Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) Equimotion schreef:Je zou de overstap naar S&T niet aan je winstpunten, maar aan je africhtingsniveau moeten koppelen. Op zich vind ik het op dat punt wel goed dat je in Nederland in een vrij groot "africhtingsgebied" (van Z1 tot ZZ-zwaar) gewoon vrij bent om te kiezen. Wat mij betreft mogen ze de grens wel opschuiven naar het Z2, maar ook daar zie je combinaties die er eigenlijk niet mee uit de voeten kunnen.
Ik vind het overigens niet per definitie "knapper" als iemand langer doorrijdt op trens. Op een bepaald punt in je africhting krijgt een S&T wel een meerwaarde maar dan moet er wel een bepaalde basis in zitten. (en wie denk dat je het hoorfdzakelijk gebruikt om de kop van je paard naar beneden te trekken moet er vooral ver bij uit de buurt blijven)

Kaitlin schreef:ik train thuis wel eens met s&t,als ik problemen heb met rechtgerichtheid of nagevelijkheid.
Ben 1 keer met S&T op wedstrijd geweest,nette proeven,volgende dag op trens,veel vrolijker paard en betere proeven haha!
Mijn merrie reageert heel erg op de S&T, dan is ze veel nukkiger,dus bij mij hangtie meer mooi te zijn in de kast:D

Lara_Silver schreef:ksb schreef:ik train thuis wel eens met s&t,als ik problemen heb met rechtgerichtheid of nagevelijkheid.
Ben 1 keer met S&T op wedstrijd geweest,nette proeven,volgende dag op trens,veel vrolijker paard en betere proeven haha!
Mijn merrie reageert heel erg op de S&T, dan is ze veel nukkiger,dus bij mij hangtie meer mooi te zijn in de kast:D
Dat is het meest onlogische wat ik heb gelezen deze avond. Rechtgerichtheid en nageeflijkheid is basis, pure basis. Als je basis niet goed zit moet je dat niet proberen op te lossen met een stang. Dat is puur symptoombestrijding, afdwingen, geen probleem oplossen.
Kaitlin schreef:ach ieder wat wils![]()
ik heb een paard waarbij je niet in de mond kan zitten sleuren en je hand kan sluiten,ze geeft simpelweg makkelijker na op s&t, kan beter tussen mijn kuiten naar voren rijden zonder m'n hand te moeten sluiten, heerlijk en ongedwongen, en dat is dan een halfuurtje en kantie weer de kast in
lekker onlogisch blijven!

