkheid is basis, pure basis. Als je basis niet goed zit moet je dat niet proberen op te lossen met een stang. Dat is puur symptoombestrijding, afdwingen, geen probleem oplossen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:04

Lara_Silver schreef:
ksb schreef:

Dat is het meest onlogische wat ik heb gelezen deze avond. Rechtgerichtheid en nageeflijkheid is basis, pure basis. Als je basis niet goed zit moet je dat niet proberen op te lossen met een stang. Dat is puur symptoombestrijding, afdwingen, geen probleem oplossen.

ach ieder wat wils :Z

ik heb een paard waarbij je niet in de mond kan zitten sleuren en je hand kan sluiten,ze geeft simpelweg makkelijker na op s&t, kan beter tussen mijn kuiten naar voren rijden zonder m'n hand te moeten sluiten, heerlijk en ongedwongen, en dat is dan een halfuurtje en kantie weer de kast in

lekker onlogisch blijven!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:19

Kaitlin schreef:

ik heb een paard waarbij je niet in de mond kan zitten sleuren en je hand kan sluiten,ze geeft simpelweg makkelijker na op s&t, kan beter tussen mijn kuiten naar voren rijden zonder m'n hand te moeten sluiten, heerlijk en ongedwongen, en dat is dan een halfuurtje en kantie weer de kast in

Lekker kinderachtig... Waarschijnlijk geeft ze beter na op S&T omdat daar net even wat meer dwang bij komt kijken door de stang, logisch. Maar idd ieder wat wils, maar als ik een basisprobleem heb dan pak ik het aan de basis aan en ga ik geen zwaardere middelen gebruiken. Maargoed dat is waarschijnlijk dan weer onlogisch in jou ogen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:20

Vind dat Lara Silver wel gelijk heeft, dit probleem waar jij tegen aanleunt zou niet onderhevig mogen zijn aan het wel of niet inhebben van een s&t, want dat is een basisprobleem zoals jij het omschrijft. Rechtrichten blijft uiteraard een aandachtspunt in heel de opleiding, maar een bitoptoming mag of zou daar geen oplossing in mogen bieden. S&t is er idd om je hulpen en signalen nog kleiner door te geven, zodat je voor het zicht echt kan zitten alsof je niets doet. Dus rust en ontspanning kan uitstralen, maar je hebt wel ruitergevoel nodig om in die houding niet te vertrakken met je hand.

Maar het is jouw dier, dus kan je doen wat je wilt. Maar basis blijft belangrijk en zolang dat niet voor elkaar is ga je altijd problemen blijven krijgen in de verdere opleiding.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:30

Lara_Silver schreef:
ksb schreef:

Lekker kinderachtig... Waarschijnlijk geeft ze beter na op S&T omdat daar net even wat meer dwang bij komt kijken door de stang, logisch. Maar idd ieder wat wils, maar als ik een basisprobleem heb dan pak ik het aan de basis aan en ga ik geen zwaardere middelen gebruiken. Maargoed dat is waarschijnlijk dan weer onlogisch in jou ogen.

wat jij wilt meid!!
Wel eens met S&T gereden?? ga niet verder op deze onzinnige discussie in. heb serieuze begeleiding, en maak er van wat je wilt,IK heb een happy athlete!!!!

en @ bulck: waarom is s&t gelijk niet goed?? er zijn genoeg mensen die dit op een juiste manier gebruiken, maar ik laat de discussie bij jullie, heb niet veel foto's maar kijk in mijn profiel en volgensmij is er een super los bewegend, gezond paard te zien,dus t zal allemaal wel meevallen denk ik.. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:43

Ik zeg niet dat een S&t niet goed is, echter niet om het probleem dat jij omschrijft op te lossen. Rechtrichten gebeurd uit de achterhand en door oefeningen te rijden en je bewust te worden van de natuurlijke scheefheid. BTW je profiel zijn nu geen mooie referentiefoto's e :-), wel een leuk paardje, maar te veel op voorhand en te hard ondersteund. Met die achterhand zou die van jouw veel meer kunnen klimmen in de verruiming. Uiteraard is dat een momentopname e en ook maar 1 foto.
Maar kijk ieders doet wat hij wil, maar S&t wordt te vaak gebruikt als controlemiddel ipv van verfijningsmiddel, en dat wreekt zich toch vroeg of laat. Basisproblemen los je op met techniek en verstand, niet door optoming of kracht. En dat is mijn visie.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:47

dan zeg ik zie de 2e foto, 1e foto is losrijden,maargoed, heb een heel ruim paard met een mega achterhand en een zacht mondje,zou niet weten wat ik verkeerd doe ;) maar er is altijd wel wat,zal ik ook niet ontkennen

maar ik hou er mee op, ga op vakantie!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:54

kijk we gaan nu niet jouw profiel gaan beoordelen e. :-)
Eerste foto daar is niet 'plaatsbaar' op bokt ;-) dat weet je zelf ook wel. Tweede is leuk, maar daar laat je je paard niet doorkomen, dus ipv te kunnen klimmen en groot te gaan, gaat je paard daar toch meer de knik maken vanvoor en doorlopen, maar is uiteraard een opname moment.