Lara_Silver schreef:ksb schreef:ach ieder wat wils![]()
ik heb een paard waarbij je niet in de mond kan zitten sleuren en je hand kan sluiten,ze geeft simpelweg makkelijker na op s&t, kan beter tussen mijn kuiten naar voren rijden zonder m'n hand te moeten sluiten, heerlijk en ongedwongen, en dat is dan een halfuurtje en kantie weer de kast in
lekker onlogisch blijven!
Lekker kinderachtig... Waarschijnlijk geeft ze beter na op S&T omdat daar net even wat meer dwang bij komt kijken door de stang, logisch. Maar idd ieder wat wils, maar als ik een basisprobleem heb dan pak ik het aan de basis aan en ga ik geen zwaardere middelen gebruiken. Maargoed dat is waarschijnlijk dan weer onlogisch in jou ogen.
, wel een leuk paardje, maar te veel op voorhand en te hard ondersteund. Met die achterhand zou die van jouw veel meer kunnen klimmen in de verruiming. Uiteraard is dat een momentopname e en ook maar 1 foto. 
dat weet je zelf ook wel. Tweede is leuk, maar daar laat je je paard niet doorkomen, dus ipv te kunnen klimmen en groot te gaan, gaat je paard daar toch meer de knik maken vanvoor en doorlopen, maar is uiteraard een opname moment.
Citaat:In het thema-artikel Stang & trens in het paardenmagazine BIT nummer 170 van augustus 2009 worden kort twee onderzoeken aangehaald, namelijk die van FEI-dierenarts dr. Peter Witzmann en S. van Lancker, W. van den Broeck en P. Simoens van de diergeneeskundige faculteit Gent in Belgie.
FEI-dierenarts dr. Peter Witzmann maakte röntgenfoto's van een paard met stang en trens in, om te zien wat er in de paardenmond gebeurt als de teugels worden aangenomen. Hij maakte verschillende opnamen met doorhangende teugels, met een licht contact en met een aangetrokken stangteugel. De eerste situatie (doorhangende teugels) toonde een ontspannen tong, die de mondholte vult en waar de bitten op rusten, de lippen bleven gesloten en het metaal kwam niet in aanraking met bijv. de lagen en de slijmvliezen. Zowel de tong als de slijmvliezen zagen er normaal doorbloed uit (roze). Zodra de teugel werd aangenomen, spande de tong aan, waardoor deze vlakker en harder werd en meer ruimte in de mondholte ontstond. De bitten drukten de tong in de richting van de lagen en de eerste kiezen en verwijderden zich daarbij van het gehemelte. Hoewel de lippen gesloten bleven, bleek dat de snijtanden van het paard elkaar niet langer raakten (de mond werd ondanks gesloten lippen dus wel geopend om ruimte te creëren voor de bitten).
Een opvallend punt was dat de bitten scheef in de mond lagen. Het experiment werd meerdere keren herhaald met verschillende ruiters die ervan overtuigd waren dat ze een gelijke aanleuning hadden. Toch wezen alle beelden uit dat bij aangenomen teugels zowel de stang als de trens scheef liggen en dus ongelijk inwerken. Bij een aangetrokken stangteugel werd de tong zo sterk ingedrukt dat deze achter het bit omhoog kwam en blauw verkleurde. Niet onderzocht is hoe lang deze druk moest worden aangehouden voordat de tong blauw aanliep.
Ook bekeek dr. Witzmann stangen met meer of minder tongvrijheid; hier zag hij dat bij de hoogste tongboog zelfs zonder aangenomen teugel de tong spanning vertoont. En een ergonomische stang drukte het meest gelijkmatig op de tong.
Hoewel naar zijn mening nog lang niet alle vragen zijn beantwoord over stanggebruik, geeft zijn onderzoek aan dat bij alle soorten bitten die hij testte, de tong bij normaal contact als een "beschermlaag"*) tussen de bitten en de gevoelige delen van de paardenmond liggen, wat inhoudt dat alle bitten hoe dan ook op de tong inwerken en dat het het goed mis gaat zodra de stangteugel wordt aangetrokken.
(*) Hier staat "beschermlaag" terecht tussen aanhalingstekens, aangezien dit helemaal niet zo positief is. Op deze pagina De tong van het paard kun je lezen waarom de tong niet alle druk van het bit hoort op te vangen. http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm
Een onderzoek van S. van Lancker, W. van den Broeck en P. Simoens van de diergeneeskundige faculteit Gent in Belgie naar het voorkomen van onregelmatighede in de structuur van de lagen bij paarden toonde opvallende verschillen aan tussen paarden die met bit waren gereden en 'wilde' paarden en paardachtigen, zoals zebra's.
Hoewel deze auteurs geen harde uitspraken doen, noemen zij het bit als veroorzaker van schade 'waarschijnlijk' en ook indirect. Bijvoorbeeld door de druk die op een mondhoek ontstaat, kan een spier worden aangespannen die met de lagen verbonden is. Zonder dat het slijmvlies direct wordt beschadigd, kan toch irritatie op die plek ontstaan die een paard pijn bezorgt. Bij wilde en heel jonge paarden werd deze schade niet gevonden.

en daarbij hou ik mijn paard zo tegen dat ze van voren zo ruim komt.
En jammergenoeg staat er bijna altijd op mijn coupon dat het er zo gemakkelijk en ontspannen uitziet,dus zal haar vanvoren inderdaad behoorlijk tegenhouden.

Arabesk schreef:ksb schreef:jhaa... als we het bitloos rijden er ook nog bij gaan halen blijven we bezig
ho ho, dat het van die website komt wil nog niet zeggen dat ik over bitloosrijden begon, het gaat over het artikel S&T in de bit en dat repte nauwelijks over bitloos
Kaitlin schreef:Mijn conclussie: mensen die het gebruik van deze optoming nog nooit toegepast hebben,mogen hun mening geven,maar de mensen die wel die kundigheid hebben niet te beoordelen,want dat kan je ronduit niet!(beetje offtopic!)