In elk geval leuk dier dus hopelijk loopt hij nu zoals je beschrijft. Verder toffe vakantie gewenst

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:00

Dat gezeik altijd over een stang en trens en zo vaak door mensen die zelf nog lang niet dat niveau rijden...
"oh zo knap op een trens in de Z" - hoezo knap - want daar heb je/die al járen mee geoefend. :?
Zeker de M2 is pittig, veel oefeningen (gas-remmen-buigen etc) snel achter elkaar vergeleken de eerdere klasses. De Z ring is lekker ruim.
Ookal zou je de keuze van de stang en trens vanaf de Z2 laten beginnen, zou je daar meer "beginfouten" tegenkomen.
Tuurlijk is het wel stoer wanneer je dat niveau heb gehaald en willen vele daarmee aan de slag - is toch niet gek? Het is imo toch een mijlpaal en een nieuwe uitdaging.

bulck: een profiel-foto bespreken "om jezelf duidelijk te maken" vind ik niet zo netjes.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:12

Ik ga niet discussieren over wel of geen trens. Waar ik me aan stoor zijn combinaties die Z gelijkstellen aan S&t en dat als een normale zaak beschouwen. Dat het bereiken van het Z niveau een mijlpaal vormt is denk ik per individu afhankelijk. In mijn omgeving is de overstap naar subtop en lichte tour meer het moment van de waarheid. Tot Z2 ben je eigenlijk echt maar aan het basisdressuren en is dat dus eigenlijk een leerproces doorlopen en alle oefeningen individueel leren begrijpen en toepassen.

Dus S&t met juiste vorming en kennis van het gebruik vind ik zeker kunnen. En dat je eens een moment kan hebben dat je de stang eens verkeerd gebruikt (we blijven ook mensen) kan ik dat ook begrijpen. Maar ik nodig je uit om eens een Z proef te komen schrijven. Dan zie je stangen die praktisch horizontaal hangen, trensteugels die knikje vertonen, blauwe tongen en paarden die niet rechtlopen laat staan mooi in de aanleuning.
En dan mag de Z een mijlpaal vormen (is in c niet elke overgang naar een hoger niveau dat?), dan nog vind ik de basisvoorwaarden een conditio sine qua non, oftewel onontbeerlijk en daar heb je geen S&t voor nodig.

Maar bij correct gebruikt dus als verfijningsmiddel, geeft het idd vaak een woaw effect, want de ruiter kan dan met heel kleine signalen het paard mooi groot in het kader laten rondsturen. En ja elk paard dat licht en ruimte kan maken in het front, geeft een mooie indruk.

@superwoman, er werd wel naar verwezen, dus normaal dat je dan een reactie kan verwachten, niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:16

Op bitloospaardrijden.info zijn wat citaten uit die artikelen beschreven;

Citaat:
In het thema-artikel Stang & trens in het paardenmagazine BIT nummer 170 van augustus 2009 worden kort twee onderzoeken aangehaald, namelijk die van FEI-dierenarts dr. Peter Witzmann en S. van Lancker, W. van den Broeck en P. Simoens van de diergeneeskundige faculteit Gent in Belgie.

FEI-dierenarts dr. Peter Witzmann maakte röntgenfoto's van een paard met stang en trens in, om te zien wat er in de paardenmond gebeurt als de teugels worden aangenomen. Hij maakte verschillende opnamen met doorhangende teugels, met een licht contact en met een aangetrokken stangteugel. De eerste situatie (doorhangende teugels) toonde een ontspannen tong, die de mondholte vult en waar de bitten op rusten, de lippen bleven gesloten en het metaal kwam niet in aanraking met bijv. de lagen en de slijmvliezen. Zowel de tong als de slijmvliezen zagen er normaal doorbloed uit (roze). Zodra de teugel werd aangenomen, spande de tong aan, waardoor deze vlakker en harder werd en meer ruimte in de mondholte ontstond. De bitten drukten de tong in de richting van de lagen en de eerste kiezen en verwijderden zich daarbij van het gehemelte. Hoewel de lippen gesloten bleven, bleek dat de snijtanden van het paard elkaar niet langer raakten (de mond werd ondanks gesloten lippen dus wel geopend om ruimte te creëren voor de bitten).
Een opvallend punt was dat de bitten scheef in de mond lagen. Het experiment werd meerdere keren herhaald met verschillende ruiters die ervan overtuigd waren dat ze een gelijke aanleuning hadden. Toch wezen alle beelden uit dat bij aangenomen teugels zowel de stang als de trens scheef liggen en dus ongelijk inwerken. Bij een aangetrokken stangteugel werd de tong zo sterk ingedrukt dat deze achter het bit omhoog kwam en blauw verkleurde. Niet onderzocht is hoe lang deze druk moest worden aangehouden voordat de tong blauw aanliep.
Ook bekeek dr. Witzmann stangen met meer of minder tongvrijheid; hier zag hij dat bij de hoogste tongboog zelfs zonder aangenomen teugel de tong spanning vertoont. En een ergonomische stang drukte het meest gelijkmatig op de tong.
Hoewel naar zijn mening nog lang niet alle vragen zijn beantwoord over stanggebruik, geeft zijn onderzoek aan dat bij alle soorten bitten die hij testte, de tong bij normaal contact als een "beschermlaag"*) tussen de bitten en de gevoelige delen van de paardenmond liggen, wat inhoudt dat alle bitten hoe dan ook op de tong inwerken en dat het het goed mis gaat zodra de stangteugel wordt aangetrokken.

(*) Hier staat "beschermlaag" terecht tussen aanhalingstekens, aangezien dit helemaal niet zo positief is. Op deze pagina De tong van het paard kun je lezen waarom de tong niet alle druk van het bit hoort op te vangen. http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

Een onderzoek van S. van Lancker, W. van den Broeck en P. Simoens van de diergeneeskundige faculteit Gent in Belgie naar het voorkomen van onregelmatighede in de structuur van de lagen bij paarden toonde opvallende verschillen aan tussen paarden die met bit waren gereden en 'wilde' paarden en paardachtigen, zoals zebra's.
Hoewel deze auteurs geen harde uitspraken doen, noemen zij het bit als veroorzaker van schade 'waarschijnlijk' en ook indirect. Bijvoorbeeld door de druk die op een mondhoek ontstaat, kan een spier worden aangespannen die met de lagen verbonden is. Zonder dat het slijmvlies direct wordt beschadigd, kan toch irritatie op die plek ontstaan die een paard pijn bezorgt. Bij wilde en heel jonge paarden werd deze schade niet gevonden.

Wat ik het allervreemdste vond was de uitspraak van iemand;

"Je moet kunnen laten zien dat je er mee om kunt gaan op dat niveau."

Met die redenatie kan je ook verdedigbaar maken dat rijden met scheermesjes in de mond van het paard een goed idee is, want 'tenslotte moet je op dat niveau ermee om kunnen gaan en zo 'n stille hand hebben dat je het paard er geen pijn mee doet'

Dan denk ik, als je er zo goed mee om kunt gaan, laat het dan weg :?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:19

Ach gelukkig was dat een les bij Marrigje van Baalen die er over eens was dat er niks meer was te verbeteren aan mijn uitgestrekte draf voor de Z dressuur, achja.... ;) en daarbij hou ik mijn paard zo tegen dat ze van voren zo ruim komt. :+ En jammergenoeg staat er bijna altijd op mijn coupon dat het er zo gemakkelijk en ontspannen uitziet,dus zal haar vanvoren inderdaad behoorlijk tegenhouden.

Nee! ik had gezegd er niet meer op in te gaan dus nu kap ik er echt mee!

Mijn conclussie: mensen die het gebruik van deze optoming nog nooit toegepast hebben,mogen hun mening geven,maar de mensen die wel die kundigheid hebben niet te beoordelen,want dat kan je ronduit niet!(beetje offtopic!)

Superwoman: amen!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:19

jhaa... als we het bitloos rijden er ook nog bij gaan halen blijven we bezig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:20

Kaitlin schreef:

ho ho, dat het van die website komt wil nog niet zeggen dat ik over bitloosrijden begon, het gaat over het artikel S&T in de bit en dat repte nauwelijks over bitloos ;-)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:21

Wat ik zo vreemd vind is dat ze een blauwe tong kunnen waarnemen op een röntgenfoto. :?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:21

Arabesk schreef:
ksb schreef:

ho ho, dat het van die website komt wil nog niet zeggen dat ik over bitloosrijden begon, het gaat over het artikel S&T in de bit en dat repte nauwelijks over bitloos ;-)

sorry kom hier op terug,had het stuk nog niet grondig gelezen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:22

Kaitlin schreef:
Mijn conclussie: mensen die het gebruik van deze optoming nog nooit toegepast hebben,mogen hun mening geven,maar de mensen die wel die kundigheid hebben niet te beoordelen,want dat kan je ronduit niet!(beetje offtopic!)

alle mensen die tegen stierenvechten zijn, moeten eerst zelf hebben leren stierenvechten, anders mogen ze geen mening hebben :?